بازدید 18751
رخدادی که باید تکانمان می‌داد، بی سر و صدا جمع شد!

چه کسانی «سربازی گیت» را ماستمالی کردند؟!

کافی است به پاسخ این پرسش ساده بیندیشیم که اگر از فردی پول جعلی کشف شود، آیا آن فرد برائت خواهد گرفت یا خیر؟ آیا پولش را از دست خواهد داد یا خیر؟ با پاسخ دادن به این پرسش ها، می‌توان آسان تر قضاوت کرد، آیا می‌توان صدور کارت جعلی معافیت و تخلفات دیگر را پذیرفت و بازیکنان را فریب خورده دانست؟
کد خبر: ۴۳۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸ 29 August 2014
ماستمالی شاید بهترین و مؤدبانه‌ترین لغتی بود که عادل فردوسی پور، مجری توانمند برنامه نود برای بیان گلایه‌اش از نتیجه افشاگری‌ها استفاده کرد، وگرنه هر گونه به ماجرا نگاه کنیم، رقم خوردن چنین نتیجه‌ای منطقی نیست.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند هفته از آغاز لیگ بر‌تر فوتبال و در حالی که محرومیت برخی از بازیکنان شاخص تیم‌های گوگون نابه دلیل مشکل دار بودن کارت پایان خدمتشان، سر و صدای بسیاری به پا کرده و «سربازی گیت» را خلق کرده بود، آنچنان غائله در سکوت ختم شد که گویی از اول چیزی نشده است!

بی‌آنکه اعلام شود، بررسی تخلفات آشکار شده به کجا رسید، همه بازیکنان محروم شده توانسته‌اند برای تیم خود به میدان بروند که معنای آن برائت ایشان از اتهام است؛ اتهام جعل کارت پایان خدمت که البته جاعلش باندی ذی نفوذ در ادارات و نهادهای مختلف است و بهره بردارش، بازیکنان مشهور و مظلومی که خونشان از خون خیلی‌های دیگر رنگین‌تر است.

این بازیکنان در حالی تبرئه شده‌اند که برخی به دروغ خود را بیمار جا زده و کارت معافیت از خدمت گرفته بودند، بعضی با دوز و کلک، لیست برادران و خواهرانشان را از شناسنامه پدر و مادرشان بیرون آورده بودند تا تک فرزند شده و معاف شوند، تعدادی ترجیح داده بودند برای پدرشان مدرک ایثارگری بخرند و در سایه آن معاف شوند، گروهی بدون داشتن دیپلم دانشجو شده بودند و خلاصه برای معاف شدنشان تخلفات بسیاری رخ داده بود و پای نهادهای زیادی درگیر به نظر می‌رسید.

شاید همین شدت تخلفات بود که موجب شد، بررسی ابعاد ماجرا به فراموشی سپرده شده و به جای آنکه نهادهایی مانند نظام وظیفه، پلیس گذرنامه، ثبت احوال، فدراسیون فوتبال، آموزش و پرورش، آموزش عالی و دانشگاه‌ها و بسیاری نهادهای دیگر مورد سوال و جواب قرار گرفته و توضیح دهند چگونه بخشی از زنجیره گسترده یک اتفاق شوم شده‌اند، صورت مسأله پاک شده و آن گونه رفتار شود که گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته!

چه کسانی «سربازی گیت» را ماستمالی کردند؟!

این در حالی است که تجربیات عمومی از مسائل حقوقی مشابه، به اثبات قصور همه نهادهای مؤثر در تخلف شکل گرفته منجر می‌شود و پیش از همه آن‌ها، مسئولیت همه رویدادهای غیر قانونیِ رخ داده را بر عهده فردی می‌گذارد که از تخلفات بهره برده است؛ یعنی فوتبالیست‌هایی که در این ماجرا تبرئه شدند. کافی است به پاسخ این پرسش ساده بیندیشیم که اگر از فردی پول جعلی کشف شود، آیا آن فرد برائت خواهد گرفت یا خیر؟ آیا پولش را از دست خواهد داد یا خیر؟

به عبارت بهتر، یا باید بپذیریم که از آغاز تخلفی رخ نداده بوده که در این صورت باید کسانی که آبرو برخی فوتبالیست‌ها را بردند، تیم‌ها را در بهره برداری از یاران گران قیمتشان محروم کردند، قهرمانی فولاد را زیر سؤال بردند، بدبینی به نهادهای زیادی را موجب شدند و... باید محاکمه و رسوا شوند؛ روی دوم ماجرا هم بروز تخلف و اثبات آن است که در این صورت، هنوز فوتبالیست‌هایی داریم که اگر فریب خورده هم به شمارشان آوریم (این فرض را می‌شود به نظرسنجی گذاشت و احتمالا به نتیجه‌ای متفاوت با فرض ما رسید) باز کارت پایان خدمت ندارند و باید به خدمت مقدس سربازی بروند.

یعنی فارغ از آنکه به دنبال چرایی وقوع تخلفی تا این حد آشکار بگردیم و به این پرسش بیندیشیم که چگونه برخی توانسته‌اند به ازای دریافت پول، همه نهادها را به خدمت گرفته و کارت پایان خدمت یا معافیتی به مشتریان خود عرضه کنند که کاملا اصلی است، ناچاریم بازگشت این فوتبالیست‌ها به میدان رقابت را ماستمالی بنامیم، زیرا دریافته‌ایم کارت‌های معافیت و پایان خدمت ایشان قانونی صادر نشده و نباید تفاوتی بین ایشان با کسانی که از خدمت فرار کرده‌اند، باشد.

اینجاست که جا دارد مؤلفه‌های مهم دیگری مانند صدور چند هزار کارت معافیت دیگر برای چند هزار جوان مشمولی که بنیه خرید این خدمات را داشته‌اند، به سربازی گیت فوتبالی‌ها افزوده و برای رفع فساد، بار دیگر بررسی پرونده را در دستور کار قرار دهیم؛ با یادآوری اینکه باید ماستمالی کنندگان را هم شناسایی کرد و به مانند بخشی از زنجیره فساد، برای ایشان هم مجازات در نظر گرفت!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۳۴
گریم گرفته.ما تو این کشور با هزار سختی و بدبختی درس میخونیم که آینده ای داشته باشیم یکی با رانت بورس میشه..اونیکی باپارتی سر کار میره ...یکی هم کلاه سر سازمانی میزاره که قرار کلاه از سر دشمن برداره .. وعده ای مسئول که فقط نظاره گرند..نمیگذرم از اونایی که حق من و امثال من رو پایمال کردن و اونایی که دیدن و سکوت کردن..ما واسه چی باید عاشق کشورمون باشیم؟؟؟!!!
پاسخ ها
samir
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
اگر می تونستم هزار تا لایک می زدم
من تازه کارشناسی ارشدم رو گرفتم تازه تازه تجربه کاری کسب می کردم که بلاجبار باید برم سربازی و دو سال از عمرم (بهترین سال های عمرم) رو در بهترین شرایط با دفترداری یا راننده ای ماشین شدن سپری کنم که هیج به آیندم ربط نداره بعد از اتمام دو سال هم بیایم بیرون ببنیم آدم های مفت خوری امثال اینها جایی هستند که نباید باشند. ...
ملول
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
اضاف کن 4 سال تمام بنزین سرطانزا نفس کشیدیم، برنج سمی خارجی خوردیم، آب معدنی ناسالم خوردیم، الان هم که پالم می خوریم و چالب اینکه اخر سر یکی میاد و تکذیب می کنه و تموم.
مش سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
از ماست که بر ماست ....
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
واقعاً دمتگرم
عزیز من.
از همون اول لو رفتن این قضیه، مثل روز برام روشن بود که هیچ نتیجه ای حاصل نمیشه. فسادی که توی فوتباله، پای خیلی از کله گنده ها را هم آورده وسط و به خاطر همین مصلحت اندیشیها، هیچگاه چنین پرونده هایی به سرانجام نمیرسه.
وقتی میگم کلا باید در فوتبال باشگاهی این مملکت را تخته کرد، مخالفت میکنید.
با سلام
من گلایه ی شدیدی از این سایت خبری دارم که چرا به جای بررسی کارشناسی و عمیق مسائل اجتماعی ،سیاسی و غیره تنها به نقل سطحی اخبار صفحه پرکن می پردازند؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
شما ناراحتی فساد افسارگسیخته فوتبال عیان بشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
الله علیم بصیر..آقا محمد؛آخه مرد حسابی چقدر زیر نظرات نطر میزاری!؟عجوبه ای بخدا....رو اخلاقت تاثیر میزاره. عیب جو میشی(یا هستی؟)
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
سؤالم واقعا جدی بود. به نظرم میاد (شاید هم اشتباه کنم) ایشون از رو شدن چنین مسائلی ناراحته. شاید خودش هم دستی بر آتش داره.
نمیدونی بدون به این میگن اجرای عدالت یکی باید تو مرز پست بده آب خوردن نداشته باشه یکی هم...........
اين موضوع دقيقا براي 3000 بورسيه نيز تكرار خواهد شد شك نكنيد. يعني ماست مالي كردن با عنوان رفع سوتفاهم ها.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
اون که کارش تموم شد. دیگه عمرا به سرانجام برسه.
سلام من معافی کفالت دارم ولی معافی به من دادن نزدیک به سه سال طول کشیدبارها به من پیشنهاد شددلال ی دورورشعبه وظیفه هست اگرباشون راه بیایی کارت راه میفته خقیقتش من نداشتم چیزی بدم ولی شانس ما یه آقایی چیزی دراورددست مامورشعبه وظیفه دادجلوی من چشمای ماموردراومدموند بودچه کاربکن بگیره یانه بالاخرگرفت ماگفتیم شتردیدی ندیدی کارماروفقط راه بندازکارماهم درست شد
لعنت به این پارتی بازی ها و ندانم کاری ها...خدایا نمیدونم جیغ بکشم ,گریه کنم ,ناله کنم,کلا مغزم قفل کرده .ماستمالی تا کی.اون از فساد مالی ,فساد در کنکور, فساد در نظام وظیفه ,........... به کی باید اعتماد کرد.به کی باید امید داشت.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
امیدت به خدا باشه.
به هیچکس هم اعتماد نکن جز خودت. جدی میگم.
دلم گرفت..
واقعا دلم گرفت..
یه جوون 22 ساله..
با کلی سختی درس بخون
بعد برو سربازی..
بعد بیکار شو..
یه عده دیگه راحت کار گیرشون میاد..
میخورن..همین..
حرفی نمیزنم..تائید نمیکنی..
مث این سه سال..
تو هیچوقت تایید نکردی تابناک//
قانون برای فقراست بقولی
... پولدارها و مردن فقرا بیصداست. سربازی گیت، بورسیه گیت، ... و گیت های بیشمار دیگر پشت گذر زمان به دست فراموشی سپرده می شوند. اما لطفاً به مقامات مربوطه بگویید از عدل علی دم نزنند و ارزش های ما را بیقدر نکنند.
اون نماینده و وزیر و رئیسی که دم از حقوق مردم میزنند کجان؟؟؟ یکی میره نماینده میشه بعدش یهو میشه دکتر. آقا زاده تو گرفتن مدرک لیسانس از تو دانشگاه آزاد عاجز میاد بیرون مستقیم میره سر کار. فلان کس میلیارد میلیارد دلار میگیره به ارز دولتی برای وارد کردن کالای ضروری ماشین وارد میکنه یا اصلا جیزی وارد نمیکنه. پالم تو لبنیات مردم استفاده می کنن به جای جریمه و گفتن اسم شرکت میگن کی گفته ضرر داره. طرف مریض تو اتاق عمل ول میکنه فرار میکنه، پشتش گرم بوده هیچی به هیچی فقط پدر مریض در اومده. چرا هر چی خوبه برا بعضی هاست برا بقیه اخه
اگر میخواهید کاری به کار کسانی که در حق مر دم جفا میکنند نداشته باشیدحداقل این جور مسائل را رسانه ای نکنید ولی وقتی که رسانه ای شد به اشد مجازات مجازات کنید. این جور رفتار ها دهن کجی به همه مردم است و قدرتش در تخریب جامعه و مملکت از موشکهای آمریکا قوی تر است.
سلام
اتفاقایی از این دست شاید ماسمالی بشه ولی ضربه ای به قلب ملت میزنه که از 6 تا جام جهانی نرفتن هم بدتره.
چرا جوونای عادی مملکت که خیلیاشون از نظر کارایی از این آقایون بسیار برای مملکت مفید ترن باید دو سال برن سربازی ولی آقایون فقط چون پول دارن و فوتبالیستن به خاطر مصلحت اندیشی های بی مبنا هیچ اتفاقی براشون نمیفته.
قانون باید برای همه یکسان باشه.
اگر نمایندگان محترم مجلس به دنبال احقاق حقوق مردم هستند بهترین فرصت برایشان همینجاست!
اگر واقعا دغدغه شما مردم است بیایید حق خانواده هایی که جوانانشان را برای خدمت به این مملکت به سربازی میفرستند و بعد یک عده ای به این نحو از گذراندن این خدمت می گریزند و حقوق دیگران را پایمال می کنند به ایشان برگردانید!
این گوی و این میدان
در محل خدمتمان یک دکترای فیزیک سیالات از پلی تکنیک بود. زن و بچه داشت. به صورت نیمه وقت در دانشگاه تدریس میکرد آنوقت التماس میکرد که به موهای کوتاهش گیر ندهند که کوتاه تر شود تا در کلاس درس جلوی بچه ها خجالت نکشد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
:(
وای !

جوونا چه دلی پری دارند!!!
مسئولین خوابید یا بیدار؟؟؟
دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار چند تومن میشه؟
قانون همیشه برای فقیراست. مگه نه؟
من دنبال کار معافیت پزشکی هستم و بیماری صرع دارم. ولی با وجود داشتن بیماری و بعد از کلی دویدن فقط من را معاف از رزم کردند.ولی چه آدمهایی توی این مملکت هستند که با پول همه کاری می کنند. این عدالت نیست! و خدا شاهد بی عدالتی شماست.
1.جعل اسناد دولتی-2.فرار از خدمت مقدس سربازی-3.پرداخت این هزینه ها با پول بیت المال.حالا من به فرزندم که بازیکنان فوتبال الگویش بودند چگونه درس درستکاری بدهم؟!!!
پاسخ ها
مهندس همه چی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
شما سعی کن بهش درس نارستگاری بدی که وقتی بزرگ شد مثل ما کلاش پسه معرکه نباشه
هیچی نگیم بهتره...!
قابل توجه قوه قضائيه ومدعي عموم كه پيگيري مسائل باشد
باشه چسم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار