بازدید 4109

جاي خالي رفتارهاي حرفه‌اي در بورس

شرايط كنوني بازار به گونه‌اي نبود كه صندوق توسعه وارد ميدان شود اما در همه جاي دنيا بازارگردان‌هايي وجود دارند كه روي يك سهم بازارگرداني مي‌كنند
کد خبر: ۳۹۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲ 03 May 2014
اگرچه ورود صندوق توسعه بازار نقش مهمي را در هدايت بازار در اين دو هفته به سوي صعود برداشت اما عملا بسياري از فعالان و كارشناسان بازار سرمايه هدف از تاسيس اين صندوق را ورود به ميدان در مواقع بحراني مي‌دانند درحالي كه از ديد آنها در شرايط كنوني نه‌تنها شرايط بحراني بر بازار حاكم نيست بلكه بازار درحال اصلاح هوشمندانه خود است.

به گزارش اعتماد، از همان زمان كه تصميم بر تزريق پنج هزارميليارد تومان نقدينگي از سوي اين صندوق به بازار گرفته شد، انتقادات بسياري به اين اقدام صورت گرفت كه مهم‌ترين آن اعمال دخالت از سوي دولت در بازار است چرا كه بازار سرمايه نهادي خودانتظام بوده و مقام ناظر نبايد در تغيير روند بازار نقشي داشته باشد.

علي صالح‌‌آبادي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار دراين‌باره به منتقدان اين اقدام صندوق اين‌گونه پاسخ داد: اين رويكرد صندوق به هيچ‌وجه مداخله تلقي نمي‌شود، چرا كه تامين‌كنندگان منابع صندوق توسعه بازار سرمايه، ‌همان سهامداران حقوقي بزرگ مانند بانك‌ها، ‌بيمه‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري هستند كه براي حفظ ارزش دارايي‌هاي خود، منابع صندوق را به عنوان عاملي براي حفظ ثبات و نقدشوندگي بازار، ‌تقويت مي‌كنند.

دكتر ولي نادي قمي، مديرعامل شركت تامين سرمايه نوين در اين باره گفت: به عقيده من شرايط كنوني بازار به گونه‌اي نبود كه صندوق توسعه وارد ميدان شود اما در همه جاي دنيا بازارگردان‌هايي وجود دارند كه روي يك سهم بازارگرداني مي‌كنند، ‌اين شركت‌ها از توان مالي خوبي برخوردار هستند و با اين ويژگي خود مي‌توانند نقدشوندگي سهام را تضمين كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در بازار ايران ركني به نام بازارگردان وجود ندارد، ‌تصريح كرد: شركت‌هاي تامين سرمايه مي‌توانند اين نقش را برعهده گيرند چرا كه اين شركت‌ها هركدام با وصل بودن به يك بانك يا يك نهاد مالي قدرتمند مي‌توانند منابع مالي مورد نياز خود را تامين كنند.

دكتر نادي تصريح كرد: درحال حاضر سرمايه اوليه هر شركت تامين سرمايه 200 ميليارد تومان است كه سازمان بورس مي‌تواند با تغيير مقررات خود اين رقم را به 500 ميليارد تومان افزايش دهد اما در مجموع آنچه در عملكرد اين شركت‌ها موثر و مهم است شبكه ارتباطي آنها يا همان دفتر تلفن‌هايي است كه آنها در اختيار دارند كه براساس آن مي‌توانند به دادوستد سهام بپردازند و اوضاع را در دست بگيرند.

مديرعامل شركت تامين سرمايه نوين درپاسخ به اين سوال كه چرا از سوي سهامداران حقوقي گهگاه رفتارهاي حرفه‌يي ديده نمي‌شود، گفت: ‌بخش مهمي از اين موضوع برمي‌گردد به خود شركت‌ها و سازوكار يا قوانيني كه در بورس حاكم است كه اين مهم منجر به رفتار حرفه‌يي فعالان بازار نشده است.

به گفته دكتر نادي، ‌هم‌اكنون سهامداران يا حتي بزرگان بورس كاملا با جو رواني موجود در بورس گام برمي‌دارند و هرآنچه امروز در بورس مشاهده مي‌كنند را با ديدگاه كوتاه‌نگري به دنبال آن حركت مي‌كنند و انتظارات بلندمدت در دادوستد آنها نقشي ندارد.

وي با انتقاد از سازوكار معاملاتي حاكم در بورس اين طور تاكيد كرد: متاسفانه در معاملات ديده مي‌شود كه حتي حقوقي‌ها به جاي تمركز بر ريسك، روي بازده تمركز دارند درحالي كه بورس جايي است كه تنها افراد حرفه‌يي بايد به آن وارد شوند.

وضعيت بورس براي ورود صندوق بحراني نبود


اين درحالي است كه مديرعامل شركت سبد‌گردان كاريزما، ‌فريدون زارعي تاكيد كرد كه ورود صندوق توسعه به بازار يك نوع دخالت محسوب شده و وظيفه صندوق توسعه بازار ورود به بازار در مواقع بحران است درحالي كه به نظر من اصلا شرايط بحراني در بازار حاكم نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی