بازدید 23854

سناریوهایی برای نرفتن رئیس‌جمهور به جلسه استیضاح فرجی‌دانا

بعید است که وزیر بعدی بتواند به این اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر از فرجی دانا باشد. به این ترتیب، روحانی بدون دادن هیچ هزینه‌ای، سهم کمتر و کمتری از دولت خود به اصلاح‌طلبان داده است. این روز‌ها، برخی مخالفان اصلاح‌طلبان به کنایه به آن‌ها می‌گویند شما از عطاءالله مهاجرانی به علی جنتی، از عبدالله نوری به رحمانی فضلی و از مصطفی معین به فرجی دانا رسیده‌اید و در چنین شرایطی، نمی‌توانید احساس پیشرفت و موفقیت کنید.
کد خبر: ۴۲۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳ 22 August 2014
هرچند حضور رئیس دولت در نشست های استیضاح وزرا، تکلیف نیست، استفاده از این حق در عبور سالم وزرا از استیضاح، پیشینه کاملا موفقی داشته است، به گونه ای که از بیش از بیست استیضاحی که به صحن مجلس رسیده‌اند، جز مورد خاص استیضاح وزیر کار دولت دهم، هر‌گاه رئیس دولت همراه وزیر خود به مجلس رفته، وزیر از استیضاح جان سالم به در برده است. این تنها یکی از مسائلی است که حضور نیافتن رئیس دولت یازدهم در دفاع از وزیر معزول علوم را قابل توجه می‌سازد.

به گزارش «تابناک»، با اینکه فهرست طولانی استیضاح‌هایی که در ادوار گوناگون مجلس برای آن‌ها امضا جمع شده، بسیار بیش از جلساتی است که نهایتا برای استیضاح وزرا تشکیل شده، در میان همین تعداد محدود ۲۲ استیضاحی که در آن وزیر به مرحله رأی گیری در مورد عدم اعتماد به وی رسیده، استیضاح ایرج فاضل، وزیر بهداشت در مجلس سوم، عبدالله نوری وزیر کشور در مجلس پنجم، احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت خاتمی در مجلس هفتم، مرحوم علی کردان وزیر کشور و حمید بهبهانی وزیر راه دولت احمدی‌نژاد در مجلس هفتم و استیضاح رضا فرجی دانا در مجلس نهم در غیاب رئیس جمهور به برکناری وزرا منجر شده است.

تنها موردی که در سالهای پس از انقلاب رئیس دولت در جلسه استیضاح وزیر خود شرکت کرده و استیضاح به برکناری وزیر منجر شده، برکناری عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت دهم است که در آن رئیس دولت در جلسه استیضاح به جای دفاع از وزیر خود به پخش فیلم پرداخت.

همین سابقه، چرایی حضور نیافتن حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه مجلس برای استیضاح وزیر علوم را با ابهاماتی روبه رو کرده است؛ به ویژه که دلیل بیان شده برای عدم حضور رئیس جمهور (سفر به اردبیل) چندان پذیرفته به نظر نمی‌رسد، زیرا می‌توانست زمان استیضاح و یا زمان سفر به اردبیل را تغییر دهد. این در حالی است که تقریبا نیمی از وزرای دولت در جلسه استیضاح شرکت کردند. دولت در روزهای پیش از استیضاح، توان بالایی برای پیشگیری از تغییر وزیر به کار گرفت و اخبار منتشره حاکی از این است که حضور رئیس جمهور در مجلس تا صبح چهارشنبه هم منتفی نشده بود.

در حالی که رسانه‌های نزدیک به دولت و حامی وزیر سابق علوم، دلایل و توجیهاتی را برای حضور نیافتن روحانی در مجلس مطرح کرده‌اند، جمع‌بندی و شکافتن دلایل این کار رئیس جمهور نیازمند توجه بیشتری است. این در حالی است که موضوع پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی نشان داده بود که رئیس جمهور در مسائلی خاص حاضر است برای دفاع از وزرای خود در صحنه حاضر شود. باید منتظر ماند و دید که دفاع روحانی از نعمت‌زاده، قاعده اصلی حاکم بر رفتار اوست یا دفاع نکردن از فرجی دانا در جلسه استیضاح در مجلس.

برای حضور نیافتن روحانی در مجلس، دو دسته کلی دلایل قابل بیان است؛ دلایلی که به پیش‌بینی رئیس جمهور از نتیجه جلسه استیضاح مربوط می‌شوند و دلایلی که اهدافی شخصی و یا بلندمدت سیاسی برای رئیس جمهور قائلند.

حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه می‌تواند به دلیل اطمینان از بقای وزیر و یا اطمینان از برکناری وزیر باشد.

رسانه‌های نزدیک به دولت تا چند ساعت مانده به استیضاح از در اقلیت بودن استیضاح‌کنندگان خبر می‌دادند و پیشنهادهای مطرح از سوی فرجی‌دانا (دادن برخی اختیارات خود در انتصابات به رئیس مجلس)، لاریجانی (کوتاه آمدن نمایندگان در مقابل برکناری برخی مدیران وزارت علوم) و جهانگیری (تکرار پیشنهادهای فوق) احتمال وجود چنین برداشتی در مقامات دولتی را تقویت می‌کند.

سناریوهایی برای نرفتن رئیس‌جمهور به جلسه استیضاح فرجی‌دانا

از سوی دیگر، شاید رئیس جمهور با اطمینان از اینکه حتی اگر او هم از فرجی دانا دفاع کند، تغییری در تصمیم اکثریت مجلس ایجاد نخواهد شد، ترجیح داده است که در یک بازی محکوم به باخت درگیر نشود تا در آینده نیز تابوی عزل وزرا در حضور روحانی مانده باشد.

اگر سرنوشت وزارت فرجی دانا از حضور نیافتن رئیس جمهور در مجلس جدا دانسته شود و اهدافی شخصی و یا بلندمدت سیاسی برای رئیس جمهور مهم‌تر بوده باشد، آن‌گاه دست کم سه دلیل برای رئیس جمهور قابل شمارش است.

نخستین مسأله این است که اگر روحانی در جلسه استیضاح حاضر بود، شاید رئیس جمهور و برخی دیگر از اعضای هیأت دولت ذیل شایعات اخیر در مورد سوابق تحصیلی آن‌ها، مورد حملات شخصی قرار گیرند که در این صورت استیضاح به مسیر پرتنشی می‌افتاد که هم پاسخ دادن و هم ندادن به آن برای دولت پرهزینه بود.

هدف دوم می‌تواند نگاه بلندمدت رئیس جمهور به انتخابات مجلس دهم با نشان دادن عدم همراهی مجلس دهم با دولت یازدهم باشد. در این صورت، رئیس جمهور همچنان توجه خود را به موضوعات حیاتی برای این دولت، یعنی به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای و ایجاد ثبات بیشتر در وضعیت اقتصادی کشور معطوف خواهد کرد تا اینکه پس از تشکیل مجلس جدید، سراغ اهداف خود در سیاست داخلی برود.

سومین گزینه قابل توجه می‌تواند ادامه مسیر دور شدن یا دور کردن اصلاح‌طلبان از وزارت‌خانه‌های حساس سیاسی در دولت یازدهم باشد. در بین مجموعه‌ای از وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت کشور، اطلاعات، ارشاد، ورزش و جوانان و وزارت علوم، فرجی دانا محبوب‌ترین وزیر بین اصلاح‌طلبان هوادار دولت بود.

هرچند این طیف اکنون از سرپرستی نجفی بر وزارت علوم خوشحال هستند، با توجه به استعفای سال گذشته وی به دلیل بیماری و رأی ندادن مجلس به وی برای وزارت آموزش و پروش رسیدن وی به کرسی وزارت علوم سخت به نظر می‌رسد و این در حالی است که مطلوبیت گزینه‌های وزارت علوم برای این طیف، از توفیقی تا میلی‌منفرد و سپس فرجی دانا و اکنون نجفی پیوسته کاهش یافته و بعید است که وزیر بعدی بتواند به این اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر از فرجی دانا باشد. به این ترتیب، روحانی بدون دادن هیچ هزینه‌ای، سهم کمتر و کمتری از دولت خود به اصلاح‌طلبان داده است.

برخی از مخالفان اصلاح‌طلبان این روز‌ها به کنایه به آن‌ها می‌گویند که شما از عطاءالله مهاجرانی به علی جنتی، از عبدالله نوری به رحمانی فضلی و از مصطفی معین به فرجی دانا رسیده‌اید و در چنین شرایطی نمی‌توانید احساس پیشرفت و موفقیت کنید، بلکه به سرعت در حال عقب‌نشینی هستید و یا اینکه باید بپذیرید حاضرید برای ماندن در قدرت به هر گزینه‌ای تن دهید.

این در حالی است که برکناری فرجی دانا دست کم در کوتاه مدت، برخی دیگر از وزرای دولت را از استیضاح و برکناری دور خواهد کرد. اگر تنش بر سر مسائل سیاسی داخلی نباشد، برخی وزرای اقتصادی دولت مانند وزیر راه و یا وزیر نفت به علت رخدادهای اخیر به عنوان گزینه‌های برخورد از سوی طیفی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به آن‌ها مورد توجه خواهند بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۱
انتشار یافته: ۱۲
باید پذیرفت که حمایت اصلاح طلبان باعث ریاست جمهوری روحانی شد و روحانی به اصطلاحات مدیون است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
فقط دکتر محمدرضا عارف.
فعلا از احمدی نژاد رسیدیم به روحانی...شب دراز است و قلندر بیدار.
پاسخ ها
طارق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
منظورم تا 1400 بود.
یه مطلبی میگم ..خواهشا یه عده هم همینجور جوگیر و احساسی نشن و و نظراتی بدن که منطقی و معقول باشه و تحت تاثیر جوسازی رسانه ای بیان نشده باشه.
اصل اعطای بورسیه امر مذمومی نیست ولی چند نکته باقی میمونه:
یکی اینکه وقتی دولت مدعی تدبیر و امید که سعی داره اخلاقمدار جلوه کنه میاد تر و خشک را با هم میسوزونه و جو رسانه ای و بدور از واقعیت ایجاد میکنه تحت عنوان بورسیه های غیرقانونی.. با این جوسازی رسانه ای که شده و خیلی از عوام الناس از اصل ماجرا خبر ندارند و جامعه ای داریم که شدیدا تشنه پرداختن به شایعات و جوسازی های رسانه ای هستش و بر این اساس راجع به آدمها قضاوت میکنن..حالا کسی که واقعا بر اساس آیین نامه ها و بخشنامه هایی که وجود داشته شرایط بورسیه رو احراز کرده با این فضا سازی ایجاد شده اونم از دولتی که داعیه اخلاق مداری داره چطور میتونه بیاد توی این فضای غبارآلود از عنوان شدن اسمش استقبال کنه هرچند که از لحاظ علمی بهترین شرایط رو داشته باشه؟کاش کمی منصفانه و بر اساس عقل و منطق همه با موضوع برخورد میکردیم
یکی دیگه اینکه کسانی که بورس شدن بر اساس بخشنامه ها و آیین نامه هایی بوده که وجود داشته الان در دولت جدید تغییر کرده و فکر کنم بدیهی ترین اصل حقوقی اینه که قانون عطف به ما سبق نمیشه.واقعا چه ضرورتی داشت وزارت علوم دولت اعتدال و وزیری که توی روزنامه های و رسانه های همفکر دولت ازش بعنوان مدیری که اخلاق رو زیرپا نگذاشت یاد کردن، بیاد و بدون بررسی|، یک فضای رسانه ای راه بندازه که تر و خشک رو با هم بسوزونه؟؟؟
بهتر نبود بیان اول براساس بخشنامه هایی که وجود داشت پرونده های تک به تک افراد رو بررسی میکردن و اگه کسی شرایطش رو نداشته و تخلف کرده بهش زنگ میزدن دعوتش میکردن وزارت علوم و مستدل و قانونی بهش میگفتن شما شرایطش رو نداشتید و بدور از جوسازی رسانه ای و از طریق مراجع قانونی کار رو پیش میبردن و باهاش برخورد میکردن..پس عصری جون و کسانی که اینجا نظرات آتشین احساسی که ان شاا... مغرضانه نیستف میگذارید آگاه باشید که همین جوسازی رسانه ای اونم تحت بورسیه های غیرقانونی و قبل از اثبات جرم بر علیه همه بورسیه ها نوعی سیاسی بازی و انتقام گیری پدرخوانده های دولت تدبیر و امید از دولت قبل هست (این حرف به معنای تائید همه کارهای دولت قبل نیست)..
تا حالا از خودتون پرسیدید چرا لیستی که منتشر شده فقط اسم افراد هست و سن و معدل کارشناسی و کارشناسی ارشدشون قید نشده؟؟؟؟اگه واقعیت جوری هست که وزارت علوم میگه اسامی متخلفین رو بر اساس معدل و شرایط سنی که نداشتن منتشر کنه نه اینکه همه رو در بازی های کثیف سیاسی به مسلخ ببره
واقعا کاری کردن که یه نفر که خودم شخصا میشناسمش و از لحاظ علمی و شخصیتی فرد بسیار وارسته ای هست بر اساس این فضای مسمومی که ایجاد کردن علیرغم اینکه دوستان و فامیلهای خودش و خانمش میدونن که از لحاظ علمی در سطح بالایی هست منتهی جوری باهاش برخورد میکنن که انگار آدم کشته..خدا رو شاهد و گواه میگیرم که این بنده خدا پشتش به جایی گرم نیست و آقازاده هم نیست..بنده خدا در آستانه افسردگیه.
چرا دم از اخلاق میزنیم اما با سیاسی بازی و نظرات احساسی و بعضا مغرضانه با آبروی افرادی که شایستگیش رو داشتن بازی میکنید ..بترسید از اینکه فردایی هست و باید پاسخگو باشید..آخرت خود را ندانسته به دنیای دیگران نفروشید.یکی از فرقهای انسان و حیوان داشتن عقل است...پس از این نعمت خدادی استفاده کنید اگه چیزی رو میدانید و به آن اطمینان دارید قضاوت کنید نه اینکه بر اساس کفهای روی آب قضاوت کنید
در آخر اینکه اگر تخلفی هست محکم و قاطعانه برخورد کنن و این پرونده رو برای همیشه مختومه اش کنن نه اینکه مثل یک فرد کما رفته مرتب برای گروکشی های سیاسی یه شوک بدن و برای تخریب رقیب سابق از افرادی که شایستگی دریافت بورسیه رو داشتن و الان بورس هستن سو استفاده کنن و با زندگی، آبرو و اعصاب و آینده این افراد بازی کنن
سربسته هم بگم که این روزها توی شرکتها و هلدینگ های شبه دولتی آقازاده ها بطور گسترده ای در حال استخدام هستن و مثل همیشه واسه خدمت کردن اومدنا سو تفاهم نشه!!!!!!!
سال 1369 بعد از زلزله بزرگ رودبارومنجیل خبری منتشر شد که مدتی خبر داغ رسانه های آن زمان شد بااین مضمون که « یکی از دانشجویان شاغل به تحصیل در کانادا تمام پس اندازوبخشی ازداراییهای خود را برای کمک به زلزله زدگان ارسال کرده است» آن دانشجو که نه تنها در مقطع لیسانس شاگرد اول دوره خود بود بلکه بالاترین معدل را در تاریخ دانشکده فنی پس از شهید چمران داشته است.این در حالیست که همزمان با تحصیل حضوری فعال در جبهه های جنگ داشته است. در سابقه جبهه ای او همین بس که سردار علی فضلی در سال جاری در جلسه ای با موضوع راهیان نور عنوان کرده که از افتخارات من این است که در مقطعی از جنگ دکتر فرجی دانا فرمانده من بود.
او پس از اتمام دوره دکتری از دانشگاه واترلو کانادا به کشور بازمیگردد وبه عنوان هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به امر تدریس میگردداما افسوس ...که استیضاح وبرکنارشد
پاسخ ها
هیات عملی دانشگاه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
کاملا درست است . دکتر دانا شخصیتی متدین ، با سابقه انقلابی و از نظر علمی برحسته می باشد. اما اگر یادتان باشد همین مشارکتی ها در زمانی که در دوره آقای خاتمی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شد به او رای ندادند. چون حزبی و سیاسی نبود. فرجی دانا همان فرجی دانا است. اما در این یک سال اخیر همان افراطیون اطراف او را گرفتند. افراطیونی که با شناختی که از برخی از آنها دارم یک صدم ایمان ، و تعهد فرجی دانا را به جمهوری اسلامی ندارند. و این بار هم ضربه ای دیگر به وی زدند.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
اگر دقت کرده باشی مشکل اصلی مجلس با خود دکتر فرجی دانا نبود بلکه با انتصاباتی بود که نه ایشان بلکه دو مشاور او انجام داده بودند! و بیشترین ستم را به آقای فرجی دانا اصلاحطلبانی کردند که فکر می کردند در این فضا می توانند در دانشگاه هر کاری دلشان خواست بکنند و تا توانستند میتینگ سیاسی برگزار کردند!
دکتر مصطفی معین، شخصیتی بسیار فرهیخته هستند. با توجه به تجارب پیشین ایشان در وزات علوم و همچنین نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، بهترین گزینه برای وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری می باشند.
به امید آنکه دکتر روحانی نیز از تجارب ایشان در وزارت علوم استفاده نمایند و ایشان را به عنوان کاندیدای وزارت علوم اعلام نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
حتما....
آقا مثل اینکه شما متوجه نیستی که دانشگاه محل علم اندوزی است نه سیاسی کاری.
علاوه بر شايستگي علمي و مديريتي كسي بايد پست وزارت را به عهده بگيرد كه با صراحت فتنه سالهاي 1378 و1388 را بطور كامل محكوم و از نفوذ فتنه گران به دانشگاه شديدا جلوگيري كند تا زمينه فتنه اي ديگر پديد نيايد .
باسلام به همه عزیزان
با توجه با اینکه اقای رئیس جمهور به سرعت جایگزین اقای وزیر را اعلام و وزیر محترم را سریعا در یک پست عالی دیگری به کار می گیرند و همچنین برکناری آقای نجفی یک هفته قبل و آماده کردن ایشان برای این سمت کاملا مشخص است که این استیضاح نبوده و برخوردی سیاسی بود بدین صورت که حتی اگر اقای روحانی هم در مجلس تشریف داشتن هیچ و ابدا هیچ تاثیری در رای نداشت چرا که همه چیز از قبل تصمیم گیری شده بود و اقای روحانی با هوشیاری، تدبیر و درایت کامل در مجلس حاضر نشد تا به نوعی با حرف دولت به رای نمایندگان احترام می گذارند به دولت و مردم پیام دادن که شخصیت این دولت با دولت بگم بگم فرق دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس