بازدید 19078
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: نوای علیرضا قربانی را بشنوید و سری به گالری‌ها بزنید

علی دایی ضمن استقبال از «آرزوهای موقت در خیال موقت» گفته دوست دارد تا از این پس، پایان هفته‌ها را با خانواده‌ گالری‌گردی کند... زنده رودی، هشت تابلو را که بنا بر منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده، به موزه هنرهای معاصر اهدا کرد و این آثار در لابی موزه رونمایی شدند.‌ نمایشگاه عکس عروسان مخبرالدوله نیز افتتاح خواهد شد.‌
کد خبر: ۴۰۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۵ 29 May 2014
دومین آخر هفته خردادماه در حالی فرا رسید که برای پایان هفته برنامه‌های متعددی پیش رویتان است‌؛ اما پیش از آن، نوای «در رثای شهید بلخی» از اشعار رودکی را با نوای علیرضا قربانی بشنوید: «از شمار دو چشم یک تن کم / وز شمار خرد هزاران بیش».

به گزارش «تابناک»، هفته‌ای که گذشت، بستر رویدادهای‌ متعددی در حوزه فرهنگ بود که شاید درگذشت هوشنگ سیحون، معمار مطرح ایرانی ـ که دو دهه اخیر را در کانادا زندگی می‌کرد‌ ـ مهم‌ترین آنها باشد. معماری آرامگاه نادرشاه، کمال الملک، ابوعلی سینا، خیام، محمدتقی خان پسیان، موزه توس، بانک سپه تهران، بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در توس و... از ماندگار‌ترین یادگارهای سیحون به شمار می‌رود.

گلایه اساتید موسیقی نسبت به ‌حمایت نکردن از موسیقی به اندازه مورد انتظار که عمده‌ترین نقد نیز توسط استاد شهرام ناظری مطرح شد. ‌از دیگر رخدادهای این هفته‌ رونمایی از فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» ساخته جدی روح الله محمودی و یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران در یک سال اخیر است که دیدن آن در این پایان ‌هفته‌ توصیه می‌شود.
در کنار اینها، گالری‌ها نیز برای آخر هفته برنامه تدارک دیده‌اند که برخی از برنامه‌های گالری‌ها‌ از این قرار است؛ نمایشگاه تازه‌ترین آثار پویا آریان‌پور، عصر جمعه دوم خرداد ۹۳، با حضور چهره‌های هنری و ورزشی گشایش یافت. این نمایشگاه با حضور آیدین آغداشلو، علی دایی، سعید عبد ولی، تا‌ها بهبهانی، بهزاد فراهانی، فرهاد آییش، مجید ملا نوروزی، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، داوود موسایی، اعضای تیم ملی تنیس ایران، حبیب الله صادقی، عبدالمجید حسینی‌راد، ایرج اسکندری، عطا الله امیدوار، امید روحانی، سامان مقدم، عبدالله انوار، علی قربانزاده... در گالری بوم آغاز به کار کرد.

«آرزوهای موقت در خیال موقت» نام این نمایشگاه است که آریان‌پور ۲۲ اثر نقاشی با تکنیک اکرلیک ‌روی بوم و ترکیب مواد ‌روی مقوا را به همراه دو مجسمه کانسپچوال آرت از جنس آینه، شیشه نقاشی شده، گچ و خمیر ‌روی چوب ارائه داده است. علی دایی ضمن استقبال از این نمایشگاه گفت، دوست دارد تا از این پس پایان هفته‌ها را با خانواده به گالری‌گردی بپردازد.

فیلم: نوای علیرضا قربانی را بشنوید و سری به گالری‌ها بزنید
بهزاد فراهانی و علی دایی در افتتاحیه «آرزوهای موقت در خیال موقت»

پویا آریانپور متولد ۱۳۵۰‌‌ تحصیلاتش را در رشته نقاشی به پایان رسانده و از سال ۱۳۷۲ ‌حرفه‌ای نقاشی می‌کند؛ این دهمین نمایش انفرادی پویا آریان‌پور است که صاحب رکورد‌های فروش چشمگیری مانند پنجاه هزار دلاری از حراج کریستیز است. آثار او پیش از این در گالری‌های معتبر کشورهایی چون سوئد، سوئیس، انگلستان، فرانسه، امریکا، ترکیه، چین، کویت، امارات، بنگلادش... ‌روی دیوار رفته و ‌استقبال ‌شده است.

تدریس نقاشی از سال ۱۳۷۳ در دانشگاه آزاد اسلامی و ساخت ویدیو از دیگر فعالیت‌های وی در زمینه هنر است. «آرزوهای موقت در خیال موقت» تا سیزدهم تیرماه ۹۳ در گالری بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

نمایشگاه عکس‌های امید محکمی با نام «مچاله‌های خون» عصر پنجشنبه هشتم خرداد‌ ۹۳ در گالری شکوه افتتاح خواهد شد. محکمی در نخستین نمایشگاه انفرادیش، چهارده قطعه عکس رنگی در ابعاد ۱۴۵×۱۰۹ سانتی‌متر روی ‌کاغذ دست ساز کانسون با موضوع خشونت ارائه داده است. این آثار با نگاه انتزاعی خلق شده‌اند و محکمی برای رسیدن به این انتزاع چینش انجام داده است. هر کدام از عکس‌ها ‌‌تنها یک المان دارند و فرم آن‌ها القا کننده مفهوم مورد نظر عکاس است.

نمایشگاه عکس «مچاله‌های خون» با حمایت و همکاری چاپ استودیو‌ ۲۵ و شرکت فرانسوی کاغذ کانسون با پیشینه پانصد ساله در گالری شکوه برگزار می‌شود. امید محکمی متولد ۱۳۵۷ شیراز است. او کار‌شناسی عکاسی از دانشگاه آزاد تهران دارد و از سال ۱۳۷۵‌ حرفه‌ای عکاسی می‌کند. فعالیت عکاسی او بیشتر در زمینه عکاسی از آثار موزه و آثار هنری بوده است. «مچاله‌های خون» نخستین نمایشگاه انفرادی وی به شمار می‌رود. «مچاله‌های خون» تا سیزدهم خرداد ماه در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه شهید امیر نوری، شماره ۱۹ دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

در رویدادی دیگر، تورج خامنه‌زادهٔ مجموعه‌ای از عکس‌های خود را با موضوع ترس از شرایط اجتماعی، در نمایشگاهی با نام «جنگل هول» در گالری محسن به نمایش گذاشته است. نمایشگاه شامل ۹ قطعه عکس به سبک عکاسی استیج (چیدمانی) است. موضوع کار‌ها نوعی ترس و وحشت برآمده از شرایط اجتماعی است که در دوره‌های متفاوت بوده است. نمایشگاه «جنگل هول» از دوم تا سیزدهم خرداد ‌از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری محسن به نشانی بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ میزبان علاقه‌مندان است. گالری محسن پنجشنبه‌ها تعطیل است.

فیلم: نوای علیرضا قربانی را بشنوید و سری به گالری‌ها بزنید

محمد بهابادی مجموعه میکس‌مدیای خود را با موضوع دیوارهای شهر یزد و نمایشگاهی از نقشه‌های فرش را در گالری آن به نمایش گذاشته است. به گفته بهابادی، این نمایشگاه به هیچ وجه نمایشگاهی برای نقش فرش و خوش‌نویسی نیست، بلکه یک کار مفهومی برای بیان‌‌ همان گلایه‌ای است که هنرمند یزدی داشت و هنرمندان معاصر هم به نوعی این گلایه را همراه خود دارند. نمایشگاه آثار محمد بهابادی از اول تا ۲۱ خرداد ماه در گالری آن به نشانی ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر است. گالری آن شنبه‌ها تعطیل است.

در اتفاقی دیگر، نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با نام عروسان مخبرالدوله نهم خرداد در گالری راه ابریشم گایش خواهد یافت. این نمایشگاه که تا چهارم تیر‌ ادامه خواهد داشت، حاصل نگاه این عکاس در حوزه مستد اجتماعی است و شامل سی عکس سیاه و سفید در ابعاد گوناگون است.

عکاس در این مجموعه با محور قرار دادن فضای کارگری خیاط خانه‌های لباس عروس در یکی از محله‌های قدیمی تهران و با حذف رنگ در آثارش مخاطب را به خوبی درگیر فضای ذهنی خود می‌کند، سردی فضای کارگری بر رنگی که از شنیدن نام لباس عروس در ذهنمان نقش می‌بندد غلبه ‌و ما را با فضایی تازه نسبت به آنچه از دوزندگان لباس عروس در ذهن داشتیم روبه‌رو می‌کند.

در گوشه‌ای از نوشته تهمینه منزوی در معرفی این نمایشگاه آمده است: «پل چهارراهِ مخبروالدوله، چهارطرفِ چهارراه را به هم متصل مى کرد. وقتى بالاى پل ایستادم، رو به ضلعِ جنوبى به کوچه‌اى پر از لباسِ عروسى فروشى خیره شدم، ویترینى داشت که جلویش را برگ‌هاىِ درخت پوشانده. رمز و رازى در معمارى این ساختمان بود که باورم نمى‌شد، این مکان متعلق به تهران است. برایم عجیب بود که چه کسانى در این ساختمان هستند و پنجره‌هاى آن را با لباسِ عروس مزین کرده‌اند.»

فیلم: نوای علیرضا قربانی را بشنوید و سری به گالری‌ها بزنید

علاقه‌مندان ‌دو هفته و همه روزه، جز شنبه‌ها از ساعت ۴ تا ۸ بعد‌از‌ظهر می‌توانند با مراجعه به گالری راه ابریشم، واقع در خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳ از این نمایشگاه دیدن کنند.

همچنین سومین نمایشگاه پروژه عکاسی «تداوم» به مناسبت بازگشایی گالری «شماره ۶» در مکان جدید و با حضور عکاسان صاحب‌نام در حوزه عکاسی مستند اجتماعی افتتاح شد. پروژه «تداوم» به طور تخصصی به عکاسی مستند اجتماعی می‌پردازد. پیش از این نخستین دوره این نمایشگاه با موضوع عکاسی مستند دوره قاجار با برگزیده‌ای از عکس‌های بایگانی‌های شخصی برگزار شد. دومین دوره هم مربوط به عکس‌های مستند اجتماعی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی بود که آثار بیش از بیست عکاس مطرح مستند اجتماعی در آن به نمایش گذاشته شد.

نمایشگاهی که امسال برگزار می‌شود، سومین دوره پروژه «تداوم» است که به عکس‌های مستند اجتماعی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در ایران می‌پردازد. در این نمایشگاه، نوزده عکاس با آثارشان ‌خواهند بود. گالری «شماره ۶» تنها گالری ایران است که نگاهی ویژه به عکاسی مستند اجتماعی دارد. در جایزه عکس شید هم از این گالری به دلیل فعالیتش در این زمینه تقدیر شد.

جمشید بایرامی‌، کامران جبرئیلی‌، فرزانه خادمیان‌، مسعود خامسی‌پور، نادر داودی، حجت سپهوند‌، حسن سربخشیان‌، مجید سعیدی‌، فرهاد سلیمانی‌، امید صالحی، بابک صدیقی‌، عطا طاهرکناره‌، حسین کریم‌زاده‌، رضا معطریان، مهدی منعم، ساسان مویدی‌، بهروز مهری‌، راهب هماوندی‌ و پیمان هوشمندزاده عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند. نمایشگاه «تداوم ۳» روز جمعه دوم خرداد ماه در گالری شماره ۶ به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، شماره ۲، طبقه همکف گشایش یافت و تا سیزدهم خرداد ادامه خواهد داشت. گالری شماره ۶ پنجشنبه‌ها تعطیل است.

این روز‌ها نمایشگاه محمود زنده رودی (زنده) در گالری ساربان برپاست؛ نمایشگاهی که میزبان مجموعه آثاری است که این هنرمند ساکن فرانسه در یک دهه اخیر خلق کرده است. این نمایشگاه شامل ۲۸ اثر از این هنرمند است که با تکنیک کلاژواکرلیک در ابعادی ‌همچون ۸۰ در۸۰ و حداکثر ۱۶۲ در۹۷ سانتی متر روی بوم خلق شده‌اند. محمود زنده‌رودی (زنده) نقاش خاطرات، یاد‌بود‌ها و ارزش‌های فرهنگی است که بیشترین بخش ‌زندگی خود را در آن زیسته و تجربه‌ها آموخته است. او آثارش را نه زنده رودی بلکه زنده امضا می‌کند.

محمود زنده رودی که با نام (زنده) فعالیت می‌کند، هشت تابلو را که بنا بر منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است، به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و این آثار در لابی موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شدند. نمایشگاه آثار محمود زنده رودی (زنده) تا دوازدهم خرداد ماه همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ساربان ادامه دارد. گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره ۸ ‌‌است.

نمایشگاه عکس «خانه در آتش۲» عصر روز یکشنبه، چهاردهم خرداد، همزمان با روز مقاومت و پایداری با نمایش آثار پنجاه عکاس در موزه هنرهای معاصر فلسطین گشایش یافت. این نمایشگاه شامل هفتاد عکس برگزیده از پنجاه عکاس است که نادیده‌های مناطق مسکونی بمباران شده هشت سال دفاع مقدس و جنایت‌های فجیع رژیم عراق را در بمباران شیمیایی حلبچه و بستان تا حملات ناجوانمردانه به خانه‌های بی‌دفاع تهران، خرمشهر، آبادان و اهواز را به تصویر کشیده است.

آثار عکاسانی چون سعید صادقی، مهدی منعم، علی کاوه، محسن راستانی، بهروز مرادی، مرحوم بهمن جلالی، مجتبی آقایی و جاویدالاثر کاظم اخوان و نیز تعدادی از تصاویر آرشیو وزارت نفت در نمایشگاه عکس «خانه در آتش» به معرض نمایش گذاشته شده و ناگفته‌ها و کمتردیده شده‌هایی را به تصویر می‌کشد که نشانگر عمق فاجعه انسانی به وقوع پیوسته در مناطق مسکونی درجنگ تحمیلی است که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

این نمایشگاه تا۳۱ خرداد ماه در موزه هنر‌های معاصر فلسطین بر پاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از آن به نشانی موزه هنرهای معاصر فلسطین واقع در میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره ۷۴ بروند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است.

نمایشگاه عکس «ای امام چرا بچه‌های شهدا را تنها گذاشتی» به مناسبت ارتحال امام (ره) ساعت ۱۶ شنبه دهم خرداد در گالری شماره یک خانه عکاسان افتتاح می‌شود. این نمایشگاه در کنار عکس‌های مربوط به ارتحال امام مجموعه عکس «۱۵ خرداد» هم قرار می‌گیرد. این مجموعه ۲۲ اثر از عکاسانی چون، احمد ناطقی، فتح الله محمودی، یوسف گرامی، سید جواد سیدآبادی، ابراهیم نبی‌پور است و تا نوزدهم خرداد ماه در گالری شماره یک خانه عکاسان در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برای علاقه‌مندان برپاست.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی