بازدید 28352
رضا کیانیان در گفت‌و‌گو با «تابناک»:

شادی از جامعه ایرانی رخت بربسته است + ویدئو

باید فضایتان شاد باشد، فضا مفرح باشد، کشور شاد باشد، کشور بخندد، امید داشته باشیم که فردا خبری هست و فکر نکنیم هرچه هست همین امروز است و تمام می‌شود. متاسفانه امروز دیگر کار و آینده اهمیت ندارد. مثلاً جوان‌ها صبح کیف سامسونت‌شان را بر می‌دارند و باید تا شب پولدار شوند و اگر نشوند فردا از صفر شروع می‌کنند. اینکه نشد زندگی، اینکه نشد آینده، اینکه نشد تربیت نسل جوان. در سینما نیز همین طور است...
کد خبر: ۳۹۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ 26 April 2014
رضا کیانیان با ارائه یک ویدئو آرت در قالب یک نمایشگاه به همراهی امیر اثباتی، زمینه توجه بخش وسیعی از مخاطبان عمومی حوزه هنر را به یکی از حوزه‌های خاص هنری چون «ویدئو آرت» و «چیدمان» جلب کرده است؛ اثری مفهومی که مضمونش ‌شاد نبودن جامعه ایرانی و چرایی این وضعیت با رفتن به سراغ یکی از بازیگران پیش از انقلاب و قرار دادن چهره بازیگر پس از انقلاب در قالب نقابی روی چهره این بازیگر با تدوینی متفاوت است.

به گزارش «تابناک»، روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه، ویدئوآرت و چیدمان رضا کیانیان و امیر اثباتی به همراه سمیرا علیخان‌زاده، حسام نورایی، حامد صفایی، آبتین مظفری و گلزار حسن‌زاده‌ در گالری آریانا در قالب یک نمایشگاه گروهی افتتاح شد؛ نمایشگاهی که با استقبال گسترده هنرمندان عرصه‌های سینما و تئا‌تر و برخی از چهره‌های سر‌شناس حوزه ادبیات همراه شده بود.

این نمایش که با نام «چی تو کله‌ات می‌گذره» با برنامه‌ریزی و مدیریت گلزار حسن‌زاده برقرار شده بود، به اعتقاد حسن‌زاده تمام آثار حاضر در آن از یک موضوع واحد پیروی می‌کنند و بر پایه عبارت انتخاب شده برای این نمایشگاه طراحی شده‌ و هفت هنرمند حاضر در نمایشگاه نیز برداشت‌های خود را از این عبارت روی کار‌هایشان پیاده کرده‌اند؛ هرچند شاید بازدیدکنندگان از این برنامه چندان با مدیر نمایشگاه همراه نباشند.


حسن‌زاده درباره این نمایشگاه گفته است: من در تورنتو کانادا در رشته سینما تحصیل کرده‌ام و پس از بازگشت به ایران از سال ۹۱ تصمیم گرفتم به ویدئوآرت به اضافه چیدمان نگاه تازه‌ای داشته باشم. می‌خواستم با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این زمینه، حق موضوع ادا شود و آنچه ‌به ویدئوآرت مرتبط است، درست به نمایش دربیاید. در ویدئوآرت باید بتوان به خوبی از فضا، محیط و نور گالری استفاده ‌و آن را از سردرگمی‌های معمول‌‌ رها کرد. برای محقق شدن این موضوع، معمولا به سراغ هنرمندانی رفتم که از ویدئوآرت آشنایی داشته ‌و در این زمینه کار کرده باشند.

طراحی فضای گالری برای این ویدئو چیدمان نیز بر عهده امیر اثباتی از طراحان حرفه‌ای سینماست که خود یکی از آثار متفاوت این گالری را نیز ارائه کرده است؛ اثری با نام «شهر فرنگ» که ابتدا شهرفرنگ و تصاویری که در آن دوران پخش می‌شده را به نمایش می‌گذارد و سپس سراغ تصاویری از جنایات بشریت در قبال خودش همچون حوادثی که طالبان در افغانستان رقم زدند، ماجرای یازده سپتامبر، کشتارهای مردم آفریقا و... می‌رود و در پایان می‌توانید با آیینه‌ای روبه‌رو شوید.

امیر اثباتی درباره این اثر با بیان اینکه اصل ایده استفاده از «شهرفرنگ» ایده جدیدی نیست و بسیاری از هنرمندان با این ایده کار کرده‌اند، به «تابناک» گفت: شهر فرنگ به لحاظ مفهومی و رسانه‌ای ظرفیتی دارد که در همکاری با این نمایشگاه به نظرم رسید می‌توانم از ظرفیت رسانه‌اش به عنوان یک مدیوم قدیمی مربوط به دوران کودکی ما، در زندگی معاصر استفاده‌ای بکنم و یا خوانش مجددی از آن داشته باشم.

این طراح صحنه و لباس مطرح سینمای ایران با یادآوری اینکه به هر دلیلی عضو شبکه‌های اجتماعی نیستم، تصریح نمود: می‌دانم که دنیای اینترنت دستاورد بزرگی برای بشریت داشته است. اطلاعات گسترش پیدا می‌کند و اینها تاثیرات مثبت استفاده از این رسانه است اما در کنارش اتفاق دیگری نیز می‌افتد. من همیشه نگران کودکان و نسل جوانی بودم که این تصاویر را می‌بینند و با دوران کودکی خودم مقایسه می‌کردم که در شهر فرنگ چه می‌دیدیم ولی در دستگاه شهر فرنگ امروز تصاویری منتشر می‌شود که باعث شرمندگی بشریت است. نمی‌گویم این اتفاقات قبلاً نمی‌افتاد اما با نشان دادن بی‌واسطه، عریان و صریح اینها زشتی ها اینها از بین می‌رود و زشتی خشونت از بین می‌رود و نسل ما دارد عادت می‌کند.

شادی از جامعه ایرانی رخت بربسته است + ویدئو

اثباتی خاطرنشان کرد: این دغدغه من بود و واقعاً فکر می‌کنم اگر موقعیتی پیش بیاید که در این نمایشگاه پیش آمد، بتوانم این [مفهوم] را بیان کنم. خودم هم اذیت می‌شوم و وقتی این کار را آماده می‌کردیم، به شدت از دیدن این تصاویر اذیت شدیم و سعی کردم خیلی اینها را نرمشان کنم و تا حدودی که قابل دیدن باشد کنار هم بچینم ولی می‌دانم که به هر حال تماشاگر اذیت می‌شود و این شوک به او وارد می‌شود، چون او را وادار می‌کنم که تصاویر زمان کودکی ما را ببیند که چقدر همه چیز رنگین، صاف و ساده، صمیمی، خیال پردازانه و افسون کننده بود و بعد یک دفعه با شوک این تصاویر بی‌پرده خشن امروزی روبرو می‌شویم. تصاویر هم مربوط به زمانی است که این پدیده بین مردم رایج شده و تصاویر، تصاویر جدیدی است. می‌دانم این تصاویر همیشه در تاریخ بشریت وجود دارد، مهم نحوه دیدن شدن اینها توسط مردم است.

او درباره اینکه چرا یکی از سه دریچه شهررنگ ارائه شده در این نمایشگاه بازتاب دهنده چهره تماشاچیان است، گفت: شاید من دارم این احتمال را می‌دهد که ما هم می‌توانیم سوژه هر کدام از آن فیلم‌ها باشیم و بهتر است که با دیدن هر کدام از این تصاویر به خودمان بیاییم و خودمان را در این جهان پیدا کنیم؛ ما جزئی از دنیایی هستیم که هر دو طرف را می‌بینیم و این را باید فراموش نکنیم.

اصل این گفت و گو به همراه فیلم کامل ویدئو آرت امیر اثباتی را در مستند «تابناک» از این نمایشگاه تماشا کنید.

رضا کیانیان نیز ویدئو آرتی درباره چرایی ‌شادی نبودن مردم ایران ارائه کرده بود که چهره فردین بازیگر پیش از انقلاب در یکی از پلان‌های یکی از فیلم‌هایش با بازیگران پس از انقلاب نقاب پوشیده شده و مفاهیم متفاوتی را متناسب با نگاه مخاطب می‌تواند در پی داشته باشند. کیانیان در گفت‌و‌گو با «تابناک»‌ درباره این اثر که یک سال درباره ایده اش فکر کرده بود و یک هفته پیاده سازی زمان برده است و علت حضور ده‌ها بازیگر و حتی کاراکتر عروسکی سینمای ایران در چند دهه اخیر در سینما گفت: یک روزگاری فیلم شهر موش‌ها، رکوردار بود و حتی کلاه قرمزی. اینها نیز جزو سینمای ایرانند. پشت این عروسک‌ها حمید جبلی و ایرج طهماسب و مرضیه برومند هستند ولی اینها جزو سینمای ایرانند.

این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در بخشی دیگر از صحبت‌هایش تاکید کرد: متاسفانه فضا به شکلی شده که هرکس شاد است، چیز بدی است و هرکس غمگین باشد و گریه کند، چیز خوبی است. در صورتی که خداوند شادی را هم آفریده است و هم می‌خندیم و هم گریه می‌کنیم و هردو باید باشد ولی متاسفانه دارد نهادینه می‌شود که نخندیم.

شادی از جامعه ایرانی رخت بربسته است + ویدئو

وی درباره مواجهه با این نقد که در سینما نیز این فضا در حال حاکم شدن است و حتی در جشنواره فجر سی و دوم نیز سینمای کمدی آنچنان پررنگ نبود، گفت: فیلم شاد هست ولی کلاً فضایمان شاد نیست. باید فضایتان شاد باشد، فضا مفرح باشد، کشور شاد باشد، کشور بخندد، امید داشته باشیم که فردا خبری هست و فکر نکنیم هرچه هست همین امروز است و تمام می‌شود. متاسفانه امروز دیگر کار و آینده اهمیت ندارد. مثلاً جوان‌ها صبح کیف سامسونت‌شان را بر می‌دارند و باید تا شب پولدار شوند و اگر نشوند فردا از صفر شروع می‌کنند. اینکه نشد زندگی، اینکه نشد آینده، اینکه نشد تربیت نسل جوان.

کیانیان ادامه داد: در سینما نیز همین طور است. در تمام دنیا از جمله بزرگ‌‌ترینش آمریکا، سینما افکارعمومی را رهبری می‌کند. اینجا چرا نباید این کار را بکنیم؟ یک سری در همین هشت سال گذشته می‌گفتند: «بله، رهبری کنید ولی همین حرفی که ما می‌زنیم را بگویید.» این [رویکرد] که متعلق به آن نیست. سینما یک آینده نگری دارد و بزرگ تر از این حرف هاست. امید را سینما می‌آورد، شور را سینما می‌آورد، زندگی را سینما می آورد.

این بازیگر سینما در پاسخ به این پرسش «تابناک» که حضورش در عرصه‌های مختلف هنری و گسترش این حضور از بازیگری به عکاسی و برگزاری گالری عکس و سپس ویدئو آرت، یادآور عباس کیارستمی هنرمند پرسابقه کشورمان است که عرصه های متعدد را تجربه می‌کند، گفت: چرا باید همیشه یاد کسی بیافتیم؛ به خود شخص نگاه کنیم. در خارج هم این گونه است که برخی هنرمندان تنها بازیگرند، چون قرار است تنها بازیگر باشند اما از نظر من دنیا این شکلی است که مثلاً بازیگری برایم دنیای تنگی است و می‌خواهم جاهای دیگر نیز سر بکشم.

وی افزود: فکر می‌کنم اگر صد میلیون سال هم عمر کنم باز هم این جهان را نفهمیدم، چرا که جهان بزرگ تر از این خلق شده و لایه لایه تر از آن چه هست که می‌بینیم، بنابراین ما باید به جهان‌های مختلف سر بکشیم و وقتی سر می‌کشیم، وظیفه هنرمند آن است که برای مخاطبش یک دریچه باز می‌کند که اگر او هم دوست داشت بیاید از این دریچه دنیا را ببیند و بگوید: چه جالب؛ تا به حال این جور ندیده بودیم.

گفت‌و‌گوی متفاوت و طولانی «رضا کیانیان» با «تابناک» به همراه بخش‌هایی از ویدئو آرت این هنرمند کشورمان را در مستند ارائه شده در «تابناک» از این نمایشگاه ببینید. این نمایشگاه در گالری آریانا به نشانی خیابان فرشته، پلاک ۹ تا یازدهم اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۶۱
تا گریه مانده خنده برای چی اصلا به چی بخندیم تا این همه موضوع در رابطه با گریه مانده
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
سلام بر ایران و ایرانی، اونایی که میگن شادی نیست فقط تهران را میبینن لطف کنید یه سری بزنید شیراز زیارت حضرت احمد ابن موسی الکاظم(ع) ، حافظیه و سعدیه و باغ ارم و دلگشا و عفیف آباد تا ببینید شادی هست، ضمنا با غرور و اخم پایتخت، بله شادی نیست . شیرازو میگن نازه واسی آفتو جنگش، دلها رو به هم میزنه گرند تیرشه تنگش، بلبل تو کوچا تو پس کوچا غزل میخونه، شعرای تر حافظ میریزه از سر چنگش، عطر گل یاس و نسترن بهار نارنج سر میکشه از تو خونه های واز و ولنگش ، اینجان که اگه چیش تو چیشوی یکی بدوزی در د دلشو میشنوی از جلنگ جلنگش ...
طفلی به نام شادی دیری است گمشده است

با چشم های روشن براق

با گیسوی بلند به بالای آرزو

هر کس از او نشانی دارد

ما را کند خبر

این هم نشان ما:

یک سو خلیج فارس

سوی دگر خزر

محمد رضا شفیعی کدکنی
گل گفتی کیانیان جان
از نظر بعضی شادی مساوی با گناه و با اندوه برابر است با ایمان . تبلیغ دین گریزی از این بهتر
پاسخ ها
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اون شادی میشه گناه که توش گناه هست....مث مهمونی هایی که توش غیبته ..تهمته و موسیقی های حرامه و اون اندوهی برابر با ایمانه که اندوه برای مصائب اهل بیت باشه که عین شادی روحه که سبکی و پرواز روح رو به همراه داره ...

وگرنه اسلام با شاد بودن حلال هیچ مشگلی نداره
بچه مسلمون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
.
جناب كربلا 180سه!
دليل نميشه هر چي كه جناب شما باهاش شاد ميشي همه با همون شاد بشن!
هر شادي كه خود فرد رو شاد كنه و به اطرافش غم نپاشه نكنه شادي واقعيه...
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
بچه مسلمون: من نظر شخصی خودم رو نگفتم ..اون چیزی که تو اعتقادات بود رو گفتم ....

مهم نیست که منو شما با چی شاد میشیم..مهم اینه که بدونیم شادی درست چیه ....نه اون چیزی که مسکن موقته یا ما فکر میکنیم شادیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
کربلا 183

تو تا حالا ماست خوردی؟
میدونی ماست چیه؟

ما انسانیم, ماست نیستیم
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
خوب مگه من گفتم انسان نیستی یا ماستی که اینو میگی....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
شاد بودن هم حریم میگذاریم و در هر چیزی مسئله ای تعریف می کنیم، بنی اسرائیل کیست!
همه چیز رو سیاسی و دینی می کنیم، ببینم دست آخر به کجا می خواهیم برسیم، حتی برای شادی هایی که لحظه ای و بدون برنامه اند.
این بازی های دنیاست که اون رو قابل تحمل تر می کنه .
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
دست اخر میخوای به این برسی از کجا اومدی؟به کجا خواهی رفت...مگه تو یا من یا بقیه قراره غیراز بندگی کار دیگه ای بکنیم ؟؟

مگه تو بندگی شادی نیست که میگی همه چیز رو دینی نکنیم؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اقای یا خانم کربلا شما برو با گریه و زاری شادی شو بذار بقیه هم هرجور دوست دارن شاد باشن. اصلا به کسی چه مردم میخوان چطوری شاد شن. اینجوری بهتر نیست؟
هامون
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
برادر يا خواهر كربلا 183 ...عقايدت خيلي خوبه ولي واسه خودت حق نداري به ديگران تحميلش كني...
تابی جون شما باید یه اخطار می دادی که این فیلم حاوی صحنه های دلخراش می باشد تا افرادی چون من که دچار بیماریهای روحی روانی و قلبی و عروقی هستن دانلود نکنن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
...سپس سراغ تصاویری از جنایات بشیریت در قبال خودش همچون حوادثی که طالبان در افغانستان رقم زدند، ماجرای یازده سپتامبر، کشتارهای مردم آفریقا و... می‌پردازد و در آخر می‌توانید با آیینه‌ای مواجه شوید که اثباتی درباره مفهوم این آینه که مخاطب خود را در آن می‌بیند. ...

خوندید مطلب رو؟
من نمیدونم منظور اقای کیانیان از اینکه مردم شادی ندارند؟؟

ایا مسافرت های معیدانه ... تابستانه یا هر تعطیلی دوسه روزه جاده های ایران پر از ماشین مسافرت نمیشه ؟؟

ایا پنج شنبه و جمعه های ما پر از پارک ... کوه شهربازی ...استخر نیست....

ایا بیشتر از اینکه بگیم شاد نیستیم ... بگوئیم بلد نیستیم شاد زندگی کنیم...

یعنی از همون امکاناتی که داریم در راستای شادی استفاده کنیم ؟؟

یا بیشتر مردمی (بلا نسبت خیلی ها) که خورده میگیریم و اعتراض میکنیم تا تلاش کردن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
از منفی هایی که میگیری آمار بگیر تا بفهمی کجای کاری
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اولا عزیز اینجا یه بحث ازاده و همه نظرشون رو میدن .....

دوما چند سوال ساده مطرح کردم کسی از دوستان جوابی نداد؟؟

سوما مگه ممنفی خوردن دلیل بر اینه که حرف من یا دوستان دیگه غلطه؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
دوست عزیز خیلی پرتی
به نظر من شما اصلا معنی شادی رو درک نکردی
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
عاقا ما بیسواد..شما بفرمائید تعریف و ابزار های شادی رو ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
ما انسانیم و خیلی باهوش .
ما محیط اطرافمون رو قابل تحمل تر می کنیم.
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
منم قبول دارم ...هم باهوشیم ...هم چیز های دیگه...


این ما هستیم که باید محیط اطرافمون رو شاد و قابل تحمل تر کنیم ...

تو نظرمم نوشتم که :

ایا بیشتر از اینکه بگیم شاد نیستیم ... بگوئیم بلد نیستیم شاد زندگی کنیم...

یعنی از همون امکاناتی که داریم در راستای شادی استفاده کنیم ؟؟

یا بیشتر مردمی (بلا نسبت خیلی ها) که خورده میگیریم و اعتراض میکنیم تا تلاش کردن؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
میخوام بگم خیلی از مرحله پرتی. میگن سیر از گرسنه خبر نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
کربلای جون کسی ک صبح تا شب میره بیرون دوتا سه شیفت کار میکنه به ریال حقوق میگیره و به دلار خرج میکنه از ... مسئولانی که هر روز وعده های... میدن با اینها شادی شاد باش وگرنه حق نداری بگی چون مسافرت میرن شادن.. کسی که پول داره میتونه بره مسافرت کسی که نداره باید بشینه ببینه و حسرت بخوره. لطفا با این ... دیگرانو اندرز نده که بدتر نتیجه عکس میگیری
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
کربلا 183یادت باشه تو فقط میتونی از طرف خودت حرف بزنی نه ازطرف کل جامعه ، هرکس خودش میدونه چی دردنیا شادش میکنه، عقل کل ...
جامعه بدون شادی =ماشین بدون بنزین
شادی وامید موتور جامعه میباشد.
.
در مثل آورده شد اين گفتِ راست
"خنده بر هر درد بي درمان دواست"

ليك اگر شادي نيايد پشت غم
خنده هم ديگر نباشد بيش و كم

دردها بيش و دوا كمتر شود
خنده گردد بچه، جايش تر شود!

زهر اگر بارد به جان شادعهد
ميتراود از وجودش قند و شهد

ور ببارد شهد بر جان غمين
قي كند او زهر و درد، اين انگبين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
دمت گرم
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
گل گفتي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
والا ...!
ویدئو برای من سخت باز میشه، لطفاَ متن طولانی مصاحبه را هم بیاورید
گريه، خنده، سينه زني، حركات موزون...همه اين حالات و اقدامات را مي توان به عنوان ابزار هاي كسب تعادل روحي در يك جامعه بكار گرفت. اين وظيفه قدرت عمومي نيست منابع كسب تعادل و ثبات روحي را براي جامعه تعيين كند.
استاد ارجمند جناب آقای کیانیان ، شاد بودن مال ما ایرانیها نیست فقط بدبختیها برای ماست.
شادی شادی ای شادی. کجایی شادی؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
ما تو محل كارمون دو تا شادي داريم
فرض اينكه گفته اشان صحيح باشد اما چند سوال
1- تعريف شما از شادي چيست
2-ايا هر شادي درست است
3-از چه راه كاري مي توان شادي يك جامعه را اندازه گيري كرد
4-چه كسي صلاحيت دارد در اين مورد سخن بگويد
5- مبناي مقايسه شما كدام كشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
"چه كسي صلاحيت دارد در اين مورد سخن بگويد"
یعنی چی!؟ اظهار نظر رو هم از مردم بگیریم!؟
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
1- با سوالات ابهام آمیز سفسطه نکن. مشابه سوالات 1و 3 رو میشه برای هر مفهوم انتزاعی مطرح کرد. جواب خودت برای این سوالا چیه؟
2-مبنای مقایسه: آمار نزاع خیابانی ،خودکشی، طلاق ، خیانت ،قتل های خانوادگی، زورگیری و...
بله شادی از جامعه ایرانی رخت بربسته است
اخبار را که نگاه می کنی خبر بد میدهد --- روزنامه ها را که می خوانی خبر بد می دهند ---- سایتها را که بررسی می کنی همش نوشته اند یک خبر بد -- یک اتفاق بد ---- همین بدبده ها است که مردم دارند همگی از دم بد می شوند...
رفتارهای خشمگین و غضبناک و اهانت آمیز و تحقیر دیگران و خودبزرگ بینی و پرخاشگرانه این ها همه علائم کمبود عشق با کلیه مظاهر آن و تبعات و تعلقات آن است
در شهری که عشق با تمام معانی و ابعاد و نسخه ها و با تمامی ریشه ها و مصادیق عینی آن و در تمامی سطوح گم بشود خب نتیجه همین است که شما و بنده می بینیم جوانان ازدواج نمی کنند و ازدواج کرده ها بچه نمی آورند و یا طلاق می گیرند و یا جدا زندگی می کنند و یا رابطه بین همسران به حداقل می رسد جلسات زنان با زنان زیاد و جلسات مردان وتو می شود مردان آب آور خانه می شوند مردان فقط راننده و کارت بانکی هستند و ارزش شان در حد همان دو روز اول ماه است که پولی در حساب دارند مردانگی شان فقط در شناسنامه و در حد کارت ملی و ثبت عنوان خانواده در صفحه یارانه است و محبت را هم فقط در کتب اساطیری می توان یاد کرد و امروز دیگر اسامی تهمینه لیلی شیرین زلیخا محبوبه و … از هویت و فرهنگ ما خارج شده و حتی یاد نام های گلاره و نسترن و شقایق ما را به یاد فیس بوک می اندازد و بر دیوار اتاق خانه ها دیگر عکس هایشان هم نیست و ... آیا ما در جنگیم؟ چقدر؟ کجا؟ با کی؟ تا کی؟ و چرا؟
تو فرهنگ ما اگه کسی زیاد بخنده بعد رفتنش میگن چقدر ادم سبک و لوده ای هست ولی اگه ادمی مردم رو بگریونه میگن به به چه ادم سنگین وخوبیه عده ای این وضعیت رومیخوان ....
با 600 هزار تومان حقوق شاد بودن مجزه است
فرهنگ غنی ایرانی که در کلام بزرگان و عرفا و شاعران ایران پهناور آمده است،همه و همه این را می گوید که شاد باش و شاد زی (زیستن).
اگر احساس می کنید که درموسیقی اصیل ایرانی از غم صحبتی می شود این غم یار است و غم دوری از یار یاران یا پروردگار جهانیان است و اصل طلب و شاد بودن در مسیر طلب می باشد.
ما ایرانی ها را از فرهنگ غنی و جهانیمان دور کرده اند و آه و اندوه را برایمان آورده اند....
جناب کربلا شاید 5شنبه و جمعه های شما با استخری که بلیتش رایگانه و کنسرتی که البته با اکراه و برای نظارت میرید پر باشه. شاید 5 شنبه جمعه ها به مجتمع های تفریحی برید که آدرسشو فقط خودتون بلدید. ولی امثال من تفریحش دود کردن ارزونترین سیگار (که از سود اونم نگذشتن و تقلبی شده) و چشم دوختن به زمینه. چون اگه سرمو بیارم بالا همین یذره خوشیم با دیدن وضع خیابونا و ماشینای مدل بالا جاشو به احساس جیگر بودن میده. اگر منم به جای درس خوندن میرفتم دنبال پول و با خالی بندی و چاپلوسی جیبم و پر میکردم(که اگر به عقب برگردم هم نمیکنم) الان شاد بودم. شاد بودن خرج داره اخوی. پولش باشه ما هم بلدیم شاد باشیم. باور کن
پاسخ ها
کربلا183
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اقا محسن :

اولا من یه قانون کلی رو بر اساس رفت و امد مردم گفتم ....

دوما گفتم که ما باید با امکاناتی که داریم برای خودمون شادی رو بسازیم ....

سوما گفتم که دین به منو تو یاد داده برای ارزوها و اهدافمون تلاش کنیم نه اینکه سرمون نگیریم بالا که حسرت ماشین مدل بالا و غیره رو بخوریم

چهارما: کسی که بخواد با چابلوسی و خالی بندی و غیره پول در بیاره همون بهتر که در نیاره ..چون باید خرج دعوا دکتر و بدبختی ها کنه...این قانون خداوند و طبیعته...

پنجما منم تو تهرانم مثل تو و خیلی از جوونای دیگه زندگی میکنم مستاجری و متاهلی با ماهی350 تومن در امد...پس درک میکنم خیلی چیز ها رو و همچنین بمرفه بی درد هم نیستم ...

و دست اخر اینکه بازم میگم ما باید با امکانتی که داریم شادی رو برای خودمون بسازیم و برای اهدافمون هرچه که هست تلاش کنیم...
شادی یعنی به آئین وفرهنگ عمل بشود یکی از آنها ازدواج به موقع جوانان
از زمینه هایش که اهمیت کمتری نسبت به واجبات آن دارد پدر بتواندبرای فرزندانش
جهیزیه تهیه کند
بيائيد قبول كنيم كه مملكت ما شاد نيست ...همه بفكر لقمه ناني براي سير كردن خانواده خودشان هستند ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
کی شعر ترانگیزد خاطر که حزین باشد
یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد.
الان طوري شده كه وقتي مي خندي بعضي ها با تعجب فكر مي كنند فرد يامست است يا ديوانه وسفيه وسبك مغزتا بخواهي براي گريه كردن برنامه داريم جامعه اي كه شادي ازآن رخت بربندد ديگر؟
اصلاً مگر قرار بوده و است که ما شاد باشیم؟ آقا رضا، چرا کفر میگویید؟ اصلاً کی ادعا کرده است که ما شادیم؟
رفتارمون توی خیابون ها نشان میده که شادیم؟ من که به سهم خودم نیستم.
به ندرت هم کسی رو شاید ببینم که شاد باشه. خیلی طنزهای بیمزه هم که نشون میده مصنوعیه و بنظر نتیجه عکس در رفتارمون میده.
یک دقت کنیم به این برنامه دوربین مخفی بیرون که بیشتر کانادا است، یه چند تا تو ایران زحمت کشیدند و خوب در نیومد چون ما اصولاً یااسترس داریم یا غم و غصه و یا بدهی و نومیدی و هزار مصیبت دیگر.
یک کار اساسی لازم داره و فکر نکنم حالا حالاها دنبال نشاط باشیم.
این حرف دل مردم در میان مسئولان چقدر خریدار داره مردم با شیب ملایم دارن از بین میرن اگر اینها نباشن هیچ چیز دیگر نخواهد بودهمه این را می دانند دنبال سیاست وبرنامه های غلط نروید این همه سال خیلی بیشتر بود
به داد بی صدای مردم برسید
دلتون بسوزه من خرم و خیلی شاد
تابناک خدایی حداقل این نظر من رو سانسور نکن
بعضی‌ها که بالا دامنت گذاشتن انگار تو این کشور زندگی نمی کنن یا اگر هستند جز اون 5 و درصد غیر تشریف دارند
اولا اگر بخواهیم طبق هرم مازو قضاوت کنیم خیلی از ما ایرانی ها در تهیه مایحتاج اولیه زندگیمان موندیم یعنی خوراک پوشاک و مسکن
خیلیامون هیچ تو امتیازهای اولیه هم موندیم تازه کلی هم بدهکاریم !
افسردگی و زودرنجی و عدم تحمل همدیگه و کلی مشکلات و علایم بیماری های روانی تو چهره ها و رفتارهای غالب اکثریت موج می زنه
دروغ و دغل و فریب جز رفتار های معمول افراد جامعه شده
سن ازدواج به 30 سال رسیده و..........
حالا گیرم امکانات شادی هم مهیا
دل خوش و پولش کجا بود؟
دلم مى سوزد از باغى كه مى سوزد.....
هر كس اخبار صدا و سيماي ميلي آقاي ضرغامي را نگاه كند فقط موارد ذيل را مي بيند
سيل
زلزله
انفجار
خارج شدن قطار از خط
سقوط هواپيما
رانش زمين
حملات اسرائيل به فلسطينيها
بعد از اخبار هم گزارش خبري آبدوغ خياري
بعد ميگن چرا مردم ماهواره نگاه ميكنند بدبختها از اين خوراكهاي صدا سيما خسته شده اند راهي براي مردم نگذاشته ايد فيلمهاي سينمايي هم عين فيلمهاي هندي شده
وقتی بخوای شاد هم بشی باید پول خرج کنی از کجا باید شادی بخریم حقوق ماکه بیشتر از ماهی 700تومن نیست ؟
عشق را در پستوي خانه نهان بايد كرد ...
کربلا 183
یا واقعا نمیفهمی یا داری از این راه امرار معاش میکنی.همین و بس
آقای کربلا183
تفکر امثال شماهاست که الان جوان به سن ازدواج رسیده نمیتونه تشکیل خانواده بده و از نظر روح وروان پریشان میشه لطفا سرتان را از زیر برف بیرون بیارید تابناک نامردی نکن منتشر کن
به دیاری که شادی گیسو بلند طناز ما ؛ خنده را پنهان کند و شادیش را کم کرده و ابروانش جمع کند تا که غم پرور داستان ما مبادا رد غمش را گم کند ، چاره چیست؟
شادیها رخت سفر بربندند و سوی دیگر ره کنند؟!؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی