بازدید 6933

المانیتور: آمریکا در عراق ‌از ایران شکست خورد

«به موازات کاهش نفوذ آمریکا در عراق، نفوذ ایران در حال افزایش است».
کد خبر: ۳۹۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲ 03 May 2014
وبسایت المانیتور با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق نوشت: روابط ایران و عراق تاریخی پیچیده دارد که شامل سیاست‌ها، جنگ‌ها، موضوعات مذهبی و از همه مهمتر عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی در بحران سوریه و تنش با عربستان سعودی می‌شود. تحولات عراق در یک دهه گذشته، ایران را به برنده میدان رقابت با آمریکا تبدیل کرده است.

به گزارش کیهان، المانیتور می‌افزاید: در حالی که نفوذ آمریکا در عراق با خروج نیروهایش از این کشور در حال کاهش است، نفوذ ایران در تمامی بخش‌های عراق از سیاست گرفته تا اقتصاد و اجتماع در حال افزایش است.

این گزارش می‌افزاید: فاکتورهای متعددی وجود دارد که ایران و عراق را در کنار هم قرار می‌دهد. منافع مشترک و صد‌ها هزار عراقی که در جریان جنگ در ایران زندگی کردند. این در حالی است که دیگر کشورهای منطقه پشت عراق را خالی کردند. ارزش روابط تجاری ایران و عراق امروز به 12 میلیارد دلار می‌رسد و در چند سال آینده 30 میلیارد دلار خواهد شد. در این بین موضوع منافع مشترک نیز مطرح است.

 در واقع ایرانیان مطابق با اصول یک بازی طولانی حرکت می‌کنند. تهران مخالف اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی بود. در همین حال ایرانیان در عراق بازنده نشدند. برخی بر این باور بودند که شاید ایران در این بازی دشوار سردرگم شود یا ببازد. اما نتیجه به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
المانیتور می‌نویسد: برخی بر این باورند که پاسخ نوری المالکی است. هر چند این می‌تواند یکی از انتخاب‌های اصلی ایران باشد اما تهران نمی‌خواهد خود را به یک گزینه محدود کند. در مقابل گروهی از تحلیلگران نیز می‌گویند مالکی گزینه ایران نیست. آنها می‌گویند ایران در نهایت از هر کسی که نخست‌وزیر عراق شود، استقبال می‌کند.

 این در حالی است که در ماه‌های اخیر شماری از مقامات عراقی به ایران سفر کرده‌اند. ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق، عمار حکیم، ‌رئیس مجلس اعلای عراق، عادل عبدالمهدی از اعضای مجلس اعلا و معاون سابق رئیس جمهور و بسیاری از مقامات دیگر، مالکی هم یک سفر رسمی به ایران داشت و این سفرها پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای داشت.

در پایان این تحلیل آمده است: می‌گویند که در انتخابات عراق مداخله نمی‌کنند و این مردم عراق هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. در عین حال باید گفت بازیگران اصلی سیاست در عراق دوستان ایران هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی