بازدید 21662
جمعِ «نفروش‌ها» در بازار کن 67 جمع است

وقتی ایرانی‌ها این فیلم‌ها را نمی‌بینند، چرا باید خارجی‌ها تماشا کنند؟!

تحول اقتصادی حداقل انتظاری است که برای سال‌های پیش رو برای سینماگران دغدغه است ما ظاهراً این چهره‌ها تا اینجای کار نتوانسته‌اند کمکی به سینمای ایران کنند و هنوز «مبانی تجارت آزاد» نیز درک نشده و همچنان تصور می‌شود سینمای جهان نیز همچون سینمای ایران با دستورالعمل پیش می‌رود و باید سونی پیکچرز یا پارامونت در همین راستا حرکت کنند!
کد خبر: ۴۰۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷ 18 May 2014
بازار جشنواره بین المللی فیلم کن در شرایطی طی روزهای پیش رو میزبان فیلم‌های ایرانی در کنار تولیدات دیگر کشورها است که لیست‌ فیلم‌های ایرانی حاضر در این بازار به عنوان یکی از معدود فرصت‌های پیش رو برای اقتصاد بین‌المللی سینمای ایران، نسبتی با رویکردهای تجاری ندارد و ظاهراً آنچه در این بازار از سوی عرضه کنندگان ایرانی و به طور خاص فارابی فراموش شده، «مبانی تجارت آزاد» است.

به گزارش «تابناک»، سينمای ايران همچون سال‌های پیشین در قالب شركت‌های مختلف توليد و توزيع فيلم در بازار فيلم جشنواره كن حضور دارد و بنياد سينمايی فارابی كه به‌ طور سنتی و به واسطه ماهیت حمایتی و سرمایه گذاری‌اش در تولید بخشی از تولیدات هر سال سینمای ایران، اصلی ترين پخش‌كننده‌ فيلم‌های ايرانی در سطح جهان به شمار می‌رود، در این بازار شصت و هفتمین جشنواره کن نیز با 15 فیلم حضور دارد و تلاش می‌کند بخشی از ظرفیت بین المللی اقتصاد سینما را متوجه بازار فیلم ایران نماید؛ تلاشی پرسابقه که متعلق به امروز و دیروز نیست و تاکنون نیز موفق نبوده است.

فارابی البته به دلیل دیگری نیز در این جشنواره حضور پررنگی دارد و آن هم به عنوان متولی چتر سینمای ایران در جشنواره کن است که ظاهراً قرار با نان و پنیر به عنوان عذای سنتی ایرانی میزبان ایرانی‌های حاضر در جشنواره از جمله داوران جشنواره (لیلا حاتمی و عباس کیارستمی) و دیگر میهمانان باشد. در کنار این ابتکارات اما کوچک‌ترین تحولی در حوزه اصلی که همان تغییر سیاست عرضه فیلم‌های ایرانی است، مشاهده نمی‌شود و متاسفانه همان رویه اقتصادیِ شکست خورده گذشته در کن 67 نیز مشهود است.

وقتی ایرانی‌ها این فیلم‌ها را نمی‌بینند، چرا باید خارجی‌ها تماشا کنند؟!

روز جمعه 26 اردیبهشت فیلم سینمایی «حق‌السکوت» به کارگردانی هادی نائیجی و «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در بازار فیلم کن به نمایش درآمد و روز شنبه نیز مصادف 27 اردیبهشت با 17 می سه فیلم سینمایی «گنجشکک اشی‌مشی» به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد، غلامرضا رمضانی و مسعود کرامتی، «فردا» به کارگردانی مهدی پاکدل و ایمان افشاریان و «میهمان‌داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور به نمایش درآمد و امروز (یکشنبه) نیز «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی به نمایش در می‌آید.

در همین راستا روز دوشنبه 29 اردیبهشت «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش و سپس مستند «سپیده‌دمی که بوی لیمو می‌داد» به کارگردانی آزاده بیزارگیتی و «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی و روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت ابتدا «آذرشهدخت پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی و پس از آن «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی و مستند «ما همه سرباز هستیم» به کارگردانی مهدی قربان‌پور در بازار کن به نمایش گذاشته می‌شود و در پایان، روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ابتدا «دلتنگی‌های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان و سپس «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی به نمایش در خواهند آمد.

هرچند برخی از این آثار در سطح بین‌ المللی هستند و به خصوص در میان کشورهای اسلامی و خاورمیانه مشتریانی خواهند داشت اما قریب به اتفاق فیلم‌های عرضه شده در این دوره توان برقراری ارتباط با مخاطب خاص و عام بین المللی را ندارد و طبیعتاً به همین دلیل اکثراً نه به جشنواره‌های بین المللی راه یافته‌اند و نه جذابیت لازم را برای گرایش پخش کننده بین المللی برای خرید امتیاز پخش‌شان به وجود آورده‌اند و از این حیث بعید است در بازار بین المللی کن شاهد وقوع معجزه‌ای باشیم.

وقتی ایرانی‌ها این فیلم‌ها را نمی‌بینند، چرا باید خارجی‌ها تماشا کنند؟!

واقعیت آن است که کمپانی‌های عظیم به انتظار آغاز جشنواره «کن» ننشسته‌اند و معمولاً نمایندگانی در هر کشور از جمله ایران دارند، با حضور در دفاتر کمپانی‌های تولید و توزیع فیلم‌ها، فیلم‌هایی که قابلیت حضور در جشنواره‌ها و یا پخش بین‌المللی (ظرفیت تجاری) را داشته باشند، شناسایی کرده و امتیاز پخش آنها را خریداری می‌کنند و بازار کن محل عرضه تکمیلی آثار سینمایی است و ساده لوحانه است که تصور کرد نمایندگان کمپانی‌های بزرگ پخش فیلم جهان تا آغاز جشنواره‌ها برای تماشای فیلم‌ها صبر کرده‌اند.

با این اوصاف باید پذیریم با این تولیدات که مضمون و محتوای بسیاری از آنها برای تماشاگر غربی قابل فهم نیست و نیاز به یک کتاب راهنمای همراه برای درک باورها، شخصیت‌ها و نگاه‌های حاضر در سطح جامعه ایرانی دارد، نمی‌توان انتظار دستاورد اقتصادی در بزرگ‌ترین بازار فیلم بین المللی را داشت. فیلم‌هایی که در صورت اکران در کشورمان، به استثنای 4 یا 5 فیلم، جزو «نفروش‌ها» خواهند بود و افق روشن اقتصادی برایشان در کشورمان نیز وجود ندارد و حتی مخاطب خاص نیز با آن ارتباط برقرار نکرده که جشنواره‌ها مبلغش باشند، چگونه قرار است در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشتری داشته باشند و خارجی‌ها با چه انگیزه‌ای باید تماشایشان کنند؟!

تحول اقتصادی حداقل انتظاری است که برای سال‌های پیش رو برای سینماگران دغدغه است و تصور می‌شد با جذب چهره‌های اقتصادی شاهد تغییر رویه باشیم اما ظاهراً این چهره‌ها تا اینجای کار نتوانسته‌اند کمکی به سینمای ایران کنند و هنوز «مبانی تجارت آزاد» نیز درک نشده و همچنان تصور می‌شود سینمای جهان نیز همچون سینمای ایران با دستورالعمل پیش می‌رود و باید سونی پیکچرز یا پارامونت در همین راستا حرکت کنند!

تحول حداقلی در فارابی به عنوان اصلی‌ترین نهاد تولید و حمایت از تولید آثار سینمایی، انتظاری بود که احتمالاً با مدیریت فعلی این فارابی که در گذشته ثمرات حضورش در معاونت سینمایی تحقق نخواهد یافت و اگر قرار باشد چتر اقتصاد سینما همچون چتر سینمای ایران در کن به دست مدیران فارابی باشد، چند سال پیش رو نیز چشم انداز روشنی برای اقتصاد سینما مشهود نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
جون اگه ما ببينيم چيزايي از مملكت خودمون رو مي فهميم كه نبايد بفهميم اما خارجي ها بفهمند مهم نيست .................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
چون درکی از بازار کن نداریم. فکر می کنیم باید اون فیلم های خوب (به نظر مسئولان) رو در اولویت عرضه قرار بدیم! انگار شما مغازه داشته باشی و پفک و چیپس رو قایم کنی و فقط جنس هایی که خودت دوست داری رو بذاری جلوی دست مشتری. مشتری هم میگه این فروشگاه جنس نداره و میره مغازه بغلی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
میعاد جون
اینا اکران شده تو ایران
هیچ کس نرفته ببینه
متنو بخون جون هر کی دوست داری بعد نظر بپرون
نتيجه رفع تكليف مي شود اين!
آقای جعفری جلوه بزرگ ترین لیست توقیف فیلم در دوره شان در معاونت سینمایی شکل گرفت؛ فیلم هایی که بعضی هاشون رو شمقدری رفع توقیف کرد! ببینید اون دوره چه خبر بود! حالا آقای ایوبی ایشون رو آورده گذاشته رئیس فارابی که یکی از نقاط ثقل سینما است! روزهای جالبی با این فارابیِ «جدید» خواهیم داشت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
ایشان کی معاونت سینمایی وزارت ارشاد بودند؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
ناشناس 12:52
بله ایشون معاون سینمایی دولت اول آقای احمدی نژاد بودند!
خب ورشکستگی رو میگن با دلار میشه بهتر جبران کرد.
ميعاد جان خوش به حالت كه از اين فيلمها يه چيزي مي فهمي ما كه كلا از اين فيلمهاي وطني چيزي حاليمون نمي شه!$!$
فیلمهای ایرانی دامنه درک بسیار محدودی دارد به این معنی که حتی اگر چند سال از زمان ساخت فیلم بگذرد خیلی عجیب وخنده دار خواهد شد و غیر قابل باور برای خود ما ایرانیها. وبیشتر موضوعات مطرح در فیلمهای ایرانی از نظر جهانی قابل درک نیست وحتی مقطع زمانی خیلی کوتاهی برای خود ما دارد
اصولا آمار فروش فیلم ها در ایران نباید معیاری جهت محبوییت یک فیلم مورد قضاوت قرار بگیرد ‏ بعنوان ‏ مثال اکثر.... فیلم ... را تماشا کرده اند ‏ که علت آن می تواند وجود خرید بلیط توسط این سازمانها باشد لذا ارائه این دسته از فیلمها در جشنواره ها بین المللی جهت بازار یابی عملا نفی برای صنعت سینما نخواهد داشت
حساب بکن نشستند دارند برای خارجی ها نون و پنیر سبزی لقمه می گیرند :)) نون و پنیر و کباب می دادند، سنتی تر بود! با آموزش کوبیدن مشت روی پیاز و خوندن شعر ...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
نون، پنیر؟!
آقای ایوبی آدم خوبیه اما چون می خواد در چرخه مدیریت برای دوره های بعد هم بمونه، حاضر نیست هزینه بده! اینجوریه که فیلم ها رفع توقف نشدند و تحول گرایی هم بیشتر در حد حرفه
تا وقتی ادبیات غنی داریم و داستان هایی مثل شاهنامه و افسانه های کهن بسیار زیبا داریم، چرا این فیلم های هیچ و پوچ ساخته میشه که حیف لحظه ای تلف کردن پای این فیلم هاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار