بازدید 4465

کدام مديران دولت‌ها در ايران زنداني شدند؟

سيد محمد خاتمي در پايان دوران رياست جمهوري‌اش با اعتراض به روند برخورد با دولت خود گفت: هيچ يک از مديران (دولتم) نبودند که تا دم در زندان پيش نروند و بسياري کارهاي عظيمي صورت گرفت که پرونده‌سازي‌هايي براي آن انجام شد و من هر آن انتظار داشتم که بيايند و بگويند وزير تو احضار شده و فلان مدير تو زنداني شده‌است.
کد خبر: ۴۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴ 03 September 2014
«اگر بخواهند همکاران من در کابينه را به بهانه‌هاي گوناگون متهم کنند،‌ وظيفه دارم بايستم و از همکاران خودم دفاع کنم، در واقع کابينه خط قرمزي است که اگر بخواهند به آنجا دست اندازي کنند ديگر من بايد وظايف قانوني خودم را انجام دهم.»‌ اين سخنان را محمود احمدي نژاد گفت، وقتي رئيس جمهور بود و برخي اعضاي کابينه اش در مظان اتهاماتي بودند که نيازمند رسيدگي قضايي بود.

به نوشته ابتکار، حالا بعد از گذشت يک سال از دولت دهم، دولتي که احمدي نژاد آن را پاک ترين دولت تاريخ مي‌دانست، معاون اول دولت دهم يعني «محمدرضا رحيمي» به حبس و جزاي نقدي محکوم شد.معاون اول قوه قضائيه در نشست خبري خود با اهالي رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پرونده محمدرضا رحيمي گفت: در خصوص پرونده (م. ر) بايد بگويم وي به جزاي نقدي و حبس محکوم شده و نمي‌توانم جزئيات را بيان کنم.

با اين حکم يک اتفاق مهم در تاريخ ايران رقم خواهد خورد. محمدرضا رحيمي يکي از مقامات بلند پايه جمهوري اسلامي است که راهي زندان مي‌شود.در طول تاريخ ايران اما هستند دولتمرداني که نه در قامت رئيس جمهور، بلکه در لباس وزراي دولت در دادگاه حاضر شدند و زندان را هم تجربه کردند. قبل از پيروزي انقلاب مردم ايران، بارها و بارها شاهد حضور دولتمردان در دادگاه‌ها بوديم که مي‌توان از دکتر مصدق، دکتر فاطمي و هويدا نام برد. مصدق که در ماجراي کودتاي 28 مرداد، از يک نخست وزير تبديل به يک متهم شد و پس از برگزاري دادگاه نظامي به تبعيد محکوم شد و سال‌هاي پاياني عمر خود را در تبعيد سپري کرد.

دکتر فاطمي نيز که عهده دار وزارت خارجه دولت مصدق بود نيز بعد از کودتا به اعدام محکوم شد. اما ماجراي هويدا، داستان ديگري بود، وي که 13 سال نخست وزير محمدرضا شاه بود و پس از آن عهده دار وزارت دربار بود، بعد از شعله ور شدن خشم مردم، توسط محمدرضا شاه راهي دادگاه صوري و بعد از آن راهي زندان شد. زنداني شدني که سرانجام به اعدام وي بعد از پيروزي انقلاب منجر شد.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز، بودند وزرايي که بعد از پايان دوران خدمتشان راهي زندان شدند. اعضاي دولت موقت که پس از تثبيت انقلاب، از سوي امام خميني عهده دار اداره کشور به رياست و نخست وزيري مهندس بازرگان شدند، از جمله اولين دولتمرداني بودند که دادگاه و زندان را تجربه کردند.

دولت موقت و دادگاه


عباس اميرانتظام، ابراهيم يزدي، صادق قطب زاده و عزت الله سحابي، از جمله اين افراد بودند که به تناوب، تجربه زندان را داشته‌اند که در اين ميان صادق قطب زاده که عهده دار وزارت امور خارجه بود، به علت طراحي کودتاي نوژه و همکاري با کودتاچي‌ها، راهي دادگاه و پس از آن به اعدام محکوم شد و سرانجام در شهريور سال 61، اعدام شد.اخلال در امنيت ملي کشور و مخالفت با قانون اساسي و آرمان‌هاي انقلاب از اصلي ترين اتهام‌هاي اعضاي دولت موقت و نهضت آزادي بود. ابراهيم يزدي از آخرين بازماندگان دولت موقت، بعد از انتخابات سال 88 راهي زندان شد.آغاز دهه 70، بازهم سياستمداران ايراني، زندان و دادگاه را تجربه کردند که دراين ميان افرادي با سابقه درخشان انقلابي نيز ديده مي‌شدند. شاخص ترين آنان عبدالله نوري، وزير کشور دولت‌هاي هاشمي و خاتمي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران بود.

خردادي که عبدالله نوري را راهي زندان کرد


انتشار روزنامه «خرداد» و انتقاد شديد، جناح راست و مخالفان دولت خاتمي، باعث شد که عبدالله نوري راهي دادگاه شود. وزير کشور دولت‌هاي هاشمي وخاتمي به علت ملبس بودن در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه شد وپس از چندين جلسه محاکمه، و بنابر اتهام‌هايي مانند توهين به مقدسات، نشر اکاذيب، اقدام بر عليه امنيت ملي و نظاير اينها، در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه و به 5 سال زندان محکوم گرديد.

سيد محمد خاتمي در پايان دوران رياست جمهوري‌اش با اعتراض به روند برخورد با دولت خود گفت: هيچ يک از مديران (دولتم) نبودند که تا دم در زندان پيش نروند و بسياري کارهاي عظيمي صورت گرفت که پرونده‌سازي‌هايي براي آن انجام شد و من هر آن انتظار داشتم که بيايند و بگويند وزير تو احضار شده و فلان مدير تو زنداني شده‌است. استاندار سابق اصفهان در دولت هاشمي و شهردار تهران، در دو دولت سازندگي و اصلاحات، ديگر دولتمردي است که طعم زندان را چشيده است.

کرباسچي که با حکم «بشارتي» وزراي کشور هاشمي و خاتمي راهي شهرداري تهران شده بود، به اتهام جرايم مالي بازداشت و راهي دادگاه شد. کرباسچي از سوي قاضي غلامحسين محسني اژه‌اي« معاون اول فعلي قوه قضاييه» به اتهام جرايم مالي محاکمه و به 3 سال حبس و 10 سال محروميت از مشاغل دولتي و جزاي نقدي محکوم شد. وي از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداري تهران در جهت حمايت از کانديداي خاص در انتخابات هفتم رياست جمهوري بود.

بعد از اين دو عضو دولت خاتمي، ديگر کمتر سياستمدار شناخته شده‌اي از ايران راهي دادگاه شد تا اينکه بعد از ماجراهاي انتخابات سال 88، بسياري از چهره‌هاي شناخته شده دولت‌هاي موسوي و خاتمي راهي زندان شدند. از جمله شاخص ترين اين افراد، بهزاد نبوي، وزير صنايع سنگين دولت موسوي و نماينده مردم تهران در مجلس ششم، اشاره کرد. او به جرم فعاليت بر عليه نظام و اخلال در امنيت ملي به دادگاه و سپس راهي زندان شد. او مدتي است که با پايان دوران محکوميتش از زندان آزاد شده است. به غير از بهزاد نبوي مي‌شود از محسن ميردامادي، سعيد حجاريان، عبدالله رمضان زاده، محسن صفايي فراهاني و محمد علي ابطحي نام برد.

دوستان زنداني آقاي احمدي نژاد


در دولت احمدي نژاد نيز شاهد زنداني شدن يکي از دولتمردان رئيس دولت دهم بوديم. مشاور مطبوعاتي و رسانه‌اي رئيس جمهور و مديرعامل خبرگزاري ايرنا يعني، علي اکبر جوانفکر، در سال 1390 به دليل چاپ مطالب خلاف موازين اسلامي به 6 ماه و انتشار تصاوير خلاف عفت عمومي به 6 ماه ديگر و در مجموع به يک سال زندان و همچنين سه سال محروميت از فعاليت‌هاي مطبوعاتي محکوم شد.از ديگر دلايل محکوميت جوانفکر مصاحبه او با روزنامه اعتماد درباره عملکرد قوه قضائيه و سخنان دادستان کل کشور و توهين به حجاب اسلامي در ويژه نامه خاتون اعلام شد و در شهريور سال 91 به علت توهين به رهبرمعظم انقلاب، بازداشت شد.محمدشريف ملک زاده، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ديگر دولت مرد احمدي نژاد بود که تجربه بازداشت و زندان را داشته است. ملک زاده به دليل اتهام‌هاي مالي بازداشت شد.با توجه به حکم صادره براي معاون اول دولت احمدي نژاد و ديگر دوستان او، اين سوال در اذهان ايجاد مي‌شود که آيا واقعا دولت محمود احمدي نژاد، پاک‌ترين دولت تاريخ جمهوري اسلامي است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی