بازدید 20743
هیأت مدیره خانه سینما واکنش نشان خواهد داد؟

دیکتاتوری اکثریت فیلمبرداران و صدابرداران سینما

نکته مهم آنجاست که عضویت در برخی انجمن‌های صنفی نیز به سادگی رخ نمی‌دهد و به گفته یکی از فعالان صنف فیلمبرداران، امسال تنها پنج تن به عضویت صنف فیلمبرداران درآمده‌اند و در واقع با رویه تازه، قرار است گروه انبوهی از جوانان که تجربه‌‌های گسترده‌ای به دست آورده‌اند و ‌آینده بسیار درخشانی ‌دارند، از بدنه سینما حذف شوند و پشت خط بایستند تا روزی این انجمن‌ها به نتیجه برسند که آن‌ها هم می‌توانند عضو صنوف شوند!
کد خبر: ۳۹۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ 06 May 2014
تلاش‌های برخی صنوف و به طور خاص دو انجمن فیلمبرداران و صدابرداران سینما برای حذف فیلمبرداران غیرعضو خانه سینما از چرخه تولید، این ابهام را پدید آورده که آیا می‌توان با پیش کشیدن چنین ان قلتی، بخشی از بدنه سینما ـ که اتفاقاً از نیروهای جوان و مسلط به دانش روز سینما هستند ـ از این مجموعه حذف کرد و هیأت مدیره خانه سینما در قبال این نوع عملکرد برخی صنوف زیرمجموعه‌اش چه واکنشی نشان خواهد داد؟

به گزارش «تابناک»، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در دیدار نوروزی سینماگران و رئیس سازمان سینمایی، جمله بسیار کلیدی گفت و آن هم عضویت نداشتن ۷۰ درصد از شاغلین پروژه‌های سینماییِ چند سال اخیر در صنوف ۳۱ گانه سینمایی است و البته در این باره، علت وسعت یافتن این میزان سینماگر خارج از صنوف خانه سینما نیز مشخصاً تعطیلی طولانی مدت این نهاد در دولت پیشین ارزیابی شد که طبیعتاً عضوگیری این نهاد و کمترین امور اداری نیز ممکن نبود.

بنا بر این گزارش، در هفته‌های اخیر اما رخدادهای عجیبی برای آوردن فعالان حوزه سینما که جزو صنوف سینمایی نیستند، برای آوردنشان به سمت این صنوف روی داده که در نوع خود جای تأمل و نگرانی دارد. برخی صنوف در چند هفته اخیر در توافقی با صنف مدیران تولید سینما ـ که به نوعی چینش بخشی از نیروهای هر پروژه سینمایی را در اختیار دارند ـ قرار شد که از اعضای صنف صدابرداران برای پروژه‌هایی سینمایی استفاده کنند و ظاهراً چنین مسائلی در همین قالب یا قالب‌های دیگر درباره دیگر صنوف نیز در حال رخ دادن است.

در همین راستا و در روزهای اخیر از طرف انجمن فیلمبرداران تماس‌هایی با برخی ‌پروژه‌های سینمایی گرفته ‌و از تهیه کننده و کارگردان خواسته شده از فیلمبرداران عضو انجمن فیلمبرداران در این پروژه‌ها استفاده شود؛ اتفاقی که مسبوق به سابقه است و از اوایل امسال شدت گرفته و گویا مبنای آن هم حراست از امنیت شغلی بوده ‌و ظاهراً قرار است این امنیت شغلی با تنگ کردن حلقه صنفی، شکل بگیرد که قطعاً عوارض متعددی برای سینما خواهد داشت و زمینه ورود استعدادهای جدید به عرصه سینما را بیش از پیش محدود می‌‌سازد.

بی‌گمان برای فعالیت در هر حرفه، عضویت در صنف مربوطه، ‌الزامی قانونی است و بدون دریافت پروانه کسب از صنف، نمی‌توان فعالیت کرد؛ اما آیا جنس صنوف خانه سینما، از همین جنس است که بدون اعمال فشار و از راه‌های قانونی بتواند مانع از فعالیت شخصی بدون کارت عضویت صنف فیلمبرداران یا صدابرداران در پروژه‌های سینمایی شود؟ قطعاً پاسخ منفی است، چرا که نظام صنفی اساساً تعریفی برای حوزه فرهنگ و سینما به عنوان بخشی از این حوزه ندارد و هیچ صنف رسمی در این زمینه نیست که بتواند پروانه کسب صادر کند.

دیکتاتوری اکثریت فیلمبرداران و صدابرداران سینما
در شرایطی که سینمای جهان به جوانگرایی گرایش دارد، سینمای ایران با حذف جوانان رشد خواهد کرد؟!

بنابراین تا زمان شکل‌گیری صنوف سینمایی که عضو نظام صنفی باشند و یکی از وظایف قانونی‌شان، صدور پروانه کسب باشد، هرگونه تلاش برای محدود کردن دایره فیلمبرداران، صدابردارن و... به اعضای عضو انجمن فیلمبرداران، انجمن صدابرداران و دیگر انجمن‌ها، حکم دیکتاتوری اکثریت را خواهد داشت و هزینه‌های فراوانی را به دوش سینما تحمیل خواهد کرد که انتظار می‌رود، هیأت مدیره خانه سینما با اقدام سریع و واکنش منطقی در قبال این عملکرد، شائبه هماهنگ بودن این اقدامات را از نظر دور سازند.

این تاکتیک تازه در درجه اول با کاهش کیفیت و رقابت کیفی فعالان این عرصه‌ها روبه رو خواهد شد و به طور مشخص در حوزه فیلمبردارای، برخی فیلمبرداران جوان، ضمن احترام به کسوت برخی اساتید، از توانمندی و خلاقیت بسیار بالاتری نسبت به نسل پیشین برخوردارند و از این‌ها پراهمیت‌تر به دانش روز کاملاً آگاه بوده و همواره در حال به‌روزرسانی دانش و تکنیک فنی‌شان هستند؛ شاید بتوان توسل به فشار برای حذف و کاهش فعالیت این جوان‌ها را آخرین راهکار برای مقابله با این نیروهای جوان تلقی کرد.

اما علاوه بر ضربه کیفی که سینمای ایران با حذف نیروهای جوان خواهد خورد، منجر به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن بیشتر نیز هزینه تولید خواهد شد، چرا که صاحب یک پروژه سینمایی مجبور است از میان یک عده محدود از فیلمبرداران، صدابرداران، طراح صحنه و...، گروه خود را برگزیند؛ بنابراین، کافی است این گروه توافق کنند که کمتر از سقف مشخصی دریافت نکنند و این گونه مدیر یک پروژه سینمایی باید یک فیلمبردار را که گزینه ایده‌آلش نبوده به رقمی که قطعاً در شرایط آزاد کنونی حاضر به پرداختش نیست، جذب کند و این منتهاالیه این حرکت زیرپوستی است.

نکته مهم اینجاست که عضویت در برخی انجمن‌های صنفی نیز به سادگی رخ نمی‌دهد و به گفته یکی از فعالان صنف فیلمبرداران، امسال تنها پنج تن به عضویت صنف فیلمبرداران درآمده‌اند و در واقع با رویه تازه، قرار است گروه انبوهی از جوانان که تجربه‌‌های گسترده‌ای به دست آورده‌اند و از آینده بسیار درخشانی برخوردارند، از بدنه سینما حذف شوند و پشت خط بمانند تا روزی انجمن فیلمبرداران، صدابرداران و... به این نتیجه برسند که آن‌ها هم می‌توانند عضو این صنوف شوند و تا آن زمان این جوانان، تلاش کنند دستیار همین اعضای فعلی صنوف بشوند!

برخی فیلمبرداران جوان در گفت‌و‌گو با «تابناک» درباره این وضعیت به شدت اظهارنگرانی کردند و خواستار توقف این رویه توسط مدیریت خانه سینما شدند، چرا که با این وضعیت برای ایجاد فرصت شغلی گروهی پیشکسوت، جوان‌های با استعداد و دارای مشتری بیکار می‌شوند و این اتفاق ضربه سنگینی به سینمای کشورمان و به ویژه سینمای مستقل ایران که در این محدوده جغرافیایی و دیگر نقاط جهان، بخش چشمگیری از آن بر دوش سینماگران جوان است، خواهد زد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
عدم پذیرش در صنوف خانه‌ی سینما با بهانه‌های دروغی و اشکال‌تراشی‌های کودکانه فقط مخصوص یک صنف نیست. در بخش فیلم‌های کوتاه و همین‌طور تدوین‌گران و همچنین تهیه‌کنندگان هم این را شاهد بود. اگر یک بار برای این کار تلاش کنید متوجه می‌شویم کلاً چیزی به نام عضوگیری وجود ندارد...
عاقبت هر دیکتاتوری تنفر و سر نگونیست
پاسخ ها
نتن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
برو از خدا بترس
کارگران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
شماها باید از خدا بترسید نه ما نتن جان
ناشناس
| China |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
حق با شماست آقای کارگران
دوشنبه 14.2.93 در تمایشگاه کتاب آقای گزارشگر آنچنان
با ابهت کذایی با مردم برخورد میکرد که نگو و نپرس .
البته خیلی زود و تلگرافی به مصاحبه شوندگان گفت بای!بای!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
منظور؟ الان خيلي باحالي
ابو بشرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
ناشناس جان در بای . بای این مطلب یک رمز وجود دارد که بهتر است همینطور سکرت بماند .
شاید اگر دقت کنی متوجه مطلب بشوی . شاید!
ان قلتی یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
من یک پروژه سینمایی کار کردم و نامزد یک جایزه مهم داخلی هم شدم و ظاهراً از این به بعد باید برم تعویض روغنی یا دستیار آقایونی شم که از لحاظ فیلمبرداری از من عقب هستند. ترجیح میدم برم تعویض روغنی!
واقعا فکر می کنید که بدنه ی سینما ،فیلمبرداری و صدابرداری این گونه است،خودتان هم می دانید دانشجویانی که به هزار زحمت ادامه تحصیل می دهند و دکتری در ایران و یا خارج کشور میگیرند چه طور از طرف هیئت های علمی کنار زده می شوند و هیچ گونه نمی توانند راهی برای پیشرفت پیدا کنند.اونوقت دوستان با ساختن میراث آلبرتا خواهان بازگشت تحصیل کردگان هستند.
متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
من هم متاسفم. مگه جز این کاری از دستمون بر میاد؟
این بدبختی گریبان کل صنوف را گرفته مثلا کسی که در سال 86 در سن 65 سالگی دکتری گرفته و ریس فلان دانشکده شده حاضر نیست که به غیر از خودش کس دیگه ای مسولیت و حضور در فلان دانشکده را داشته باشه ، اگر باور نمی کنید ببیند چه کسی هم ریس گروه و هم ریس دانشکده و هم تا چندی پیش معاون اموزشی یک واحد هستش !!!
همين ماجرا در سينما حاكم است جوانان فارغ التحصيل دانشگاه را راه نمي دهند موروثي باند بازي شده چون ترس دارند كه كم سوادي هنر پيشه هاي فعلي اشكارشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
فكر كنم شما در اشتباه هستيد ، اون اقايي كه مي فرماييد ... بوده و الانه هم به مدد توانايي هايي كه دارند پاي ثابت داوري كليه پايان نامه هاي ... هستند و از شدت عشق به تدريس به محض خالي شدن ظرفيت خودشون و دوستان گرامي اساتيد راهنماي ساير دانشجوياني كه حتي در مرحله دفاع هستند را به طرفه العيني حذف و خودشون زحمت حق الزحمه 2 ساله رو در دو ماه مي كشند...
بگذريم
ok
می دانم نظرات مخالف خود را چاپ نمی کنید.
اما حفظ امنیت صنفی و شغلی هیچ کجای دنیا، در مقابل جوانگرایی قرار ندارد.

در کشور آمریکا، کلیه فیلمهایی که دارای یک سطح بودجه ی حرفه ای و مستقل بالاتر است ساخته می شوند، ملزم به استفاده از نیروهای صنفی هر صنف هستند.
در بودجه های بسیار پایین و دانشجویی از نیرو های غیر صنفی استفاده می شود. بدیهی است که خود صنف مکانیزم ورود نیرو های تازه وارد و جوان را موجود دارد و بر آن رسیدگی می کند.
کسانی که مدرک تحصیلی مرتبط دارند ضمن کارآموزی (تجربی) در کنار هنرمندان می توانند به عضویت صنف درآیند . بنایراین نباید جای نگرانی باشد. شرایط را هم می توانید با مراجعه به صنف مربوطه جویا شوید. مگر اینکه بخواهید در همان ابتدای گرفتن مدرک مثلا در سمت مدیر فیلمبرداری کار کنید که خب .....
اصلا کار خانه سینما از اول همین حفظ انحصار بود. تنها کاری رو هم که برای قشر پایین سینما مثل دستیارهای فیلمبردار و ... انجام می داد بیمه کردن اونها بود که این کار رو خود وزارت ارشاد بهتر می تونست انجام بده. خیلی سادست. فیلمهای یک سال رو بررسی کنید ببینید کلا چند تا تدوینگر همه کار ها رو انجام دادن و هر کدومشون چند تا کار انجام دادن این ماجرا توی سریالهای تلویزیون هم به همین شکله. بهرام بهرامیان یه تدوینگر خیلی جوون داشت که سریال ساعت شنی رو حدودا 9 ماه تدوین کرده بود. جوون خوب و با استعدادی بود. وقتی اومد اولین فیلم بلندش رو ساخت با همین تدوینگر می خواست کار کنه که متاسفانه دوستان نذاشتن و کار رو دادن به ... خیلی ساده آقایون جلوی ظهور یه تدوینگر خوب و خلاق رو گرفتن. آخرین آماری که از این بنده خدا در دسته اینه که داره واسه کانال های اون ور آبی کلیپ می سازه. به همین سادگی. حالا ببینید تدوینگرهای جوونی که وارد سینما شدن هر کدومشون به یه جا وصلن. ...
سينماي ديجيتال امروز ديگه ، اين مسائل صنفي صفت و سخت رو قبول نمي كنه. نه ميشه جلوي ساخت فيلمي رو گرفت و نه ميشه محدودش كرد. اين هم شامل مجوز توليد ميشه و هم شامل حضور عوامل. سينماي جديد با يك دوربين ارزان اس ال آر هم مي تونه با كيفيت مطلوب تهيه بشه. براي كار با اين دوربين هاي جمع و جور ، اتفاقا پيشكسوتها مناسب نيستند. چون به سختي مي تونند با ابزار جمع و جور كار كنند. دانشجوهاي فارغ التحصيل فيلمبرداري كه كمي سابقه كار در فيلم كوتاه دارن ، مناسب تر هستند. و با انگيزه تر. تازه دستمزد آنچناني هم طلب نمي كنند. پس ، به جاي محدود كردن بهتر است كه شرايطي براي توليد فيلمهاي ارزان با عوامل ارزان و داوري اونها در طيف خودشون بشه.
اين نقد شامل قوانين دست و پا گير ارشاد و نيروي انتظامي هم ميشه كه مجوز توليد و فيلمبرداري رو صادر مي كنند. اين سخت گيري اونها فقط كمك به فيلم هاي زيرزميني مي كنه . فيلم هاي حقيقي ارزان رو از چرخه توليد حذف مي كنه. و باعث ميشه فيلمساز جوان به سمت سوژه هاي زيرزميني كشيده بشه.
لطفا فكري به حال مجوزها بكنيد كه بيشتر از هر چيزي مزاحم روند توليده. هيچ جاي جهان جز در كشورهاي سوسياليستي و كمونيستي ، گرفتن مجوزهاي توليد فيلم اينقدر سخت نيست. حالا اين مجوز تهيه كنندگي و كارگرداني و فيلمبرداري و صدابرداري و فردا هم بازيگري و سياهي لشگر هم بهش اضافه خواهد شد. البته اين براي افراد عادي است. وگرنه براي كسي كه برادر يا پدرش مدير گرانقدري است و يا عضو گروه خاصي است، هيچ كدام از اين فيلترها مانع نيست و براحتي حتي مي تواند مجوز تهيه كنندگي بگيرد... :)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی