بازدید 17146

ازدواج دوم، خانواده را فرو می‌شکند

نمی‌خواهیم بگوییم هیچ مردی در این زمینه موفق نبوده، ولی واقعیت این است تعداد مردانی که توانسته‌اند دو زندگی را با شیوه مطلوب و رضایتمندانه مدیریت کنند، بسیار بسیار کم است و اصلا تعدادشان قابل توجه نیست.
کد خبر: ۴۳۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸ 28 August 2014
روزنامه خراسان با آوردن مطلبی از سوی یک شهروند به بررسی مشکلات مربوط به ازدواج دوم پرداخته است:

جوانی ۲۶ ساله دارای شغل آزاد و تحصیلات دانشگاهی هستم. یک دختر کوچک دارم و همسرم را خیلی دوست دارم، ولی به دختر خانم دیگری علاقه‌مند شده‌ام که همسن خودم است. قصد ازدواج مجدد دارم ولی نمی‌خواهم زندگی فعلی‌ام را نیز خراب کنم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

هرچند ازدواج مجدد تحت شرایطی از نظر شرعی و قانونی امری جایز است، اما کسانی که به چنین کاری اقدام می‌کنند باید توانایی اداره دو خانواده را به طور کامل و خوب داشته باشند و نیازهای همسر قبلی و جدید اعم از نیازهای مالی شامل مسکن، پوشاک، خوراک، نفقه، مهریه و همچنین نیازهای عاطفی و نیازهای تربیتی فرزندان را به صورت متعارف و عادلانه تأمین کنند. به اصطلاح شرعی که در قرآن هم به آن اشاره شده، باید عدالت بین همسران رعایت شود.

البته در قانون یک شرط دیگر نیز وجود دارد و آن رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد است که در غیر این صورت، مرد نمی‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد. از این روی به کسانی که حتی توانایی کامل مالی و روانی ازدواج مجدد را دارند، توصیه جدی این است که پنهانی و بدون رضایت همسر چنین اقدامی نکنند؛ زیرا این امر، عواقب و پیامد‌های بسیار زیادی برای آن‌ها و خانواده‌شان به همراه دارد.

به طور کلی مشاوران خانواده ازدواج مجدد را تنها در موارد بسیار خاص پیشنهاد می‌کنند که مشکلات و نیازهای جدی وجود داشته باشد. مثلا همسر بیماری ناعلاج یا واگیرداری دارد که از نظر جنسی نمی‌تواند نیاز شوهرش را تأمین کند.

احتمال بسیار پایین موفقیت

با این حال اگر چه با رعایت شرایط گفته شده، ازدواج مجدد مجاز است اما فرهنگ فعلی ما به گونه‌ای است که این امر تبعات زیادی را به دنبال دارد. معمولا بیشتر مردانی که به ازدواج مجدد اقدام کرده‌اند، در زندگی خود موفق نبوده و نتوانسته‌اند رضایت کامل همسر اول و دوم خود را تأمین کنند و سرانجام مجبور شده‌اند یکی از همسران خود و یا هر دو را طلاق بدهند.

نمی‌خواهیم بگوییم هیچ مردی در این زمینه موفق نبوده، ولی واقعیت این است تعداد مردانی که توانسته‌اند دو زندگی را با شیوه مطلوب و رضایتمندانه مدیریت کنند، بسیار بسیار کم است و اصلا تعدادشان قابل توجه نیست؛ به همین دلیل درباره سؤال شما برادر ارجمند که به همسر خود علاقه‌مند هستید و فرزند نیز دارید، به هیچ عنوان ازدواج مجدد توصیه نمی‌شود زیرا این اقدام می‌تواند شرایط خطیری را در آینده برای شما، همسرتان، دختر کوچکتان و حتی آن فردی که قصد ازدواج مجدد با او را دارید، ایجاد کند.

آرامش را از خانواده خود نگیرید

در نتیجه راه منطقی این است که همسر خود را‌‌ همان طور که هست بپذیرید و اگر مشکلی در روابط زناشویی شما وجود دارد از روش درست برای حل آن اقدام کنید.

نکته دیگری که قابل ذکر است اینکه در بسیاری از موارد ازدواج مجدد به خاطر تنوع طلبی آقایان است که این نیاز می‌تواند با تغییر در ظاهر همسر مثل تغییر در آرایش، رنگ مو، لباس و... برطرف شود. در این حالت خانواده دچار تزلزل نمی‌شود و اعضای خانواده آرامش خود را از دست نمی‌دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۲
انتشار یافته: ۴۸
عجب دلی داری تو دیگه!!!
ما تو یکیش موندیم ... البته از لحاظ مالی تأمین بودن خیلی خوبه که بتونی دو تا ازدواج کنی ... اما!!! به فکر بچه های آینده ات باش .... بچه های دو زن مختلف و یک مرد ارای هویت درست و حسابی و پشتوانه خانواده نیستند متأسفانه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
پس چرا دو سه تا خط موبایل داری شیطون؟
آدم میمونه چی بگه! تو اگه با اون خانم هم ازدواج کنی چند ماه بعد دوباره یک زن دیگه چشم ناپاکتو میگیره.اگر ملکه زیبایی جهان رو هم بدن دست امثال تو باز به سال نمیکشه که دل پرهوستون رو میزنه.چون مشکل از خودتونه نه از همسرهاتون. ادم چقدر باید پست باشه که با داشتن همسر و فرزند به یکی دیگه فکر کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
محیا حرفات زشت و زننده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
محیا خانم شوهرت خواست زن بگیره مرگ موش بریز تو سوپش
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
مگه نشنیدی که میگن به تمام انسانها عشق بورز؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
محیا خانوم معلومه احساسات زنانه ی شما خیلی بر انگیخته شده که اینچنین بیچاره رو مورد ناسزا قرار میدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
چرا توهین میکنی
از کجا میدونی چشمش نا پاک بوده؟
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
چشم ناپاک؟ از کجا دونستی چشمش ناپاکه؟ خوبه یه عده ای خودشون رو جای خدا میزارن و برای مردم نسخه می پیچن. شما اگه حرف نزنی کسی نمیگه لالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
یک مرد هستم و حرف های محیا را صد در صد درست می دانم همانطوری که دوست ندارم سر خواهرم هوو بیاد به همان نسبت برای همسرم رقیب نمی تراشم اگه خدای ناکرده زمانی مشکلی پیش بیاد که نتونم ادامه بدم یا شرایط را تغییر بدم با توافق جدا میشیم اونموقع هر کدام زندگی خودمون را داریم..
این یک راهنمایی درست وعقلانی است
مجلس تا 4 تا مجوز داده مشکلی نیست تازه اگه همسر اول ناراحته این مشکل خودشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
دور و بر خانوم های متعهل هم پره از مردان خوش تیپ تر و جذاب تر و دارای وضعیت مالی بهتر از شوهر خودشون، پس خانوم ها هم باید هر روز هر روز دلباخته ی یکی دیگه بشن؟
اگر خواهر داری فکر کن یکی با خواهرت این کارو بکنه
در زندگی زناشویی نمیتوان دو نفر را دوست داشت درغیر اینصورت یکی برای هوسرانی است یکی برای زندگی راحت با بیگاری کشیدن از دیگری.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
ولی سه تا رو میشه.
صد آفرین بر این اندرزها
وقتی خدا جایز دانسته یعنی این که حتما فایده و مصلحت عقلایی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
دوست عزیز. از منفی هایی که دریافت کرده اید برداشت کرده ام که برخی معتقدند وقتی خدا جایز دانسته، یعنی ضرر و زیان دارد.
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
ای کاش همه ی دستورات خدارا عمل میکردیم نه اینکه هرچیزی باب میل و هوای نفس هست رو عمل کنیم و بقیش را بریزیم دور
باید جامع و از بالا به دین نگاه کرد
امکان نداره مردی همزمان بتونه دو نفر رو دوسداشته باشه....
پاسخ ها
nilo
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
چرا امکان داره، خود من الان ۲ نفر را دوست دارم همسرم و مادرم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
میدونی من در آن واحد چندین نفر را دوست دارم؟
ولی مشکل اینجاست که هیچکدومشون منو دوست ندارن.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
من هم همزمان سه تا زن رو دوست دارم. اولین و دومین و سومین همسرم. با خوبی و خوشی هم در کنار هم زندگی می کنیم.
پ نه پ!
می خواستی باعث تقویت بنیان خانواده بشه!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
اتفاقا من جدا فکر میکنم باعث تقویت میشه. چون حسادت بین هووها باعث میشه که بیشتر در جهت رضایت همسرشون و داشتن زندگی بهتر تلاش کنند.
پس از جه طریق مشکل جمعیت حل شود؟
بعضیا دو تا دو تا میگیرن، بعضیا یه دونه اش هم گیرشون نمیاد.
پاسخ ها
مر..م
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
ممد زیر نویس خودتی !!!!!؟؟

داش تو یکی اگر دوتا بگیری خیلی خوبه
سرت شلوغ میشه دیگه وقت نمیکنی بیای تو کوچه تابناک هی شیشه بکنی...
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
اینو باهات موافقم.
تقریبا روزی 6 ساعت از وقتمو توی تابناک میگذرونم.
برادر من این عمل یعنی تحقیر زن اول اگر این عمل راکسی در آینده درمورد دخترشما انجام دهد چه حسی میتوانید داشته باشید ویا پدر شما
اغفال شیطان
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
تجربه داریا !!
سندباد
| United States of America |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
اگر تحقیر زن نخست بود، خداوند هرگز مجوزی بر آن نمی داد. شما بیشتر از خدا نمی دانید.
اگر به قصد قربت و ازدیاد نسل باشه چه اشکال دارد؟ خیلی هم خوب. بلاخره هر کاری تبعات جانبی هم دارد مهم اصل کار است. اونایی هم که اشکال میکنند از حسودیشان است جانم.

(آقا همش به قصد طنز بودا منفی بارون نکنید!)
به نظر من آدم تا میتونه بایداز نعمت های خدا استفاده کنه
دوست عزیز این اشکال از شما نیست گرفتاری فکری انسان برای رشد تکامل است اگر توانایی ان را داری که مدتی این خانم را نبینی و به ان فکر نکنی بهتر است این مرحله را رد کنی بیقیه ان اسان است سعی کن فکر ازدواج را خودت با خودت حل کنی چون من هم گرفتار شدم ترکش به انداز مرگ بود ولی به هر صورت خودم را گم کردم تا پیدا شدم . ایای رازی هستی کسی با دختر زیبای تو ا ین کار را بکند
زن دوم جه دائمی و چه موقت باعث بهم پاشیدن زندگی می گردد.
من نمیدونم قانون رضایت همسر اول چه معنی ای داره؟

اصلاً مگه هیچ زنی پیدا میشه راضی بشه سرش هووو بیاد؟

من از ترس زنم جرات نمی کنم از کنار هیچ زنی رد بشم چه برسه به ازدواج مجدد!!!
اوایلش خوبه بعد نمیدونی چیکارش کنی منظورم دومیه
شما این همه دختران وزنان با شرف و پاک را نمیبینید اینها نمی توانند ازدواج کنند به خدا قسم طی چند ماه گذشته دو دختر خانم بسیار پاک دانشجوی دکتری از من درخواست د اشتند تا بتوانم همسری مومن برایشان معرفی کنم آنها همسر همطرازخود را میخواهند چه باید بکنند بسیاری از مردان پیدا میشوند که نه به همسر عزیز اولشان ظلم نمیکنند و هم میتوانند همسر دوم را دوست داشته باشند با افکار سکولار خود کار رابه جایی رسانیده اید که زنا بهتر از ازدواج دوم شده است برید جلو ببینید چه میشود هیج راهی وجود ندارد جز ازدواج مجدد مردان مومن ،پول دارکه هرگز ظلم نمی کنند انسان الهی و با شرفی هستند که از ظلم میترسند بدون هیج تردید ازدواج دوم ظلم به اولی نیست بلکه استحکام اخلاق در جامعه است
خودش دختر داره و باز چنین خواسته ای داره؟!
چوب خدا صدا نداره مرد حسابی، فردا دختر خودت تو همین شرایط قرار بگیره خوشت میاد؟
این هایی که ازدواج مجدد رو تایید می کنن، خودشون مادر ندارن؟ خواهر ندارن؟ دختر ندارن؟
ظاهرا هوس مرد به ز غیرت اوست
با این سیاست افزایش جمعیتی که مسئولین اتخاذ کرده اند بهانه برای فروپاشی خانواده ها از طرف بیاورندمردان هوس پرست مهیا شده است .باید قانونی بیاید تا این مردان در مورد چند همسری داماد شان نیز سر تعظیم فرود
داشتن دو تا زن براي ١٤٠٠سال پيش بوده حالا هـيچ فرد عاقل ومتعهد به إنسان بودن وشهر وند بودن وووووو دوتا همسر انتخاب نمي كند
اگر واقعاً همسر ودختر شو دوست داشته باشه حتی برای یک لحظه هم نمیتونه به کس دیگه ای فکر کنه
تمام این آقایون که مخالف ازدواج دوم هستند به نحوی خودشان را عاقلتر از رسول و خدا میدانند ،در ضمن خداوند در قرآن چیزی که به نفع کسی نیست و یا بسیار احتمال موفقیتش کم باشه را ذکر نمیکنه ،لااقل مثل پنیر خوردن مکروه میکرد.من نمیدانم چرا عربها میتوانند عدالت را رعایت کنند ولی ایرانیها نه ،مشکل چیز دیگریست ،همین حرام کردنهاست که خیلی از دخترهای ایران به سن پیری رسیدند و ازدواج نکردند ،اونهایی که مخالف حکم خدا هستند یا دین ندارند یا شعور.
خود خدا هم در قران فرموده که نمیتونی عدالتو برقرار کنی و یک همسر برای تو بهتره
آقای محترم،؛ احیانا تعهد می دونی یعنی چی؟ مثل اینکه خوشی زیاد زده زیر دلت و باید باد دست خودت بنزین بریزی روی زندگیت!!! همسرت رو دوست داری؟ اگر دوست داشتی که حاضر به ناراحتیش نبودی! حالا همسرت هیچی ولی واقعا دوست داری با روح و روان بچه ات بازی کنی؟ کم کم بزرگ می شه و مطمئن باش از شما تنفر پیدا می کنه!

درسته خداوند ازدواج مجدد رو مجاز شمرده ولی صراحتا می گه باید عدالت رو رعایت کنی و بعد پشت سرش می گه شما هر چقدر مایل باشید نمی تونید عدالت رو رعایت کنید و پس به همان یکی بسنده کنید!
عدالت می دونید یعنی چی؟ یعنی حتی باید در نگاهت هم عدالت رو رعایت کنید وگرنه حق الناس به گردنت هست، شما واقعا ایمانت این قدر قوی هست که بتونی عدالت رو کامل رعایت کنی ؟ می دونی اگر نتونی پل صراط پات گیر هست!

کسانی که تا حرف از ازدواج مجدد می شه این رو حق مسلم خودتون می دونید، دوست دارم بدونم شما خمس و زکات تون رو که واجب هست رو پرداختید؟ در تعجبم از اینکه وقتی حرف از تعدد زوجات می شه همه خودشون رو مسلمان دو آتشه می دونن اما وقتی حرف از واجبات دیگه می شه طرف نمی دونه خمس مثلا یعنی چی؟

از خوبی همسرانتون سوء استفاده نکنید، زن می تونه مهریه خودش رو عندالمطالبه دریافت کنه! امامان ما بعد از ازدواج اولین کاری که می کردند مهریه همسرانشون رو پرداخت می کردند،؛ زن می تونه تو خونه دست به سیاه و سفید نزنه؛ می تونه حق شیری که به بچتون می ده رو دریافت کنه! حالا همسرانتون خوبن و با شما راه میان و بدون چشمداشت برای زندگیتون تلاش می کنند لطفا شما هم قدردان باشید و ناشکری نکنید!!

من به عنوان کسی که پدرم سالها پیش ازدواج مجدد کرد بگم، با روح و روان بچه هاتون بازی نکنید، من خودم افسرده و دلشکسته شدم و و جلوی در و همسایه تحقیر شدیم برای همین به شما نصیحت می کنم ، آرامش زندگیتون رو به هم نریزید و با روح و روان بچه هاتون بازی نکنید.
متاسفم بااین تیتری که مغایرقرآن است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر