بازدید 10836

اولین حضور لیلا حاتمی پس از کن، در اکران «گاو»

بنا بود «آقای بازیگر» که خالق «مش‌حسن» بود هم در روز تولد 90سالگی‌اش بیاید و بعد از 45سال دوباره حاصل رنج و زحمتش را بر پرده نقره‌ای ببیند که به دلیل بیماری قادر به حضور نبود و البته پیام داد و برای مهرجویی آرزوی سلامتی و طول عمر کرد
کد خبر: ۴۰۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ 22 June 2014
عصر آخرین آدینه بهار 1393، برای شماری از سینمادوستان که به فرهنگسرای نیاوران آمده بودند ساعاتی ویژه رقم خورد. آنها به تماشای نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «گاو» اولین فیلم از سه‌گانه موج نو سینمای ایران نشستند.

به گزارش شرق، داریوش مهرجویی کارگردان «گاو» هم حضور داشت و البته ناصر تقوایی ضلع دیگر مثلث سینمای موج نوی ایران هم آمده بود تا تجدید خاطره کند و از دغدغه همیشگی‌اش مبنی بر بازسازی فیلم‌های قدیمی بگوید. «لیلا حاتمی» هم اولین حضور رسمی‌اش را پس از داوری جشنواره فیلم «کن» در یک محفل رسمی با حضور در اکران دوباره «گاو» رقم زد. او ردیف اول کنار مهرجویی و تقوایی به تماشای این فیلم نشست و پس از اتمام فیلم سالن را ترک کرد.

بنا بود «آقای بازیگر» که خالق «مش‌حسن» بود هم در روز تولد 90سالگی‌اش بیاید و بعد از 45سال دوباره حاصل رنج و زحمتش را بر پرده نقره‌ای ببیند که به دلیل بیماری قادر به حضور نبود و البته پیام داد و برای مهرجویی آرزوی سلامتی و طول عمر کرد. پس از نمایش فیلم داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگر فیلم «گاو» و همچنین مدیر استودیو پیشگامان سینمای آریا درباره این نسخه بازسازی‌شده سخن گفتند. «داریوش مهرجویی» در ابتدای سخنانش با لبخندی از سر رضایت گفت: «امشب ما دور هم جمع شدیم تا فیلم «گاو» را ببینیم اما نمی‌خواهیم زیاد درباره آن صحبت کنیم چون بیشتر به دلیل تقدیر و تشکر از گروه بازسازی این فیلم و مسوولانی که این کار را انجام دادند، اینجا هستیم.»

این کارگردان در ادامه از ایوبی رییس سازمان سینمایی، جعفری‌جلوه مدیرعامل فارابی، طاهری مسوول فیلم‌خانه، امیر اسفندیاری مدیر بین‌الملل فارابی تشکر کرد و سپس از برخی افراد استودیو همچون آقایان شیدرنگ و بیگلو نام برد و گفت: «آنها در استودیو این حرکت خیلی سخت و مشکل را که هم صنعت است و هم هنر انجام دادند. مهرجویی همچنین از محمد آلادپوش و کامرانی که استودیو را در اختیار این کار قرار دادند، تشکر کرد. او نهایتا نسبت به این اتفاق ابراز امیدواری کرد: «ای کاش چنین حرکت‌هایی ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران اینگونه بازسازی شوند چون هیچ راه دیگری برای نگهداری آنها به غیراز بازسازی نیست.»

پس از او «ناصر تقوایی» هم با اشاره به دغدغه‌اش برای نگهداری نسخه‌های فیلم‌های قدیمی گفت: «سینمای ایران در سال 47 شاهد یک موج نو با سه فیلم بود که همیشه عنوان می‌شود و یکی از آنها «گاو» بود که مسیر دیگری را آغاز کردند. سه فیلم متفاوت (گاو، آرامش در حضور دیگران و قیصر) که هر کدام جریانی بودند. خوشحالم که جریان بازسازی فیلم‌های قدیمی هم با فیلم «گاو» به‌عنوان اولین فیلم آن جریان آغاز شده است.» کارگردان «کاغذ بی‌خط» چنین ادامه داد: «همیشه اعتقاد داشتم که سینمای ایران با بهترین فیلمی که تا حالا ساخته شده، شروع شده است؛ یعنی «حاج آقا آکتور سینما»، ببینید داستان این فیلم چقدر مدرن است، چنین فیلمی هم باید بازسازی شود.»

پس از «تقوایی»، «عزت‌الله رمضانی‌فر» بازیگر فیلم «گاو» هم از خاطراتش گفت: «کوچک‌ترین عضو بازیگران فیلم «گاو» هستم و آخرین انتخاب آقای مهرجویی بودم. یادم هست ایشان به پیشنهاد دوستانشان مرا انتخاب کردند. سه روز پس از انتخابم به سمت محل لوکیشن به روستایی حوالی قزوین حرکت کردیم. بعد از چند روز آقای مهرجویی چون احساس کردند ما قیافه‌های شهری داریم از ما خواستند که به بندر انزلی برویم تا آفتاب ‌بگیریم. ما هم این کار را با همراهی خودشان انجام دادیم. فیلم «گاو» پیش از حضورهای جشنواره‌اش در ایران مورد توجه نبود اما پس از آن یادم هست، سینمای میدان انقلاب آنقدر شلوغ بود که خیابان بسته شده بود.»

در پایان، کامرانی رییس استودیو پیشگامان سینمای آریا هم در ادامه توضیحاتی درخصوص این شرکت داد و گفت: «پدرم مرحوم سیف‌الدین کامرانی یکی از پیشکسوتان فنی سینمای ایران بود، او استودیو «سانترال» را به‌عنوان یکی از استودیوهای مطرح در زمینه دوبله تاسیس کرد و همچنین سینما «سانترال» را (سینما مرکزی و شهرتماشا فعلی) راه‌اندازی کرد.» طبق اعلام برگزارکنندگان برنامه، برخلاف آنچه از پیش وعده داده شده بود، علی‌ نصیریان به دلیل اجرای تئاتر و عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی هم به دلیل بیماری نتوانستند در این برنامه حضور داشته باشند. در بخش پایانی نشست فیلم «گاو»، «ناصر تقوایی» در سخنانی تاکید کرد که بازسازی فیلم‌های قدیمی به همت همه‌جانبه احتیاج دارد.

از دیگر حاضران این برنامه می‌توان به برادر غلامحسین ساعدی، عزیز ساعتی، میترا محاسنی، تورج اصلانی، عبدالله اسکندری، احمد امینی، نازنین مفخم، مرضیه وفامهر، محمد آلادپوش، وحیده محمدی‌فر و مسوولانی چون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد)، عباس سجادی (رییس فرهنگسرای نیاوران)، فاطمه طاهری (مسوول فیلم‌خانه ملی)، امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل فارابی)، کیوان کثیریان، امیر پوریا، آزاده صمدی و... اشاره کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار