بازدید 9684

فرمانداري كه با دولت همسو نیست بايد برود

شهرداري تهران اما از زمان قبل از انقلاب هم حالت ويژه‌اي داشته است و من معتقدم كه يك تفكيك مديريت داشته باشيم. نمي‌شود در يك شهر چند مديريت داشته باشيم و جوابگو نيست.
کد خبر: ۴۰۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹ 12 June 2014
تهران كه امروزه پايتخت كشور ايران است از پيشينه شهري چندان طولاني برخوردار نيست. تهران، بزرگ‌ترين بازار خودرو در كشور است، روزانه تعداد قابل توجهي خودرو وارد اين شهر مي‌شود، بدون آنكه بزرگراه‌ها به اندازه ورود خودرو گسترش يابند. خطوط مترو با بيش از دو دهه تاخير به بهره‌برداري رسيده‌اند اما ناكافي هستند.

انتخاب فرمانداران و جابه‌جايي استانداران از حواشي‌ای بود كه آرمان تصميم گرفت با دكتر حسين هاشمي استاندار تهران درباره آن گفت‌وگو كند.

جزو نخستين استاندارهايي هستيد كه در دولت تدبير و اميد انتخاب شديد. از وقتي كه استانداري را تحويل گرفته‌ايد، با چه مشکلاتی روبه رو هستيد؟

تحويل گرفتن استانداري از سوي من يك ماجراي طولاني است. قرار بود كه با توجه به رويه صنعتي كه دارم در بخش صنعت باشم. ولي با توجه به سه دهه مديريت كلان من در كشور، در قواي مقننه و مجريه، دوستان در دولت تدبير و اميد تشخيص دادند كه در تهران كه كلانشهري اقتصادي و سياسي هست از من استفاده كنند. يكي از مشكلات تهران اين است كه چون تمام ادارات و وزارتخانه‌ها اينجا هستند، ممكن است در سايه قرار بگيريم. به هر حال بايد بتوانيم در اين جايگاه از اين توان بالقوه كه در استان تهران هست، خوب استفاده كنيم تا بتوانيم به اين 12/5 ميليون نفر خدمات بهتري ارائه كنيم. تلاش ما هنگام تحويل استانداري اين بوده كه هويت تهران را بيشتر براي مردم تهران نشان دهيم، به لحاظ نگاه مثبت، من به دوستان ديگر هم اشاره كرده‌ام، شما در تهران زندگي مي‌كنيد، اما نمي‌دانيد كه تهران و شهر‌هاي اقماري آن چه ارتباطي با هم دارند، شما از يك نقطه به نقطه ديگر مي‌رويد، متوجه نمي‌شويد كه از كجا به كجا وارد شديد. يعني هويت بخشي براي استان تهران و شهر‌هاي تهران به اضافه خود شهر تهران و حريم آن اصلا معلوم نيست در آن چه مي‌گذرد. ما تنها كاري كه توانسته‌ايم در اين مدت كوتاه انجام دهيم، اين بوده كه نگاه مسئولين را پيرامون بحث‌هاي حساس مانند حريم و هويت تهران، بحث آلودگي هوا كه شما هر روز ملاحظه مي‌كنيد، حساس كنيم كه تهران چنين وضعيتي دارد كه خوشحالم در اين شش ماهي كه در اينجا هستم، اينها اتفاق افتاده است.

اولاً، آلودگي هوا كه همه به آن به شكل جدي توجه كردند كه باعث شد جلسه دولت، شهردار، استاندار و شورای شهر برگزار شد، منتج به تشكيل كميسيون خاصي شد كه بايد مسائل تهران را بررسي كنند، به اضافه حريم شهر كه با صحبتي كه با وزير محترم راه و شهرسازي كرديم، جزو اولويت‌ها قرار گرفت، كه اصلا ما در كجا زندگي مي‌كنيم ؟ اينها بحث‌هايي بود كه در تهران به آنها توجه كرديم. يكي هم ساماندهي وضعيت، چون مي‌دانيد كه در تهران و جنوب تهران يك بحث استفاده از آب‌هاي آلوده براي صيفي‌جات وجود دارد. اين بحث به شكل جدي مطرح شد كه موظف كرديم جهاد كشاورزي استان را كه با كشاورزان صحبت كنند براي كشت جايگزين. تعارف هم نداشته باشند، هر كس خلاف كرد به قوه قضاييه و شوراي تامين مراجعه كنند، مصوب كنند كساني كه با اين آب بخواهند صيفي‌جات را بكارند و دست مردم بدهند كه به نوعي باعث امراض مي‌شود، فرصت را به آنها داديم و بعد از اين فرصت بدون شك مجازات خواهند شد. چون صحبت مي‌شود با آنها كه بروند و كشت جايگزين مناسبي را پيدا كنند كه ايجاد درآمد شود.

در كنار اينها بازيافت فاضلاب استان تهران را به عنوان اولويت قرار داديم، كه خوشبختانه يك سوم آن رو به پايان است، دو سوم آن هم به دست سرمايه‌گذار بخش خصوصي سپرده شده است، كه در حال مذاكره هستند و اگر اين بخش هم به پايان برسد، تقريبا كل پروژه تصفيه آب تهران تمام مي‌شود و مي‌توانيم دشت‌هاي استان تهران را به صورت مكانيزه با آب راه‌هايي كه آبياري مي‌كنند تامين كنيم كه فكر مي‌كنم عملي و امكان پذير باشد. بحث گردشگري هست كه جزو اولويت‌ها ي ما هست و اماكن تفريحي براي مردم. تهران 12ميليون جمعيت دارد اما اماكن تفريحي آن بسيار محدود است. براي اين موارد در حال مذاكره با بخش خصوصي هستيم، بخش خصوصي بسيار خوبي چه داخلي چه خارجي آمده‌اند. ولي تا نتيجه قطعي نشده است شايد گفتن آن تنها پيش فرص باشد، اما جدّي است.

بعضي مي‌گويند بايد به مردم بگوييم چه چيزي را تحويل گرفته‌ايم تا اين باعث ايجاد توقع نسبت به ما نشود. ما مي‌خواهيم بدانيم كه استانداري سابق چه چيزي بوده است؟

دولت مسائل كلان و مشكلات موجود در كشور را مطرح مي‌كند، همان آمار و ارقامي كه داده‌اند، در رابطه با رشد اقتصادي، در رابطه با درآمد‌هايي كه داشته‌ايم، بيكاري چقدر بوده است، اشتغال چقدر بوده است، همه هم اعلام شده و آمار‌هاي آن به‌طور مشخص وجود دارد. يكي از روش‌هاي مديريتي من اين است كه مي‌گويم كاري را كه تحويل گرفته‌ايم، به‌جاي اينكه آن را درگير گذشته كنيم به جلو نگاه كنيم. اگر به عقب برگرديم و نگاه كنيم، گرفتار يك سري چاله‌هايي مي‌شويم كه مانع ما در حركت به جلو مي‌شود و به هدف هم نمي‌رسيم. من مي‌دانم در اين جا چه خبر بوده است، مديريت كار من است، هنر من است و من كاري می‌کنم كه مشكلات گذشته در استانداري ديگر تكرار نشود.

نمايندگان استان تهران در نامه‌اي از رئيس‌جمهور خواسته بودند كه استاند‌ار در جلسات هيات دولت شركت داشته باشد، يك جلسه هم آمديد و با حضور شهردار و رئيس شوراي شهر. خودتان هم تاكيد داريد كه اين تعاملات در حال افزايش است و موضوعات را در پشت در‌هاي بسته انجام مي‌دهيد نه اينكه بخواهيد در قالب جدال يا موارد ديگر باشد. اين حضور تا چه ميزان مي‌تواند تاثير داشته باشد؟

تهران پايتخت سياسي و اقتصادي است، يك مدل ويژه‌اي دارد و كاملا به علت كثرت جمعيت و غيره هر اتفاق مثبت يا منفي در آن بيفتد، بعد خبر وسيع‌تري پيدا مي‌كند و ممكن است در سطح جهاني انعكاس داشته باشد كه اگر همان اتفاق در شهر ديگري بيفتد، ممكن است خيلي سر و صدا نكند. ما به عنوان استاندار متصدي دولت هستيم. من مطرح كردم اگر تهران مي‌خواهد مديريت و كلان شود هرچه در اين جلسات بيشتر حضور داشته باشيم كار راحت‌تر و سريع‌تر پيش مي‌رود و خدمت رساني راحت‌تر انجام مي‌شود. لذا همانطور كه دوستان به آقاي رئيس‌جمهور مطرح كردند، كليات قضيه كه به اصطلاح حضور استاندار مي‌تواند براي مسائل تهران كمك‌كننده باشد، من اين را رد نمي‌كنم. ولي اين تصميم، تصميم شخص رئيس‌جمهور است. كه آيا استاندار و شهردار باشند يا نباشند كه اگر اين تصميم گرفته شود، من استقبال مي‌كنم و اگر هم نشود، كارم را انجام مي‌دهم.

اگر قرار باشد يك نماينده شهري در جلسات هيات دولت حضور داشته باشد، استانداري، شوراي شهر و شهرداري مدعي حضور مي‌شوند. واقعا چه كسي بايد بر اين كرسي بنشيند؟


حق استانداري است كه در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.

بعضي مي‌گويند كه استانداري متعلق به دولت است در هر حالت و گرايشي كه استانداري باشد، متعلق به خودش است ولي ممكن است مجموعه شهرداري با نگاه متفاوتي نسبت به حوزه دولت بخواهد نگاه كند. آيا بهتر نيست كه شهردار تهران در اين جلسات حضور داشته باشد؟

شهرداري مجري مصوبات شوراي شهر است. كار ديگري انجام مي‌دهد. ما پل ارتباطي بين دولت و شهرداري هستيم. منابعي كه شهرداري مي‌خواهد و نياز‌ دارد براي كار شهرداري، نماينده عالي دولت به عنوان استاندار، بايد اين نقش را ايفا كند. شهرداري تهران اما از زمان قبل از انقلاب هم حالت ويژه‌اي داشته است و من معتقدم كه يك تفكيك مديريت داشته باشيم. نمي‌شود در يك شهر چند مديريت داشته باشيم و جوابگو نيست. يك نفر بايد مدير اول باشد. اين كميسيون خاص بسياري از مسائل كشور را روشن خواهد كرد.

يكي از وظايف استانداري‌ها نظارت بر شهرداري‌ها است. شما چه نوع نظارتي بر شهرداري داريد؟


تهران را استثنا كرده‌اند. ما بر مصوبات شوراي شهر نظارت داريم و فرماندار تهران آن رابررسي مي‌كند، موافقت يا مخالفت مي‌كند. ولي آنچه در استان‌هاي ديگر كميسيون ماده 5 انجام مي‌دهد در تهران مستثني شده است. طبيعتا، روندي است كه با حاكميتي كه من اشاره كردم سازگاري ندارد و بايد يكپارچه شود.

شما چند وقت پيش يك فرماندار خانم براي شميرانات انتخاب كرده بوديد و مثل اينكه وزير كشور مخالفت كردند؟

نه مخالفت نكردند. بازنشسته بود، حالا قرار است براي معاون فرماندار يك خانم را انتخاب كنيم.

براي خود فرمانداری نمي‌خواهيد؟

نه، فرماندار كه تموم شد. براي شميرانات خيلي علاقه‌مند بودند كه خانمي باشد.

در مجموعه‌ شما معاون فرماندار خانم داريد؟


بله، داريم.

به جز معاونت بانوان كه نمي‌تواند آقا باشد و آقايان دخالتي ندارند؟!


يكي دو جا را براي معاونت فرماندار داريم

ما در واقع مي‌خواهيم بدانيم شما نسبت به حقوق بانوان چه ديدگاهي داريد؟ در شهر تهران، در كلانشهرها و درباره حضورشان در جامعه و تخصص‌هايشان. آيا قرار است بانوان هميشه در خانه‌ها بمانند؟

ما يك كميته مشورتي بانوان براي مسائل كل كشور داريم. در هفته آخر اسفند جلسه‌اي تشكيل دهيم و از صاحب نظران مختلف دعوت كنيم كه حضور پيدا كنند، تا بتوان صحبت كرد و نظراتشان را گرفت. من با مديریت زنان هيچ گونه مشكلي ندارم و در تهران و براي شميرانات به جد دنبالش بودم و آن هم انتخاب شد و متاسفانه مساله بازنشستگي اش پيش آمد.

خب يك خانم ديگر انتخاب مي‌كرديد؟!


سابقه 10 ساله خيلي مهم بود و من نمي‌توانستم استثنا قائل شوم.

مشكل چيست؟ خود خانم‌ها نمي‌توانند خود را به اين حلقه نزديك كنند يا سيستم اجازه نمي‌دهد؟

ببينيد كار فرمانداري چند وجهي است، يك وجهي نيست مثلا فقط مديريت باشد يا آموزش. اينجا بحث همه بخش‌هاست. از تامين گرفته، قاچاق گرفته تا سياسي و اقتصادي و تا زماني كه نتواند در همه اين بخش‌ها وارد شود كه نمي‌تواند مديريت كند.

شما اين كار را براي خانم‌ها خيلي سنگين مي‌دانيد؟


به هر حال به خاطر تنوع گسترده كاري اش.

چون به هرحال در رقابت انتخاباتی، رئيس‌جمهور وعده وزارت زنان را داده بود، اما حتي از يك وزير زن استفاده نشد. مي‌خواهيم بدانيم نگاه زير مجموعه چگونه است. چون ايشان كه بالاخره دستور را دادند كه از خدمات زنان استفاده شود؟


در دولت ما الان 4 معاون رئيس‌جمهور داريم كه زن هستند.

خانم امين زاده، ابتكار و مولاوردي؟


سه نفر در 21 نفر رقم خوبي است، در مجموعه اگر خانم شايسته‌اي باشد استفاده مي‌كنيم. شك نكنيد. براي معاونت فرماندار الان دو حوزه را داريم كار مي‌كنيم كه انشاءالله موفق باشيم.

شما از فرماندارها بحث كرديد. لطفا بفرماييد ملاك شما در انتخاب فرمانداران و مديران در دولت تدبير و اميد چه چيزي است ؟ در واقع به شايسته سالاري و تخصص اعتقاد داشته‌ايد يا به اصل لابي‌گري و غيره؟


من كه به استانداري آمدم چارچوبي را گذاشتم كه هنوز وزارت كشور آن را نگذاشته بود. كه فرماندار بايد ده سال سابقه وزارت كشوري داشته باشد، رشته مرتبط با اين كار داشته باشد، خوشنام باشد، اعتدال داشته باشد و سياست دولت را قبول كند. اين پنج تا محور را من آن زمان براي فرماندار‌ها مشخص كردم كه اتوماتيك آن را عملي كردم. اگر پيشنهادي مي‌آمد بنا به اين اصل‌ها آن را كنار مي‌گذاشتم. در اين چارچوب هركسي باشد بررسي مي‌كنيم. من اينجا اذعان مي‌كنم كه هيچ كس روي ما فشار نگذاشته است. نه دولت نه وزارت كشور نه جناح‌های‌سياسي.

ما سعي مي‌كنيم اين بخش را مد نظر داشته‌باشيم و بعدا پيرامون آن صحبت كنيم.


بعد از اين مرحله وزير محترم كشور خودش آمد و بخشنامه خاصي را ابلاغ كرد. در آن بخشنامه نظرات من را تكميل كرد و من تقريبا 800 ماده انتخاب كرده بودم.

ابهامي وجود داردكه بعضي فرماندارها در تهران به سفارش يكي از افرادتعيين شده اندو يا برخي تحت فشار ابقا شده‌اند. اين بحث را قبول داريد؟


نه اصلا فشاري وجود نداشته است و به جد تكذيب مي‌كنم.

بفرماييد راجع به فرماندار تهران به چه شكلي بوده است ؟ به هر حال رويكرد دولت و استانداري تغيير كرده است.

ببينيد، دولت و جناب آقاي روحاني فشاري نياورده‌اند. كساني كه مرا مي‌شناسند مي‌دانند كه يكي از خصلت و ويژگي‌هاي من است كه كاري را كه نخواهم؛ انجام نمي‌دهم. من 5 دوره در مجلس بودم و با تمام جناح‌ها تعامل خوبی داشته‌ام، اين خصلت من بوده است. شايد موفقيت من در مديريت در همين راستا بوده كه در 5 دوره مجلس هميشه رئيس کمیسیون بودم و پايين نيامدم. چون من تحت تاثير نبوده‌ام، ممكن است نظر بدهند، اما به هيچ‌وجه تحميل نبوده است.

به هر حال فرماندار تهران از دولت قبل باقي مانده بود؟


نه آقاي روحاني يك صحبتي كرد و گفت من با داس نيامدم من با كليد آمدم. در دولت هم ايشان به من گفت، به هر حال ما با هم همكار بوديم و در هيات رئيسه مجلس پنجم، ما هر دو ماه يك بار جلسه داشتيم، آقاي روحاني، آقاي ناطق، آقاي نوبخت و. . . حضور داشتند. ايشان به من گفتند كه من از شما انتظار دارم كه در انتصاب‌ها جناح‌ها را در نظر نگيريد، توان افراد، اعتدال و تخصص را در نظر بگيريد. در يك جلسه ديگر هم اين را مطرح كردند.

رئيس‌جمهور گفته من با داس نيامدم اما اگر كسي بدون بليت هم آمده باشد بايد برود؟


بله تخصص و اعتدال بايد داشته باشد، اما فرموده‌اند جناحي نگاه نكنيم.

خيلي‌ها به عملكرد و فعاليت فرماندار تهران، اعتراض دارند. اين روند را چگونه مي‌بينيد؟


من به‌طور كلي به شما بگويم. فرماندار تهران را هم دوستان در جناح‌هاي اصلاح‌طلب قبولش دارند، هم در جناح اصولگرا. من خودم ايشان را مي‌شناسم. وزير هم مي‌شناسد. كسي كه مي‌تواند تهران را تعادل مناسبي ببخشد ايشان است. خيلي هم نيروهاي مختلفي را مطرح كرديم اما پيرامون هيچ كدام به نتيجه نرسيديم و چون همانطور كه عرض كردم در جناح اصلاح‌طلب ايشان را كاملا قبول دارند، به خاطر اعتدالشان. ايشان را مي‌شناختم و مي‌دانستم ايشان قانون گرا است و مي‌تواند قانون را اعمال كند و از افراط‌گري به دور است، تعويض اش را مصلحت ندانستم. به وزارت كشور هم گفتم و اين نظر را پذيرفت و بعد هم به آقاي دكتر روحاني منتقل كرد و تصميم گرفته شد كه تعويض ايشان ضرورتي نداشته باشد. سياست ايشان هم در اين مورد كه با داس نيامده‌اند عملي است. يك نفر مي‌تواند بماند و اشكالي ندارد.

يكي از وظايف استانداري برگزاري انتخابات است. برنامه استانداري پيرو خبري كه منتشر شده مبني بر اينكه شما گفته بوديد ما در حال رصد گروه‌هاي سياسي هستيم براي انتخابات 94 چرا و به چه دليل؟

تحركاتشان را؟

بله. اين رصد چيست؟


اين وظيفه ذاتي استانداري است. ببينيد استانداري، معاون سياسي ما و بخش سياسي فرمانداري ما بايد بدانند كه چه اتفاق مي‌افتد و چه مي‌گذرد. وظيفه ذاتي آنها است. نه اينكه دخالت كنيم. بايد بدانيم كه روند چه هست. وظيفه ذاتي ما امانت داري آراي مردم است. صد در صد انجام مي‌دهيم. امانت داري آراي مردم همانطور كه رهبري اشاره كردند، حق الناس است. اين كار را ما مي‌خواهيم درست انجام دهيم. مردم هستند كه انتخاب مي‌كنند چه كسي بيايد يا نيايد. ما بايد امانت داري كنيم. بنده، معاونين بنده، فرماندار‌ها، بخشدار‌ها، هيات اجرايي كه انتخاب مي‌شوند بايد به اين تفكر اعتقاد داشته باشند كه امانت‌دار آراي مردم باشيم. هر كس هم از صندوق در بيايد براي ما هيچ فرقي نمي‌كند.

اين اشاره شما به خاطر اين موضوع كليد انتخاب زود روشن مي‌شود ؟ علت اينكه شما مي‌گوييد رصد مي‌كنيد به خاطر اين موضوعات است؟

رصد مي‌كنيم كه ببينيم تحركات آنها پيرامون بحث‌هاي انتخابات چه چيزي است بايد بدانيم.

منتقدان دولت معتقد هستند كه دولت براي انتخابات برنامه‌ريزي دارد.


برنامه‌ريزي به معناي حضور معنا ندارد. الان در هر دو گروه كار مي‌كنند و در روزنامه‌ها هم منعكس مي‌كنند. تعارف هم ندارند. روزنامه اين طرف كه اصولگرا هست مشخص مي‌كند كه داريم چه كار مي‌كنيم. جلسه مي‌گذارند و بحث مي‌كنند. از اين طرف هم اصلاح‌طلب‌ها بحث مي‌كنند. طبيعتا معاونت سياسي فرمانداري و استانداري و وزارت كشور بايد بداند كه مسير‌ها چگونه اتفاق مي‌افتند. وظيفه قانوني آن است. ما دخالت نمي‌كنيم.

شما رصد مي‌كنيد گزارشات آن را به چه كسي منتقل مي‌كنيد؟


به وزارت كشور مي‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار