بازدید 6395

ظریف و تیم مذاکره کننده عازم وین شدند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه بامداد امروز چهارشنبه، در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان برای ششمین دور از مذاکرات جامع میان ایران و 1+5عازم وین اتریش شد.
کد خبر: ۴۱۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹ 02 July 2014
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه بامداد امروز چهارشنبه، در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان برای ششمین دور از مذاکرات جامع میان ایران و 1+5عازم وین اتریش شد.

به گزارش ایرنا،در این دور از مذاکرات به دلیل ماه مبارک رمضان و زمان دیر هنگام غروب آفتاب و افطار در وین (حدود 22 شب) دکتر ظریف و خانم اشتون شام کاری نخواهند داشت.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران را در این دور از مذاکرات، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، داود محمد نیا مشاور وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیر کل پادمان و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

همچنین جمعی از کارشناسان فنی و حقوقی و سیاسی از جمله امیرحسین زمانی نیا و جمشید ممتاز وزیر امور خارجه را در این مذاکرات همراهی می کنند.

پیش از این، نمایندگان ایران و گروه 1+5 روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در وین اتریش با یکدیگر مذاکره کردند که در آن مذاکرات وارد نگارش متن توافق نهایی شدند که نام آن را «برنامه اقدام مشترک جامع» گذاشته اند.

طرفین چارچوب متن برنامه اقدام مشترک جامع را تعیین کرده اند اما در مورد محتوا و حتی مقدمه دارای اختلافاتی هستند.

این اختلافات ماهوی از جمله درباره میزان، سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و مدت زمان توافق است که طرفین موارد اختلافی را در درون پرانتز قرار داده اند تا در طول مذاکرات وین 6 به این موارد بپردازند.

مذاکرات وین 6 سخت ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مذاکرات میان ایران و 1+5 و در عین حال طولانی ترین دوره مذاکراتی است که طرفین مصمم هستند تا این مذاکرات را به نتیجه برسانند.

دیپلمات های کهنه کار و حرفه ای ایرانی قرار است حدود 20 روز آنهم در ماه مبارک رمضان و با زبان روزه با نمایندگان 1+ 5 برای دستیابی به توافقی جامع، نبردی تمام عیار دیپلماتیک داشته باشند تا در این ماراتن، طرفین به نتیجه برد - برد دست یابند.

«مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 از فردا (چهارشنبه/ دوم جولای) در وین اتریش آغاز می شود، گفت: قرار است این مذاکرات تا بیستم جولای ادامه داشته باشد و چنانچه لازم باشد، می توان مذاکرات را تمدید کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه معمولا تصمیمات مهم در لحظات آخر گرفته می شود و بقول دکتر ظریف، دیپلمات ها آن زمان، ساعت را نگه می دارند، آیا امکان تمدید مذاکرات بعد از بیستم جولای وجود دارد؟ افزود: مذاکرات از فردا (جولای) شروع می شود و قرار است تا بیستم ادامه داشته باشد مگر اینکه تصمیم دیگری بگیریم.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در عین حال تصریح کرد: اگر لازم باشد، بعد از بیستم جولای می توان مذاکرات را تمدید کرد.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه به گفته دکتر ظریف متنی داریم که پرانتزهایش (موارد اختلافی) زیاد است، از نظر شما احتمال رسیدن به توافق و حل اختلافات چقدر است؟ گفت: شخصا ناامید نیستم ولی واقعا پیش بینی سخت است و باید تلاش کرد.

آغاز مذاکرات وین 6 با دیدار ظریف و اشتون

«سید عباس عراقچی» دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: مذاکرات ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه در وین با دیدار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می شود و در این دیدار، درباره نحوه ادامه کار نگارش متن تصمیم گیری می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا امکان تمدید مذاکرات بعد از بیستم جولای وجود دارد؟ اظهار داشت: روزهای آخر مذاکرات، امکان و ضرورت ادامه مذاکرات را بعد از بیستم جولای تعیین خواهد کرد.

موارد اختلافی ایران و 1+5

معاونان وزیر امور خارجه میزان، سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و طول مدت زمان توافق را از موارد اختلافی بیان کردند.

اعضای هیات آمریکایی

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، در این دور از مذاکرات «ویلیام جوزف برنز» معروف به بیل برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا مذاکرات حضور دارد.

«وندی شرمن» مدیر امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جاکوب (جیک) سولیوان» معاون دستیار رییس جمهور و مشاور امنیت ملی معاون رییس جمهوری، «بروک اندرسون» مشاور ارشد وزیر خارجه و قائم مقام امور خارجی در مذاکرات هسته ای، «جیمز تیمبی» مشاور ارشد قائم مقام کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل، «رابرت مالی» مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای خلیج (فارس) در شورای امنیت ملی،

«پائول اروین» مدیر عدم اشاعه شورای امنیت ملی، «آدام زوبین» مدیر دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری، «ریچارد نفیو» معاون هماهنگ کننده سیاست های تحریمی وزارت خارجه، «ریچارد ویل» مدیر دفتر پادمان ها و ایمنی هسته ای اداره ملی امنیت هسته ای وزارت انرژی اعضای هیات آمریکایی هستند.

«مری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه، «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه، «دیو تیانتاوچ» مسوول امور عمومی ایران در وزارت خارجه،«مصطفی پوپال» دستیار ویژه معاون وزیر خارجه، «کارلوس دخوآنا» دستیار ویژه قائم مقام وزارت خارجه نیز دیگر اعضای هیات آمریکایی هستند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل