بازدید 23573
مرور روزنامه‌های صبح 28 مرداد ماه

مصباح: برخی مبانی دینی خود را در انگلیس از دست داده‌اند

سرانجام گویا توافقات هسته‌ای ‌به جاهای خوب و روشنی می‌رسد. روزنامه‌های صبح امروز با تیترهای امیدوارکننده از طلوع خورشید توافق سخن گفته بودند. در کنار توافقات ژنو، موضوع بنزین آلوده، ادامه اختلافات آیت‌الله مصباح یزدی و رئیس جمهور و سخنان غلامعلی حداد عادل درباره دولت محمود احمدی‌نژاد، از مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود.
کد خبر: ۴۰۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 18 June 2014
مصباح یزدی: برخی مبانی دینی خود را با چند سال زندگی در انگلیس از دست داده‌انددر حالی که مذاکرات هسته ای در وین در حال پیگیری است، روزنامه‌های صبح امروز با تیترهای امیدوارکننده از طلوع خورشید توافق سخن گفته اند. در کنار توافقات ژنو، موضوع بنزین آلوده، ادامه اختلافات آیت‌الله مصباح یزدی و رئیس جمهور و سخنان غلامعلی حداد عادل درباره دولت محمود احمدی‌نژاد، از مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود.

به گزارش «تابناک»، اخبار از آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای می‌گویند. روزنامه شرق که خبرنگارش در وین است، امروز در گزارش صفحه سیاسی خود می‌نویسد: «‌خبرها هنوز تأیید نمی‌کنند که نگارش متن توافق نهایی آغاز شده یا نه؟ مذاکره‌کنندگان ایرانی خبری از آغاز نگارش متن منتشر نکرده‌‌اند، اما از سخنان منابع خبری کشورهای 1+5 می‌توان به این نتیجه رسید که تلاش‌هایی برای نگارش متن توافق نهایی آغاز شده ‌است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بعد از پایان نشست عمومی اعضای 1+5 با ایران، در جمع خبرنگاران حاضر شد. روی پرده‌ای که دیوار پشت تریبون را می‌پوشاند، نوشته شده E3/EU+3-IRAN TALKS. تصویری که هر دور مذاکره زمان مندرج در آن تغییر می‌کند. این‌بار نوشته شده june 2014 (ژوئن 2014). «مان» راحت می‌خندد، همان‌طور که راحت سخنانش را در لفافه‌ای می‌پیچد که شاید اقتضای کار سخنگویی است. می‌گوید: «مذاکرات در مسیر دستیابی به عناصر مورد نظر در توافق جامع در جریان است‌‌». او به سؤال انگلیسی، به انگلیسی پاسخ می‌دهد و به سؤال فرانسوی، ‌هم به زبان مردمان کوچه پس‌کوچه‌های پاریس سخن می‌گوید، اما وقتی خبرنگاری با لحن شوخی از او پرسید کدام توافق؟ باز حرفش را تکرار کرد. «مذاکرات ایران و 1+5 در فضای خوبی در مسیر مشخص‌کردن عناصر توافق جامع هسته‌ای پیش می‌رود‌‌».

روز دوم پنجمین دور مذاکره هسته‌ای در ژنو برای خبرنگاران چه ایرانی و چه خارجی، خبر چندانی ندارد. مثل قبل فقط اظهارات مایکل مان تنها چیزی است که دست خبرنگاران را می‌گیرد. اگرچه آن‌هم بر چیز خاصی تصریح نمی‌کند‌‌».

روزنامه‌های دیگری هم امروز به استقبال این مسأله رفتند و با همین رویکرد اخبار وین را مخابره کرده‌اند. اما در کنار تیترهای درشت اخبار نشست وین پنج، اخبار ریز و درشت دیگری هم به چشم می‌خوردو برای مثال روزنامه‌های اصلاح‌طلب سخنان روز گذشته آیت‌الله مصباح یزدی را حمله مستقیم ایشان به رئیس جمهور قلمداد کرده‌اند. روزنامه ابتکار در گزارش خود در این زمینه نوشت: «‌رئيس يک موسسه آموزشي گفت: اين‌که شخصي بگويد عده‌اي دين را نمي‌شناسند و متوهم هستند، در همين مسأله ريشه دارد. چون اين عده، دين خود را با الهام از فرهنگ غربي تفسير مي‌کنند و شناخت آنها نسبت به دين، به گونه‌اي نيست که امام(ره) آن را معرفي کرد. بله، ما، ديني را که آن‌ها مي‌گويند، نمي‌شناسيم، ما ديني را مي‌شناسيم که امام(ره) به ما ياد داده است و براي آن انقلاب شده و خون‌هاي زيادي به خاطر آن فدا شده است‌‌».

این روزنامه در ادامه گزارش خود در این باره می‌نویسد: «‌اکثريت دولتمردان وقتي از توسعه نام مي‌برند، آرمانشان آمريکا، هرچند يکي از ايالت‌هاي سطح پايين آن است. يعني آرزوي نهايي آن‌ها اين است که بتوان از امکانات و تجهيزات آنها استفاده کرد و آنها ما را جزء خود بدانند. چنين تفکري است که سبب شده رفتار دولتمردان به جايي برسد که مي‌بينيد.

وي ادامه داد: وقتي افرادي مباني ديني خود را سال‌ها در حوزه‌هاي علميه شناخته‌اند، و با چند سال حضور در آمريکا يا انگليس، اين چنين تغيير کرده‌اند، چگونه مي‌توان انتظار داشت که با چند سخنراني تفکرشان عوض شود؟ البته آن‌ها دشمن قسم خورده اسلام نيستند، اما فکرشان عوض شده و اتفاقا دشمن هم وقتي زمينه را مساعد ديده، روي فکر آن‌ها کار کرده است، لذا دين را به گونه‌اي تفسير مي‌کنند که در راستاي تفکرشان است‌‌».

روزنامه کیهان اما در بخش اخبار ویژه خود از احتمال برکناری علی یونسی چنین می‌نویسد: «‌‌‌احتمالا محمدباقر نوبخت وظایف علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی را بر عهده می‌گیرد. علی یونسی، در 9 مهر 1392 طی حکمی از سوی روحانی  به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد. برخی سخنان و اظهارات علی یونسی در چند هفته اخیر با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده بود. در 14 اردیبهشت 1393، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیتها، در پایان سفر دو روزه‌اش به شیراز اظهارات جنجالی مطرح کرد. او گفته بود «‌‌اگر به من باشد، هلال‌احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال‌احمر هم احترام قائلم‌‌». این اظهارات موجب شده بود انتقادات فراوانی به رئیس‌جمهور وارد شود.

به گزارش آریا، گویا برخی مشاوره‌ها برای تغییراتی در این بخش از دولت صورت گرفته و محمدباقر نوبخت از گزینه‌های جدی برای انجام وظایف این حوزه است. یونسی در شیراز همچنین گفته بود حکومت بنی‌اسرائیل در زمینه همزیستی به اصلاح‌طلبان نزدیک شده است(!)».

یک نماینده مجلس، چندی پیش از دخالت همسر یکی از اعضای کابینه دولت در واردات بنزیا آلوده سخن گفته بود. وطن امروز در شماره امروز خود به سراغ این نماینده رفته و گفت‌وگویی با او انجام داده که در بخشی از آن می‌خوانیم:«جناب آقای موسوی‌نژاد! ادعای سرطانزا بودن بنزین تولید داخل اواخر شهریورماه و بلافاصله با تغییر دولت مطرح شد. این فرض و احتمال وجود داشت که چنین ادعایی صحت و پشتوانه کارشناسی داشته باشد. کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی چقدر برای مشخص شدن واقعیت تلاش کرد؟ به هر حال، سلامت مردم بر هر تصمیم و اقدامی ارجحیت دارد.

وقتی چنین شایعه‌ای مطرح شود، طبیعی است، ‌دغدغه و نگرانی در طیف وسیعی از جامعه ایجاد شود. پس از ادعای سرطا‌ن‌زا بودن بنزین توسط سازمان محیط‌زیست به عنوان نخستین نهادی که این موضوع را اعلام کرد و بویژه موضع‌گیری‌های خانم ابتکار، وظیفه دستگاه‌های نظارتی و قانونگذار از جمله مجلس شورای اسلامی این بود که برای روشن شدن حقیقت و حفظ سلامت مردم پیگیر موضوع شوند. بنابراین ما ورود کردیم و از تمام نهادها و شرکت‌های دست‌اندرکار و دخیل در تولید و توزیع بنزین توضیحاتی خواستیم.

معاون پالایش و پخش وزارت نفت به کمیسیون انرژی مجلس آمد اما توان پاسخگویی دقیق و مستند و مستدل درباره مباحث روز بنزین را نداشت. مثلا می‌گفت بنزین تولید داخل آلاینده است ولی ما بر اساس تأییدیه‌های وزارت نفت که به امضای مدیران همین دولت رسیده بود، به ایشان می‌گفتیم قبلا نظرات دیگری وجود داشته‌ است. می‌خواهم بگویم افرادی که اکنون مجبور به دفاع از واردات بنزین هستند، چاره‌ای ندارند جز اینکه گفته‌های سابق خود را نقض کنند و به تناقض‌گویی بیفتند. وقتی از همین فرد و مقامات دیگر وزارت نفت می‌خواستیم مستندات خود را مبنی بر آلاینده و خطرناک بودن بنزین تولید داخل ارائه کنند، هیچ سند و مدرکی نداشتند و نمی‌توانستند پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند. فقط گزارش عملکرد می‌دادند که فلان قدر بنزین تولید می‌کنیم. خب! این را که همه می‌دانند و گزارش عملکردها همیشه به دست ما می‌رسد. ما همچنین با برخی کارشناسان و مقامات وزارت نفت ارتباط برقرار کردیم و آنها با قاطعیت، آلایندگی خطرناک بنزین تولید داخل را تکذیب کردند. آنها گفتند سازمان محیط‌زیست می‌تواند با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی که در اختیار وزارت نفت یا حتی مجموعه‌های دیگر قرار دارد، برای آنالیز و آزمایش هر نمونه‌ای از بنزین اقدام کند اما سازمان محیط‌زیست همچنان ادعا داشت بنزین تولید داخل آلوده است. آنها حتی حاضر نشدند برای اثبات صحت ادعای خود به آزمایشگاه‌های معتبر و مجهزی که در سطح کشور وجود دارد مراجعه کنند. از سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد، بخش خصوصی و پتروشیمی‌ها دعوت کردیم در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حضور یابند و توضیحات خود را ارائه کنند.

شما قبلا در مصاحبه‌ای اعلام کردید، همسر یک مقام دولتی، واردکننده بنزین است. چند روز بعد به طور دقیق‌تر مشخص شد که منظور شما کیست؛ چطور به این نتیجه رسیدید؟
بله! همسر یک خانم در دولت یازدهم، یک شرکت واردات و صادرات دارد که در کشور امارات ثبت شده و در این شرکت با یک فرد آلمانی شریک است. آنها نفتای سبک و سنگین ایران را به امارات می‌برند و ترکیب می‌کنند و دوباره وارد کشور می‌کنند! دقیقا همان روندی که قبلا در کشور خودمان انجام می‌دادیم را الان در امارات انجام می‌دهند.

همچنین بعضی از این شرکت‌ها در ایران ثبت شده‌اند، برخی در آلمان و برخی در امارات. بعضی افراد که شرکت‌هایی در زمینه واردات و صادرات ایجاد کرده‌اند منتسب به همین افرادی هستند که نقش زیادی در حاشیه‌سازی و جوسازی علیه بنزین تولید داخل داشته‌اند. اطلاع دقیق و مستند دارم که این افراد همین الان در حال واردات بنزین هستند.

دست بعضی دولتمردان نیز در کار است و با این شرکت‌ها همراهی می‌کنند. بارها گفته‌ایم که اگر این افراد و مقامات توضیح قانع‌کننده ندهند، ما به طور جدی ورود می‌کنیم. در کمیسیون انرژی کمیته‌ای تشکیل شده و یکی از وظایف این کمیته بررسی واردات بنزین توسط افراد مختلف در دولت یا خارج از دولت است. باید مشخص شود چه رابطه‌ای بین چند شرکت‌ واردات بنزین با برخی نهادهای مرجع کشور وجود دارد که آنها را به سمت تأیید و دفاع از واردات بنزین سوق می‌دهد. این ارتباطات اگر افشا شود، پاسخ بسیاری از سؤالات برای افکار عمومی مشخص می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست