بازدید 2568

تشکیل کارگروه نجات تالاب‌ها در استان‌ها

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نامه‌ای به استانداران هر استانی که دارای تالاب هستند ابلاغ شده که اقدام به تشکیل کارگروه نجات تالاب کنند.
کد خبر: ۴۰۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷ 16 June 2014
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نامه‌ای به استانداران هر استانی که دارای تالاب هستند ابلاغ شده که اقدام به تشکیل کارگروه نجات تالاب کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدعلی کیخا بعداز ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران  و در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر با اشاره به بررسی موضوع زوال جنگل‌های بلوط اظهار داشت: در شورای عالی حفاظت محیط زیست که آبان ماه سال گذشته تشکیل شد یکی از موضوعاتی که به پیشنهاد سازمان محیط زیست کشور مورد بحث قرار گرفت حفظ و احیای جنگلهای بلوط زاگرس بود.

وی با بیان اینکه در آن جلسه به سازمان جنگلها و مراتع کشور ماموریت داده شد که ظرف سه یا شش ماه طرح اجرایی خود را برای احیای جنگلهای بلوط ارائه دهد گفت: در آخرین سفر رئیس جمهور به استان ایلام نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و دولت نیز در مصوبات وعده دادند که اعتبارات لازم را برای بحث احیای جنگلهای بلوط زاگرس اختصاص دهد.

اهمیت حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس کمتر از دریاچه ارومیه و هامون نیست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه اهمیت حفظ جنگلهای بلوط زاگرس برای ما کمتر از دریاچه ارومیه و هامون نیست گفت: این موضوع جزء دیدگاههای مهم ما است چرا که بخش قابل توجهی از آب کشور از این محدوده تامین می شود.

کیخا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور نیز در این منطقه قرار دارد عنوان کرد: ما در مناطق تحت حفاظت خود در استانها کارهای نمونه ای را برای مقابله با معضل زوال بلوط شروع کرده ایم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با حضور متخصصین و همچنین تشکیل گروهی از معاونت طبیعی محیط زیست کشور در دفتر زیستگاهها، سازمانهای مردم نهاد، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: در این رابطه دیدگاههای تخصصی مختلفی اعم از بریدن شاخه های درگیر با بیماری زوال و یا صبر کردن برای احیای درختان خشکیده وجود دارد.

کیخا ادامه داد: ولی آنچه که ما موظف هستیم این است که اگر در رابطه با جنگلها و مراتع آسیب دیده قرار است کارهای اجرایی صورت گیرد باید به صورت علمی و دقت لازم صورت گیرد تا دچار اشتباه نشویم.

تشکیل کارگروه نجات تالابها در استانهای مختلف

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حق آبه تالابها و اکوسیستم های طبیعی زاگرس اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست کشور تاکید زیادی در بحث احیای تالابها دارد.

وی عنوان کرد: در این راستا طرح بین المللی حفاظت از تالابها که از چند سال قبل داشتیم صرفا در رابطه با دریاچه ارومیه، پریشان و تالاب شادگان بود که در حال حاضر تعداد این تالابها به هشت مورد تسری پیدا کرده و برنامه عملیاتی آنها نیز تعیین شده است.

کیخا با بیان اینکه علاوه بر تالابها و رودخانه ها برای بقیه زیست بومهای حساس هم در سازمان محیط زیست کشور کارگروهی تشکیل شده است گفت: در این کارگروه تالابها مرتب پایش می شوند و هم اکنون نیز با دستگاههای مختلف نیز در حال رد و بدل کردن اطلاعات، سندها و اقدامات هستیم.

وی ادامه داد: همچنین نامه ای به استانداران هر استانی که دارای تالاب هستند نیز ابلاغ شده که اقدام به تشکیل کارگروه نجات تالاب و با تشکیل این کارگروه مسئولان اقدام به تهیه برنامه مدیریت تالابها کنند.

کیخا افزود: ریاست این کارگروه ها نیز بر عهده استانداران بوده و اعضای آن نیز دستگاههای ذی نفع، دانشگاهها، سازمانهای مردم نهاد هستند.

سطح حفاظت زیستگاه سمندر لرستانی ارتقا می یابد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در زمینه حفظ و احیای محیط زیست بیان داشت: حفظ محیط زیست وظیفه عمومی مردم است و ما نیز باید با استفاده از اهرم سازمانهای مردم نهاد از استانداران، دولتمردان و مردم بخواهیم که اقدامات فرهنگی لازم را در این زمینه انجام دهند.

کیخا با تاکید بر اینکه باید مردم را متوجه تهدیدات حوزه محیط زیست کنیم گفت: همچنین باید تلاش لازم برای اصلاح رفتار دولت در این رابطه نیز صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به ارتقای سطح حفاظت زیستگاه سمندر لرستانی عنوان کرد: در رابطه با ارتقا سطح حفاظت زیستگاهها چند پرونده آماده کرده ایم که قرار است در جلسه آینده شورای عالی حفاظت محیط زیست ارائه کنیم که یکی از این پرونده ها مربوط به زیستگاه شماره دو سمندر لرستانی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با گرد و غبار نیز بیان داشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سفری که به کشور عراق داشتند تفاهم نامه ای را منعقد و همچنین همکاری بین المللی در این زمینه شروع شده است.

وی ادامه داد: همچنین عراق نیز یک ماه پیش بازدیدی از مناطق ما داشتند و ما همواره در این مورد تلاش و فعالیت خود را تا کمرنگ کردن و رفع مشکل ادامه خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی