بازدید 38038
حاشیه‌نگاری بر حادثه دردناک پارک ارم؛

امیدواریم این بار مقصران یافته و دادگاهی شوند!

ماحصل حادثه‌های متعدد رخ داده در شهربازی‌های ‌کشور و به ویژه پارک ارم، هیچ چیزی را تغییر نداده، مگر واکنش مسئولان به وقوع آن‌ها را! اینقدر که اگر در گذشته از سقوط یکی از وسایل دستپاچه می‌شدند، اشکال را گردن این و آن می‌انداختند، سعی در طبیعی جلوه دادن ماجرا داشتند، از پاسخ دهی فرار می‌کردند و...، حالا به ساعت نکشیده تماس می‌گیرند و همه مشکلات را به پیمانکار حواله می‌دهند!
کد خبر: ۳۹۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ 10 May 2014
بر اثر سقوط، گردن هر سه دختر جوان شکسته و علاوه بر آن، ریه یکی از آنان سوراخ شده است؛ این چکیده حادثه دردناکی‌ است که روز گذشته در پارک ارم رخ داد‌ و نگاهی به سوابق مشابه‌ روی داده در این مجموعه و مجموعه‌های مشابه، مانع از آن می‌شود گمان کنیم چیزی بیش از این ‌داستان بتوان در آینده به یاد آورد!

به گزارش «تابناک»، هنوز فصل تابستان از راه نرسیده و هجوم خانواده‌ها به مجموعه‌های تفریحی و شهربازی‌ها شدت نگرفته، رخدادی در یکی از مشهور‌ترین مجموعه‌های تفریحی کشور رقم خورد که نوید فصلی پر حادثه برای خانواده‌ها را می‌دهد و به شدت نگران کننده است.

 ساعت ۱۱ دیشب، جمعه، نقص فنی ترن هوایی مجموعه ارم-۲ سبب شد تا سه دختر ۲۲ تا ۲۵ ساله از ارتفاع چند متری به زمین سقوط کرده و به شدت مصدوم شوند؛ این سه جوان درون کابین بودند که ناگهان به دلیل نقص فنی، کابین از ارتفاع بیش از ۶ متری به زمین سقوط می‌کند و سرنوشت این دختران جوان به بیمارستان و ابهامات فراوان گره می‌خورد.

آن گونه که خبرگزاری ایرنا روایت کرده، «نگار قربانی»، «مونیا یوسفی» و «رکسانا فرحی ایروانی»، سه دختر جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده و برای جشن پایان تحصیلات دانشگاهی به پارک ارم رفته بودند، حالا به دلیل شکستگی گردن و آسیب نخاعی، شکستگی لگن، سوراخ شدن ریه و احتمالا مشکلات دیگر در بیمارستان رسول اکرم(ص) بستری هستند و سرنوشتشان را هاله‌ای از ابهام و تردید فرا گرفته است.

خط مشی کیفیت پارک ارم را بخوانید و با سخنان نقل شده از مسئول مجموعه در گفت‌وگو با پدر یکی از مصدومان تطبیق دهید؛ کجای کار ایراد دارد؟!
خط مشی کیفیت پارک ارم را بخوانید و با سخنان نقل شده از مسئول مجموعه در گفت‌وگو با پدر یکی از مصدومان تطبیق دهید؛ کجای کار ایراد دارد؟!

حادثه دردناکی رقم خورده که برای کاستن از تبعات آن، بهتر است دست به آسمان بلند کرده و برای سلامتی مصدومان دعا کنیم؛ اما جدای طلب سلامتی، باید ریز جزئیاتی که آن را رقم زده هم شناسایی و ‌موشکافی کنیم که اگر این گونه نکنیم، زیان ماجرا دوچندان خواهد بود.

نخستین نکته‌ای که این ماجرا را دردناک‌تر از یک حادثه جلوه می‌دهد، پاسخی ا‌ست که خانواده مصدومان از گلایه به مسئولان مجموعه در زمان وقوع حادثه دریافت کرده‌اند؛ آنجا که پدر یکی از مصدومان از تماس یکی از مسئولان مجموعه پارک ارم خبر داده و جملات شنیده را این گونه بیان کرده است: «پیمانکاران بخش خصوصی که دستگاه‌ها و وسایل را اجاره کرده‌اند، باید در این زمینه پاسخگو باشند. ما مسئولیتی در این زمینه نداریم»!

در درون این نقل قول می‌توان به سادگی دریافت که ماحصل حادثه‌های متعدد رخ داده در شهربازی‌های ‌کشور و به ویژه پارک ارم، هیچ چیزی را تغییر نداده، مگر واکنش مسئولان به وقوع آن‌ها را! اینقدر که اگر در گذشته از سقوط یکی از وسایل دستپاچه می‌شدند، اشکال را گردن این و آن می‌انداختند، سعی در طبیعی جلوه دادن ماجرا داشتند، از پاسخ دهی فرار می‌کردند و...، حالا به ساعت نکشیده تماس می‌گیرند و همه مشکلات را به پیمانکار حواله می‌دهند!

منظورمان این نیست که پیمانکار بری از اشتباهات است و کاسه و کوزه بر سرش شکسته، بلکه برعکس، تأکید داریم که قصور پیمانکار محرز است و افزون بر آن، کوتاهی کارفرما هم به روشنی در اظهار نظری که منتشر شده، قابل اثبات است و نشانه بارز آن، همین تماسی است که برای جهت دادن به ذهن خانواده مصدومان صورت گرفته است.

یکی از کاربران «تابناک» درباره سهل انگاری اپراتورهای مجموعه می‌گوید: سه هفته قبل،  زمانی که به پارک ارم رفته بودیم، در هنگام استفاده از یکی از وسیله‌ها (وسیله‌ای که با نام «فریزبی» شناخته می‌شود؛ تصویر فوق) پیش از آنکه قفل میله نگهدارنده یکی از همراهان‌ان بسته شده باشد، وسیله روشن شد و اگر یکی از مسئولان متوجه آن نشده و دستگاه را متوقف نمی‌کرد، معلوم نبود چه فاجعه‌ای رقم می‌خورد.
یکی از کاربران «تابناک» درباره سهل انگاری اپراتورهای مجموعه می‌گوید: سه هفته قبل، زمانی که به پارک ارم رفته بودیم، در هنگام استفاده از یکی از وسیله‌ها (وسیله‌ای که با نام «فریزبی» شناخته می‌شود؛ تصویر فوق) پیش از آنکه قفل میله نگهدارنده یکی از همراهان‌ان بسته شده باشد، وسیله روشن شد و اگر یکی از مسئولان متوجه آن نشده و دستگاه را متوقف نمی‌کرد، معلوم نبود چه فاجعه‌ای رقم می‌خورد.

جدای این مباحث که از نظر حقوقی قابل پیگیری است، جالب است ‌بدانیم حادثه در بخشی از این مجموعه بزرگ «تحت پوشش شرکت توسعه خدمات رفاهی پردیس ایرانیان» و وابسته به بنیاد مستضعفان رخ داده که بخش تازه و نو‌ نوار آن به شمار می‌آید و چه از دید تبلیغات وسیع و چه ‌قرابت با تمامی نهادهای نظارتی در پایتخت، به نوعی گل سر‌سبد مجموعه‌های تفریحی از این دست در کشور به شمار می‌آید؛ با این تفسیر، ‌می‌توان به سادگی حدیث دیگر شهربازی‌های کشور را خواند!

بدین ترتیب جایگاه نظارت گم شده بر این مجموعه‌ها در‌ سالیان طولانی، بار دیگر با حادثه دردناک روز گذشته یادآوری می‌شود؛ نظارتی که یا تا کنون دایر نشده و متولی خاصی ندارد و یا دایر شده اما متولیانش سرگرم امور مهم‌تری هستند که اگر نبودند، سوای گرانفروشی‌ها، وضعیت بهداشتی نامطلوب و... چنین مجموعه‌هایی، دست‌کم ایمنی شهروندان را مد نظر قرار داده و سالی یک بار به امثال پارک ارم سر می‌کشیدند.

این در حالی است که در پس این نظارت‌های گم شده، تقریبا سالی نیست که حادثه خونین در شهربازی ‌رخ نداده باشد؛ اما از آن دردناک‌تر، اینکه هرگز هیچ کدام از این حوادث به فرجامی به یاد ماندنی نرسیده است؛ با این توضیح که منظورمان از «فرجام به یاد ماندنی»، اشد مجازات نیست، بلکه اعلام مقصر حوادث مشهوری از این دست به عموم است تا این اطمینان در مردم پدید آید که کسی نخواهد توانست سلامت ایشان را با سهل‌انگاری به بازی بگیرد.

اینجاست که اگر بگوییم امیدواریم این بار‌ حادثه شهربازی به دادگاه ختم شده، مقصران آن شناسایی و محاکمه شوند، هم پیگیری این پرونده منظورمان خواهد بود و هم تزریق اعتماد به مردم تا شائبه‌ای ‌نمانده و حرف و سخن‌ها برچیده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷۷
انتشار یافته: ۲۴
با باغ وحش بابلسر چکار کردیم؟ همانکار را بکنیم.
شاید باید برای همه جا همین کار را بکنیم.
والا بابا بزرگ منم در بچگی با این ترن هوایی خاطره داره!
دنبال مقصر نگرد!
چند هفته خبر و مصاحبه و کی بود کی بود و .... خلاصه بعدش همه فراموش میکنند! مثل بقیه موارد
دختر را چه به ترن هوایی؟
شهر بازی نه شهر مرگ!!!!!! همه دنیا تفریح است ولی اینجا مکان فوت فرزندانمان!
آدم دلش آتش می گیرد واقعا.
سه تا دسته گل مردم را اینجور قطع نخاع کردند. اونم کسانی که داشتند جشن پایان تحصیل دانشگاه شان را می گرفتند.
احتمالا الان موج استعفا است که سرازیر می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تا الان 25 استعفای داوطلبانه دریافت شده!!!! از اونا اصرار و از ما انکار!!!
سلام : من دیرو جمعه همراه خونوادم یعنی همسر و دو فرزندم به قصد چرخوندن بچه ها رفتیم پارک ارم .که خدا گواه حدود 50دقیه دور پارک گشتیم و با آدرسهائی که با یک کاغذ به تابلو های مسیر یابی اتوبان شهید باکری نصب شده بود سه بار از جلوی پارک رد شدیم ولی امکان ورود نداشتیم .آخر سر فهمیدیم که باید بریم دور برگردون شهرک آپادانا و بعد از اونجا وارد اتوبان بشیم و وارد پارک ارم. دقیقا زیر ترن هوائی ساعت 21:30 اینا بود که به پسرم گفتم بابا این دستگاه از بچهگی من که اندازه شما بودم تا حالا همینجوری محض اطلاع حدودا 30 سال قبل که پسرم با تعجب نگاه کرد گفت یعنی از اون موقع همینجوری و من هم تائید کردم و براش از سرویس نکردانش گفتم و یادآور شدم که به اینا اطمینان نکنه و اگه بزرگ شد سوارشون نشه . الان خیلی متاسفم که باید این خبر رو بهش بدم و بگم دیدی بابا راست میگفتم و گردن سه تا بدبخت شکست . خدا از بانی باعثاش نگذره به حق علی . که خونه پرش میخوان بگن ببخشید . دیه بدن/
به خدا من دیشب اونجا بودم خدا رحم کرد چون دقیقا منم تو صف همون ترن بودم.خیلی صحنه وحشت ناکی بود.واقعا درد ناک بود .ما هممون دعا میکردیم که فقط زنده باشن.سیستم ضعیف کنترل و دستگاه های قدیمی باعث این واقعه ی وحشتناک بود .مسئولان پارک که واسه هر ورودی سواری 4 تومان پول میگیرن و درآمد میانگین روزانه 70 میلیونی فقط از محل پارکینگ دارن باید به درگاه خدا توبه کنن و از ملت ایران عذر بخوان و بگن این همه پول صرف دقیقا چه چیزهایی میشه؟
آیا ملت ما باید با دستگاه های 35 سال پیش تفریح کنه؟
اونم نه تفریح ارزون همون ترن 5 هزار تومانه هر بلیطش!!!
بنده خداها، سالی یکبار بازرسی کنن، اینجوری نمیشه
قطعا در چنین اماکنی بعد از پیمانکار ، کارفرما مقصر و باید پاسخگو و عذر خواهی نماید و از طفره رفتن باید شرم داشته باشد بلکه ضرورت دارد قول پیگیری و همراهی به حادثه دیدگان بدهد
چند سال پيش من هم وقتي سوار بازي سفينه شدم و مي خواستم كمربندم را ببندم هنوز كمربند را نبسته بودم كه سفينه شروع به حركت كرد. من خيلي ترسيده بودم ولي سريع خودم را جمع و جور كردم. و كمربندمو بستم ولي هميشه نميشه خودمون رو سريع جمع و جور كنيم. جا داره مسئولين رسيدگي كنن.
آقا به خدا من هم چند وقت پیش سوار ترنه شده بودم نه کمر بند درستی داشت نه واگن سالمی...فقط میگرفتن...
یاد گرفتیم که فقط از زیر مسولیت فرار کنیم و توپ رو تو زمین همدیگه بنداریم
در این حادثه باید این افراد مجازات بشوند در این حادثه هم ارگانها
دولتی و هم خصوصی مقصرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
به قول يکی از دوستان "فقط اعدام"
به نظر من بايد به اشد مجازات برسند. چون بسيار بي دقت و بي مبالات هستند. چند وقت پيش هم ما با خانواده رفته بوديم و وقتي سوار ترن هوايي شديم هنوز کمربندها را نبسته مسئول مربوطه بي توجه به فريادهاي خواهرم ترن را راه اندازي کرد که ما قسمتي را از مسير رفته بوديم و هنوز درگير بستن کمربند ايشان با کلي استرس بوديم... اگر بدانند برخورد سفت و سختي انجام مي شود اينطور با جان مردم بازي نمي کنند.
مسئول اصلی مسئول پارک ارم است مگر نباید بر کار پیمانکاران نظارت داشته باشند
قایقی در کره غرق شده و دها نفر دانش آموز کشته شدند . این خبر فوری شبکه خبر بوده ولی حوادث داخل کشور مهم نیست .
در شو گگگل بگیرید
در پارك ارم چند تا ديگر از اين نوع فجايع بايد رخ دهد تا مسئولين مربوطه متقاعد شوند كه ديگر وسايل اين شهربازي فرسوده و اوراق و غير استاندارد براي هميشه قابل استفاده نيستند
هیچ اتفاقی نمیفته.چون هزینه تعمیر و نگهداری شون بالاست و دستگاهها بیمه هستند, صاحبان آنها ترجیح میدهند بجای بازبینی های دوره ای اجازه دهند تا دستگاه تا هنگام حادثه کار کند. حالا من باید شانس بیارم که بخاطر همین نظر محاکمه نشم!
سلام
منم سال گذشته سوار این ترن شدم واقعا از امنی پایینی برخورداره
وقتی میری سوار میشی رفتنت با خودته ولی برگشتت با خدا.البته تمام وسایلش همیجورین.هفته گذشته که رفته بودیم ارم اصلا جرات نکردیم سوار هیچ وسیله ای بشیم
خدا رحم کنه به اون سه نفر
تابه كي ميخواهيد اين چيزاي كوچيك!، بزرگ كنيد و بهانه دست دشمنان بديد!
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا
وب گردی