بازدید 38284

درآمد پزشکان در کشورهای پیشرفته + جدول

کد خبر: ۴۲۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷ 22 August 2014
برخی از متخصصان پزشکی در ایران در آمد بالایی دارند و البته این درآمد نسبت به سرانه هر شخص نسبت قابل توجهی دارد.

«خبرآنلاین» با این مقدمه نوشت: معمولا در اکثر کشورهای پیشرفته درآمد افراد متخصص فاصله چندانی با هم ندارند؛ به عنوان مثال بین یک استاد برجسته اقتصاد، یک وکیل مجرب و یک مهندس مکانیک کاربلد که در کارخانه خوبی مشغول به کار است، تفاوت درآمدی فاحشی مشاهده نمی‌شود. در این کشورها حتی نسبت درآمد پزشکان متخصص با پزشکان عمومی و خانواده نیز خیلی زیاد نیست. حتی در کشوری مثل دانمارک درآمد پزشکان عمومی و خانواده از پزشکان متخصص بیشتر است.

در مورد درآمد پزشکان ایرانی اختلاف عقیده بسیار زیاد است. در حالی که بسیاری از مردم درآمد پزشکان را بسیار بیشتر از سطح عمومی درآمدها می‌دانند، حتی بعضی از سایت‌های خبری در هنگام جنجالی شدن موضوع زیرمیزی، آن را تا 400 هزار دلار در سال یعنی بیشتر از همه کشورهای دنیا ذکر کردند اما برخی از پزشکان مسئول این حرف‌ها را اغراق‌آمیز دانستند.

به عنوان مثال وزیر اسبق بهداشت گفت: بررسی معدل حق ویزیت و دریافتی‌های پزشکان عمومی و متخصصین ممالک فقیر و کشورهای همسایه نشان می‌دهد که درآمدهای پزشکان این کشورها دست‌کم سه برابر پزشکان ایرانی است.

دکتر ایرج فاضل به شفا آنلاین گفت: به طور قطع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اکثر پزشکان ایرانی درآمد محدودی دارند و بخش قابل توجهی از آنها به خصوص پزشکان عمومی با مشکلات جدی معیشتی و اقتصادی روبه‌رو هستند.

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ویزیت پزشکان عمومی و متخصص در کشورهایی همانند بنگلادش، سوریه، پاکستان، هند، عراق و امثال آنها سه برابر پزشکان ایرانی است که این رویه هرچه زودتر باید اصلاح شود، چرا که ما از تمام این کشورها ثروتمندتر هستیم.

همچنین دکتر ایرخ خسرونیا رئیس جامعه متخصصین داخلی کشور در گفت‌وگو با همین سایت می‌گوید که بسیاری از پزشکان به دلیل درآمد کم به مشاغل دیگر مثل دامداری روی آورده‌اند.

در همین رابطه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز معتقد است که درآمد چند پزشک متخصص را نباید به همه جامعه پزشکی تعمیم داد.

در جدول زیر نگاهی داریم به درآمد پزشکان متخصص و عمومی در 10 کشور پیشرفته جهان که بیشترین درآمد را در عرصه پزشکی دارند:


ردیف کشور درآمد پزشک متخصص به دلار نسبت به درآمد سرانه درآمد پزشک عمومی نسبت به درآمد سرانه

1 هلند 253000 6 117000 3.6

2 استرالیا 247000 7.6 91000 2.8

3 آمریکا 230000 5.7 161000 4.1

4 بلژیک 188000 6 61000 2

5 کانادا 161000 5.1 107000 3.4

6 انگلیس 150000 4.9 118000 3.9

7 فرانسه 149000 5 92000 3.1

8 ایرلند 143000 4 90000 2.8

9 سوئیس 130000 3.8 116000 3.4

10 دانمارک 91000 2.9 109000 3.4








سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶۲
انتشار یافته: ۳۴
من تعجب میکنم همیشه میگیم غرب بده و اینها طاغوت هستند ولی کار به محاسبه میرسه شاخص های اونا ملاک هستند یکی به من پاسخ بده
بنده و دوستم توی دبیرستان درسمون مثل هم بود ایشون الان متخصص یک رشته پزشکی است و بنده دکترای یک رشته مهندسی دارم هر دوتایمان هم تقریبا به یک اندازه و در دانشگاه یک شهر درس خوانده ایم درامد ایشون حداقل 100 برابر بنده است این است معنی عدالت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
ناشناس جان؛ خوب شما هم میخواست بری متخصص بشی کسی جلوتو گرفته بود.
نسبت سرانه یک پزشک متخصص به درامد سرانه توی ایران 50 تا 200 برابر است
پزشک متخصصی که ویزیتش نوزده هزار تومان هست برای هر بیمار 2 دقیقه بیشتر وقت نمی ذاره اونوقت می گن درامدشون پایینه؟
400 هزار دلار یعنی حدود 1 میلیاردو دویست میلیون و این یعنی ماهانه 120 میلیون .به جرات قسم میخورم نه همه پزشکان ولی برخی از آنان ماهیانه بیش از 500 یا 600 میلیون درآمد دارند و کمترین آنها بدون شیفت گرفتن 2.5-3 میلیون درآمد دارد و با شیفت 8-10میلیون می گیرد(این ارقام کمترین درآمدهاست).جایگاه درآمدی جامعه پزشکی ناحق و غیر اصولی است
کاش درآمد اساتید دانشگاه را نیز درج کنید
ای کاش درآمد معلمین این کشورهارو هم میزدید تا ببنید معلمها در سطی از در آمدی هستند
ببینید موضوع ایران کاملا متفاوت است .ایران کشور ثروتمندی است در این شکی نیست اما آیا توزیع ثروت هم عادلانه است ؟ یک شاگرد بنگاه املاک در تهران چند برابر یک مهندس خوب یا مدیر مجرب در آمد دارد.و ایضا سری به نمایشگاه خودرو بزنید .پزشکان متخصص اگر مشاهده می شود کمی به استاندارد جهانی نزدیک هستند از سر ناچاری است به خاطر حساسیت موضوع است و اگر نه آنها هم مثل یک معلم بودند.
مشکل اصلی در تخصص است ! اگر نداشته باشی وضعیت بهتری داری.
پزشک که باشی شاید در رویای بچه ها غول سفید پوشی هستی که مدام می خواهی آمپولشان بزنی و به خيال بزرگترها جلادی که پولت را از گوشت و خونشان در می آوری.
پزشک که باشی شاید هر مریضی که از مطبت بیرون می رود فکرش این است که تو چطور با منشی ات هر و کر راه می اندازی و روزی با دیدن هفتاد-هشتاد مریض پول بی زبان است که پارو می کنی.
پزشک که باشی شاید خیلی ها نداند که تو چقدر گاهی دلت تنگ می شود برای دیدن یک فیلم،برای خواندن یک کتاب،برای خوردن یک آبگوشت کنار خانواده در یک پیک نیک ساده چند ساعته.
پزشک که باشی شاید کسی نداند که تو چقدر خندیدی با خنده های بیمارت و چقدر اشک ریختی با اشک هایش.شاید کسی نداند که چه شب ها از فرط خواب و خستگی تلو تلو خوردی در راهروهای بیمارستان و چقدر چرت زدی روی میز ایستگاه پرستاری.
پزشک که باشی شاید خیلی ها خیلی چیزها را ندانند.اما تو میدانی که باید به لباس سفید مقدست عشق بورزی و دوستش داشته باشی. روز پزشک پیشاپیش مبارک.(heart)(heart)
خب که چی. درآمد کارگر و مهندس و دکترش رو هم بزنین. توی کشورهای پیشرفته این درآمدها نسبت معناداری تز همدیگه است اما توی ایران شغلی به اسم دلالی هست که چه کارگر باشی چه مهندس چه دکتر بیشتر از همه توش پوله. حتی شرکت های دولتی هم اینو فهمیدن و دلالی میکنن
بله پزشکان مخصوصاً متخصص اینجا درامد نجومی دارن و متأسفانه سواد درست درمونی هم ندارن مخصوصاً در مقایسه با پزشکان هموطن
در ایران این فاصله بسیار زیاد و دور از عدالت نسبی است از روی اطلاعات و مستندات عرض میکنم این اختلاف تا حدود 150 برابر د ر مشاغل هم رده و تخصصی پزشکی میرسد. حتی در مشاغل هم رده هم این مشکل هست و افرادی ده در جامعه علمی کار میکنند به مراتب در آمد کمتری از مشاغل آزاد دارند بعنوان مثال یک بنا با 3 روز کار معادل 1 ماه حقوق یک استاد دانشگاه در آمد دارد.
درامد پزشکان ایران بالاست
کارانه پزشکان+حق محرومیت از مطب+ حقوق ثابت+ مطب+ طرح های ویژه و .... = ده ها میلیون
حقوق بقیه تخصص هارو هم بنویسید
مشکل معیشتی برای همه تخصص ها است ،
فقط درآمد پزشکان باید با درآمد سایر دنیا هم تراز شود ؟ مگر بقیه مردم یا تحصیل بالا مطابق سایر کشورها درآمد دارند؟ درآمد بالای پزشکان نسبت به سایر رشته های دانشگاهی سبب علاقه جوانان به تحصیل در رشته پزشکی برای ثروتمند شدن است نه خدمت به مردم. و نتیجه آن بالا رفتن تخلفات پزشکی و مرگ ومیر بیماران میباشد.
این جدول اطلاعات زیادی به ما نمی دهد. باید هزینه ها و مالیات در آن کشورها را نیز در نظر گرفت.
تو همین بلاد امریکا درامد یه مهندس کامپیوترم 140 هزار دلاره .....
اونوقت میگن مغزها فرار نکنن!!!
فقط همینو میگم ، دست درازی به درآمد پزشکان برابره با مهاجرت خیل عظیم جامعه پزشکی ایران به خارج از کشور و فکر نمیکنم این به صلاح سلامت مردم باشه مطمعناً ضرر اقتصادیش برای مردم بسیار بیشتر از اون حق وزیتیه ده پانزده هزارتومانیه که متقبل میشن .
به نظرم بهتره اول یه فکری به حال جماعت عظیم رانت خوار بکنید که اکثرا فاقد علم و حرفه خاصی هستند و فقط به شکل انگل واری بدنه اقتصادی کشور رو پوک و سست میکنند نه اون پزشک متخصص که عمرش رو صرف حرفه خودش کرده و شاید یک صدم اون آقا درآمدش باشه.
تا حالا قیافه یک دانشجوی پزشکی رو در سال اول دوره اش و سال آخر مقایسه کردید ؟
مشتی حقوق کارمندان ان جا را هم می نوشتی
متاسفانه موضوعی که برای جامعه مهم است
نظر مردم را نمی گذارید
ولی امیدوارم جوابیه این مطلب را در جای دیگر استفاده کنید
بله بر اساس نرم جهانی پزشکان ایرانی کمتر از بقیه کشور ها حق الزحمه می گیرند
ولی پزشکی که در هر دو ساعت 35 نفر را ویزیت میکند و در طی روز و در هر دو ساعت در یک مطب و یا درمانگاه فعالیت می کند و هنوز بیمار ننشسته و چیزی نگفته نسخه اش را نوشته و به دستش میدهد حتی برای خود من اتفاق افتاده 10 ثانیه وقت گرفت تا قبض مربوطه رو از دفترچه بیمه دراوردم و بهش دادم ایشون بلند شد و منو به بیرون برد و نفر بعدی رو صدا کرد شما اگه صادق هستید صد در صد به این موضوع برخورد کرده و این موارد رو تأیید می کنند حالا ببینیم دکترهای اینجا کمتر درامد دارند یا پزشکان خارجی
بستگی به نوع تخصص و مهارت پزشک داره
دایی من جراح قلبه ماهی 300 - 400 میلیون (تومان) در امد داره
شما تازه مبلغ كل رو گفتين از اين ٢٠ درصد حداقل ماليات كسر مي شه
درآمد متخصصین حداقل در حد کشورای فرانسه و ایرلند و سوییس هست ولی درآمد پزشکان عمومی و بقیه کادر پزشکی و زیرگروهای پزشکی نه
البته بستگي داره به چقدر بگن " كم"

از نظر ما كه حقوق سه ميليون در ماه به معني ثروتمند بودن شده ( البته ما رو به كم قانع كردن)
ولي از نظر پزشكان كسي كه هفت ميليون حقوق مي گيره در امرار و معاشش دچار مشكله و بايد به دامداري رو بياره
بله حقوق مهندس نرم افزار های اونجا رو هم میزدید که بالای 100 هزار دلار در سال میگرفتند و اینجا به زور 20 میلیون تومن میشه در حالی که کم نیستند دکترهای که همینجا روزی 20 میلیون به بالا درمیارند
توی شهر ما یک پژشک متخصص حداقل سالی 600 میلیون تومان درامد دارد
یک فکری به حال ما مهندسای بیچاره بکنید
این کشور ها که از نظر کیفیت خدمات پزشکی بهترین هستند رو نمیشه با ایران مقایسه کرد. یک پزشک عمومی تو آمریکا دنبال کار بیمارش میره و بعد از ویزیت خبرشو می گیره ولی تو ایران پزشک عمومی فقط یه نسخه رو برا همه بیماریا تکرار می کنه تازه قیافتو هم نگاه نمی کنه.
با سلام
همسرمن پزشک است و من قبل از ازدواج واقعا دید کافی از وضعیت پزشک نداشتم.
به نظر من به پزشکان در کشور ما خیلی اجحاف میشود در باقی رشته هاافراد بعد از چهار سال فارغ التحصیل می شودند و اگر رشته خوب باشد جذب کار ونهایتا اقایان دوسال خدمت بعد جذب بازار کار.
ولی برای یک پزشک عمومی بعد از هشت سال درس خواندن ان هم با ان همه استرس و کشیک که در هیچ رشته ای نیست باید دو تا سه سال در دورافتاده ترین مناطق طرح بروند حتی خانمهای پزشک .مناطقی که مطمن هستم هیچ کدام از فارغ التحصیلان رشته های دیگر نمی روند.
بعد تازه شروع سختی پزشک عمومی که کار ندارد یا حقوق یک میلیون آن هم بعد از ده سال درس سخت خواندن ولی در سایر رشته ها افراد شش سال زودتر جذب کار شدن .
تازه باید برای تخصص خواند حداقل دوسال باید پرتوان خواند و انشا.. بعد از قبولی باید دوباره چهارسال تخصص خواند و شب و روز کشیک داد با حقوق هفتصد تومان بعد از چهار سال باید دو سال دیگر زندگی را جمع کرد و به مناطق دور افتاده رفت .(ببینید تا اینجا چه فشاری به خانواده می اید)
وزمانیکه یک پزشک متخصص بعد از بیست سال گذشت ازکنکور میخواهد تازه شروع به حقوق گرفتن بکند سایرکارمندان ارام ارام فکر بازنشستگی میکنند.
خواهش میکنم متن اینجانب را نشان دهید تا ذهنیت مردم نسبت به این عزیزان تغییر کند.
روز پزشک مبارک
طبق تحقیقی که مرکز پژوهش های مجلس یکسال پیش منتشر کرده بود، قدرت خرید پزشکان ایرانی دو و نیم برابر پزشکان آمریکایی است. باز میگید کمه.
خواستم توجه شما را به یک نکته ای جلب کنم. طبق اطلاعات ارایه شده در این جدول درآمد پزشک متخصص در کانادا حدود 500 میلیون تومان در سال است که تقریبا ماهیانه 40 میلیون تومان است. درآمد یک پزشک متخصص نه چندان معروف در ایران در شهر های کوچک از این بیشتر است. تفاوت آن است که در کانادا 40% مالیات می دهد اما در ایران مبلغ مالیات پزشکان قابل ذکر نیست! (در شهرهای کوچک مثلا 200 هزار تومان در سال!) تفاوت دیگر آن است که متخصص کانادایی مرتبا مشغول تحقیق و نوآوری است و به آنچه دارد راضی است اما پزشک ایرانی پس از فراغت از تحصیل بیشتر مهارتی کار می کند و اندک اندک به یک پزشک ماهر تبدیل می شود تا یک پزشک عالم. به همین دلیل است که شما تنها در ایران افرادی را می یابید که پزشک تقلبی هستند یعنی آموزش پزشکی ندیده اند اما مهارت پزشکی آموخته اند و معمولا هم بدون مشکل دوشادوش پزشکان واقعی به کار خود ادامه می دهند. درآمدهای بالای پزشکان چون قابل مصرف نیست به بازارهای ساخت و ساز روانه می شود. بنابراین پزشکان نه به خاطر درآمد کم بلکه به خاطر طمع به سرمایه گذاری های دیگر روی می آورند. و این چرخه معیوب همچنان در این کشور ادامه دارد!
با تشکر از تابناک لطفا اگر ممکن است همین جدول را برای اساتید دانشگاه در کشورهای مختلف جهان نیز تهیه و ارائه دهید.
با سپاس
به نظر می رسد صرف مقایسه حق ویزیت برای دارمد پزشکان محترم کافی نباشد. در کنار آن بایستی به استاندارد ویزیت منجمله زمان مصروفه برای یک بیمار نیز توجه نمود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر