بازدید 5020

مقام آمریکایی: مذاکرات حل مکعب روبیک است

مذاکرات برای نگارش توافق جامع با ایران مانند حل مکعب روبیک است نه پر کردن یک چک لیست و به همین دلیل نمی توان با پی بردن به یک بخش آن، کل طرح را بازشناخت.
کد خبر: ۴۰۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴ 16 May 2014
مذاکرات برای نگارش توافق جامع با ایران مانند حل مکعب روبیک است نه پر کردن یک چک لیست و به همین دلیل نمی توان با پی بردن به یک بخش آن، کل طرح را بازشناخت.

به گزارش تسنیم،‌ یک مقام امریکایی به خبرنگاران می گوید مذاکرات برای نگارش توافق جامع با ایران مانند حل مکعب روبیک است نه پر کردن یک چک لیست و به همین دلیل نمی توان با پی بردن به یک بخش آن، کل طرح را بازشناخت.

متن کامل سخنان این مقام آمریکایی را در نشست مذکور که قبل از برگزاری مذاکرات وین در روز سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 برگزار شد، پایگاه خبری ایران هسته‌ای بازنشر داده که  می‌خوانید:

مقام آمریکایی: کارشناسان هسته ای و تحریم ما از بعد از مذاکرات قبلی با همتایان خود تماس داشته اند. همانطور که می دانید کارشناسان ما هفته گذشته در نیویورک با هم دیدار کردند.
همانطور که قبلاً گفتیم، در این دور از مذاکرات ما تدوین پیش نویس طرح جامع اقدام را شروع می کنیم. همه با جدیت و به صورت حرفه ای به مذاکرات آمده اند. همچنین به نظر می رسد که کسانی که به میز مذاکره آمده اند خواستار راه حل دیپلماتیک هستند اما فقط قصد و نیت داشتن باعث نمی شود که این اتفاق بیفتد.

به صراحت می گویم که این کار بسیار بسیار سخت است. هشدار می دهم، صرفاً تدوین پیش نویس بدان معنا نیست که توافق، قریب الوقوع است یا این که ما قطعاً در نهایت مسائل را حل و فصل می کنیم. مسائل پیچیده ای وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنیم. ما نمی دانیم که آیا ایران قادر خواهد بود تصمیمات سخت بگیرد و به جهانیان اطمینان دهد که به دنبال سلاح هسته ای نیست و برنامه اش کاملاً صلح آمیز است.

وقتی این روند به پیش می رود، سر و صدای زیادی درباره مسائل در دست بررسی در مذاکرات به پا می شود و مردم درباره پیشروی و نوع توافق نهایی گمانه زنی می کنند. مردم تلاش خواهند کرد پیشنهادات طرفین را پیش بینی کنند. من نمی توانم به شما توصیه کنم که گمانه زنی نکنید. این شغل شماست اما در عین حال می توانیم قول دهم که شما فقط می توانید بخش هایی را حدس بزنید و حتی درباره این بخش ها نیز تردید خواهید داشت زیرا یکی از مشخصه های طرح مشترک اقدام و مذاکرات جامع تاکنون این بوده است که افراد حاضر در آنها رازدار هستند و درباره جزئیات بحث های خود صحبت نمی کنند. همه ما این نکته را جدی گرفته ایم.

بنابراین، به مردم یک نکته بسیار بسیار مهم را یاد آوری می کنم: کسی نمی تواند فقط با پی بردن به یک جزء از موضوعات مورد بحث، توافقنامه را تعریف کند. کسی نمی تواند با رمزگشایی یکی از قطعات، به کل طرح جامع پی ببرد. این روند مثل حل یک مکعب روبیک است. فقط یک راه وجود ندارد که با آن جامعه جهانی در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان یابد. به عبارت دیگر، ما روی یک بسته و نه یک چک لیست کار می کنیم. و این که چگونه بر سر هر مسئله خاص به توافق می رسیم ، بر نتیجه کلی و نهایی تاثیر خواهد داشت.

بر مهلت تعیین شده در بیستم ژوئیه تمرکز کرده ایم و تا آن موقع هر روز به کار خود ادامه می دهیم.اگر زمان مذاکره درباره طرح مشترک اقدام را بخاطر داشته باشید، می بینید که تا آخرین دقایق نیز درباره مسائل و اختلافات گفتگو کردیم.
همانطور که گفتیم، این روند خیلی سخت تر از مذاکرات طرح مشترک اقدام است. اما ما خود را متعهد می دانیم به تلاش ادامه دهیم زیرا می دانیم که مسیر دیپلماتیک تنها راه و بهترین شانس برای برطرف کردن نگرانی هاست.

عباس اصلانی از خبرگزاری تسنیم:
یکی از مذاکره کنندگان روس امروز صبح گفت که احتمال توافق درباره مسائل اراک و شفافیت (بازرسی ها) بیشتر از مسائل دیگر است.آیا پیشرفت هایی در این خصوص حاصل شده است؟ و پرسش دیگرم این است که آیا درباره توانمندی موشکی ایران نیز در این دور از مذاکرات بحث می شود؟

مقام آمریکایی:
نمی توانم درباره جزئیات اینکه در چه نقطه ای از مذاکره قرار داریم یا قرار نداریم، صحبت کنم. مسائلی که به آن اشاره کردید، مسائلی هستند که درباره اش بحث می کنیم و همه بخشی از مکعب روبیک هستند، که بدنبال راه حل شان هستیم. درباره پرسش دوم نیز باید بگویم که قطعنامه های شورای امنیت باید مورد توجه قرار بگیرند. این در طرح مشترک اقدام آمده است. طبق این قطعنامه ها، هر موشکی که بتواند سلاح هسته ای حمل کند، باید مورد بحث قرار بگیرد.

خبرنگار لس آنجلس تایمز:
شما در آخرین سخنرانی خود با خوش بینی گفتید که تا بیست ژوئیه کار انجام می شود اما امروز نشنیدم که شما چنین چیزی بگویید.

مقام آمریکایی: فکر می کنم در گذشته چنین گفتم که چگونه می توان تا بیستم ژوئیه به توافق رسید اما رسیدن به توافق مسئله دیگری است. منظورم این است که کلمات و متن باید روی کاغذ آورده شود. همه مسائلی که درباره اش بحث می کنیم، جواب دارند. به ویژه ایران می تواند جواب هایی دهد که به ما اطمینان می دهد به دنبال سلاح هسته ای نیست. بنابراین امکان وجود دارد البته بار دیگر می گویم که تا زمانی که درباره تک تک مسائل توافق نشده است، توافق حاصل نمی شود. بار دیگر تاکید می کنم که این کار بسیار سخت است. در دوره های گذشته همه مسائل را روی میز قرار دادیم و تلاش کردیم موارد تفاهم و اختلاف را مشخص کنیم. اینطور نیست که این اختلافات جواب نداشته باشند بلکه رسیدن به آنها سخت است و امروز نمی توانم بگویم که حتماً به این نقطه می رسیم.

خبرنگار رویترز:
همه انتظار دارند در نهایت نوعی توافق حاصل شود. به نظر شما علت چیست؟ همچنین گزارش کارشناسان سازمان ملل حاکی از کند شدن روند خریدهای مخفیانه ایران است.آیا این ناشی از فضای جدید سیاسی در ایران نیست؟

مقام آمریکایی:
من با تیم خود درباره این خوش بینی ها صحبت می کردم. چه کسی خواستار خوشی بینی در این باره نیست؟ چه کسی نمی خواهد مشکل به طور مسالمت آمیز حل شود؟ همه ما خواستار این هستیم و اگر امید نداشتیم به میز مذاکره نمی رفتیم. اما خوش بینی به تنهایی ما را به طرح جامع اقدام نمی رساند.کار بسیار سخت و فشرده، کار سخت فنی ما را به تضمین هایی می رساند که جامعه جهانی برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه ایران نیاز دارد. درباره گزارش کارشناسان سازمان ملل نیز باید بگویم که من این گزارش را دیدم. اگر واقعاً این روند کند شده باشد، خیلی خوب است. جامعه جهانی نه تنها در ارتباط با ایران بلکه در رابطه با همه کشورها در دنیا خواستار توقف فعالیت های تکثیر است و هر گونه پیشرفت در این زمینه خوب است.

خبرنگار بلومبرگ: با توجه به صحبت های شما، می توان دریافت که توافق همیشگی نخواهد بود و میان مدت است.

مقام آمریکایی: ما انتظار داریم که طرح جامع اقدام به این منجر شود که ایران هرگز به بمب هسته ای نرسد. مهم نیست که دوره توافق چقدر باشد مهم این است که برنامه ایران برای همیشه صلح آمیز باشد.

خبرنگار رادیو فرانسه:
تنش با روسیه افزایش یافته است.آیا فکر نمی کنید این مسئله بر وحدت گروه پنج بعلاوه یک تاثیر بگذارد؟

مقام آمریکایی: همه آنچه که می توانم بگویم این است که همکاران روس ما به همان جدیت دیگران پشت میز قرار گرفته اند.

خبرنگار خبرگزاری آلمان: ایران و آژانس جلسه بحث دیگری داشتند. ایران تاکنون با گفتگو درباره یک موضوع موافقت کرده است.آیا نگران شتاب کند این مذاکرات نیستید؟

مقام آمریکایی: طرح مشترک اقدام می گوید که همه مسائل گذشته و حال باید حل و فصل شوند. همچنین طبق این طرح، قطعنامه های شورای امنیت نیز باید اجرا شوند. ما خاطرنشان کرده ایم که اگر ایران مسائل خود را با آژانس حل نکند، طرح جامع حاصل نمی شود.

خبرنگار خبرگزاری کیودو: صالحی معاون رئیس جمهور ایران به وضوح گفت که ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره اراک به توافق رسیده اند. وقتی معاون رئیس جمهور چنین حرفی بزند، پس نمی توان گفت که این گمانه زنی است. نظر شما چیست؟

مقام آمریکایی: دو نکته را ذکر می کنم. من قرار نیست درباره جزئیات صحبت کنم و اینکه توافق حاصل نمی شود مگر اینکه درباره تک تک مسائل توافق شود زیرا همه مسائل با هم مطرح می شوند تا ما به هدف برسیم و هدف نیز این است که ایران به بمب نرسد.

خبرنگار العربیه: مذاکره برای تدوین پیش نویس توافقنامه جامع به زودی شروع می شود.آیا شما از قبل پیش نویس را آماده کرده اید و به طرف ایرانی ارائه می کنید؟ یا این که واقعاً کار تدوین را از ابتدا شروع خواهید کرد؟

مقام آمریکایی: ما هر چقدر زمان لازم باشد استفاده می کنیم تا به طرح جامع اقدام تا بیستم ژوئیه برسیم. ما از فردا شروع می کنیم. می دانیم فهرست مسائل چیست. فکر می کنم که همه کارهای مقدماتی را برای آغاز این روند انجام داده اند. روند با یک جلسه در سازمان ملل شروع می شود و سپس کاترین اشتون و ظریف کار تدوین را آغاز می کنند. مهم است که همه در این روند حضور داریم. تعاملات در سطوح مختلف صورت می گیرد. به صراحت می گویم که فقط برخی از همکاران من صلاحیت نگارش طرح جامع را دارند. همه ما در سطوح مختلف برای تدوین پیش نویس آنچه که طرح جامع اقدام خوانده می شود، تلاش خواهیم کرد.

کسری ناجی خبرنگار بی بی سی فارسی:
شما گفتید که مطمئن نیستید ایران آماده تصمیم گیری باشد. چرا شما خوش بین نیستید؟ چه چیز باعث شده است اینطور فکر کنید؟آیا بازدید مقامات ایرانی از سایت های موشکی شان در این نتیجه گیری شما نقش دارد؟

مقام آمریکایی: واقعاً مسئله ما خوش بینی و بدبینی نیست بلکه واقع بینی است. این کار سخت است اگر سخت نبود مدت ها قبل حل شده بود. این مسئله سالهای سال ادامه داشته است. ما همه با هم برای تدوین پیش نویس کار می کنیم. نه تنها تیم آمریکا بلکه همه تیم ها و با مسئولیت کاترین اشتون و ظریف کار می کنند. فکر می کنم که یک فرصت فوق العاده برای رسیدن به طرح جامع اقدام داریم. این واقعیت که توانستیم به توافقنامه مشترک اقدام برسیم و همه طرف ها تاکنون به آن پایبند مانده اند، شانس ما را افزایش می دهد. اما هنوز هم کار ما سخت است. باید واقع بین باشیم. اگر به نود و هشت درصد توافق برسیم اما دو درصد دیگر باقی بماند، همان دو درصد باعث می شود کار انجام نشود.

خبرنگار رویترز: بار دیگر می خواهم درباره موضوع موشکی سوال کنم. چقدر برای شما اهمیت دارد که این مسئله در مذاکرات بررسی شود؟رهبر ایران این هفته ایده بررسی مسئله موشکی در مذاکرات را احمقانه خواند.

مقام آمریکایی:
آنچه که قبلاً گفتم و در طرح مشترک اقدام نیز آمده است، تکرار می کنم و آن این که مسائل ذکر شده در قطعنامه های شورای امنیت باید مطرح شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار