بازدید 5372

هجوم محصولات چینی به بازار لوازم‌التحریر کشور

بازار لوازم‌التحریر ایران امسال نیز مانند سال‌های گذشته، در برابر واردات گسترده به ویژه واردات از چین مواجه بوده که برخی از این لوازم‌التحریرهای وارداتی با وجودی که 10 تا 30 درصد ارزان‌تر از تولیدات داخل هستند، اما از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارند.
کد خبر: ۴۲۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶ 03 August 2014
کمتر از دوماه مانده به اول مهر ماه و بازگشایی مدارس که همچنان بازارلوازم‌التحریر در رکودی نسبی و حضور پررنگ تولیدات خارجی و بلبشوی تصاویر قهرمانان انیمیشن های خارجی است.

به گزارش قدس، لوازم‌التحریر از جمله کالاهایی محسوب می‌شود که معمولا همه ساله و چند هفته مانده به آغاز سال تحصیلی، بازار آن رونق دوچندانی پیدا می کند و در عین حال شاهد حضور تعداد انبوهی از برندهای داخلی و خارجی در این بازار هستیم.

تقریبا هیچ برآورد دقیق و مناسبی از حجم و ارزش بازار لوازم‌التحریر در ایران وجود ندارد، اما به طور قطع می‌توان گفت که با توجه به جوان بودن جمعیت ایران و وجود چند ده میلیون دانش‌آموز در کشور قطعا بازار لوازم‌التحریر در ایران، دست‌کم در بین کشورهای خاورمیانه از بیشترین ارزش و رونق برخوردار است.

*هجوم واردات به بازار ایران


یک کارشناس صنعت لوازم‌التحریر در این باره گفت: بازار لوازم‌التحریر ایران امسال نیز مانند سال‌های گذشته، در برابر واردات گسترده به ویژه واردات از چین مواجه بوده که برخی از این لوازم‌التحریرهای وارداتی با وجودی که 10 تا 30 درصد ارزان‌تر از تولیدات داخل هستند، اما از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارند.

وی با بیان این‌که لوازم‌التحریر از اواخر تیر ماه تا اوایل شهریور روانه بازار داخلی می‌شود، عنوان کرد: اگر بازار با تقاضای بیشتری روبه‌رو شود، معمولا اواخر شهریور و اوایل مهر ماه نیز دوباره لوازم‌التحریر وارد بازار می‌شود.

این کارشناس صنعت لوازم‌التحریر همچنین با بیان این‌که واردات و تولید داخل سهمی تقریبا برابر از تامین نیاز بازار داخلی لوازم‌التحریر دارند، خاطرنشان کرد: برخی از لوازم‌التحریرهای وارداتی به دلیل این‌که صرفا دارای بسته‌بندی‌های شکیل هستند، مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند.

آسیم در پاسخ به این سوال که چرا تولیدات داخل برای افزایش فروش از تصاویر شخصیت‌های محبوب مانند جومونگ استفاده نمی‌کنند؟ عنوان کرد: این کار بستگی به رویکرد هر شرکت دارد. برخی از تولید‌کنندگان به دنبال حفظ هویت خود بوده و به هیچ‌وجه به استفاده از موج تبلیغی ناشی از شخصیت‌های محبوب برای جبران کاستی کیفیت خود روی نمی‌آورند و این کار سیاست برندهای حرفه‌ای دنیا در صنعت لوازم‌التحریر نیست.

وی یادآوری کرد: البته زمانی تلاش شد تا چنین کاری با استفاده از تصاویر عروسک‌های دارا و سارا انجام شود که البته با استقبال مردم روبه‌رو نشد.

* 90 درصد بازار لوازم التحریر در انحصار چین

مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی با بیان اینکه حمایت دولت از تولید لوازم التحریر در هشت سال گذشته به صدور مجوز برگزاری این نمایشگاه در سال جاری خلاصه شده گفت: 90 درصد بازار نوشت افزار در دست واردکنندگان چینی است و ما فعلا توان رقابتی زیادی با آنها نداریم.

علی‌اصغر زحمتکش، مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی در گفتگو با مهر اظهار داشت: این نمایشگاه پس از هشت سال دوندگی و تلاش فعالان صنف لوازم التحریر در نهایت با همکاری دو شرکت بخش خصوصی شامل شرکت‌های آزاده و آدونیس ایجاد شد و در چیدمان آن نیز به صورتی است که 75 درصد از تولیدات داخلی و 25 درصدی از محصولاتی وارداتی رقیب محصولات داخلی در آن در معرض دید قرار داده شده‌اند.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی حاضر در این نمایشگاه شامل 30 شرکت هستند که به طور عمده نوشت افزار و لوازم جانبی به ویژه خودکار و دفتر را تنها برای مشاهده و عقد قراردادهای خرید به مخاطبان تخصصی خود عرضه کرده‌اند و این نمایشگاه هیچ نوع خرده فروشی ندارد.

مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی در ادامه با اشاره به اینکه حمایت دولت از برگزاری این نمایشگاه در ادوار گذشته تا به حال تنها به صدور مجوز برگزاری آن در سال جاری خلاصه شده است گفت: صنف لوازم التحریر صنف ضعیفی است و امسال نیز به خاطر اینکه بسیاری از برندها به صورت ارزی و ریالی توامان ارائه شدند برخی از شرکت‌ها تمایلی به حضور در این نمایشگاه نداشتند.

وی تصریح کرد: 90 درصد بازار لوازم التحریر در ایران در قبضه محصولات وارداتی است و به طور تقریبی سایر جز دفتر و چند نوع خودکار بقیه اقلام کاملا وارد شده و به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد. در نمایشگاه امسال نیز چیزی که ارائه شده است در حدود 40 درصد از توان داخلی ماست.

این فعالی صنف لوازم و التحریر در ادامه به تعرفه‌های واردات محصولات لوازم التحریر اشاره کرد و گفت: الان اجناس وارداتی فانتزی با تعرفه 35 درصد و اجناس فانتزی با تعرفه 25 تا 28 درصد به کشور وارد می‌شود و اکثر آنها نیز از مبدا چین به سوی ایران هدایت می‌شوند و در مقابل تولید کننده داخلی به دلیل هزینه بالایی که تولید محصولش در ایران دارد توان رقابتی زیادی با واردات ندارد به ویژه اینکه در سال‌های اخیر واردکنندگان کمی کیفیت محصولاتشان را نیز بالا برده‌اند.

* کم کاری های فرهنگی

یک فروشنده لوازم التحریر با اظهار تأسف از کم کاری های فرهنگی در این زمینه می گوید: وقتی غرب روزی یک الگو برای فرزندان ما به ارمغان می آورد، ما باید دو الگو به آنها ارائه دهیم. اما خودمان بدتر این الگوها را در تلویزیون و سی دی ها و... تبلیغات می کنیم .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها