بازدید 14190

ایران اسامی دانشمندان هسته‌ای را اعلام کند

این مقام سابق آمریکایی در ادامه ایران را به اهمال‌کاری در اعلام تأسیسات غنی‌سازی متهم کرده و همچنین فهرست مواردی را عنوان کرد که به عقیده وی ایران باید در مرحله راستی آزمایی تعهدات هسته‌ای‌اش انجام دهد.
کد خبر: ۴۰۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵ 11 June 2014
رئیس پیمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا که در جلسه استماع کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا سخنرانی می‌کرد خواستار ارائه اسامی فعالان و دانشمندان هسته‌ای ایران به نهادهای بین‌المللی شد.

به گزارش فارس، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه جلسه استماعی را با موضوع «راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای» با حضور 4 تن از کارشناسان و مقامات ارشد آمریکا به ریاست «اد رویس» رئیس این کمیته، برگزار کرد.

«جوزف آر. دی ترانی» رئیس پیمان اطلاعات و امنیت ملی و مدیر سابق مرکز ملی مقابله با اشاعه هسته‌ای در دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سخنرانی خود در جلسه استماع کنگره آمریکا مدعی شد: «ایران سابقه درخشانی در نقض توافقنامه پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است. علاوه بر این عدم وجود شفافیت دربرنامه هسته‌ای ایران به طور مستند در گزارش‌های مدیرکل آژانس به شورای حکام آمده است.»

این در شرایطی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های مدیرکل خود به شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران بر تطابق کامل فعالیت‌های ایران با توافقنامه پادمان ها تأکید کرده است حتی در آخرین گزارش مدیرکل آژانس که ماه پیش منتشر شد، آمده است: «بر اساس توافق‌نامه پادمان‌ها با ایران، این کشور 18 مورد از تاسیسات هسته‌ای خود  و  9 مکان دیگر را  که در آن جا مواد هسته‌ای به طور عادی مصرف می‌شوند به آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام داشته است.»

این مقام سابق آمریکایی در ادامه ایران را به اهمال‌کاری در اعلام تأسیسات غنی‌سازی متهم کرده و همچنین فهرست مواردی را عنوان کرد که به عقیده وی ایران باید در مرحله راستی آزمایی تعهدات هسته‌ای‌اش انجام دهد. از جمله این موارد ارائه فهرست اسامی کارکنان و دانشمندان هسته‌ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

ایران پیش از این نیز اسامی افرادی را که در مراکز هسته‌ای این کشور مشغول فعالیت بودند در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است اما بلافاصله پس از این اقدام مشخص شد که این اسامی در اختیار نهادهای جاسوسی غربی از جمله سازمان سیا و موساد قرار گرفته و دیری نپایید که چندین تن از دانشمندان هسته ای ایران مورد حملات تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

«اولی هاینونن»، معاون سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و عضو ارشد مرکز علوم و امور بین الملل «بلفر»، «جوزف آر. دی ترانی» رئیس پیمان اطلاعات و امنیت ملی و مدیر سابق مرکز ملی مقابله با اشاعه هسته‌ای در دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، «استفن جی. ریدمیکر» مشاور امنیت ملی مرکز «سیاست دوحزبی»، دستیار سابق وزیر خارجه آریکا در اداره کنترل تسلیحات و اداره امنیت بین الملل و عدم اشاعه هسته‌ای، و نیز «جان ای. لادر» مشاور ارشد مرکز مشاوره راهبردی «توئنتی» (20twenty Strategic Consulting, Inc) و مدیر سابق مرکز عدم اشاعه در جامعه اطلاعاتی آمریکا در این جلسه به سخنرانی و ارائه نظرات خود درباره برنامه هسته ای ایران پرداختند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی