بازدید 23534

کودکان کبیرآباد و روایت اعتکافی دیگر

کبیرآباد به وسعت اسمش محروم و نادیده باقی مانده است. بوی تعفن زباله ها که در هر گوشه ای به چشم می خورد، مشام هر تازه واردی را می آزارد، هر چند که روستائیان مانند هوا، به آن عادت کرده اند و روزانه میلیون ها بار تنفسش می کنند. نخاله های ساختمانی جابجا بر زمین ریخته و اهالی می گویند اینها سوغاتی هر شب کامیون هاست! اینجا جز خاک، جز کوچه های تنگ و خراب و جز خانه های توسری خورده، چیزی نمی بینی./عکسها : رقیه حسینی - علی کلانتری
کد خبر: ۴۰۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶ 14 May 2014
کودکان کبیرآباد و روایت اعتکافی دیگرکبیرآباد یکی از صدها روستای محروم و حاشیه ای اطراف تهران است که با ماشین تا متروی کهریزک کمتر از پانزده دقیقه فاصله دارد. ساکنین اغلب مهاجرش سال های سال است که ساده ترین امکانات اولیه را هم برای زندگی ندارند.

به گزارش "تابناک"  کبیرآباد به وسعت اسمش محروم و نادیده باقی مانده است. بوی تعفن زباله ها که در هر گوشه ای به چشم می خورد، مشام هر تازه واردی را می آزارد، هر چند که روستائیان مانند هوا، به آن عادت کرده اند و روزانه میلیون ها بار تنفسش می کنند. 

نخاله های ساختمانی جابجا بر زمین ریخته و اهالی می گویند اینها سوغاتی هر شب کامیون هاست! اینجا جز خاک، جز کوچه های تنگ و خراب و جز خانه های توسری خورده، چیزی نمی بینی. این روستا محصولات کشاورزی بسیار اندکی دارد و تقریبا تمام مردان، به کارگری فصلی اشتغال دارند. 

 کبیرآباد جایی است که مانند بیشتر روستاها، محلات و حاشیه های محروم دیگر، از چشم  مردم و مسئولان دور مانده است و این دورماندن، گاهی آنها را از نقشه ها نیز پاک می کند.

اعضای جمعیت امام علی(ع) تصمیم گرفتند که در روز میلاد مولا علی و در شروع ایام اعتکاف، با اهدای وعده غذایی، روزه شان معنای جدیدی داشته باشد و به عبادتی فردی، بُعدی اجتماعی بدهند. چنان که علی(ع) در نماز خود نیز از محرومان غافل نبودند و زندگی شان هر لحظه تجلی آمیختگی عبادت فردی واجتماعی بود.این اعتکاف، اولین قدم برای اقدامات آینده جمعیت امام علی (ع) دراین روستا و روستاهای مجاور آن بود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۴
الله اکبر الله اکبر الله اکبر ، خدایا از گناهان ما بگذر با شکم سیر و دلی سیر می خوابیم و یادی از فقرا نمیکنیم ، مسئولان ما هم به فکر همه چیز هستن به غیر از مردم فقیر و بینوا ، عجب روزگار بدی شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
زنده باد افغان

روزی تو هم هموطن من بودی
آیا در چنین شرایط و محدودیت هایی تولید این همه بچه صحیح است؟ تابناک جان خواهش می کنم منتشر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
متاسفانه زاد و ولد خانوادهای افغان بسیار زیاد است . متوسط 8 بچه!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
نه واقعا صحیخ نیست
درسته که بچه ان ولی اینا که انقدر عشق افغانستان رو دارند و اون کشور هم الان تقریبا به آرامش رسیده بهتر نیست دولت یه هزینه کنه (به عبارت دیگه سرمایه گذاری کنه) و این عزیزان رو به کشورشون برگردونه؟ البته تو رسانه ها اعلام کنند هر کدوم از مهاجر های افغان که دوست دارن به کشور خودشون برگردن اعلام کنند و دولت هم هزینه ش رو پرداخت میکنه.پ
اینجوری هم اونا به کشورشون بر میگردن و هم اینجا جا برای جوان های خودمون باز میشه که برن سرکار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
چرا برای برگشت افغانها به افغانستان کاری نمیشه؟ خودشون هم که گویا دوست دارن برگردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
افغانی بنا روزی 100 -120 در ایران درمیاره کجا بره بهتر از ایران؟
اون وقت وزارت کار پایه حقوق جوانان لیسانس ایرانی رو در ماه 600 گذاشته
اجرشون با خدا... واقعا کار پسندیده ای هست.
اما..
این افغانیها که اینقدر به افغانستان علاقه دارند چرا اینجا موندن و نمیرن به کشور خودشون؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
دعا کن بیشتر نشن
اتفاقا برای انها خیلی هم بد نیست دارند دار ایران زندگی میکنند اگر افغانستان بودند در کابل هم بدبختر از این جا بودند اگر هم خیلی بد است لطفا بر گردند به افغانستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
عزیزم تا سال 1857 کشوری به نام افغانستان وجود خارجی نداشت .همه این سرزمین که شما افغانستان می خوانید جزو ایران بزرگ است. تنها مرزهای استعماری وتحمیلی از سوی استعمار گر پیر بریتانیا امروز ما را ایرانی و آنها را افغانستانی کرده است. به نظر من افغان ها نه تنها خارجی نیستند بلکه برادران هم زبان هم ریشه و هم آیین ما هستند.اگر خدای ناکرده مثلا خرمشهر عزیز در 8 سال جنگ از ایران عزیز جدا شده بود لابد الان مردم خرمشهر وخوزستان هم برای شما دوست عزیز خارجی محسوب می شدند؟؟؟؟؟
اينا همشون افغاني هستند. به مردم خودمون رسيدن كه حالا به اين افغاني ها برسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
برای این جمعیت های خیریه دانشجویی که غالبا احساسی عمل می کنن رسیدگی به مهاجرین خارجی اولویت بیشتری داره!در حالی که در استانهایی مثل کرمان و سیستان کودکان ایرانی در فقر مطلق هستن
روستاهای استان تهران مملو از مهاجرین غیر قانونی و قانونی افغانی و پاکستانی شده است .
تقریبا تمام دستگاههای مرتبط با این موضوع هم کاملا بی تفاوت شدن .
خانوادهای پرجمعیت غیر ایرانی در روستاهای استان تهران مشکلات زیادی برای ایرانی ها درست کردن.
اجاره خانه ها به شدت بالا رفته .
مشکلات فرهنگی و اجتماعی درست شده
افغانستان که الان کشور نسبتا با ثباتی شده چرا برنمی گردن کشور خودشون؟
دوستان افغان لطفا برگردید افغانستان .ممنون
با سلام
قابل توجه دوستانی که نظرات خود را اعلام کردند:
1- خواهشا قبل از اظهار نظر در خصوص تابعیت مددجویان جمعیت امام علی (ع) به متن خبر توجه کنید
2- مگر ما حافظ میراث ایرانی و آریایی نیستیم . که سعدی بزرگ مرد ادبیات پارسی گفت: بنی آدم اعضای یک دیگرند......
3- به شرح فعالیت و خدمت رسانی این جمعیت توجه کنید . نظراتی که شما منتشر می کنید نباید از روی احساسات باشد واقعیت را نگاه کنید .
بچه های جمعیت امام علی (ع) مولا یارتان باد
اینا اگه عشق افغانستان دارند چرا تو ایرانند؟ موندند تو ایران تا با افزایش زاد و ولدشان ترکیب جمعیتی را بهم بزنند؟ میدانید یک زوج افغانی بطور متوسط حدود 4 تا 5 بچه دارند؟
برای اینکه بافت جمعیتی بهم نخورد باید فکری کرد. اگر اینها بدبخت و آواره هستند نباید بچه زیاد داشته باشند . باید تمهیداتی اندیشید که اگر تعداد فرزندانشان از 2 بیشتر شد از ایران اخراج شوند. زمانی میرسد که چشممان را باز میکنیم و میبینیم مهاجران افغان دیگر در اقلیت نیستند و آنروز دیگر دیر شده است همینطور که چشممان را باز کرده ایم و میبینیم دیگر در این کشور آبی نمانده است.!!!
آقا منم با نظرتون موافقم افغانهایی که عشق افغانستان هستند رو بریزند بیرون همانطور که اروپاییهاباید ایرانیهایی که هنوز ایران را دوست دارند بریزد بیرون واقعا چه معنی میده مهاجرت. واقعا حرفهاتون خجالت آوره و بوی نژاد پرستی میده
چقدر تنگ نظر و بخیل زیاده......
نمی دانستم این قدر بخیل و تنگ نظر وجود دارد که از دادن یک وعده غذایی به جمعیت یک روستا که در بین آنها افغان ها هم وجود دارد اینقدر کامنت های کنایه دار می نویسند. شاید بهتر بود این عزیزان که به این روستا رفتند مثل بعضی های دیگر مانع ورود کودکان غیربومی می شدند. مطمئنا افرادی که از این نوع کامنت ها گذاشتند اگر خودشان بودند این کار را می کردند. شک نکنید. اگر هم به خاطر بعضی مسائل اینکار را نمی کردند تا آخر مراسم غصه می خوردند.
راستی فراموش کردم بگویم حضرت علی و پیامبر اکرم به نمایندگی از کدام ملیت سال ها زحمت کشیدند؟ فکر کنم به نظر این آقایان بخیل آنها به دنبال امت اسلامی نبوند و نعوذبالله دنبال عربستان بزرگ بودند.
عزیزان ما خودمون با این همه ثروت خدادای(که خیلی هاش تاراج شده)شب خیلیهامون گرسنه سر به بالین میزاریم اب الوده میخوریم کوچه هامون(البته به غیر اعضای شورای شهرو خواص)خاکیه شما که جای خود دارد.با عرض شرمندگی
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
با سلام کبیر آباد سال ها پیش متعلق به خانواده صنعتیان مقدم بود و یکی از آباد ترین دهات اطراف تهران با امکانات شهری مثل مسجد حمام مدرسه و غیره بود که بواسطه کلاهبرداری شخصی نزول خور در بازار تهران این ده از دست صاحب آن خارج و بعد از انقلاب مهاجر نشین افغانی ها شد . متاسفانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار