بازدید 33498

چند توصیه به ایرانیانی که قصد دارند به «چالش سطل یخ» بپیوندند

خشکسالی آغاز شده در کشورمان اینقدر نگران‌کننده است که به نظر لازم نیست بگوییم رایج شدن پیوستن به چالش سطل یخ در کشورمان، تند‌ترین نقد‌ها را از طرف افرادی به خود می‌بیند که به نوعی با معضلات خشکسالی بیش از دیگران آشنا هستند؛ امثال اقلیم‌شناسی که بر این باور است با اوضاع کنونی باید به کمپین کلوخ پیوست.
کد خبر: ۴۲۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹ 26 August 2014
تب شیرینی که برای کمک به یافتن درمان یک بیماری ناشناخته در جهان به راه افتاده، به کمک شبکه‌های اجتماعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشورمان راه یافته و با سرعت به پیش می‌رود.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است، ‌IceBucketChallenge با نام ترجمه شده‌اش، «چالش سطل یخ» تب و تابی در کشورمان به راه انداخته و روز به روز افراد مشهور بیشتری در آن شرکت کرده و دیگران را به چالش فرا‌می‌خوانند؛ اما هر چه بازار این کار نیک داغ‌تر می‌شود، نقدهای جدی‌تری هم به آن وارد می‌شود.

از جمله نقدهایی که مطرح می‌شود و محل تأمل است، به کمبود آب در کشورمان اشاره دارد که هرچند به گفته کار‌شناسان، فراگیر‌ترین بحران خشکسالی کشورمان را رقم زده، ‌کمتر اثرات آن در جامعه دیده می‌شود. شاید به این دلیل ساده که بیشتر مردم هیچ ارتباط بصری با منابع آبی که در شریان‌های شهر جریان می‌یابد ندارند و باورپذیری‌شان نسبت به سخنان و هشدارهای مسئولان، خود بحرانی جدا به تصویر می‌کشد!

پشتوانه سخن این منتقدان به یک حساب و کتاب ساده ریاضی بر‌می‌گردد؛ اگر هر ایرانی به طور متوسط روزانه یک لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند، روزانه ۷۵۰۰۰ متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد که معادل ۲۷ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب در سال است. البته نه قرار است همه هفتاد و پنج میلیون جمعیت کشور به این کمپین بپیوندند و نه لازم است هر روز این کار را تکرار کنند، ولی با در نظر داشتن این نکات هم نمی‌توان از کنار ضرورت صرفه‌جویی، ولو اندک‌ به سادگی گذشت.

خشکسالی آغاز شده در کشورمان اینقدر جدی و نگران کننده است که به نظر لازم نیست بگوییم رایج شدن پیوستن به چالش سطل یخ در کشورمان، تند‌ترین نقد‌ها را از طرف افرادی به خود می‌بیند که به نوعی با مشکلات و معضلات خشکسالی بیش از دیگران آشنا هستند؛ امثال دکتر ناصر کرمی، اقلیم‌شناسی که بر این باور است با شرایط حاکم بر کشور، باید به کمپین کلوخ پیوست تا کارکرد هشدار داشته باشد.

شاید چنین اظهار نظری در وهله نخست تند به نظر برسد؛ اما وقتی به گواه ویدئوهای منتشر شده، می‌بینیم برخی ورزشکاران و هنرمندان ایرانی پیوسته به این چالش، در شدید‌ترین بحران آبی کشور کنار استخرهای پر از آب، سطل آب یخ را روی خود خالی می‌کنند، درخواهیم یافت که تا چه اندازه ذهن‌هایمان با ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب فاصله دارد؛ اینجاست که می‌توان امیدوار بود با تأکید این منتقدان شاید سطل‌های‌ یخ به ظرف‌های کوچک‌تری تبدیل شده و اسراف کمتری شود!

اما جدای این اشکال، وقتی به ماهیت جهانی چالش دقیق می‌شویم، درخواهیم یافت که ظاهرا از کاری که به قصد خیرخواهی در جهان به راه افتاده، به کشور ما چیزی بیشتر از یک تفریح نرسیده، زیرا در اصل این کمپین برای آگاهی بخشی درباره یک بیماری نادر و سخت به راه افتاده و هدفی که دنبال می‌کند، جذب کمک‌های عمومی برای گسترش تحقیقات روی آن و در نتیجه یافتن راه درمان آن است.

به عبارت دیگر، چالش اصلی آنجاست که افراد یکدیگر را دعوت می‌کنند که یا سطل آب و یخ را روی خود خالی کرده و با تجربه کردن لحظاتی کرخت شدن (لحظه‌ای فلج شدن)، هم خود به حد بسیار خفیف با مشکل بیماران آشنا شوند و هم در ترویج کمپین نقش داشته باشند یا اینکه قید خیس شدن با آب سرد را زده و به مؤسسه‌ای که تحقیقات گران قیمت برای یافتن درمان این بیماری را پی می‌گیرند، کمک مالی کنند، ولی ایرانیان چگونه می‌توانند به آن مؤسسه کمک مالی کنند؟

اینجاست که مقدور نبودن کمک مالی، ما را با این پرسش مواجه می‌کند که پس پیوستن به چالش سطل یخ در کشورمان چه سودی خواهد داشت؟ در ثانی، اگر سود هم داشته باشد، چه تضمینی هست که غربی‌ها ما را هم در سود آن شریک کرده و به بهانه تحریم‌ها، از عرضه آن به بیماران ایرانی دریغ نورزند؟

هرچند این ایراد‌ بسیار جدی به نظر می‌رسد، ‌خلاقیت برخی افراد سر‌شناس ایرانی پیوسته به ماجرا برایش راهکار یافته است؛ می‌توان چالش وارداتی را به نوعی بومی سازی کرد و در عین حال که به شکل جهانی آن را پیش برد، اگر کمک نقدی به همراه داشت، آن را به مؤسسات خیریه در کشورمان رساند؛ به امثال محک یا دیگر خیریه‌های یاری‌رسان در کشورمان که از کمبود منابع مالی در تگنگنا هستند.

از این اشکال هم که بگذریم، سومین گزاره‌ای که می‌تواند چالش سطل یخ را در کشورمان به کاری غیر مفید تبدیل کند، گرویدن عمومی به این چالش، با انتخاب خالی کردن سطل آب یخ روی سر است که کمترین ایرادهای وارد به آن، اسراف آب، لوث کردن تحرک انسان دوستانه شکل گرفته و در ‌‌نهایت مشکلات جانبی دیگر است؛ اشکالی که به اصطلاح عامه «جوگیر شدن» نامیده می‌شود و همه می‌دانیم تا چه اندازه مخرب است.

البته این اشکال در بسیاری نقاط دیگر جهان نیز به چشم می‌خورد و اندکی جست‌وجو در فضای مجازی برای اثبات رقم خوردن آن در دیگر کشور‌ها کافی به نظر می‌رسد، ولی اگر هوشمندانه با این تب برخورد کنیم، می‌توانیم با آن مقابله کنیم. به این صورت که تلاش کنیم پیرامونمان را با ماهیت اتفاق جهانی رخ داده آشنا کرده و در صورتی که به چالش سطل یخ دعوت شدیم، نخست به سود مالی کار بیندیشیم و بعد تصمیم به رد یا پذیرش دعوت بگیریم.

به زبان ساده‌تر، نخست فکر کنیم که آیا پیوستن ما به این کمپین ممکن است به دعوت افرادی منجر شود که وسع مالی دارند و برای اهداف خیر خواهانه دست به جیب می‌شوند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت بود، سطل آب یخ را آماده کنیم و در غیر این صورت، شرط انصاف را رعایت کرده و نخواهیم بخشی از چرخه اتلاف آب شویم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۱۰۰
ایرانی ها محتویات یک سطل خالی را روی خود خالی کنند که بگن ایران دچار کم آبی است و لازمه صرفه جویی کنیم.
پاسخ ها
007
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
به نظرت حیف نیست این هوای تو سطل رو هم، رو سر خودمون خالی نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
تو میمیری اگه کامنت ندی؟؟!!!!!
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
محتویات سطل خالی چی هست؟بنظرت میشه خالیش کرد روی سر؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
بلاخره محمجعفر یه حرف درست وحسابی زد.
راک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
برای اینکه ایرونیها جو گیر نشن و حجوم نبرن چالش حلب قیر داغ و پیشنهاد میدم
سجاد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
زنده باد محمدجعفر
بنده ی خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
به جای سطل خالی یک سطل خاک بر سر خود بریزند که دیگه آب نباشه خاک بعضی مواقع به کار میاد
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
این یارو از مسئولین سایت تابناکه.هر خبری باشه اول کامنت با این اسم مستعارش می ذاره و قبل از همه تاییدش می کنه. جالبه که خیلی از کامنتای واقعی رو که ما مردم می ذاریم تایید نمی کنند. تو ایران حتی تو کامنت گذاشتن پای یه خبر هم پارتی بازیه و روابط اولویت دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
من هم با نظرت موافقم تابناک داره کامنت همکارش رو می ذاره تابناک کار ت زشت که داری پارتی بازی می کنی
لطفا از کلوخ و شن هم استفاده نکنید چون بعدش باید برن دوش بگیرن!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
آفرین به تو.
البته که همه مطالب گفته شده کاملا درسته اما یک نکته هم فراموش نشود. بخش کشاورزی با بیش از 90 درصد بالاترین مصرف آب را دارد و بخش خانگی با کمتر از 4 درصد کمترین یعنی اگر در بخش خانگی مصرف را نصف هم کنیم در خوشبینانه ترین حالت صرفه جویی در کل مصرف معادل 2 درصد خواهد شد. در ضمن یادمان نرود بیشترین هدررفت آب در سیستم لوله کشی است. توصیه جدی این است که حتی به قیمت از دست رفتن بخشی از کشاورزی هم که شده مصرف کشاورزی را به شدت کاهش داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
البته آبي كه براي شرب لستفاده ميشه با كيفيت ترين آب موجود كشوره و آب بدون كيفيت و حتي شور و لب شور در بخش كشاورزي استفاده ميشه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
4 ساله در نوبت استفاده از تسهیلات برای اجرای طرحهای قطره ای و بارانی هستم ! چک های تضمین و سفته ها رو همون موقع گرفتن ولی از وام خبری نیست ومیگفتن صندوق خالی است .البته کار ندارم با توجه به تورم و همچنین تحریم قیمت ها چند بار تغییر کرده و مجبور به تغییر لیست قیمت ها شدم . ولی الان از لوله 6اینچی چاه کشاورزی ام آب به اندازه 2 اینچ هم نمیاد.بعد جوری خشکسالی است . گندم ها هم بدلیل گرما و بادهای گرم تناژش میاد پایین.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
سعی نکن اسرافت توی حموم را توجیه کنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
کشاورزی؟کشاورزی آبی خیلی کم داریم بهترین زمین های کشاورزی در ایران بصورت دیم کشت می شوند بیشترین حدر رفت آب در بخش مسکونی است.
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
الآن مشکل اصلی خشک سالی در کلانشهرهای ماست که با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند. شهری مثل تهران را در نظر بگیریم . به نظر شما چند درصد از آب سدهای تهران برای کشاورزی مصرف میشود . تا اونجایی که من اطلاع دارم تهران حتی کشاورزی اطراف خود را هم بلعیده است . پس این یک توجیح است که بگوییم صرفه جویی را از بخش خانگی به بخش کشاورزی ببریم ( که البته باید ببریم ولی همزمان با صرفه جویی در مصرف شرب و خانگی ). در معدود استانهایی هم که هنوز مشکل کمبود آب جدی نشده باید به دنبال افزایش راندمان بهره وری در مصرف آب کشاورزی باشیم تا بتونیم افت محصول استان های دیگه رو تا حدودی جبران کنیم و از این بیشتر وارد کننده مواد غذایی و نهاده های دامی نشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
دوست عزیز!این آمار برآیند کل کشوره.تو شهری مثل تهران حدود 45 درصد مصرف تو بخش خانگیه...صرفا جهت اطلاع!
باز هم مثل همیشه چاپ نکن تابی. ولی اگه به فکر صرفه جویی در مصرف آب هستین یه فکری به حال آبیاری غرقابی در بخش کشاورزی بکنین نه یه سطل آب. مورچه رو گرفتین بهش میگین وزن کم کن ولی به فیله کاری ندارین. بابا چشاتونو وا کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
واقعا حرف حسابو زدی. خدایی بعضی موقع فکر می کنم تابناک مطلبی واسه نوشتن نداره میاد به این خرده ریزا گیر میده
در اینجا همون کمپین کلوخ درسته!
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
به نظر من هر دوش غلطه. متاسفانه ما ايراني ها آدمهاي جوگيري هستيم و بدون تحقيق و بررسي هر چيزي رو تقليد مي كنيم.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
من توصیه میکنم یک سطل (البته سطلش باید شیشه ای باشه) اسید روی سر خودتون خالی کنید تا همه از شرتون خلاص بشیم.
بازی با اعداد اگر هر مسئول یک دهم حقوقش را برای بیماران بدهد چندین هزار میلیارد می شود ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
يك صدم حقوق مسئولين هم عدد بسيار بالاييست و كمك بزرگي ميشود .
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
چی کار به مسئولین داری ؟ به فکر خودت باش نمی خاد برای تعیین تکلیف کنی که کمک خیریه کنن! خود می تونی ؟ بسم الله .
بهتره که در ایران هر کسی یک سطل آب به دریاچه ارومیه بریزه و چلنج یک سطل آب به دریاچه ارومیه انجام بشه که اگر این دریاچه خشک بشه تعداد زیادی از مردم به بیماری های فراوانتر دچار میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
سوء مديريتها با اين سطلها جبران نميشود .
آقايون و خانومهاي محترم و بافرهنگ قبل از انجام اين كار بايد به تمام جوانب كار نيز فكر كرد. بايد ببينيم يك ليتر آب براي هر ايراني چقدر مي ارزد . نكنيم اين كارها رو . انسان متمدن با اين همه رسانه مي تونه بدون اينكه اسراف كنه و به خودش و به جامعه اش ضرر بزنه حرف رو به همه جاي دنيا برسونه .
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
عزیزم.
خودت داری میگی انسان متمدن؟
واقعا پیدا میشه؟!
بعضی ایرانی ها هم زود جو گیر میشن
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
بعضی ؟!!
آقا برو تو یک باغچه آب رو بریز رو خودت نه آب تلف شده نه مشکلی هست اون آبم صرف آبیاری باغچه شده.
پاسخ ها
مسعود طولانی
| Spain |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
بیگ لایک
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
به نظر من موقع استحمام اینکار را کنید بهتره.
هم فاله و هم تماشا.
بعدش هم! دیگه فهمیدیم این بیماری چیه اطلاع رسانی کافیه!
آقا جون هر کس این کار رو کنه یا هر کس ناراضیه تو حموم کردنش یه سطل آب صرفه جویی کنه... مردم گالن گالن آب تو یه حموم کردن هدر میدن شما نگران یه سطلی؟!
برای صرفه جویی در مصرف آب بهتره هر هفته نه هر یک ماه به یک ماه به حمام رفته و استحمام نماییم!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
قدیما همینطوری بود. حموم عمومی !
دوست عزیز نویسنده
کمی فکر در مورد میزان آب یک سطل بد نیست
شما حمام می روید؟ چقدر در حمام آب مصرف می کنید؟ آیا فکر نمی کنید به جای این همه مانور روی آب سطل روی آب هدر رفته در حمام تمرکز می کردید بیشتر به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می کردید؟
چرا به جای هدف این کار به نوک انگشت خیره شدید؟
کاش مشکلات عزیزان بیمار با این عمل کمتر شود
کاش ایده سطل اب را برای نابودی داعش هم اجرایی کنیم
پاسخ ها
نفر دوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
اصل ماجرا اشکال داره وقتی بدون توجه به کم ابی
یک سطل اب خالی کنی وانمود کردی مشکلی وجود نداره. هر چه قدر می خوای صرفه جویی کن ولی علاوه بر صرفه جویی خودت باید دیگران را به صرفه جویی دعوت کنی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
شما برو جلو بوقتو بزن.
بنظرم تخلیل خیلی خوبی بود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
آره. تخــــــــلیل خوبی بود! تخیل شما هم خوف بید.
اگر از کار خیری که پشت این ماجرا وجود دارد بگذریم نمایش ریختن سطل آب به روی سر چندش آور است..آدمهای نیکوکار، که کارهایشان را به رخ نمی کشند!! کار دارد به ابتذال کشیده می شود.
اگر بخواهیم با این استدلالهایی که در مقاله شده است گرویدن به این چالش جهانی را نهی کنیم پس بسیاری دیگر از اقدامات دیگر را که با هدف همبستگی جهانی صورت میگیرد را میتوان نهی کرد !!!! مثل شور و شعف داخل کشورمان که ناشی از جام جهانی فوتبال بود و ..... اصلا از نظر نویسنده مقاله کار مفید اجتماعی چیست!!!؟ شما را بخدا اینقدر دگم نباشید و این مردمی که در جهان شهره مهمان نوازی هستند را چهره منزوی بین المللی نکنید!!! با پدیده های اجتماعی کاست- بنفیت برخورد نمایید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
بحث سر اینه که از این پتانسیل بوجود امده میشه برای رفع مشکل اب استفاده کرد چرا ما از این چالش جهانی سود نبریم؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
بهتره بجای "نکته بین" اسمتو بذاری نزدیک بین. چون از نظری که دادی معلومه فاصله ای بیشتر از نوک بینیتو نمیبینی.
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
اتفاقا به نکته درستی اشاره کرده
من نمی دانم چرا آدمای فقیر دیده نمی شوند چرا رسانه در خدمت فوتبالیست ها و بازیگرا و سیاستمدار و ....است 99 درصدی ها دیده نمی شوند
سلام به نظر من انجام ندید و به ازای آن کمک به موسسات خیریه کنید بهتره

از افراد مشهور خواهش می کنم کلیپ های در جهت صرفه جویی آب برق در صفحات اجتماعی خود بذارن
صرفه جویی در آب؟در مدارس دولتی با توجه به اینکه مستخدمین مدارس یک واحد مسکونی در مدارس دارند به هیچ وجه شیر آب را نمی بندند چون که میگن دولت پولشو پرداخت میکنه 1شب تا صبح چند سطل آب حدر می رود حالا در سال365شب را حساب کنید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
الان 2ساله كه پول آب وبرق و گاز از حقوقشون كم ميشه
آیا صرف یه سطل آب برای اندکی شادی و نشان همبستگی هزینه زیادی است؟؟؟؟؟؟
نگران آب هستید یا.......!!؟؟؟؟
پاسخ ها
مسعود طولانی
| Spain |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
قشنگ بود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
موضوع اینه که شما فقط دنبال همون شادی هستی و بس. (البته نه اون شادی!!!)
كمبود اب يكي از بزرگترين مسائل كشور است كه متاسفانه هنوز بسياري از مردم و حتي برخي از مسئولين اهميتش را درك نكرده اند.بنده به سهم خودم بيشترين سعي را بخصوص امسال در اين مورد كرده ام . بعنوال مثال هفته پيش كه ماشينم را مي شستم با كم تر از يك سطل اب ماشين را تميز كردم و تازه ان سطل را هم به پاي درخت جلوي در خالي كردم در صورتيكه در حالت عادي شستن ماشين با شيلنك حتي اگر قصد صرفه جويي هم باشد بيشتر از 10 سطل اب مصرف ميكند .وظيفه رسانه هاي عمومي در مورد اهميت قضيه بسيار سنگين است كه متاسفانه فراموش شده است.
بهتر نیست بجای این کارها برن نشتی لوله های آب شهری رو بگیرن؟ در این صورت در هر روز معادل یک میلیون سیصد هزار متر معکب صرفه جویی میشه و در در سال به عدد خیره کننده 481 میلیون متر مکعب میرسه، این فقط برای شهر تهران هست!
قدیمیا میدونستند که توی کتابهای درسی مینوشتند
" چنان قحط سالی شد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق "
ما ایرانی ها مقلد های بسیار خوبی هستیم اگر آنور دنیا مردم شروع کنند به سوسک پرانی ما همه سوسکهایمان را پرانده ایم و هنوز بلد نشده ایم مثل پیشینیان خود صاحب ابتکاری بشویم !! هزار مسئله و مشکل لاینحل داریم ولکرده ایم به امان خدا !! چه خوب این دوستان میرفتند چهارتا یخچال و گاز و فرش ماشینی میخریدند وسطش مینشستند و چالش تهیه جهیزیه بر پا میکردند و تعداد زیادی دختر و پسر جوان دم بخت را سامان میدادند و جلوگیری میکردند از افسردگی و بیماری و سکته هزاران والدین این جوانها و خود جوانها !!!!!!!!!!!!! نمیرفتند دنبال یک مسئله ای که شش من یک غاز است !!
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
خوب فعلن که این ایده هم از ما نبوده....شمام بشین یه ایده جذاب بساز که کل دنیا رو بگیره...کسی جلوتون رو نگرفته که
ایرانی ها همه باید یک سطل شیر دارای روغن پالم کارخانه های شیر وطنی را روی سر خود خالی کنند باعث لطافت و زیبایی پوستشان هم می شود
پاسخ ها
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
مگه شیر باعث زیبایی پوست هم میشه؟
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
اره حمام شی هم میگیرن بضیا!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
نه. شیر یه لقمه چپت میکنه.
گربه بهتره. یه چندتا خط میندازه رو پوستت، پوستت طرحدار میشه.
پونه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
شستن صورت با شیر طبیعی چروکهای پوست را از بین میبرد و به عنوان یک ماسک طبیعی سفارش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
زینال تو کلا همه را از بحث اصلی منحرف می کنی
اگه سرمای زمستون بود مردم میرفتن اب دریا رو سرشون خالی میکردن هم خوب کرختی رو حس میکردن هم اب هدر نمیرفت!!!!
آقا روتون نمي شه كه بگويد اين كار نكنيد حالا چرا بهانه كم آبي را وسط مي كشيد لطفاً شفاف بگويد ما مخالفيم.
سلام . تابناک اول خودش داشت روی این قضیه کار می کرد و خبر دعوت علی کریمی از علی دایی را پوشش داد .بالاخره تابی کدوم خبر و تحلیل ازت قبول کنیم دم خروس را یا قسم ......
ببینم این انتقاد را می داری ..عمراااااااااااااااااااا بذاری
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
حرف حساب جواب نداره.
متأسفانه تابناک هم اونجا، جوگیر شده بود.

:)
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
تابناک کارش پوشش اخباره....قضاوت با شماست
ابتدا باید از ترجمه challenge به چالش ایراد گرفت. معنای درست این واژه مبارزه است. در ضمن ما همیشه دنبال مدیم، این جریان شده الگو برداری بدون تفکر. تا کی باید دیگران ما رو روشن کن. بابا بخدا ما بحران آب داریم، بحران سوخت داریم، آلودگی هوا داریم. کی به اینا فک میکنه. آقایی که یک سطل آب یخ میریزی رو سر خودت این کار سختی نیست تازه حالم میده! بجای این کارا با دچرخه تردد کن، توی این بی آبی استخرت رو پر نکن از آب شرب! یا بجای تولید دود دوتا درخت تو حیاطت بکار. التبه اینایی که من گفتم شاید به اندازه سطل آب یخ آسون نباشه اما میتونه جون هزار نفر در آینده و حال رو نجات بده. ممنون
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
با تشکر از فرهنگ لغت محترم.
من خودم بطور کلی با این کار مخالفم و درکش نمی کنم چون کارهای خیلی مفیدتر و جالبتری برای حمایت وجود داره!!!
اما کسی که این متن رو نوشتی، زمانی که می خوای چیزی رو نقد کنی طوری بنویسی که صحبت های خودت زیر سوال نره، اگه یک یا چند سطل مشکل کمبود آب و بحران آب رو حل می کنه، اگه شهرداری باغ و بوستان و چمن های کنار خیابان ها رو آب نده ما کلا و سال های سال مشکل آب نخواهیم داشت ;-)
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
مشکل ما ایرانی جماعت اینه که همه فقط از دیگران انتظار داریم و هیچکس حاضر نیست، مسؤولیت خودش در قبال رفتارش (هر چند ناچیز) را به عهده بگیره.
هر کسی به سهم خودش مسؤوله.
بابا یه کم عقلتو کار بنداز. مردم دنیا هر سال کلی جشن گوجه و ... دارن. سودی که از شادی حاصلشون میشه به ضررش میچربه. آخه یه سطل آب ارزش یه کار فرهنگی رو نداره؟!!...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
قربون عقل تو.
هر کسی تو هرجای دنیا هر غلطی میکنه، درسته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
گل گفتی
اینها ژست های روشن فکرانه ایست که بدون فهم از عمق مطلب عده به ظاهر آن می چسبند.
این چالش هم یک پدیده اجتماعی دیگر برای ایرانیان است که بگویند ما هم از غافله عقب نیستیم.
بنده شروع کننده این حرکت و فلسفه دقیق آن را نمیدانم. ضمنا فرهنگی که تضمین کننده هنجار بودن آن هم باشد نمی شناسم اما جغرافیا و فرهنگ خودمان را می شناسم. به عقیده من این کار در فرهنگ ما مسخره جلوه خواهد کرد. اولین کسی هم که به آن خواهد خندید خودمان هستیم.
باید جامعه شناسان ما در باره چگونگی طراحی حرکتی که متناسب با هنجار های ما باشد نظر دهند.
البته کلا هر حرکت در جامعه ما ممکن است امنیتی تلقی شود که این خود چالشی بزرگ است. شاید اولین قدم باید حل این چالش باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
اصولا تا قطار حرکت کنه همه میخوان با سنگ بزننش
خوب مرد حسابی حالا یه مشت ادم به یه مشت بیمار کمک میکنن یه مقدار تفریح یا فان هم داره چه اشکال داره مشکل اب ما با دو تا سطل اب حل میشه؟
....
خوب یعنی چی این حرکت. به نظر من نفس این حرکت فقط برای خودنمایی و جو گیریه. اگه چالش سطل خاک بود این همه طرفدار پیدا می شد
توجیه ضعیفی برای نفی موضوع بود...
هدف خوبی رو دنبال می کنند. ولی این کارنمادینشون قشنگ نیست. هر کاری که غربی ها تنجام می دن که قشنگ نیست. میشه اون صد دلارو بدون این همه جلف بازی هم کمک کرد.
تا یک مساله میشه که مردم شاد بشن و یک کم بخندند فورا عده ای میگن شادی نه، غمگین باشبد. حالا میخواد ویدئوی هپی باشه، میخواد سطل آب یخ باشه ، همیشه یک استدلالی دارند برای مقابله با تفریح و شادی مردم
پاسخ ها
رضا نعمتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
دوست عزیز دقیقا مشکل همینه که این کار در ایران تبدیل به تفریح شده.این کار برای همدردی و کمک به این بیماران هست نه تفریح آدمهای مشهور و خندیدن من و تو.
به نظر من بین هنرمندان سیروان خسروی کار درستی رو انجام داد. به جای اینکه بی خودی رو سر خوش یک سطل آب رو هدر بده، تو سایت کمک ه بیماران سرطانی پول واریز کرد تا به صورت عملی همدردی کرده باشه. متاسفانه تو کشور ما وقتی یک چیزی شروع میشه یه عده ای بدون اینکه اصلا دلیل کارشون رو بدونن شروع به تقلید می کنن. ولی کمتر کسانی هستند که واقعا به فکر کمک به همنوع باشن.
آقا جان خواستی خالی کنی، حداقل روی باغچه ای خالی کن که این آب به اون درخت و گیاه بیچاره برسد
مگه چند تا ايراني سطل اب رو سرشون ريختن شايد100نفر هم نشه
اينهمه داد وبيداد نداره
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
گل گفتی والا هزاران هزار مغازه هر روز جلوشون رو با چند سطل آب میشورن اونوقت این شده اسراف!
به نظر من حرکات اجتماعی شبیه چالش سطل یخ که گسترش جهانی پیدا میکنه ، به نوعی میل نیمه پنهان و غریزی بشریت رو به تن واحده بودن نشان میده و به خودی خود رشد دهنده بخش اجتماعی و انسانی فطرت بشره تازه اگر یه منظور و هدف والا هم داشته باشه که خیلی بهتره. این موضوع بهانه جویی کمبود آب هم برای جلوگیری از پیوستن به چنین کمپین انسانی واقعاً خنده داره . اولاً این عمل بیشتر بین افراد نسبتاً مشهور اتفاق می افته یعنی شاید در کل کشور ما حداکثر 200هزار نفر. اگر هر یک از اینها با صرفه جویی 5 لیتر روی سرشون بریزن کلاً میشه 1000 متر مکعب که اندازه آب یک استخر متوسطه!! تازه این آب هم ضرورتاً هدر نمیره چون میشه نزدیک باغچه یا جویهای آبیاری این کارو کرد که آب برگرده به چرخه مصرف. پس اینکه کلاً یه حرکت خودجوش انسانی در سطح جهان رو تخطئه کنیم به بهانه کمبود آب ، یه جور فرافکنیه.از همه اینها گذشته اگر واقعاً وضعیت آب در همه کشور خیلی وخیمه که این 1000 مترمکعب هم در سطح کشور حیاتیه ، میشه ما به نشانی هم راستایی و دوستی با جامعه جهانی اونو تبدیل کنیم به کمپین 1 لیوان آب سرد که دیگه به هیچ جای کسی بر نمیخوره ولی فوایدش رو داره.
به هر حال از نظر من غالب این مخالفتها نه به دلیل نگرانی برای منابع آب ، بلکه به واسطه تمایل بعضی ها برای هر چه بیشتر ایزوله کردن جامعه و پر رنگ کردن مرزهای انسانیه و لا غیر
نویسنده محترم
بهتر بود قبل از نوشتن این مطلب چند تا از ویدیوهای ایرانی این چالش رو می‌دیدی بعد مطلب می‌نوشتی.
محض اطلاعت کسانی که در ایران مایل به کمک باشند می‌تونند کمک‌های مالی خودشون رو به بنیاد امور بیماری‌های خاص اهدا کنند.
آقا يه سوال اين كمپين بر اساس دعوت مي باشد نميشه هر كي دلش خواست يه سطل آب بريزه سرش حالا سوال : كي ايرانيا رو دعوت كرد به اين كمپين ؟ مخصوصا علي كريم رو كي دعوتش كرد
90% آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشه که بخش زیادی از اون بدلیل عدم آبیاری قطره‌ای و عدم برنامه‌ریزی و آموزش به هدر میره. شما گیر دادین به یه سطل آب خونه؟
بیش از 90 درصد آب کشور تو کشاورزی داره هدر می ره برید جلوی اون رو بگیرید نه یه سطل آب
الان برای این کار آنقدر بحث و گفتگو میکنید. هرکی دوست داره انجام میده هر کسی هم مخالف هست نده
با درود
باید بگم این کمپین خیلی موفق بوده و تونسته روی کار ما تاثیر بگذاره. قبلا دنبال مجور بودیم امروز زنگ میزنند دنبالمون میگردند !
هیت سایتمون چند صد برابر شده و کلی آدم خیر و داوطلب رو شناختیم. برای آب هم میتونید برید تا باغچه تا آب هدر نشه و یا از مدیریت شهری بخواهید لوله ها و سیستم انتقال آب رو اصلاح کنند چون 30 تا 50 % هدر رفت آب مربوط به فرسودگی شبکه هست. البته پر مصرفی ما هم معظلی است که باید جداانه بررسی شود
سلام من کاري به چالش ندارم اينم يه هفته ديگه تموم ميشه.من کارمند ابفا هستم.توروخدا در مصرف اب صرفه جويي کنيد.اوضاع خيلي از اون چيزي که،فکر ميکنيد.بدتره.شايد سال بعد گداي اب کنيم از کشوراي اطرافمون.
ازتمام مردم عزيزايران خواهش ميكنم درمصرف آب صرفه جويي كنيد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل