بازدید 81158

معصومی‌نژاد، نماد ضعف بازوهای تلویزیون ایران در جهان

مجموعه سرمایه‌گذاری تلویزیون برای پوشش وقایع جهان بسیار اندک شده و سهولت استفاده از تصاویر دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای نیز‌ اراده لازم‌ برای گسترش سرمایه‌گذاری در راستای دریافت تصاویر دستِ اول را به حداقل رسانده است؛ رویکردی که به شدت به هر رسانه‌ای ضربه وارد می‌کند و نیز در بلندمدت ضربه محکمی به مهم‌ترین رسانه کشور خواهد زد.
کد خبر: ۴۱۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ 29 June 2014
مجموعه عکس‌هایی که به تازگی از پشت صحنه فعالیت‌های خبری حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار مستقر صداوسیما در ایتالیا در دو دهه اخیر منتشر شده، علاوه بر نمایش مهارت این خبرنگار، بضاعت اندک تلویزیون در بیرون از مرزهای کشورمان و ضعف بازوهای خبری رسانه ملی را در سطح جهان یادآوری می‌کند و بازسازی این حوزه را یک الزام مطرح می‌سازد. 

به گزارش «تابناک»، به تازگی محمد حسن‌زاده، عکاس و مستندساز ایرانی مقیم ایتالیا از پشت صحنه فعالیت‌های خبری حمید معصومی نژاد خبرنگار صدا و سیما در رم (ایتالیا) نمایشگاهی برگزار کرد که مجموعه‌ای از لحظات پشت صحنه فعالیت‌های این خبرنگار را در حال شکار رویدادهای خبری در ایتالیا در بر می‌گیرد. معصومی نژاد از معدود خبرنگاران صدا و سیماست که به تنهایی کار می‌کند و همه فعالیت‌های تولید خبر، فیلمبرداری، تدوین و... را خود انجام می دهد.

حمید معصومی نژاد که چند سال پس از پیروزی انقلاب برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد ایتالیا شده بود و برای سه سال در رشته پزشکی دانشگاه لاساپی ینتسا رم تحصیل کرده بود، به دلیل علاقه‌اش به خبرنگاری، کار خبری را با خبرگزاری ایرنا در شهر رم آغاز کرد و هم‌اکنون 25 سال است ‌در این کشور به ‌نمایندگی از تلویزیون ایرانی حضور دارد؛ تنها نماینده تلویزیون ایران!

این خبرنگار درباره کیفیت فعالیتش گفته است: پیدا کردن روزانه خبر و سوژه از کشوری توریستی مانند ایتالیا، که مردم به شوق بازدید از اماکن باستانی و جاذبه‌های گردشگری‌اش و خوردن اسپاگتی راهی آنجا می‌شوند، چندان کار ساده‌ای نیست. ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای اروپایی چندان خبرساز نیست و بنابراین این خبرنگار است که باید با کنجکاوی و ابتکار عمل به شکار رویدادهای روزمره جذاب برود.


وی درباره سوژه‌یابی در ایتالیا اذعان داشته است: در انتخاب سوژه، توجه به موقعیت‌های پیرامون بسیار‌‌ مهم است. گاهی به هنگام راه رفتن در خیابان‌ یا نشستن در اتوبوس، دیدن رفتارهای مردم و یا خواندن یک تیتر روزنامه جرقه اصلی یک گزارش می‌شود، شاید چون دور و بر من خیلی سوژه‌های هیجانی وجود ندارد، ‌مجبورم مرتب برای مخاطب ایرانی دنبال سوژه باشم. تلاش من این است که گزارش‌های خبری‌ام متنوع باشد و کارهایم برای بینندگان و شنوندگان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، خسته کننده نباشد.

معصومی نژاد با همین رویکرد از فوتبال و سیاست تا معماری و اقتصاد رفته و گزارش‌های متفاوتی از ایتالیا فرستاده که در مواردی نیز دردسرهای گسترده‌ای برایش ‌داشته باشد. او که در چند سال اخیر دو کتاب به زبان ایتالیایی درباره تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری ایران در ایتالیا منتشر کرده،‌ سال گذشته در جشنواره رسانه ای ایتالیا در جزیره سیسیل در میان 53 خبرنگار از 23 کشور جهان، ‌خبرنگار برتر انتخاب شد.

با این اوصاف،‌ نمی‌توان توانمندی خبرنگار تلویزیون ایران در رم را نادیده گرفت؛ اما تنها بحثی که ‌می‌ماند، کیفیت این اثرگذاری است. معصومی نژاد دایره اثرگذاری محدود‌ و پوشش مشخصی بر وقایع دارد و بیشتر بر رم متمرکز است و این اتفاق نیز عجیب نیست. او فیلمبردار، گزارشگر، تهیه‌کننده و ... صداوسیمای کشورمان در ایتالیاست و در واقع، همه بضاعت تلویزیون کشورمان در ایتالیا به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپا، یک خبرنگار است.

توضیحات داده شده برای درک این حقیقت بود که توانمندی نیروهای رسانه‌ای تلویزیون در آن سوی مرزها اندک نیست، بلکه مجموعه سرمایه‌گذاری تلویزیون برای پوشش رویداد‌های جهان بسیار اندک شده و سهولت استفاده از تصاویر دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای نیز، اراده لازم‌ برای گسترش سرمایه‌گذاری در راستای دریافت تصاویر دستِ اول را به حداقل رسانده است؛ رویکردی که به شدت به هر رسانه‌ای ضربه وارد می‌کند و ‌نیز در بلندمدت ضربه محکمی به مهم‌ترین رسانه کشور خواهد زد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۲۱
انتشار یافته: ۲۲
من که عاشق اون صدای لطیفشم ، بخصوص وقتی که میگه: حمید معصومی نژااااد...رم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
مضنون خبراش خیلی بده *
یکی اون رضوانی رو جمع کنه
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
آره! گل گفتی
آفرین به معصومی نژاد..
آقای معصومی نژاد از مجروحین هفده شهریور میدان شهدا هستند.کارمند صدا و سیما نبوده و تنها به خاطر حس وظیفه شناسی همکاری می کنند
نچسب ترین خبرنگار صدا و سیما
آدم فعالي است براي همين دوست داشتنيه
حمدی معصومی نـــــــژاد ...صدا و سیـــمای جمهوری اسلامی ایران ... رمــــــــــ
این خبرنگاری که توی عراق. خیلی شل حرف میزنه. اخبار تموم شده این هنوز داره حرف میزنه
انصافا من که روم نمیشه دوربین رو بذارم جلوم حرف بزنم ...
راضی هستم.
خدا خیرش بده.
حمید معصومی نژاد...............................................................................................رم!

من واسه این تیکه آخرش میبینم :D
فامیلمونه
فکرشم نمیکردم که تنهایی کار میکنه.!!!ای ول
دوربین گذاشته جلوش بدون فیلم بردار داره گزارش میگیره.
کی ازش توی این وضعیت داره عکس میگیره؟؟؟؟؟
دمش گرم
ایشان انسانی دلسوز و عاشق کار هست .آفرین به تابنک که قدرشناس انسانهای خوبه و پیداشون میکنه تا خسته نباشیدی باشه برشون تو دیار غربت .
آقای ضرغامی لطفا بهترین امکانات را برای اقای معصومی نژاد و همکار محترمشان در انگلیس فراهم نمایید.
آقای شاهسون و صراحت کلامشان را نیز دوست داریم کاش بازم برن خارج و از گزارشات جالبشون بهرمند بشیم.
سلام
انصافا این همه منفی برای ادمی که داره برای کشورش تلاش میکنه چه معنی داره؟؟؟ مگه من و شما مخصوصا اونایی که منفی زدن برای کشورمون چیکار کردیم؟؟؟یه ذره انصاف داشته باشید تو این ماه خدا
عجب سوژه ایه!!
یعنی کلا یه نفره
مارو باش گفتیم حداقل چند نفرن!! :))
بیگ لایک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل