بازدید 19897

واکنش وزارت بهداشت به مصوبه وازکتومی مجلس

خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.
کد خبر: ۴۱۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵ 25 June 2014
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات ماده یک طرح افزایش نرخ باروری و پیش بینی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق ضمن تشکر فراوان از نمایندگان مجلس در زمینه تلاش در جهت افزایش نرخ باروری به بالای حد جایگزینی در عین حال، گفت: لازم است نمایند‌ه‌های محترم در این زمینه توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانین را مصوب کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر قرار داده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به این ترتیب در صورتی که سلامت مادر و همچنین کودک در خطر باشد با تایید کمیسیون پزشکی و اندیکاسیون‌هایی که هیئت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تایید می‌کنند، ‌این اعمال جراحی صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.

وی همچنین درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی گفت: بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پیشگیرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به این ترتیب 97 درصد شهروندان علاقه‌ای به این اعمال جراحی ندارند.

مطلق افزود: از طرف دیگر آمارها حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، کمتر از 1.5 درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، علاقمند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.

وی مجددا تاکید کرد: با توجه به عملکرد وزارت بهداشت در سال 92 و 93 در زمینه استفاده از نظر متخصصان امر و همچنین تشکیل کمیسیون پزشکی در هر شهرستان به منظور انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی، لازم است نمایندگان مجلس در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادران، نوزادان و همچنین سلامت مردان را در نظر داشته باشند.

مطلق با بیان اینکه هموطنان به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با جان دل عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمارهای وزارت بهداشت که خود از مجریان مباحث مرتبط با جمعیت است، حاکی از آن است که مردم در سال 92 و 93 نشان داده‌اند که پیرو سیاست‌های ابلاغی رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد تشدید مجازات برای اعمال وازکتومی و توبکتومی عقلانی نباشد.

وی مجددا تاکید کرد: مردم خود به مسائل کشور آگاه هستند و همانطور که پیش از این به حرف بزرگان گوش فرا داده‌اند، امروز هم پیرو سیاست‌های مقام معظم رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد که تشدید مجازات لازم نیست و ضروری است که نمایندگان مشوق‌هایی که در جهت افزایش نرخ باروری در کمیسیون‌های مربوطه مجلس، مطرح شده را مصوب کنند و همچنین نظرات وزارت بهداشت را در تصویب قوانین مدنظر داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۱۸
به عنوان يه بيسواد میگم که رفاه مردم را درست کنید همه چی درست میشه.. به فکر نون ملت باشید همین...آنوقت جمعیت ایران بالای 200 میلیون میشه
اسلام دین رحمانی است نه شلاقی.
کاش اینقدر که مجلس به فکر بچه دار کردن مردم هست یک دهمش نگران بیکاری, اعتیاد, فساد و ... جوانان بود و چهار تا قانون درست و حسابی در این موارد وضع میکرد.
من خودم 6ماه پیش پدر شدم در موقع زایمان همسرم 2میلیون خرج بیمارستان کردم با بیمه تامین اجتماعی ...آیا مادر نباید غذای موقوی بخوره تا شیر داشته باشه آیا نباید پوشا ارزان بچه داشته باشد...یه دکتر معمولی بچه را میبریم با داروهاش 50000 هزار تومان تمام میشه کمک غذایی11000هزار تومان از نوع سرلاک پوشاک 16تایی 10000تومان من تویه این شش ماه 2 میلیون تومان خرج کردم تازه خیلی قناعت کردم همین طوری بچه زیاد نمیشه مگه این هزینه کم بشه.....هر وقت این هزینه ها کم شد اون موقع ما هم جهاد می کنیم
9 ساله ازدواج کردم هنوز مستاجرم.مسکن مهرم با 2 سال تاخیر هنوز تحویل داده نشده!!امنیت شغلی ندارم با مدرک لیسانس کامپیوتر و 6 سال سابقه هنوز 800 تومن حقوق میگیرم با من قرارداد کار امضا نمی کنند...شما باشی بچه میاری؟؟؟؟با 80 تومن به زور 10 روز ماه رو میگذرونم!!!
عجب قانون پیشرفته ای. دخالت در امور شخصی مردم!!!
ریشه کاهش جمعیت در بیکاری جوانان و بالا رفتن سن ازدواج و عدم تامین خانواده با یک حقوق و در نتیجه شاغل شدن زنان است.
همیشه سیاست های تشویقی بهتر جواب میدهد اگر ملت را با قوانین سخت تهدید نکنید خود بهترین راه را انتخاب خواهند کرد ضمنا اگر زیر بار این نصیحت نرفتید علاوه بر مسائل پزشکی لااقل شرط سنی واسه متقاضیان وازکتومی و توبکتومی را در نظر بگیرید
چرا به جای این مجازاتها حمایت از زنهایی را که بچه دار می شوند را افزایش نمی دهید مادری که شاغل است و مجبور است کودک شش ماهه خود را رها کرده و به سر کارش باز گردد معلوم است که تمایلی برای بارداری مجدد نخواهد داشت
چراحقايق رانمي بينيدباكدام امكانات بفكرافزايش جمعيت هستيدچرااينقدرازمردم فاصله داريدمگرنماينده آنان نيستيد؟مگربين مردم نيستيد؟چرامشكلات رانمي بينيد؟باكدام درآمد؟مگرمشكلات اب وبرق وگازوامنيت وترافيك ....راباهمين تعدادفعلي جمعيت توانسته ايدحل كنيد؟
تاکی فکر می کنیم که همه چیز را می شود با بخشنامه و وضع قوانین بی سروته درست کرد. شما وضع معیشت و تامین مسکن را درست کنید مردم خودشان ایتقدر خوشی سراغشان می آید که ناخواسته هم باشد زاد ولدشان زیاد میشود اما وقتی باید از صبح تا شی سگ دو بزنند و سه چهار شغل داشته باشند تا شکم زن و تنها بچه شان را سیر کنند مگر مرض دارند بچه بعدی را هم به دنیا بیارن
امیدواریم شورای نگهبان بر اساس شرع و عقل این مصوبه را رد کند.
البته بحث سلامت مادر و کودک در مصوبه مذکور مستثنی شده است.
پس تكليف مادراني كه توي اين اوضاع اقتصادي 3يا 4 بچه دارند چيه؟استثنايي بايد بذارن
چرا مسئولین نمیخواهند مشکل را از ریشه حل کنند و فکر میکنند با اعمال زور و از بین بردن آزادیهای فردی قابل حل است.
واقعا تبریک به نمایندگان محترم که اینگونه آزادی فردی مردم را گسترش میدهند!
با این مصوبه به تعداد مجرمین افزوده خواهد شد.
من یه فرهنگی هستم وقتی مرخصی زایمان معلمان همون 6 ماه است و با این اوضاع اقتصادی چرا انتظار دارید ما بیشتر از یک بچه داشته باشیم. اول زمینه ها رو فراهم کنید بعد اتنظاراتتونو اعلام کنین بچه که با باد هوا بزرگ نمیشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار