بازدید 4071

برج «نم»زده «آزادي» درآستانه ثبت جهاني

هم اينك رطوبت بيش از دو هزار متر فضاي اداري به همراه تالارهاي آيينه، نگارخانه و موزه برج كه در طبقه منفي يك آن قرار دارند را به شكل محسوسي فراگرفته است.
کد خبر: ۴۰۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 22 June 2014
درحالي كه اين روزها فرآيند ثبت جهاني برج آزادي ايران آغاز شده است، به گفته مديران اين برج روز به روز برمقدارنمناكي ديواره‌هاي برج آن افزوده مي‌شود.

ايرج حقيقي كه بيش از 40 سال قبل و درجواني مسووليت كارگاه ساخت برج آزادي تهران را برعهده داشته است درمورد آخرين تغييرات برج آزادي به «اعتماد» گفت: متاسفانه ميزان رطوب زدگي اين برج روز به روز بيشتر و بيشتر مي‌شود به طوري كه اين روزها آب تقريبا تمامي ديوارهاي طبقات پاييني برج را دربرگرفته و شدت آن نيز بيشتر شده است. وي با ذكر اينكه متاسفانه صدايش براي اخطار تخريب برج به گوش هيچ‌كس نرسيده است، گفت: متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و دوندگي‌ها و مصاحبه‌هايي كه با رسانه‌ها در زمان محوطه‌سازي اطراف برج داشتم، تمام مديران شهري و ميراث فرهنگي خاموش مانده، روزه سكوت گرفتند تا فاجعه‌يي به يادماندني براي اين برج رقم بخورد.

اين مهندس كهنه كار درادامه درپاسخ به سوال ما دراين خصوص كه خسارت وارد شده آيا به اصل برج هم خسارتي مي‌زند يا خير؟ گفت: اين برج به گونه‌يي طراحي و ساخته شده كه به اين سادگي‌ها ويران نمي‌شود ولي حتي نمناك شدن و خيس شدن ديواره‌ها و تخريب نماي آن نيز جبران‌ناپذير است.

حقيقي با اشاره به اينكه در صورت مطالعه دقيق و علمي، احياي مجدد اين برج به شكل روز نخست آن و جبران خسارت‌هاي وارده امكان‌پذير است، تاكيد كرد: ما كه درساخت اين برج دست داشتيم، واقعا دل‌مان از اين همه بي‌مهري به درد مي‌آيد، سوال اصلي اينجاست كه چرا با وجودي كه مهندسان و طراحان اين برج هنوز در قيد حيات هستند و آماده هرگونه كمك و همكاري درمورد نگهداري و ترميم خسارت‌هاي وارد شده، هيچ مشاوره‌يي ازآنها خواسته نمي‌شود؟

علي سليماني، مديريت اجرايي برج آزادي نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» از افزايش بي‌سابقه رطوبت در ديواره‌هاي برج سخن مي‌گويد: با توجه به فرارسيدن فصل تابستان و گرماي بيش از حد هوا و به دنبال آن بيشتر شدن آبياري فضاي سبز محوطه برج، اين روزها ميزان رطوبت و شدت آن به بيشترين مقدار آن طي سال‌هاي گذشته رسيده است.

وي تصريح كرد: هم اينك رطوبت بيش از دو هزار متر فضاي اداري به همراه تالارهاي آيينه، نگارخانه و موزه برج كه در طبقه منفي يك آن قرار دارند را به شكل محسوسي فراگرفته است.

سليماني در ادامه با تاكيد براينكه تاكنون هيچ اقدامي از سوي شهرداري يا ميراث فرهنگي يا سازمان‌هاي مرتبط ديگر صورت نگرفته به پاسخ شهرداري درمورد كم‌كاري‌اش اشاره كرده، مي‌گويد: شهرداري دليل بي‌توجهي‌اش را مديريت چندگانه برج آزادي عنوان كرده درحالي كه اصلا اين استدلال ارتباطي به اصل قضيه و تخريب برج ندارد.

وي ضمن اشاره به بازديد اخير مديركل بخش فرهنگي سازمان بازرسي كشور از برج در يكي، دو هفته اخير مي‌گويد: وي نيز با اظهار تاسف از وضعيت به وجود آمده گزارشي را آماده كرده‌اند كه از مفاد آن بي‌اطلاعيم. مديريت اجرايي از آغاز فرآيند ثبت جهاني برج آزادي خبر داده و گفت: اين برج به همراه 9 اثر مهم تاريخي ديگر از سوي سازمان مردم‌نهاد ژاپني توكومومو كه به دنبال ثبت آثار برتر ميراث فرهنگي جهان هستند و دفترشان در دانشگاه تهران است در حال طي مراحل ثبت جهاني شدن است. سليماني همچنين در مورد برآورد هزينه ترميم برج آزادي نيز تصريح مي‌كند: هنوز برآورد دقيقي از خسارت‌هاي وارد شده و هزينه مورد نياز براي انجام تعميرات و بازسازي برج صورت نگرفته است اما برآوردهاي اوليه حكايت از آن دارد كه براي انجام تعميرات كامل درمحوطه اطراف برج و فضاي آسيب‌ديده داخل آن به بيش از 10 تا 12 ميليارد تومان بودجه نياز است.

وي با اشاره به اينكه اين فرآيند به تازگي آغاز شده و اعضاي اين سازمان مردم نهاد تاكنون چند بار از اين برج ديدن كرده‌اند، مي‌گويد: جاي تاسف است كه برجي كه مي‌تواند نمادي از غرور و عظمت كشورمان و سالانه پذيراي توريست‌هاي بسياري از اقصي نقاط جهان باشد، امروز اينچنين مورد بي‌مهري قرارگيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار