بازدید 44602
پدیده‌ای تماشایی در قلب یکی از غمگین‌ترین شهرهای جهان

فیلم: نوازندگان خیابانی با سازهایشان تحمل خواهند شد؟

برای برخی جنبه مالی ماجرا اهمیت دارد و برخی از نوازندگان نیز هستند که چون نمی‌توانند موسیقی خود را در استیج و رسمی در اختیار مردم بگذارند، در خیابان این کار را می‌کنند؛ اما دسته سومی هستند که نه نیاز مالی دارند و تنها به واسطه تجربه تازه به این موج تازه پیوسته اند و ظاهراً برخی نوازندگان حرفه‌ای و شناخته شده نیز بی سروصدا در ایران چنین برنامه‌هایی داشته‌اند و برخی نیز در پی چنین برنامه‌هایی هستند.
کد خبر: ۴۰۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸ 08 June 2014
در هنگامه‌ای که مؤسسه گالوپ ایران را در میان کشورهای غیرشاد جهان مطابق با یک نظرسنجی قرار داده، کمپینی برای حمایت و گسترش موسیقی خیابانی در ایران به راه افتاده تا موسیقی‌هایی که کمتر در سطح جامعه رواج دارد و رنگ و بوی حرفه‌ای دارد، در گذرگاه‌های عمومی گسترش یابد؛ پدیده‌ای که در یکی دو سال اخیر در پایتخت و سپس شهرهای بزرگ دیده شده است. با این حال این پرسش مهم پیش روست که آیا این جوان‌ها با سازهایشان تحمل خواهند شد؟

به گزارش «تابناک»، همین چند روز پیش بود که مؤسسه گالوپ بر مبنای یک نظرسنجی، ایران را میان کشورهایی طبقه‌بندی کرد که از جمله ناشادترین یا همان غمگین‌ترین مردم جهان قرار دارند. گالوپ با بررسی احساسات هزار تن از مردم 138 کشور و در واقع با بررسی 138 هزار تن، از خشم و استرش گرفته تا اندوه و رنج، این نتایج را منتشر کرده است.

فیلم: نوازندگان خیابانی با سازهایشان تحمل خواهند شد؟
موسیقی خیابانی در بسیاری از کشورها پدیده رایجی است

عراق با 57 امتیاز و پس از آن ایران و مصر به ترتیب با 53 و 50 امتیاز جزو غمگین‌ترین کشورهای دنیا هستند و یونان، سوریه، سیرالئون، ‌قبرس شمالی، کامبوج و لبنان در رده های بعدی قرار گرفته اند. اگر این نظرسنجی را غیرمنصفانه و غیرعلمی نیز بخوانیم، نمی‌توانیم ناشاد بودن مردم کشورمان را نیز انکار کنیم و مسئولان نیز بارها در این باره هشدار داده‌اند و عواقبش را در بلندمدت برای تمامی ساحت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعتاً سیاسی برشمرده‌اند.

هم‌اکنون کمپینی به راه افتاده‌ که به نوعی ‌می‌کوشند شادی را به خیابان‌های تهران تزریق کنند؛ آنها موسیقی را برای این کار انتخاب کرده‌اند. این کمپین در پی توسعه فرهنگ موسیقی حرفه ای خیابانی است؛ پدیده ای که تا همین چند وقت پیش تنها در برخی خیابان‌های پایتخت نظیر ولیعصر و شهرک قدس دیده می‌شد و هم اکنون در شهرهایی بزرگي همچون شیراز، اصفهان و تبریز نیز دیده می‌شود؛ البته خبری از سازهای مطربی و موسیقی‌های بی‌اصالت نیست، بلکه موسیقی به شکل جدی روی پوست شهرها آمده و در حال توسعه سریع است.

فیلم: نوازندگان خیابانی با سازهایشان تحمل خواهند شد؟

موزیک خیابانی به شکل کنونی‌اش که بعضاً چهره‌های حرفه‌ای و گروهی نیز در آن مشارکت می‌جویند و حتی اتفاق‌هایی چون عروسک گردانی را در حاشیه‌ای شاهد هستیم، در ایران دوران خردسالی را می‌گذراند؛ اما در دیگر کشورها پدیده‌ تازه‌ای نیست و اتفاقاً به نشاط اجتماعی کمک شایانی کرده است؛ اتفاقی که اگر به این منوال شاهد توسعه‌‌اش در کشورمان باشیم، در ایران نیز نتایجش را به مرور زمان ‌خواهیم دید.

برای برخی جنبه مالی ماجرا اهمیت دارد و برخی از نوازندگان نیز هستند که چون نمی‌توانند موسیقی خود را در استیج و رسمی در اختیار مردم بگذارند، در خیابان این کار را می‌کنند؛ اما دسته سومی هستند که نه نیاز مالی دارند و تنها به واسطه تجربه تازه به این موج تازه پیوسته اند و ظاهراً برخی نوازندگان حرفه‌ای و شناخته شده نیز بی سروصدا در ایران چنین برنامه‌هایی داشته اند و برخی نیز در پی چنین برنامه‌هایی هستند.

فیلم: نوازندگان خیابانی با سازهایشان تحمل خواهند شد؟

یکی از انگیزه‌های مورد اشاره، فضای متفاوتی است که نوازندگی در گذرگاه‌های عمومی حتی برای خود نوازندگان پیش می‌آورد؛ حس و حالی که در نوازندگی خیابانی هست در سالن نیست. همچنین این نکته مورد توجه دوستداران موسیقی قرار گرفته که همه گروه‌‌های جامعه نمی‌توانند و یا اساسا در فکر آن نیستند که در سالن‌های موسیقی حضور پیدا کنند و موسیقی خیابانی این طیف از جامعه را که کم هم نیستند، با موسیقی و ساز آشنا می‌کند و کم کم مشتری موسیقی خواهد ساخت.
 
نکته مهم دیگر آنکه این روزها، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای جامعه غمگین ایرانی، «سنگین بودن» و غمگین نشان دادن خود به یک نوع پرستیژ است؛ فضایی که موسیقی خیابانی کمک می‌کند تغییر کند و نگاه مردم به شاد بودن به عنوان پدیده‌ای جلف عوض شود. موسیقی یکی از بهترین و در دسترس‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین ابزارها برای توسعه شادی است که اگر رسانه رسمی کشور امکان استفاده وسیع از آن را ندارد، می‌توان اجازه داد در کف خیابان جایش را میان روزمرگی‌های مردم باز کند.
 
کنار خیابان‌ها، اطراف میادین، در کوپه‌های مترو، ‌نیمکت پارک‌ها و ... این پدیده دیده می‌شود؛ اما آیا همچنان شاهد گسترشش خواهیم بود و آیا نوازندگان خیابانی با سازهایشان تحمل خواهند شد؟ به نظر می‌رسد، مسئولان فرهنگی و مسئولان انتظامی در این زمینه با سعه صدر عمل کنند و از چنین پدیده‌های دیدنی در یکی از غمگین ترین شهرهای جهان استقبال کنند و به جای حذف، درصدد مدیریت اینها بود تا در چهارچوب هنجارهای کشورمان گسترش یابد. این اتفاق بزرگ و مردمی را نباید به سادگی از دست داد.

هم‌اکنون مستند 35 دقیقه‌ای «تابناک» را درباره موسیقی خیابانی ببینید.

دانلود مستند تابناک با کیفیت پایین
دانلود مستند تابناک با کیفیت متوسط
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۱۰۷
آفرین، خیلی حرکت عالیه. آدم رو حتی گاهی که در شرایط روحی خوبی نیست، ناخواسته در فضای تازه ای قرار میده. امیدوارم با این پدیده برخورد نشه و نیروی انتظامی طرح جمع کردن این ها و گرفتن مکدیر کمپین و از این داستان ها رو نذاره!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بايد يه ضابطه و چارچوبي داشته باشه؛ همينطوري كه نميشه هركي دلش خواست بياد وسط خيابون و دست بكار ساز و آواز بشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
رضا تو یکی دیکه کاسه داغتر از اش نشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
رضا تو هندزفری بزار تو گوشت و رادیوتو گوش کن ..
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
رضا تو دیگه تو این یه مرد دخالت نکن خواهشا
عاموس
| Germany |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
وجود نظراتی مثل اقا رضا در تقسیم بندی ما جزو کشورای غمگین بی تاثیر نیست
چه اشکالی دارد؟ مخصوصا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده شود.
با سلام
مدتی است که در محله ما در شهر مشهد نیز این نوازندگان در اوایل غروب با سازهای دلنشین و آهنگهای سنتی و فولکلوریک حال و هوای خاصی را به محله ما داده اند. بنظرم این کار بایستی توسعه داده شود و بصورتی حمایت شود واگر شهرداریها برنامه ای برای این کار داشته باشند خوب است.
گرچه تجربه دولتی کردن کارها خیلی خوشایند و پایدار نبوده است و بایستی با سعه صدر بیشتری خصوصا در شهرهای مذهبی مانند مشهد بایستی صورت گیرد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مرا به خير تو اميد نيست شر مرسان
دولت ونهادهاي دولتي اگه كاري به كار اين جوانا نداشته باشند بزرگترين حمايت رو كردن.
من نظری ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خب بیکاری میای نظر میدی وقت مارو هم می گیری
آريا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هيچي
اميدوارم اين پديده به همه شهرها سرايت كند و گوش مردم با صداهاي تقريبا استاندارد عادت كند و برخي از صداهاي نابهنجار غير استاندارد مانند ساز و دهل هاي گوشخراش از سطح شهرها رخت ببندند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
صدا ساز دهل نابهنجار هست؟
بهتره از چیزی که سر در نمی اورید نظر ندهید

واقعاکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به ساز های سنتی توهین نکن
لابد گیتار برقی خویه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
گیتار برقی خوب نیست، عالیه
بهتره بگی به هیچ سازی توهین نکن
چون همه سازها نوازنده و مخاطب خودشون رو دارن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
میدونید چرا ایشون از گیتار برقی خوشش میاد ولی ساز و تار براش گوشخراش است ؟
زیرا اینها غربی نیستند و شرقی اند !
استفاده از کلمه غیر استاندار بسیار بسیار برایم جالب بوووود
با اندکی کسب اطلاعات در اینن زمینه از ...گویی میتوان جلوگیری کرد
امتیاز های مثبت عمق فاجعه را مشخص میکند
قدیما مردم به سختی نون زن وبچشون رو در می آوردن به سختی زحمت میکشیدند نون حلال در بیارن ، همیشه هم شکرگزار بودند ، شبها همه همسایه ها وفامیل دور هم جمع می شدن ، دور فانوسی که روشن کرده بودن شوخی می کردند وخاطره می گفتند ، خیلی دلشون شاد بود ، چیزی بنام افسردگی نبود ........
بعضی از پیرمردها هم از مرگ نمی ترسیدن به شوخی میگفتن مگه عمر حضرت نوع(ع) رو به ما دادن ، امروز وفرداست که میریم ......
چون می ئونستن پاک هستن ، خدا رو در وجودشون می دیدن .........
الان بچه های کوچیک هم دچار افسردگی می شن .
میدونید چرا؟ چون صفا وصمیمیت نیست ، حسادتها زیادشده ، بخشش نیست ، همه می دوند که بیشتر از بقیه گیرشون بیاد ...........
الان هم تو بعضی ها مد شده تو خونه هاشون به سگ و گربه و... عشق می ورزند ...!!
اگه قلبهامون رو صاف کنیم ، نیت مون رو صاف کنیم ، به نیازمندان کمک کنیم ، هیچوقت افسرده نمیشیم .
پاسخ ها
دائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
قدیما هم شادی بود دور هم می نشتند وشاهنامه وشعرهای حافظ می خواندن آنهم با اهنگ وآواز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
يعني ايناكه گفتين ربطي به مطلب خبر داشت !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خیلی هم ربط داشت. ما نه این وری هستیم و نه اون وری. مسلما اجداد ما از ما به مراتب مذهبی تر بودن. ولی حالا هم می خواهیم رومی باشیم وهم زنگی. کافیه از پیرمرد و پیرزن های قدیمی بپرسید که قدیما خصوصا شهرهای کوچکتر که هنوز مردم سنتی تر هستند چگونه مردم شاد بودند. همه سیر تکامل عمر را به ساده ترین روش می دونستند. خود پدر 80 ساله من از خاله خودش تعریف می کنه در جوانی بیوه شده بوده و از هر چی جوان امروز هست تا آخر عمر دل شاد تر و محکمتر و صبورتر بوده است. الان هر جور نگاه کنیم امکانات و رفاه از قدیم خیلی بیشتر است ولی کو آن دلهای با صفا و امیدوار به خدا و ...
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بعضی ها مثل اینکه تو تاریخ گیر کردند حاجی شما با زندگی مدرن مشکل داری برگرد همون زمان گذشته، زمانی که دندوناتو دلاک تا درد می کرد می کشید، زمانی که سرطان رو با دعانویس سعی می کردند درمان کنن، زمانی که از سفر حج دو ماه طول می کشید، زمانی که متوسط عمر مردم 40 سال بود، اکثریت بی سواد بودند و ....نداشتند. برو اون موقع عزیز، برو بزار جای ما هم باز شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
من نمی دونم شماها چه کینه ای از سگ و گربه دارید! مگه اسنا مخلوقات خدا نیستند؟ بده آدم به جیوون زبون بسته محبت داشته باشه؟ به کسی آسیب می رسونه؟! همون قدیمی هایی هم که می فرمایید، کلی حیوون خونگی داشتند و بهشون خو می گرفتند. حیوون نگه داشتن، اونم از نوع اهلی ش، پدیده ای غربی نیست که باهاش مخالفت می کنید. قول شرف می دم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
چرا اینقد انتقاد میکنید خب درست گفته دوباره بخونید و تأمل کنید قدیما زندگیا ساده بود و توقعات پایین و همه از زندگی راضی بودن اما متاسفانه روز به روز سطح توقعات بالاتر میره و زندگی ها با وجود امکانات بیشتر هرروزه خسته کننده تر از روز قبل
موسیقی آرامبخشه.امیدوارم کشور یه روزی آروم شود و هر روز انقد تنش و درگیری نباشه
تابناک عزیز حجم ویدئو هایی که میزاری به شدت بالاست و با این سرعت نمیشه دید
این مهدی خرم دل دست روی پدیده جالبی گذاشته. مستندتون عاللی بود. این بخش ویدئو رو توسعه بدید.
دلواپسهای شادی مردم چی میشن؟
ناراحت میشن طفلکیها
موسيقي كه من ديدم كاملا با سنتهاي ايراني همخوان است ....
در ميان اين انسانها افراد حرمت شكن نديدم!
در اين ميان بايد مواظب افرادي بود كه مي خوان موش بدونند!!!
اینجا مثلا ام القرای مسلمین است ! این بساط باید جمع بشود ! نظر علما و بزرگان در مورد حرمت موسقی چیست؟ اگر قرار بود شادی اینگونه به جامعه تزریق شود صدا سما می توانست پخش کند اگر نمی کند حتما دلیل دارد. این حرکت هم بخشی از پازل چند وجهی غیرت زدایی و اندلسی کردن فرهنگ اسلامی پایتخت ایران اسلامی است . بد حجابی .سگ گردانی. روابط آزاد و الخ همگی تکه های دیگر این پازل هستند ! چه با افتخار در مورد این نا هنجاری نوشته اید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آفرین و صد آورین، یکی پیدا شد نظر ما رو هم بیان کنه.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما بفرمایید چطوری شاد بشیم؟ ... بزاریم... یا بریم تجمع دلواپسی... خوشحال بشیم؟ یا با تورم 40درصدی جوک بسازیم دور هم بخندیم جناب اندلسی کردن فرهنگ پایتخت!
درضمن موسیقی وقتی حرام میشه که منجر به فساد و فحشا بشه. در سازهای اصیل ایرانی شما چی دیدید که به فحشا افتادید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما فعلا از ام القرای ویپی ان ات که استفاده میکنی حمایت کن ایرانو ولش کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بابا شوخي داره ميكنه محمد جون . شوما عصباني نشين !
soroush
| Netherlands |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دست خودمون نيست كه نمي تونيم مهاجرت كنيم و بريم و كشور رو براي تو بذاريم ! ببخشيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اینکه با در تمام فرهنگها و کشورها اکثریت مردم از موسیقی لذت میبرند و به آرامش میرسند نشان دهنده این است که لذت از موسیقی مثل لذت از زیبای در فطرت انسانها وجود دارد واین فطرت هدیه خداست من ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
چقدر بی ادبانه پاسخ داده اید و چقدر بی ادبانه منفی داده ایــــــد !!
غمگین بودن پرستیژ نیست وقتی گرسنه باشی وقتی بی آینده باشی وقتی بیکار باشی غمگین می شوی این بدبختها را نیز من دیدم نیروی انتظامی می ریزه همشونو می گیره باقی مردم تماشاچی هم دوباره غمگین می شوند...
...تو این مملکت هرچیزی رو که شما ومطبوعات دست میزارین روش دلواپسان فوری دچار مشکل میشن....
"نکته مهم دیگر این است که این روزها به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه ها برای جامعه غمگین ایرانی است، «سنگین بودن» و غمگین نشان دادن خود به یک نوع پرستیژ است؛ "
این نکته خیلی جالب بود به نظرم. واقعا اینطوریه. این روزا تریپ تنها بودن وغمگین بودن یه جورائی مد شده!! دختر من با اینکه فرسنگ ها از تنها بودن دوره و حتی گاهی اعتراض داره که چرا اینقدر برنامه جمعی داریم هم خیلی اوقات توی پست هائی که میذاره به شدت تریپ تنهائی میاد!!! انگار که سالهاست آدم به خودش ندیده!!
یه باری یکی از دوستامو به عنوان مهمان می خاستم بیارم خابگاه. گیتار داشت دوستم. دم در گفتن برو از معاونت فرهنگی دانشگاه نامه بگیر بده به امور دانشجویی تایید کنه بعد ببر به امور خابگاه . بی خیال کلا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
:)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
موافقم با حرفت اما خابگاه نه دلبندم خوابگاه! دانشجو! املاء فارسی! فردوسی! من...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
خب که چی هرجایی یه سری مقررات داره !!!
یه کار مناسب برای یه جوون که بتونه روزش رو با علاقه به کارش شب کنه و حقوق حداقلی (اصلا منظورم کم نیست!) بگیره تا زندگیش رو در حد مناسبی بگذرونه خیلی خیلی بیشتر از تزریق موسیقی در خیابون‌ها شادی‌آوره!
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
همه چی که پول و رفاه مادی نیست !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هر چیزی در جای خودش
یکی از دلایل افسردگی مردم همین موسیقیه
کافیه به افرادی که زیاد موسیقی گوش می دن نگاه کنین. از وقتی موسیقی رواج پیدا کرده سطح افسردگی هم بالا رفته.
شادی درونی ست و عوامل بیرونی نقش مسکن(البته با عوارض) دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من آدم بي ادبي نيستم اما تمام فرهنگ لغت را زيرو رو كردم براي اينكه پاسخ شما را بدهم به اين چند كلمه رسيدم : " لطفا ...."
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دمت گرم امين ! مدتها بود اينقدر نخنديده بودم !! شاد باشي كه با جوكت شادم كردي !!!
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دیدین چقدر به دست آوردن شادی آسونه
همین که با هم ارتباط برقرار می کنه خود به خود به وجود میآد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اونوقت شما فوق دکتری روانشناسی رو از کجا گرفتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سلام
حرف امین کاملا درسته.
افسردگی به یک طرف، اعتیاد به موسیقی هم یک موضوع جدا گانس.
این اعتیاد افسردگی آور هم هست.
انکار این واقعیت از سر انصاف نیست.
ما نوازندگان ایرانی از شکل گیری همچین موجی بسیار دلگرم شدیم و همه ی تلاشمون رو برای شاد شدن میهن و جامعه مون انجام میدیم. از نیروهای در قدرت هم خواهش داریم که آزارمون ندن و باور داشته باشن چیزی که در گذشته نخواستند که باور کنند. ما دشمن نیستیم ما هم از همین خاکیم. این بار با دست خالی تو خیابون جلو اومدیم تا ثابت کنیم که اینایی که توی دستهامون هستند شاخه های گل اند نه اسلحه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
در نوشتن دقت کن اشکان جان، این بار دست خالی اومدی پس اون بار دست پر بودی؟؟:)
آی رفیق این ره انصاف نیست، این خطاست... موسیقی جزئی از وجود آدمی است
اصلا با نظر نویسنده مطلب موافق نیستم.شادی چارچوب داره و پیش فرض نویسنده محترم مبنی بر موسیقی عامل شادی جای بحث و نقد داره.
آیاواقعا ترویج موسیقی غم زداست یا از چاله دراومدن و تو چاه افتادنه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مشکل اینه که امثال شما همش می خوان چهارچوب های خودشونو به دیگران اجبار کنند. لا اکراه فی الدین...
بچه مسلمون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
.
شادي چارچوب داره!!!!!
والا همينكه شادي رو بسته بندي ميكني خودش نشونه افسردگيه! به يه پزشك مراجعه كن فرزندم!
قیافه ی نوازنده ها رو نگاه کنین
چقدر خستن! افسردگی از قیافسون می باره
پاسخ ها
کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
عزیزم اونا استرس دارن هر لحظه بیان دستگیرشون کنن
اجازه بدهیم جوانها خودشان را در لباسشان، در موسیقی شان و در باهم بودنشان ابراز کنند. جامعه ای که دایم بگویند چکار بکن و چکار نکن طبیعی که افسرده می شود.
حرکتشون قابل تقدیره
درود به شرفشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
حالا اين موضوع چه ربطي به شرف داااااشت ، بماند !
خیلی اخبارهام افسردگی آور نیستن؟

فیلم هامون خیلی شادی آور فیلم هایی که همش غم و قصه نشون می دن می خوایین مردم شاد باشن
خیلی ممنون از مطلب بسیار خوبتون. خیلی دلم میخواست نظر رسانه ها را هم در این مورد بدونم. امیدوارم اکثریت جامعه مثل شما با دید صحیح بهش نگاه کنن.
به نظر من با این حرکت که نماد غربی است باید برخورد شدید شود حتی اگر نیروهای انتظامی و مراجع قانونی وارد عمل نشوند نیروهای خود جوش و جوانان باغیرت... این پدیده مطربی نماد غرب را متوقف خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به همت همین نیروهای خودجوش و ... هست که داریم تو بدترین و غمگین ترین کشور جهان زندگی می کنیم. خدا ... آمین
عالیه. من همیشه به این بچه ها کمک مالی میکنم.
صدا و سیما چرا ساز رو نشون نمیده ؟ برام سئوال شده یا چرا موسیقی متن یک فیلم رو عوض می کنه ؟ اصلا موسیقی زنده با ساز اونم آهنگ های برتر ایرانی رو گوش کردید ( برتر یعنی آهنگ های آهنگ ساز های معروف داخل ایران).
تابناک خواهشن حجم ویدئوهات رو کم کن. بخدا ما نمیتونیم با این سرعت داغون هیچ کدوم از ویدئوها رو ببینیم.
میخام بدونم کدام کار تخصصی میدانی صورت گرفته که ادعا میکنید ایران جزء غمبارترین کشورهای دنیاست؟!!
بسنده کردن به آمار یه موسسه و با ملاکهایی که معلوم نیست چی بودن که ملاک قضاوت و ادعا نمیشه!
واقعا از سایتی مثل تابناک بعیده که چنین مطالب غیرحرفه ای رو بیان کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مطالعه که انجام شده بر اساس نظر خواهی از مردم هر کشور بوده که ایران بعد از عراق ناشادترین کشور شده است.
به نظر من هم درست است. نیازی به اثبات ندارد ما خودمان داریم در این کشور با پوست و گوشت استخوان زندگی می کنیم و می دانیم که حقیقتاً درست است و دلایل کمی برای خوشحال بودن داریم. به چی خوشحال باشیم؟ به تورم پایین، بی کاری کم، احترام گذرنامه، ...، دسترسی آزاد به اینترنت سریع، عدم وجود فاصله طبقاتی، عدم وجود رانت و ویژه خواری، به چی؟ خداییش خودت برو نگاه کن می بینی که در تمام این موارد جزء بدترین کشورهای دنیا هستیم. پس بی خودی نظر نده و حقیقت رو بپذیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
عزیزم زندگی و مشکلات و تورم 40 درصدی و این آمار کاملا مشخصه که ما مردم غمگنی هستیم
دوما شما الان خودت بشین حساب کن ببین ما در سال چند روز مراسم عزاداری داریم وچند روز مراسم شادی داریم حالا فهمیدی ما مردم غمگینی هستیم شادی وخنده خیلی از مریضی ها درمان میکنه باعث طول عمر میشه واین حرف من نیست حرف دانشمندان هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آقا این محمد بنده خدا راست میگه من رفتم از سایت گالوپ سوال هایی که این موسسه میپرسه از مردم رو خوندم

از هر منطقه و قاره سوال های متفاوت در زمینه هایی متفاوت میپرسند

اینکه میگویید شادی شادی . . . اشتباه است ترجمه ی کلمه wellbeing شادی نیست بلکه "حال خوب داشتن" است و با happiness فرق دارد

به پیر به پیغمبر تعریف شادی در انسان های متفاوت و فرهنگ های مختلف متفاوت است

نحوه ی نمره دادن و استنتاج نتایج که موسسه ی گالوپ از جواب سوالها میکند ناشناخته است

مثلا از من بپرسد دوست داری با خانواده ات بروی مسافرت یا با دوستان ؟ من جواب بدهم با خانواده دوست دارم ... موسسه این را نشانی از غمگین بودن ممکن است بگیرد !!!!
لطفا به جای کمپین بگویید کارزار
پاسخ ها
بهار
| Germany |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
کارزار رو خوب اومدید ها. ...!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به ساندویچ هم بگید دراز لقمه!!!!
اگه تو ساعات استراحت مردم نباشه خيلي اتفاق خوبيه
سلام
چه خوب دارن درآمدکسب میکنند همش ازبیکاری که به این در اون درمیزنن تاکاسب شوند
پس چرا تو کشورهایی که بیشترین رفاه رو دارن آمار افسردگی و خود کشی اینقدر بالاست؟؟؟؟

با خودمون رو راست باشیم

مشکل یه جا دیگه است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یاد بگیریم الکی حرف نزنم !
کی گفته ؟
طبق کدام سند و طبق کدام گزارش منبع معتبر آمار ؟
به این میگن فرا فکنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
این آماری رو که میگی از کجا اوردی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
جناب ناشناس
آماری که با هدف نویسنده هم سو باشد دیده شده
افسردگی در ایالات متحده و فرانسه از کشورهای فقیر بیشتر است
http://www.livescience.com/15225-global-depression-poor-rich-countries.html
بسیار کار پسندیده ای است .
امیدوارم در آینده که قطعا متولیانی برای ساماندهی و نظام مند کردن به موسیقی خیابانی ورود خواهند کرد , دوباره ارائه مجوزها به سوی پارتی بازی نرود!
اشكالي نداره ،خيلي هم خوبه ، شاد بودن حق مردمه
خیلی خوب است . موجب جذب گردشگران خارجی می شود.
موسیقی خیابانی خیلی بهتر از بعضی احراهای موسیقی در برنامه زنده هستش
دیروز خیابون ولیعصر تهران نرسیده به میدان ولی عصر از شمال به جنوب قدم میزدم ، سه جوون باشخصیت و آقا و کاردرست ، در پیادرو موسیقی مینواختند یک دف میزد یکی گیتار و دیگری سه تار چنان تلفیقی می نواختند ، علی رغم اینکه خیلی کار داشتم نتونستم ادامه مسیر بدم ! حدود یک ساعتی کنارشون نشستم !. کیف کردم از این استادیشون / احتمال خیلی زیاد تحصیل کرده موسیقی بودند . آنها گدا نبودند بلکه هنرمند واقعی بودند.
من که ازشون خجالت میکشیدم چون اجراشون باید تو برج میلاد انجام میشد نه تو پیادرو! البته چیزی از احترامشون کم نمیشه حتی اگر تو جوب بزنند!! ولی این ضعف شدید فرهنگی مملکتو میرسونه. حیف و هزاران حیف که چنین جوونای هنر مندی داریم و قدرشونو نمی دونیم ....واقعا که!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
حیف اون یک ساعت
مساله اول اون آمار کذایی است که به نظرم حتی قابل پیگردقانونیه.بعدشم مگه تو اون کشورهای مثلا شاد به خاطرا. حرکت شادند؟اون شادی این که بخاداینجوری برامن حاصل بشه میخام100سال نشه،چون من خودم روانقدرسخیف نميدونم که یکی بیادگوشه خیابان اینجوری بخاد به من شادی تزریق کنه.ازبعضی رفقاهم خواهش میکنم یک کم دقت کنن، اون ملاکهایی که براشادی وناشادی گفتين چه ربطی به قضیه داره.بعدشم حالیک. نخاسته گوش کنه بایدچیکارکنه؟نميشه که هرک. راه بيفته گوشه و کنار به اسم شادی مردم هرکاری خاست بکنه!آشنایی هم که تواین چیزادنبال شادی میگردن یک کم فکرکنن،اون کسی هم. مخدرو اکس و...مصرف میکنه اون موقع فکر میکنه خیلی شاده!حواسمون باشه توهم شادی والقای شادی خیلی باشادی حقیقی فرق داره اگرچه ظاهرشان به هم شبیه باشه.دل همتون شاد
البته جا داشت یه اشاره ای هم به این میکردید که باید دیدگاهمون رو نسبت به این عزیزان تغییر بدیم و به هنرشون به دیده احترام نگاه کنیم
من به شخصه قبلا روم نمیشد به این عزیزان کمک کنم ولی از الان تصمیم گرفتم این خجالت مسخره رو کنار بزارم و دیدگاهمو عوض کنم
من از دیدن نوازندگان خیابانی خیلی غمگین میشوم وگاهی اشک میریزمخود ان افراد هم چهره بسیار مغمومی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
افسرده ان
تاثیر موسیقیه
تجربه نشون داده
تو رو بخدا مسولین محترم به این یک مورد کاری نداشته باشن
مردم بهتر از هر نهادی میتونه این پدیده رو مدیریت کنه هر بار که مسئولین محترم در این کارها دخالت کردن یا قضیه منتفی شده یا ماهیتش به کلی عوض شده
عمگین بودن اینه که به جای اینکه الان سر کار باشم، سایتای خبری سر کارم میذارن
پاسخ ها
مونا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
جانا سخن از زبان ما می گویی
حرکت های اینچنینی کمک به باه شادابی جامعه میکند اما در فرهنگ دینی ما شادی و رضایت فردی و اجتماعی از زندگی دنیوی و اخروی است که رضایت خداوند را به همراه دارد و ان از کمک به همدیگر ، انتخاب شایستگان برای تصدی امور و اجرای قوانین بدون تبعیض و همچنین مجازات خاطیان درشت بدست میاید . اینچنین است که یک رضایت مندی عمومی در جامعه ایجاد می شود و به طبع ان شادی در جامعه هویدا می گردد .
آخه این چه مملکتیه من با اینترنت باسرعت 2 مگ بر ثانیه نمی تونم حتی فیلم با کیفیت پایینو بدون گیر نگاه کنم
تابناک خودمونیم خیلی انلاین همه پیجای فیسبوک دنبال میکنی حتی پیجای که جدید زده میشه
:)
خیلی کار خوبیه-دستشون درد نکنه-
دوستان عزیز به این حرکتا ادامه بدید واقعا عالیه دلواپس گروه دلواپسان نباشید اونا دارن فرار به جلو میکنند تا رفتن این عده سیاه دل چیزی نمونده
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
خدا از دهنت بشنوه
با سلام
کمتر کسی هست که به اصفهان آمده باشد و حال و هوای غروبهای پل خواجو و خوانندگان سنتی آن را فراموش کند. ولی مدتهاست که پلیس به شدت با این خوانندگان برخورد می کند و به هیچ کس اجازه خواندن نمی دهد. شما فکر می کنید با این حساب کسی از این خوانندگان خیابانی حمایت کند؟
مواد مخدر را در تلویزیون نشان می دهند ولی ساز را نشان نمی دهند
ساز حرام است انکر و اصوات است گناه است ولی تریاک شفاست...
خداییش این فیلم رو که دیدم اشک تو چشام جمع شد . ای کاش این منظره ها تو شهرای کوچیکی که ما ساکنیم توش دیده بشه . البته هست ولی متاسفانه کسایی که موسیبقی خیابونی رو مینوازن که بیشتر با ویالون هستش برای تامین مواد اینکار رو میکنن که خیلی درد اوره . ملت ما ارزش وجایگاهش خیلی والاتر از این حرفاست امیدوارم عمر ما کفاف دیدن جایگاه واقعی ملتمون رو بده
عکس اول یک گدا را در خارج نشان میده که در حال نواختن موسیقی برای یک لقمه نان است (حالا ممکن قصد دومش هم شاد کردن مردم باشه!!!)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار