بازدید 19130
از لباس بال دار تا ماشين پرنده؛

مخترعاني که به‌دست اختراعاتشان کشته شدند

مخترعان تلاش کردند تا با اختراعات خود زندگي بشر را آسان کنند اما برخي از آنها هم بودند که با بدشانسي، قرباني اختراعات خود شدند.
کد خبر: ۴۱۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۳ 01 July 2014
در حالي که بسياري از مخترعان با غرور و افتخار از اختراعات خود و پولي که از آن نصيب‌شان مي‌شود، زندگي شاد و مرفهي داشته و دارند اما برخي از آنها آنقدرها هم خوش‌شانس نبوده‌اند.

به گزارش ابتکار، مخترعان تلاش کردند تا با اختراعات خود زندگي بشر را آسان کنند اما برخي از آنها هم بودند که با بدشانسي، قرباني اختراعات خود شدند. در اين گزارش به نقل از پايگاه اينترنتي «اينترستينگ انجينيرينگ» به 10 مخترع بدشانسي که به دست اختراعات خود به کام مرگ رفتند اشاره شده است:

«فرانز ريشلت»، مخترع لباس بالدار
وي که يک خياط بود تصميم مي‌گيرد «لباس بالدار» اختراع کند که ادعا مي‌کرد که با پوشيدن اين لباس درست مانند چترهاي نجات امروزي، قادر به فرود آرام خواهيد بود. اما اين لباس مانند آنچه که وي ادعا کرد، عمل نکرد،‌ چراکه اين خياط فرانسوي در 4 فوريه 1912 ميلادي از برج ايفل بالا رفت تا لباس چتري خود را امتحان کند. وي پيش‌تر به مقامات فرانسه گفته بود که قصد دارد براي امتحان اين لباس از يک آدمک استفاده کند اما وقتي به بالاي برج رسيد تصميمش عوض شد و خودش اقدام به امتحان آن کرد. با اين که اطرافيان قصد داشتند او را از اين تصميم منصرف کنند اما به آنها مي‌گفت: مي‌خواهم بدون هيچ حقه و کلکي اين اختراع را امتحان کنم تا صحت آن براي همه اثبات شود. اين لباس بالدار چتري 29 مترمربع وسعت و 8/4 متر ارتفاع داشت. ريشلت در مقابل چشم 30 خبرنگار، جمعيت مشتاق و دو دوربين فيلمبرداري روي لبه برج ايستاد و پايين پريد. اما در کمال تاسف اين لباس به دور بدن وي پيچيد و او از ارتفاع 57 متري به زمين سقوط کرد و دچار جراحات جدي شد اما دليل اصلي مرگ وي حمله قلبي در اثر سقوط از ارتفاع اعلام شد.

«پريلوس» آتني و اختراع گاو برنزي
پريلوس يک فلزکار يوناني و اهل آتن بود که اين گاو برنزي را به عنوان وسيله‌اي براي شکنجه و اعدام مجرمان ساخت. با اين وسيله مجرمان به صورت دردناکي زجرکش مي‌شدند. اين گاوي برنزي به صورت توخالي ساخته شده بود و دري داشت که با گشودن آن فرد محکوم را به داخل آن انداخته و با روشن کردن آتش زير شکم گاو، داخل آن زنده زنده سوزانده مي‌شد. پريلوس اين وسيله را طوري طراحي کرده بود که صداي فرد قرباني در هنگام سوختن مانند نعره‌هاي گاو از درون مجراي بيني گاو به گوش مي‌خورد. وي اين اختراع را به پادشاه مستبد «آکراگاس» در جزيره سيسيل ايتاليا پيشکش کرد. اما اين پادشاه به پريلوس گفت که شخصا داخل گاو رفته تا آن را امتحان کند. آتش را زير شکم گاو روشن کردند اما تا قبل از اينکه وي بميرد او را از داخل شکم گاو خارج کردند. پريلوس فکر مي‌کرد اکنون پاداش را از سوي پادشاه دريافت مي‌کند اما به دستور پادشاه وي را از بالاي کوه به پايين انداختند. البته هنوز در مورد شيوه مرگ وي ترديد وجود دارد و به درستي مشخص نيست که آيا وي داخل گاو برنزي‌اش زنده زنده سوزانده شد يا از بالاي کوه به پايين پرتاب شد.

«کارل سوسيک» و کپسول ضدضربه
کارل سوسيک که يک بدلکار بود نخستين فردي است که با استفاده از استوانه ضدضربه خود در سال 1984 ميلادي از بالاي آبشار نياگارا پايين پريد و در کمال تعجب از اين اقدام محيرالعقول جان سالم به در برد. وي يک سال بعد تصميم مي‌گيرد همين آزمايش را با سقوط از ارتفاع 55 متري سقف استاديومي در «هيوستون» به داخل يک استخر آب تکرار کند اما اين بار به اندازه دفعه اول خوش‌شانس نبود چراکه اين کپسول به جاي افتادن داخل استخر به لبه آن برخورد کرد و به دليل شدت جراحات وارده پس از چند ساعت جدال با مرگ در بيمارستان درگذشت.

«هوراس لاوسان هانلي» و زيردريايي‌اش
هوراس لاوسان هانلي که يک وکيل دادگستري بود اشتياق زيادي به زيردريايي‌ها داشت و در خلال جنگ سرد نيز به طراحي و ساخت سه مدل زيردريايي کمک کرد. سومين مدل زيردريايي که در تاريخ 15 اکتبر 1863 ميلادي توسط وي طراحي و ساخته شده بود همراه با هفت خدمه از جمله خود وي به آب انداخته شد اما به دليل غرق شدن آن، همگي سرنشينانش جان باختند. اين زيردريايي دوباره از آب خارج شد و دوباره مورد استفاده قرار گرفت. اين زيردريايي در خلال جنگ سرد موفق به غرق کردن يک کشتي شد اما هانلي اين شانس را نداشت تا از نزديک اين موفقيت را به چشم خود ببيند.

«ويليام بولاک» و ماشين چاپ چرخشي
اين مخترع آمريکايي در سال 1863 ميلادي ماشين چاپ چرخشي شبکه‌اي را اختراع و اين ابتکار وي، صنعت چاپ را متحول کرد. با اين حال در سوم آوريل 1867 ميلادي در حالي که وي قصد داشت تسمه ماشين چاپ را در جاي خود بيندازد پايش سر خرد و داخل دستگاه کشيده شد و يک هفته بعد از اين حادثه هنگامي که در بيمارستان براي ترميم پاي قطع شده‌اش تحت عمل جراحي بود، حين عمل جان باخت.

«مکس والير» و خودروي موشکي با سوخت مايع
اين فيزيکدان اتريشي در 25 ژانويه 1930 ميلادي موفق به ساخت يک خودروي مجهز به موتور موشک با سوخت مايع شد و در 19 آوريل همان سال اين خودرو را با موفقيت آزمايش کرد اما يک ماه بعد وقتي در حال آزمايش ماشين موشکي با سوخت الکل بود، موتور آن منفجر شد و وي در اين حادثه جان باخت.

«توماس ميدگلي» و دستگاه نخ و قرقره
توماس ميدگلي که يک مهندس مکانيک بود به دليل ابتلا به بيماري فلج شد. وي به دليل ناتواني حرکتي، فکر اختراع يک دستگاه نخ و قرقره به ذهنش زد که اطرافيان مي‌توانستند او را به راحتي از روي تخت بلند کنند اما در تاريخ دوم نوامبر 1944 ميلادي به دليل گير افتادن در داخل طناب‌هاي اين دستگاه دچار خفگي شد و جان باخت.

«سِر فرمينت» و تجهيزات غواصي
سِر فرمينت فرانسوي در سال 1772 ميلادي دستگاه تنفس زير آب را براي غواصي اختراع کرد. اين دستگاه، هواي خارج شده از شش‌ها يا همان بازدم را به محفظه‌اي در پشت کپسول برده و تصفيه مي‌کرد اما اين وسيله به درستي عمل نکرد و اين مخترع بدشانس 20 دقيقه پس از ورود به آب به دليل کمبود اکسيژن دچار خفگي شد و جان باخت.

«هنري اسمولينسکي» و ماشين پرنده‌اش
هنري اسمولينسکي يک مهندس مجرب بود که حرفه خود را نيمه‌کاره رها کرد تا مهندسي پيشرفته خودرو را ادامه دهد. هدف او از اين کار اختراع ماشين پرنده بود. وي در سال 1973 ميلادي با همکاري «هاروارد بليک» دو طرح اوليه از ماشين پرنده خود را ارائه کرد. آنها انتهاي يک هواپيما را به يک «فورد» مدل «پينتو» جوش دادند. اين دم به صورتي طراحي شده بود که قابليت اتصال و جداسازي را داشته باشد. اسمولينسکي و دستيارش بليک در 11 سپتامبر 1973 ميلادي تصميم به آزمايش اين ماشين پرنده مي‌گيرند اما با جدا شدن ناگهاني بال‌هاي اين ماشين پرنده هر دو سقوط کردند و جان باختند.

«والرين آباکوفسکي» و اختراع لوکومتيو «آئروواگن»
والرين آباکوفسکي، مخترع روس با استفاده از موتور پرواز هواپيما، «آئروواگن» را که يک خودروي ريلي پرسرعت بود اختراع کرد. اين وسيله براي جابه‌جايي سربازان شوروي سابق به مسکو ساخته شد. اين اختراع به طور موفقيت‌آميزي پيش رفت و حرکت آزمايشي آن موفق بود اما در هنگام بازگشت در نزديکي ايستگاه از ريل سقوط کرد و مخترع آن نيز در اين سانحه جان باخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر