بازدید 30020

ابتکار بزرگ شهید خرازی برای تصرف یک روزه خرمشهر!

چندین بار نیروهای عراقی به خاکریز تحت تصرف ما حمله کردند و هر بار توسط رزمندگان به رگبار بسته می‌شدند. باید تدبیری اندیشیده می‌شد تا وحدت نیروهای محاصره شده دشمن از بین می‌رفت و انگیزه مبارزه از آن‌ها گرفته می‌شد،‌ زیرا درگیر شدن ما با آن‌ها برای ورود به شهر و گسترش جنگ شهری تلفات زیادی داشت.
کد خبر: ۴۰۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶ 24 May 2014
ابتکار بزرگ شهید خرازی برای تصرف یک روزه خرمشهر!امروز ‌مصادف است با سالروز آزادسازی خرمشهر که به ‌روز مقاومت و پیروزی نام گرفته است؛ از آن جهت ‌که در این روز، سرنوشت جنگ و ملت ایران تحولی دوباره یافت و به همه جهانیان ثابت کرد که نیروی ایمان در برابر همه ارتش‌های دنیا پیروز است و اگر امام امت معنای پیروزی را در ادای تکلیف الهی می‌دانست، از آن جهت بود که هیچ نیرویی در برابر خداوند سرنوشتی جز شکست ندارد و اگر به ظاهر چند روزی پیروزی را تجربه کند، بی‌گمان پیروزی نهایی از آن صالحان است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، پیام زیبای حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت این پیروزی است که برای همه مردم ایران در آن روز‌ها شیرینی دوچندان داشت‌ و همچنین روایتی از صبح سوم خرداد سال ۶۱ است که با ابتکار بزرگ شهید خرازی توانستیم با کمترین تلفات و تنها در کمتر از یک روز، «خرمشهر» یعنی شهری را که نوزده ماه در تصرف دشمن بود و هزاران نیروی عراقی به همراه مهمات و تجهیزات هنوز در آن ‌مانده بود‌ به تصرف درآوریم.

بسم الله الرحمن الرحیم

با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است. مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابر جنایتکار دهر به تباهی کشیده شدند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی هدیه آوردید و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین کار فداکارانی هستند که ستاره درخشنده پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نور افشانی خواهد کرد.

هان‌‌ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتشی، سپاهی، بسیجی، ژاندارمری، شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و عزیز هشیار باشید که پیروزی هر چند عظیم و حیرت انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست، غافل نکند و غرور فتح، شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطر‌ناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی می‌آورد و من با آنکه به همه شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، از تذکری که برای مؤمنان نفع دارد، باید غفلت نکنم، چنانچه از نصیحت به حکومت‌های همجوار و منطقه دریغ ندارم و آنان می‌دانند امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن می‌گویند. من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌دهم که اگر از اطاعت بی‌چون و چرای امریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشیمانی نخواهید دید. قدرت‌های بزرگ پیش از آنکه از شما استفاده نمایند، از شما طرفداری نمی‌کنند و شما‌ها را برای منافع خویش به هلاکت می‌کشند.

اینجانب در پیشگاه مقدس خداوند تکلیف الهی خود را ادا نمودم. اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می‌کنم و سلامت و پیروزی آنان را خواستار هستم. سلام و درود بی‌پایان بر فرماندهان قوای مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت دلیر ایران عزیز و سرشار از شادی‌ها. (روح الله موسوی خمینی)

ابتکار بزرگ حاج حسین خرازی برای تصرف شهر

گردان‌های پیاده پس از عبور از دژ خرمشهر، از طریق گمرک به اروند رود رسیدند. با محاصره کامل خونین شهر و قطع ارتباط منطقه شلمچه با این شهر، بیش از پانزده هزار سرباز عراقی در آستانه اسارت قرار گرفته بودند.

ارتباط مخابراتی فرماندهان عراقی با یگان‌های محاصره شده برقرار بود و به همین دلیل با بالگردهای نظامی از جناح جنوبی اروند رود تدارک می‌شدند. همچنین یگان‌های زرهی دشمن از منطقه شلمچه برای شکستن محاصره فشار زیادی‌ به نیروهای اسلام وارد می‌کردند.

چندین بار نیروهای عراقی به خاکریز تحت تصرف ما حمله کردند و هر بار توسط رزمندگان به رگبار بسته می‌شدند. باید تدبیری اندیشیده می‌شد تا وحدت نیروهای محاصره شده دشمن از بین می‌رفت و انگیزه مبارزه از آن‌ها گرفته می‌شد. زیرا درگیر شدن ما با آن‌ها برای ورود به شهر و گسترش جنگ شهری تلفات زیادی به همراه داشت.

حسین از اولین لحظات رسیدن نیرو‌ها به اروند رود، در خط مقدم مستقر شد و با یک دستگاه جیپ که ‌داشت سر تا سر منطقه را کنترل می‌کرد. وی پیش از آغاز مرحله سوم عملیات، زمانی که گردان‌های خط‌شکن را برای اجرای طرح مانور توجیه می‌کرد گفت: «باید هدف اصلی ما تصرف خرمشهر باشد. اگر تا بصره هم پیش برویم، مردم در انتظار آزادی خرمشهر هستند...».

در ساعات اولیه روز یکی از افسران دشمن به اسارت ما درآمد، حسین با او صحبت کرد و اطلاعات لازم از وضع عراقی‌ها را در ‌شهر به دست آورد. در کنار خاکریز نشسته بودیم، حسین برای ورود به شهر در فکر بود. پس از چند دقیقه دستور داد اسیر عراقی را به خط بازگرداندند. این بار حسین آقا او را بیشتر تحویل گرفت. کم کم از رفت و آمدی که دور و بر او بود اسیر عراقی فهمید که فرد مهمی است؛ اما باور نمی‌کرد که فرمانده لشکر باشد.

حسین به افسر عراقی گفت: «تو را به داخل شهر می‌فرستیم. با سربازان عراقی صحبت کن و بگو ما مردم بدی نیستیم و با آن‌ها بد‌رفتاری نخواهیم کرد. آن‌ها را قانع کن که نترسند و تسلیم شوند، وگرنه بسیاری از آن‌ها ‌زیر آتش کشته خواهند شد‌».

اسیر عراقی تحت تأثیر برخوردهای خوب بچه‌ها قرار گرفته بود. خرمشهر زیر آتش سنگین طرفین درگیری بود. او اکراه داشت دوباره به میان عراقی‌ها بازگردد اما وقتی به اهمیت کار خود پی برد، پذیرفت. از خاکریز بالا رفت و از راهی که در دید نبود به طرف ساختمان چند طبقه سفید رنگی که در گمرک خرمشهر بود حرکت کرد.

چند دقیقه قبل یک بالگرد دشمن که قصد داشت، مهمات برای نیروهای خود تخلیه کند با آتش رزمندگان اسلام سقوط کرده و نیروهای محاصره شده دشمن از لحاظ روحی در شرایط مناسبی نبودند. همه منتظر نتیجه ماندیم. دقایقی گذشت. ناگهان در کمال ناباوری دیدیم، هزاران عراقی به طرف ما می‌آیند. صدای الله اکبر و الموت لصدام آن‌ها بلند بود، بیشتر آنان پارچه‌ای سفید به علامت تسلیم در دست داشتند. شمار آن‌ها آنقدر زیاد بود که می‌ترسیدیم حتی بدون اسلحه بر ما غلبه کنند.

از آن نقطه حدود پانزده هزار نفر از سربازان دشمن به اسارت درآمدند. اسرای عراقی را در حال دویدن به طرف جاده اهواز هدایت کردیم. آن صحنه یکی از عجیب‌ترین رویدادهای دوران دفاع مقدس بود.

ابتکار جالب حسین آقا، به نتیجه رسید و با کمترین تلفات ممکن و محاصره یک روزه خرمشهر به دست یاران امام باز پس گرفته شد. در حالی که در روزهای آغاز جنگ، مدافعان مظلوم این شهر بدون ‌داشتن سلاح‌های مورد نیاز، ۳۵ روز مقاومت کرده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۵۲
یاد شهدا زنده باد
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
الگوی ما پیامبر و امامان هستن
همه جا از الگو میشه ایده گرفت فتح مکه بدون خون ریزی و تدبیر پیامبر رو بیاد بیارین شاید شهید عزیز خرازی هم از فتح مکه الگو گرفتن که این ابتکار رو زدن
اونا که با شهدای صدراسلام محشورن خدا به داد ما برسه
روحش شاد و راهش پر رهرو باد (حاج حسین)
یاد باد از 23 هزار شهید استان اصفهان
خرازی همت کاظمی
اصفهان برای آزادی خرمشهر بیشترین شهید را داد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
فرق نداره کدوم استان بیشتر شهید داده یا نه. شهید، شهیده...
روحش همشون شاد
میهمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
آخه چرا منفی؟ این واقعیت هست...روح تمام شهیدان شاد و درود بر خانواده شهدا.
احمد از مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
درود برتمامی شهدای بزرگ ایران وسرداران رشید آن وشهدای بزرگ شهر همیشه در صحنه اصفهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
یاد وخاطره همه شهیدان عزیزچون همت وجهان اارا و تمام گلگون کفن های این مرز وبوم جاودان باد.شهیدان در کالبد یک شهر واستان وکشور نمی گنجند.متعلق به بشریت هستند .روحشان شاد.
سلام بر روان پاک شهدای میهن
خدا رحمتشون کنه ... شجاعت وقتی با تدبیر و ذکاوت و رافت توام باشه همچو شاهکارهایی تو تاریخ بشر به ظهور میرسه .. لازمه که دوستان صاحب امکان دسترسی به آرشیوها و مستندات جنگ یک زحمتی بکشند و فایل مرتبی از این واقعه که بالا ذکرش شد رو برای سازمان صلح نوبل ارسال کنند و این شهید والاقدر در مقام بین المللی هم الگوی خیلی از فرماندهان نظامی دنیا بشه تا کمتر شاهد لت و پار شدن عده ای سرباز بیخبر از همه جا توی سنگرها باشیم حالا از هر ملت و قومی که میخواد باشه .. لعنت بر قساوت و علاقه محض انسان به بیجان کردن مخلوقات خدا ...
این خاطره برایم تازگی داشت و برای اولین بار است که مطالعه کردم.برایم بسیار جالب بود تدبیر این سردار شهید که به مولایمان حضرت امیر المومنین"ع" اقتدا کردند و با تلفات کم از دشمن و جلوگیری از صدمات بیشتر به نیروهای خودی اهداف عملیات را محقق کردند.یادشان گرامی.
خدا رحمتشون کنه ... شجاعت وقتی با تدبیر و ذکاوت و رافت توام باشه همچو شاهکارهایی تو تاریخ بشر به ظهور میرسه .. لازمه که دوستان صاحب امکان دسترسی به آرشیوها و مستندات جنگ یک زحمتی بکشند و فایل مرتبی از این واقعه که بالا ذکرش شد رو برای سازمان صلح نوبل ارسال کنند و این شهید والاقدر در مقام بین المللی هم الگوی خیلی از فرماندهان نظامی دنیا بشه تا کمتر شاهد لت و پار شدن عده ای سرباز بیخبر از همه جا توی سنگرها باشیم حالا از هر ملت و قومی که میخواد باشه .. لعنت بر قساوت و علاقه محض انسان به بیجان کردن مخلوقات خدا ...
درود بر ارواح پاک شهیدان دفاع از ایران
خوشابه حال آنهاكه رفتن واين روزها رانمي بينند
درود بر این قهرمانان وطن.............
اون روز چه غروری داشتیم
هنوز وقتی یادش میافتم گریه ام می گیره
دمشون گرم
این موضوع نشان دهنده داشتن استراتژی و اثر رهبری و مدیریت خوب بر پیشرفت و دستیابی به اهداف است. اگر کار را دست کاردان بسپاریم، هیچگاه ضرر نخواهیم کرد.
يادشان گرامي و روحشان غرق نعمت باد
روحت شاد التماس دعا وطلب شفاعت ازشما سبکبالان خدایی
حسین جان دوستت دارم
واقعا صد افسوس که چنین افرادی را داریم و در شناسوندن اونا به بچه ها و جوانان اینقدر ضعیفیم
این روحیه و اراده حسین خرازی که با دست قطع شده همچنان در جبهه ها حاضر میشده واقعا ستودنیه
یعنی دلاوری عشق به میهن عشق به مردم و اسلام تا حدی که از کشته شدن هیچ ترسی نداشته که اگر ترسی داشت بعد از اون جراحت دیگه برنمیگشت
درود بر همه ی شهدای ایران مخصوصا خرازی و همت
درود خدا بر شهيد خرازي و شهيد كاظمي و درود خدا بر كساني كه مثل اين دو فكر ميكنند و راهشان را ادامه ميدهند
شهیدان جنگ مانند کوه هستند
هرچه به لحاظ تاریخی ازشون دورتر میشیم
بیشتر به عظمت خوذشون و کاری که انجام دادند پی میبریم
حسین آقا، یه فاتحه هم واسه ما بخون.
سلام و صلوات بر روح بلند شهید بزرگوار حاج حسین خرازی شهدای لشگر امام حسین(ع) لشگر نجف اشرف و همه شهدای بزرگوار که تاریخ به آنها می بالد.
بعد از 15 سال فهميدم كه دوران بچگي بجاي فوتبالستها و بازيگرها، عكس چه كسايي رو بايد به ديوار اتاقم ميزدم
درود بر دلاوری و باتدبیری شهید خرازی
دوستتان داریم ای مردان بی ادعا
سلام و درود بر روح بلند شهدا بخصوص حاج حسین که مردان مخلص خدا بودند و خداوند نیز اینطور خیرات و برکات خود را بواسطه انها نازل می فرمود. خداوندا به حق انها مرا نیز لایق و مخلص گردان. انشا ا
عظم الله اجورکم یا انصارالله
کسی می تونه چنین تصمیمی بگیره و همچین تاثیری بذاره که یک عمر پاک و عالم بوده باشه
یاد آن روزها به خیر.چه صلابتی در جوانان جنگ بود.من دبیرستانی بودم که خبر شهامت و شجاعت اینها به گوش می رسید.خدایا عجب تاریخ زیبائی داشت این دهه 60 واقعا دهه شجاعت و جسارت بود.چقدر بحث خوبی کرد یکی از دوستان که ای کاش مستندات برخی از این سربازان شجاع به سازمان های جهانی ارائه بشود بخش بسیار با ارزشی از تاریخ کشورمان است.چطور در جنگ جهانی دوم این تعداد مستندات ارائه شده است؟
یادشان گرامی وراهشان پر رهرو
شهدا عند ربهم یرزقونند درود و سلام و سپاس به ارواح طیبه شهدایی که حتی یک وجب از خاک مان رابه دشمن ندادند
انشالله با شهدای کربلا محشور باشن
نام ایران که باشد اصفهانی تهرانی لر عرب و ترک ندارد همه ی ما جانمان فدای وطنمان
یادش بخیر حاج حسین هم محلی ما بود. هنوز وقتی چهره محجوب و خضوع این شیر جبهه ها در نظرم متصور میشوم میگریم.او علاوه بر اینکه قهرمان جبهه های نبرد بود معلم افتادگی تواضع و اخلاق بود. حاج حسین کار حسینی کرد و رفت. کاش ما واماندگان مکتب انسانیت کار زینبی میکردیم.... درجاتش متعالی و بهشت جولانگاه روح بزرگش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بله درست می فرمایید شیر درمقابل دشمن وخاضع در مقابل مردم .الله اکبر ازاین همه ایمان .بنظر حقیر رمز موفقیت ان عزیزان اعتقاد عملی به این حدیث که حب دنیا راس کل خطیئته می دانستند.دردنیا بودند اما دنیایی نبودند.
يادش بخير حاج حسين يادشان بخير تمامي شهدا هنوز بعد از چندين سال احساس غرور ميكنم ووقتي عكسي را ميبينم كه دو تا بسيجي صدها اسير عراقي را با خود به عقب ميبرند و آنه حتي تصور اينكه به اين دو تا حمله كنند را هم نميكنند ياد باد آن روزگاران ياد باد
يادى كه در دلها هرگزنمى ميرد ياد شهيدان است
درود بر خرازی و خرازیها سلام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس سلام بر شهیدان وامام شهیدان
حماسه خرمشهر من را همیشه به یاد سردار شهید حاجی پور معاون لشگر 27 می انداخت همش می گفت خرمشهر با دعا آزاد شد دعا را فراموش نکنید بزرگترین فرماندهان دنیا برای عدم سقوط خرمشهر به منطقه آمده بودند ولی خدا خرمشهر را آزاد کرد و درود به غیرت بچه های هشت سال دفاع مقدس ولی حیف که هیچ کس قدر انها را نمی داند و الان وقتی بخاطر حفظ ارزشها با مدیر اداره درگیر یشود از اداره بیرونش می کنند و در جواب بهش می ویند تمام شد آن روز ها
ان شاء ا... به آبروی شهید خرازی و دیگر همرزمان خداوند متعال شهادت را هم نصیب ما کرده و از سر تقصیراتمان بگذرد
أين أسطوره هاي شجاعت أخلاق تواضع رهروان صديق امام حيف بود شهيد نشوند واكنون در كنار مقتدايشان متنعمند
یاد این عزیزان به خیر ،زیرکی ،ایمان، ساده زیستی خصلت این راد مردان بود،
افسوس به من که از این قافله عقب ماندیم ، خدا عاقبت ما را بخیر کند
یادش گرامی، پدر بنده همرزم این شهید بزرگوار بودند. و ارادت خاصی به ایشان داشتند. و هر وقت عکسی که با ایشان داشتند می دیدند اشک در چشمانشان حلقه می بست.
درود بر شرافتشان و درود بر ایستادگی و استقامتشان و درود بر امامشان ....
سلام خدا بر حاج حسین خرازی ، فرمانده عزیزی که همیشه دلاوری هایش در جلو چشمم هست خدایش رحمت کند
کجایند مردان بی ادعا
زنده و پاینده باد یاد و نام شهیدانی که باید الگوی ما قرار بگیرند . خوشا به حال بسیجیانی که به دفاع از کشور و به فرمان امام فقیدمان خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی جنگیدند حماسه آفریدند و شهید شدند و نماندند که در دوران ما اسیر زخارف دنیوی شوند.
اقا مهران حق مطلب را ادا کرد.کاش بچه های ما به جای عکس امثال جومونگ و ... عکس قهرمانای عزیزمون را به دیوار اتاقشون بزنن.اما ... بچه های ما تقصیر ندارن .کی این عزیزان رو به ما و بچه های ما شناسانده ؟
این گونه انسانها اولیاء الله بوده و هستند که خوف و حزنی ندارند و ما هم بایستی دست کم خود را به آنان شبیه کنیم شاید از آنان شویم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار