بازدید 4417

قانون سختی کار برای ماماها اجرایی شود

کد خبر: ۳۹۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷ 05 May 2014
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به جمعیت 50 هزار نفری ماماها در کشور، اجرایی شدن قانون سختی کار برای ماماها را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، نوشین زنده‌زبان - نماینده مامایی در شورای عالی نظام پزشکی در مراسم بزرگداشت روز ماما که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: آیا نیاز جامعه مامایی کشور تنها یک تبریک و شادباش است. جامعه مامایی بیش از 50 هزار عضو دارد بدیهی است که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این پتانسیل به شکلی صحیح استفاده کرد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات جامعه مامایی ادامه داد: اکثریت مسئولان به مشکلات جامعه مامایی اذعان دارند اما هیچگاه آنچنان که شایسته است قدم‌های موثری در جهت رفع مشکلات ماماها برداشته نشده است.

زنده‌زبان آمار بالای سزارین در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کشورهای پیشرفته که آمار سزارین پایین بوده و شاخص سلامت مادران و کودکان بالاست، ماماها به عنوان خط اول درمان به کار گرفته می‌شوند. این در حالی است که در کشور ما طی سالهای اخیر نقش ماماها بسیار کمرنگ شده است.

وی سیاست‌های دولت جهت افزایش نرخ رشد جمعیت و همچنین ترویج زایمان طبیعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون فرصت خوبی است که ماماها بتوانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند چرا که حیطه خدمات مامایی بسیار گسترده است و زمان نیاز روزافزونی به ارائه این خدمات دارند.

زنده‌زبان افزود: زنان امروز خلاء وجود مامای کافی در زمینه زایمان فیزیولوژیک و همچنین نبود آموزش‌های لازم و روش‌های کاهش درد غیردارویی را احساس می‌کنند. تمام این مسائل می‌طلبد که برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

وی در ادامه از عدم اجرای قانون سختی کار برای ماماها را یکی از معضلات این گروه دانست و گفت: آیا کسی می‌تواند منکر سختی کار ماماها شود. در ماه‌های پایانی سال گذشته وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی بخشنامه‌ای داد که اطلاعات پرسنل بالای 20 سال سابقه‌شان را اعلام کنند اما متاسفانه در این بخشنامه نامی از ماماها برده نشده بود. آیا این امر باعث یاس جامعه مامایی نمی‌شود؟

وی گفت: در صورت اجرای استانداردها مامای بیکار نخواهیم داشت. با اجرای قانون سختی کار نیز تعداد زیادی از همکاران ماما از چرخه خارج شده و نیروهای جدید وارد چرخه کار می‌شوند. در مجموع در صورتی که به ازای هر 1000 زایمان 30 ماما به کار گرفته شود مشکل بیکاری ماماها حل خواهد شد.

وی در ادامه عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها به بهانه‌های مشکلات اعتباری و همچنین جایگاه ماما در برنامه پزشک خانواده را از دیگر مشکلات جامعه مامایی خواند و گفت: زیر ساخت‌ها جهت تفکیک دانشکده‌های پرستاری و مامایی آماده است. لازم است این طرح به صورت پایلوت در برخی دانشگاه‌ها اجرا و در صورت موفقیت به کل کشور تسری یابد.

در ادامه معصومه آباد - رئیس جمعیت مامایی ایران نیز بر لزوم وحدت و همبستگی جامعه مامایی تاکید کرد.

وی به اقدام اخیر وزارت بهداشت مبنی بر ادغام رشته مامایی در کنار پرستاری و اعتراض جامعه مامایی به این موضوع اشاره کرد و گفت: درخواستمان آن است که نگاه به حرفه مامایی به عنوان یک رشته کاملا تخصصی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. لازم است ماماها شرح وظایف مشخصی داشته باشند. تقاضایمان از وزیر بهداشت آن است که این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: حدود 50 هزار مامای تحصیلکرده در کشور داریم که می‌توانند در حوزه توانمندسازی زنان بسیار موثر باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی