بازدید 7218

وام ۸۰ ملیونی خرید مسکن، نمی‌تواند به خرید مسکن کمک کند!

عملکرد بانک مسکن در موضوع ارائه تسهیلات بانکی مسکن قابل دفاع نیست. به دلیل اینکه هزینه بالای تأمین وام خرید خانه، باعث شده ‌که این وام با دشواری به متقاضیان واقعی پرداخت شود. بانک مسکن تنها بانک تخصصی در زمینه تسهیل در خانه‌دار شدن مردم است.
کد خبر: ۴۲۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵ 02 August 2014
اگر داروخانه حق فنی می گیرند پس بقالی هم می تواند!بهتر نیست داروها را نیز از بقالی‌ها خریداری کنیم؟!بیش از یک سال و ‌نیم ‌است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته است، تغییرات فصل‌ها و زمان نقل و انتقالات نیز که در گذشته، عاملی بر نوسانات بازار مسکن بوده، در‌ این مدت کاملا بی‌اثر شده است، حتی برخی تمهیدات دولتی و افزایش وام و جعاله مسکن تا سقف ۴۵ میلیون تومان نیز نتوانست تلنگری بر رکود موجود باشد‌.

به گزارش «تابناک»، گویا دولت ‌می‌خواهد هر گونه که شده، قفل بازار مسکن را باز کند‌ و برای همین، چند وقتی است که صحبت از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا ۸۰ میلیون تومان می‌شود. به گفته عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهر‌سازی، دولت می‌خواهد‌، مقدمات پرداخت این وام‌ها به مردم را فراهم کند.

وی افزود: دولت می‌خواهد وام خرید مسکن را تا ۸۰ میلیون تومان بالا ببرد، در همه کشور‌های دنیا دولت در خرید مسکن به مردم کمک می‌کند؛ بنا‌بر‌این در ایران نیز دولت می‌خواهد تا با پرداخت این وام نیمی از هزینه‌های خرید مسکن را به مردم بدهد.

اما برخی ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روش را مناسب ‌نمی‌‌دانند و بر این باورند که پرداخت این میزان از تسهیلات مسکن، نه تنها کمکی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کند، بلکه شاید این کار دولت باعث افزایش قمیت مسکن شود.

از سوی دیگر این نمایندگان بر این عقیده هستند که این میزان پول نصف قیمت خانه معمولی در تهران هم نیست و اگر کسی بخواهد خانه‌ای بخرد، باید بیش از این‌ هزینه کند. همچنین میزان مبالغ اقساط این آنقدر زیاد است که قشرهای کم درآمد و آسیب پذیر قدرت پرداخت آن را ندارند؛ بنا‌براین نمی‌توانند از این تسهیلات بهره گیرند.

علیرضا خسروی درباره وام ۸۰ ملیون تومانی خرید مسکن اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات بانکی مسکن باید دقت شود. به دلیل اینکه شاید این کار خرید خانه را برای متقاضیان واقعی دشوار‌تر کند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت پرداخت وام ۸۰ میلیونی مسکن به نام متقاضیان خرید خانه بوده، اما این موضوع به کام سرمایه داران و محتکران مسکن است.

خسروی تصریح کرد: در افزایش وام مسکن باید به واقعیت‌های جامعه توجه شود. به دلیل اینکه درآمد اکثریت خانوارهای ایرانی به گونه‌ای است که توان پرداخت اقساط و سودهای بالای وام‌های کلان مسکن را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه جمعیت بالای جوان کشور به مسکن نیاز دارد، گفت: مسکن چشم اسفندیار دولت قبلی بود؛ بنابراین، باید دولت یازدهم به تأمین مسکن خانوارهای ایرانی توجه بیشتری کند و این موضوع مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

خسروی افزود: خارج کردن بازار مسکن از رکود با گرانی قیمت خانه کار درستی نخواهد بود؛ بنابراین، باید در این زمینه ملاحظات اقتصادی رعایت شود.

وی گفت: واقعا دلیل دیرکرد در بررسی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در موضوع مسکن مشخص نیست، حال آنکه با تعیین تکلیف مالیات بسیاری از زمین‌ها و خانه‌های خالی بازار مسکن ساماندهی می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: وزارت راه و شهر‌سازی باید از ابزارهایی که ‌دارد، بیشتر استفاده کند تا موضوع بازار و تولید مسکن را مدیریت کند.

همچنین محسن صرامی فروشانی درباره موضوع تسهیلات بانک مسکن گفت: وام مسکن باید بنا بر جغرافیای هر منطقه و همچنین با توجه به سلیقه‌های خانوارهای ایرانی پرداخت شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع ارائه تسهیلات مسکن باید تمرکز زدایی انجام شود، افزود: باید توجه داشت وام ۸۰ میلیونی مسکن، تنها در برخی از شهر‌ها جوابگوی ساخت و ساز و خرید مسکن مناسب است؛ بنابراین در افزایش وام باید همه جوانب سنجیده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: باید همزمان با تأمین سرمایه بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات مسکن، از ورود و فرصت طلبی دلالان در این بازار جلوگیری شود.

صرامی فروشانی افزود: اگر وام مسکن ‌منطقه‌ای پرداخت شود، استانداران هر استان می‌توانند با توجه به ویژگی‌های هر منطقه با اتحادیه‌ها و انبوه‌سازان مسکن هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا زمینه جلوگیری از ورود دلالان وام به بازار فراهم شود.

وی در زمینه افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: عملکرد بانک مسکن در موضوع ارائه تسهیلات بانکی مسکن دفاع کردنی نیست. به دلیل اینکه هزینه بالای تأمین وام خرید خانه باعث شده ‌که این وام با دشواری به متقاضیان واقعی پرداخت شود.

صرامی فروشانی ادامه داد: بانک مسکن تنها بانک تخصصی در زمینه تسهیل در خانه‌دار شدن مردم است؛ بنابراین، این بانک باید به این وضعیت رسیدگی کند، البته نظارت‌ها نیز باید در این موضوع قوی‌تر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع تحقیق و تفحص از سیستم بانکی گفت: باید بانک‌ها فعالیتشان را ساماندهی کنند. به دلیل اینکه در صورت ادامه وضعیت کنونی، مجلس موضوع تحقیق و تفحص از بانک‌ها را کلید می‌زند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان