بازدید 13431
حاشیه نگاری بر بررسی «سربازی گیت» در فوتبال +فیلم

پول بدهید تا تمامی نهادها را برای انجام کارتان همراه کنیم!

وقتی می‌بینیم برملا شدن چند ماهه این رسوایی، برخلاف تصور خیلی هایمان، تاکنون به لرزاندن هیچ جایی نرسیده، ناچاریم با مجری برنامه هم رای شویم که گفت: این رسوایی در هر جای جهان که رخ داده بود، عده زیادی استعفا می‌دادند و یا اخراج می‌شدند اما اینجا انگار نه انگار!
کد خبر: ۴۲۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳ 05 August 2014
از رانت خواری تا اصطلاح جدیدترِ «ویژه خواری»، هر چه درباره سو استفاده برخی از منابعی که در اختیارشان قرار داده شده، برای منافع شخصی بشنویم، باز احتمالا به مخیله مان خطور نخواهد کرد که برخی هستند که مدت ها پیش از این مرحله عبور کرده و بسته رانتی فراهم می‌آورند!

به گزارش «تابناک»، ماجرای جعلی بودن کارت خدمت برخی فوتبالیست‌های کشورمان که به فاصله یکی دو روز از اتمام فصل گذشته لیگ برتر به تیتر یک روزنامه های ورزشی تبدیل شد، شب گذشته یکی از موضوعات ویژه برنامه نود را به خود اختصاص داد تا بینندگان پر شمار این برنامه سخنانی بشنوند که در کمتر برنامه تلوزیونی دیگری می‌توان شنید.

اینکه برخی فوتبالیست ها با کارت پایان خدمت جعلی در لیگ بازی کرده باشند، موضوعی بود که در سالهای گذشته سابقه داشته اما این بار حکایت نه بازی کردن با کارت جعلی، که برملا شدن راز دو باندی بود که کارت پایان خدمت اصلی (بخوانید جعلی ولی معتبر!) به برخی فوتبالیست‌ها فروخته بودند و اینقدر این کارشان رونق داشته که می‌بینیم در تیم ملی فوتبال کشورمان هم از مشتریانشان به چشم می‌خورند!

شاید همین گستردگی کار بود که عادل فردوسی پور، مجری توانمند برنامه را مجاب کرد نام «سربازی گیت» را برای این رسوایی انتخاب کرده و بخشی از برنامه خود را معطوف به بررسی این رویداد کند؛ رویدادی که می‌تواند در برنامه‌های غیر ورزشی رسانه ملی و حتی بسیاری نهادها مورد بررسی قرار گیرد و ریشه یابی شود.

آن گونه که در برنامه نود مطرح شد، فروش کارت پایان خدمت به برخی فوتبالیست ها آنقدر حساب شده و دقیق صورت می‌گرفته که خریداران این محصول می‌توانستند با استفاده از آن، گذرنامه بگیرند، دانشگاه بروند و همه امور زندگی خود را طبیعی پی بگیرند و از این بابت کوچکترین دغدغه خاطری نداشته باشند چراکه باند تهیه کننده این کارت ها، فکر همه جوانب کار را پیش تر کرده است.

به قول فردوسی پور، این یعنی برخی سودجویان نهادهایی مثل نظام وظیفه، اداره گذرنامه، وزارت علوم و حتی پزشکی قانونی و ثبت احوال را برای اهداف خویش به خدمت گرفته، مورد سو استفاده قرار داده و بد نام کرده باشند تا در نهایت کارتی به مشتریان بفروشند که از دید این نهادها معتبر شناخته می‌شود اما در حقیقت معتبر نیست!

اینکه این نهادها چه واکنشی به موضوع نشان داده یا قصد دارند در آینده نشان دهند، موضوعی است که نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد اما وقتی می‌بینیم که اوضاع رانت خواری در کشورمان تا آنجا اوج گرفته که برخی دلالان بسته های رانت خواری تدارک می‌بینند و از نهادهای انتظامی مثل نظام وظیفه و گذرنامه تا دیگر نهادهای کشور را برای کسب پول تحت الشعاع قرار می‌دهند، چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه بپذیریم اوضاع وخیم است.

این در حالی است که وقتی می‌بینیم برملا شدن چند ماهه این رسوایی، برخلاف تصور خیلی هایمان، تاکنون به لرزاندن هیچ جایی نرسیده، ناچاریم با مجری برنامه هم رای شویم که گفت: این رسوایی در هر جای جهان که رخ داده بود، عده زیادی استعفا می‌دادند و یا اخراج می‌شدند اما اینجا انگار نه انگار!

گویی خیلی ها پذیرفته‌اند که این روال فراقانونی جزیی ناگسستنی از شرایط امروزی جامعه است و نه تنها برای فرار از آن نمی‌توان کاری کرد، بلکه چه بسا بهره نبردن از آن برای حل مشکلاتی که با آن مواجهیم، یکی از راهکارهای اصولی باشد؛ آنقدر که گفته شد یکی از مسئولان نظامی در این باره گفته: بازیکنان مقصر نیستند!

اگر این باور را قبول کنیم، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و ناچاریم بپذیریم که رانت‌های رقم خورده در دیگر عرصه ها نیز نباید اعتراضی به همراه داشته و با پیگیری مواجه شود؛ این در حالی است که اگر این روند را نپذیریم و این دست اتفاقات را نشانه‌ای از وخامت اوضاع دانسته -و به قول فردوسی پور، افشای جعلی بودن کارت 105 فوتبالیست را افشای تنها بخشی از زنجیره فسادی بزرگ تر بدانیم،- ناگزیریم از تحمل برای دیدن نتایج پرونده «سربازی گیت»!  

شاید بهتر است این بخش برنامه نود را بارها و بارها ببینیم و مسائل مطرح شده در آن را در حکم مسائلی حل نشده بدانیم تا زمانی که به آنها پاسخ داده شد، قضاوت کنیم:


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۴۶
احتمال این هست که کارتهای پایان خدمت و معافیت برخی از آقازاده ها هم جعلی باشه. برای همینه که با این رسوایی هیچ اتفاقی نیفتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
حتما جعلی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
100 درصد همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
یه سوال
فکر میکنید چن درصد از بچه های اقا زاده ها لب مرز خدمت کردن
حالا چن درصد از بچه های اقا زاده ها تو تهران خدمت کردن
چرا تهمت می زنید؟ تا اونجایی که من شنیدم کارت معافیت پزشکی داشته اند. از کجا میدونید که جعلی بوده؟ خوب شاید بعد از دریافت کارت، شفا پیدا کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
محمد جعفر خودتی؟
...
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
فقط میتونم بگم برات متاسفم با این طرز فکرت...
ناشناس
| France |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
این که طرز فکر نیست. طرز بی فکریه....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
شنیدن کی بود مانند دیدن!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
راست میگه بنده خدا بعدا شفا پیدا کدن.
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
این بشر که اصلا فکر نمی کنه !!
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
دوستان چطور طنز این عزیز به این واضحی رو متوجه نشدید؟
بهمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
مثل اینکه فوتبالیست بودن ها .ناقص که نبودند که معافیت پزشکی بگیرند.
پسرخاله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
راست می گه بنده خدا ... معافیت پزشکی داشتن. مثلا به دلیل ضایعه نخاعی معاف شده بودن ولی انصافا خوب فوتبال بازی می کردن و می پریدن هوا .... ضایعه داشتن ها!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
بابا این ممد آقا یک جمله طنز نوشته
اینقدر جدی نگیرید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
دوستانی که پاسخ محمد را دادین چقدر شوت تشریف دارید و متوجه کنایه ایشان نشدید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
قطع نخاع خوب میشه?!?!?!?!
ناشناس
| United States |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
دوستان معنی طعنه رو میدونند؟
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به وقتی که بگنددنمک اق نمک گندیده
درود بر شرف فردوسی پور و خجالت واسه دست اندرکاران
احسنت به عادل که به عمق فساد اداری کشور می پردازد و مانند سایر نهادها صورت مسئله را پاک نمی کند امیدوارم این موضوع تا حصول نتیجه پیگیری گردد هر چند که به نطر نمی رسد که نتیجه ای داشته باشد چراکه پای بسیاری از مدیران بالارتبه را نیز به مسئله باز کرده و احتمالا باعث رسوایی آنها در این موضوع خواهد شد
پاسخ ها
آزاده ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
وا چه حرفا مادر!!!! فسسسسسسسسساد؟؟؟
ما هم با شما هم صدا می شویم:
"این رسوایی در هر جای جهان که رخ داده بود، عده زیادی استعفا می‌دادند و یا اخراج می‌شدند اما اینجا انگار نه انگار!"
پارسال برای دریافت پایان کار وتفکیک طبقات ساختمان از 13 نفر کارکنان ومهندسین طرف در ادرات مختلف 11 نفر علنا درخواست رشوه کردند وتا نگرفتند کاری انجام نمی دادند که هیچ سنگ اندازی های عجیبی انجام می دادند وبا گرفتن پول چهرهشان باز می شد وبا نهایت احترام امضا می کردند من هم مجبور بودم وپول را می دادم وبه حساب رفع مظالم در دفتر حسابم ثبت می کردم چاره ای نبود
پاسخ ها
سید مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
رشوه دهنده و روشوه گیرنده هر دو گناهکارند! چون دیگران را هم مجبور به این کار می کنند...
بی عقل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
سید مصطفی جان
لطفا یه سخنی هم در رابطه سه هزار میلیارد گمشده بگو تا از نظرات کارشناسی شما بهرمند شویم
تشکر
خجالتم خوب چیزی به خدا چند صد میلیارد پول بیزبون بیت المال می گیرن بعد بازید می کنند همش می بازن بعد قانونم دور می زنند این چه وضعی اخه گندشو در اوردن دیگه
همه چیزمان همین طوره
اینها فوتبالیست بودن دستشون رو شد، اون بچه مایه دارهایی که معاف شدن از سربازی چی؟ کسی نیست که یقه اونارو بگیره.
این اولین و اخرین مورد جعل پایان خدمت و معافیت نیست و نخواهد بود!!!!!!!! هستند کسانی که ده ها میلیون تومان می پردازند تا به خدمت سربازی نروند و اکثرا راهی هم پیدا می کنند که شاید از هر صدتا یکی گرفتار قانون شود! تنها راه پیشنهاد سرباز جایگزین است که هر فرد مشمول که به هر دلیل نخواهد به سربازی برود! یک شخص دیگر به جای به خدمت سربازی اعزام شود وانهم نه دوسال بلکه پنج سال و هزینه این سرباز جایگزین را مشمول پرداخت می کند هم حقوق و مخارج و هم هزینه های نیروهای مسلح ! که در این صورت هیچ کس هم ناراضی نیست و اشتغال زای نیز بسیار می شود! و سرباز جایگزین نیز از بین بهترین نفرات انتخاب می شوند! و انان که معترض هم بودند اکنون به دلیل اشتغال زای برای قشر ضعیف جامعه و خدمت پنج ساله سرباز جایگزین اعنتراضات بسیار کم می شود!
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
درود بر شرفت
به این میگن فکر بکر
قاصدک هان چه خبر آوردی از کجا واز که خبر آوردی؟
برای تعویض سند 500هزار تومان دادم
ماها چرا باید بریم سربازی بعد که برگردیم مسافرکش شیم ولی اونا هم نرن سربازی و هم میلیاردی پول یامفت بگیرن!!!
یکی به من جواب بده و یک جوان رو از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات بده
لابد الان به اقای ریس اعتراض کنیم خواهند گفت:
میدونید چند نفر در این پروسه، نون میخورند!؟
آقا جان میان پول میگیرن از همون اول کارت اصلی درست میکنن با سابقه ثبت شده در نظام وظیفه.نیازی نیست همه ارگانارو بخرن که
مگه جعل اسناد جرم نیست؟ پس چرا در این مورد قوه قضاییه هیچگونه واکنشی نشان نمی دهد
شير ، بنزين ، خودرو ، هوا و ...... مديران .... پاك ، سالم وبا كيفيت بدون دروغ و ......
ملتی که درموقع شنیدن و یا فهمین خبر فقط عکس العملی جز شوخی و مسخره کردن نداشته باشند سزاشون همینه
تابناك خودت هم يه چيزيت ميشه ازنظرات گلچين شده ات معلوم است جون عباس بدون ملاحظه نظرات قلبي مردم را انعكاس بده
تابناک اگه جرئت داری نظرات مردم رو سانسور نکن تا همه ببینن که این مردم چه دل پری از رانتخواری در کشور دارن که به علت حصار محکمی که به دور برخی افراد و نهادها چیده شده روز به روز گسترده تر می شه تا نظارت مردمی نباشه همینه فساد فساد فساد
هزينه كشف اين كارتهاي جعلي بايد از جيب اونها كه واقعا خدمت كرده اند پرداخت بشه!! خوب هزينه تعويض كارت پايان خدمت اونها كه جعلي نيست رو از جاعلها بگيريد چرا از بيچاره هايي كه دو سال رفتند سربازي ميگيريد؟
آقای تابناک یکبار نوشتم که اشخاص و سازمانهایی که پاک هستند معرفی کنید و به مردم انرژی مثبت میدهد و شما پیغام را درج نکردید.!؟
به شتر گفتند گردنت كجه شتر گفت كجام راسته كه گردنم راست باشه
مگه تابناک ازین خبرا بزنه وگرنه باقی خبرگزاری ها خودشون ......
مقصر محمد جعفره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها