بازدید 4608

جنتی:نشانه‌های‌بیگانه روی‌کالاها غیرقانونی است

بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌های این قانون؛‌ افراد نباید از اسامی و عناوین بیگانه در مکاتبات،‌ گفتارها،‌ سخنرانی‌ها و حتی عناوین مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود استفاده کنند.
کد خبر: ۴۰۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱ 16 June 2014
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی و عناوین بیگانه، گفت: برای اجرای این قانون باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط به وظایف قانونی خود عمل کنند.

به گزارش فارس، علی جنتی در جلسه «بررسی آسیب‌شناسی زبان فارسی و مقابله با به کارگیری از واژه‌های بیگانه» با بیان این مطلب گفت: قوانین‌،‌ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و عناوین بیگانه کاملاً شفاف و روشن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌های این قانون؛‌ افراد نباید از اسامی و عناوین بیگانه در مکاتبات،‌ گفتارها،‌ سخنرانی‌ها و حتی عناوین مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود استفاده کنند.

وی همچنین استفاده از برخی نشانه‌های بیگانه و تبلیغات بر روی برخی کالاها با استفاده از این علایم را خلاف قانون اعلام کرد.

جنتی گفت: علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ سایر دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوري،‌ آموزش و پرورش،‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،‌ شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذی‌ربط باید در جلوگیری از رخنه عناوین و اسامی بیگانه به جای برخی واژه‌های فارسی اهتمام ورزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر عناوین بیگانه مورد استفاده به فارسی و الزام مردم به استفاده از واژه‌های فارسی در عناوین و اسامی را بسیار دشوار دانست و افزود: برای اجرای آن باید به اجماع جدی قانونی رسید.

جنتی تاکید کرد: به نهادهایی که متصدی ثبت شرکت‌ها یا واحدهای صنفی هستند از جمله وزارت بازرگانی توصیه می‌شود تا برای مراکز و کالاهای دارای عنوان‌های بیگانه مجوز صادر نکند.

وی بر ضرورت انجام تحقیقات و پژوهش‌های گسترده و ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی علل گرایش به استفاده از عناوین بیگانه تاکید کرد و افزود: در این مسیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌توانند بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

جنتی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و حساس کردن مردم در خصوص ضرورت صیانت و پاسداری از زبان و ادبیات فارسی نیز می‌تواند در جلوگیری از اشاعه عناوین بیگانه در زبان فارسی موثر باشد و در این میان نقش مطبوعات‌ و صدا و سیما نیز بسیار اساسی است.

وی افزود: فرهنگستان زبان و ادب فارسی با جمع‌آوری و تدوین مجموعه‌ای از اسامی و عناوین فارسی در قالب انتشار کتاب و یا قرار دادن در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، می‌تواند به بسیاری از مراکز و نهادهایی که در صدد دریافت مجوز و نامگذاری مراکزشان هستند، برای استفاده از اسامی فارسی، پیشنهاد و مشاوره بدهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان