بازدید 10436

حیف که سیاسیون مواردی از این دست را مورد توجه قرار نمی‌دهند!

این در حالی است که امسال با توجه به تعیین نشدن نرخ بنزین در آغاز سال، این بحث کمی دیرتر سر باز کرده و البته با توجه به افزایش نرخ بنزین که بیشتر از نرخ تورم است، عمیق‌تر از هر سال بروز و ظهور کرده؛ تا جایی که شواهد ‌حکایت از افزایش شدید کرایه‌ها در روزهای اخیر دارد.
کد خبر: ۳۹۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹ 27 April 2014
تعویض روغن، لاستیک، فیلتر هوا و... گران شده‌ است؛ باز به موسمی رسیده‌ایم که اگر از رانندگان تاکسی دلیل افزایش دو لا پهنای کرایه را بپرسیم، سخنانی شبیه به این می‌شنویم و به تلخی می‌دانیم که مدتی را باید به این روال بگذرانیم تا نرخ‌های جدید جا بیفتد!

به گزارش «تابناک»، سال‌هاست با پایان تعطیلات نوروزی، بحث مسافران و رانندگان تاکسی بر سر نرخ کرایه، به جزئی جدایی‌ناپذیر از جامعه تبدیل شده و در سایه تعلل در تعیین نرخ کرایه‌های جدید، تا مدت‌ها ادامه می‌یابد؛ روندی تکراری و ملالت‌بار که مشاجره می‌آفریند و گاه از آن فراتر رفته و به نقاط تاریکی ‌می‌‌رسد که به هیچ عنوان ‌جبران‌‌شدنی نیست.

تاکسیرانی؛ نهادی که نه رانندگان از آن خرسندند و نه مردم!این در حالی است که امسال با توجه به تعیین نشدن نرخ بنزین در آغاز سال، این بحث کمی دیر‌تر سر باز کرده و البته با توجه به افزایش نرخ بنزین که بیشتر از نرخ تورم است، عمیق‌تر از هر سال بروز و ظهور کرده؛ تا جایی که شواهد‌ حکایت از افزایش شدید کرایه‌ها در روزهای اخیر دارد.

هر چه فروردین ماه به آرامش گذشت، یک هفته است که کرایه‌ها به سلیقه رانندگان افزایش یافته و در برخی مسیر‌ها کهباید از تاکسی‌های مسیری استفاده کرد، در سایه هماهنگی میان رانندگان آن مسیر، به نظر می‌رسد که به ثبات هم رسیده باشد اما هنوز خبری از نرخ‌نامه رسمی تاکسیرانی ‌و حتی خبری درباره میزان احتمالی افزایش نیز مخابره نشده است.

ناگفته پیداست که افزایش‌ها برای کسانی که ساکن کلانشهر‌ها هستند، سنگین‌تر اعمال شده و در پایتخت که به نوعی الگوی دیگر شهرهاست، گشتی در خیابان‌های شهر نشان می‌دهد که کمتر مسیری را می‌توان با پانصد تومان پیمود و در مسیرهای طولانی‌تر، یافتن افزایش کمتر از 30، 40 درصد تقریبا ناممکن است.

این افزایش‌های تنش‌آفرین میان مردم از این روی جالب توجه است که مسئولان افزایش نرخ کرایه‌ها را به نیمه اردیبهشت ماه واگذار کرده و در پناه این وعده، گویی بدون آنکه خواسته باشند تا آن روز سخنی در این باره رانده یا نظارتی ویژه برای رقم نخوردن افزایش خودسرانه اعمال کنند، کناری ایستاده‌اند تا مناقشات پیش آمده میان مسافران و رانندگان را نظاره کرده و احتمالا پس از آن، با تصمیمی میانه تلاش کنند رضایت دو طرف را به دست آورده و در مسیری امن گام بگذارند!

ماحصل تلاش هر ساله مسئولان برای تعیین نرخ تاکسی، نرخ‌هایی‌ است که نه تنها قابلیت اجرایی ندارند، بلکه به دروغی بزرگ و منحصر به فرد بیشتر شبیه‌اند تا نرخ مصوب!

بدین ترتیب چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه بگوییم مسئولان به خوبی از تنش، جروبحث و بی‌احترامی میان مسافران و مسافربران آگاهند ولی برای رفع آن کاری نمی‌کنند، زیرا هیچ گزندی از طرف نهادهای نظارتی متوجه خود نمی‌بینند و با این پرسش روبه‌رو نشده‌اند که براستی کارکرد ایشان چیست؟ آیا غیر از این است که اگر قرار باشد تنها یک کارکرد برای تاکسیرانی برشماریم، تعیین نرخ کرایه خواهد بود؟

اگر به این پرسش از این منظر بنگریم که با تعیین نرخ کرایه‌های جدید، هم خواسته رانندگان مبنی بر انطباق درآمدشان با افزایش قیمت‌های سال جدید، ولو همراه با انتقاداتی، محقق خواهد شد و هم مسافران تعیین تکلیف شده و رضایت از پرداخت مبلغ مصوب را کسب خواهند کرد، آن زمان درخواهیم یافت که کوتاهی در این زمینه، اجحاف به دو طرف مناقشه بوده و حتی یک روز دیرکرد در اعلام نرخ جدید ‌پذیرفته نیست.

به این اشکال اساسی که به عملکرد تاکسیرانی وارد است، مواردی همچون وارد آوردن تنش به جامعه و فراگیر کردن نارضایتی را هم می‌توان افزود که با در نظر گرفتن آن، حتی جا دارد که پای نهادهایی مانند مجلس هم به ماجرا باز شده و تلاش کرد تا عامل یا عاملان این ناراحتی‌های تزریق شده به جامعه را ‌شناسایی ‌و توبیخ کرد.

اینجاست که در سایه کم‌کاری تاکسیرانی و فراموش شدن نقش وظیفه نهادهای نظارتی، رفت‌وآمدهای روزمره مردم و امرار معاش رانندگان تاکسی به دست‌اندازهایی می‌افتد که گلایه عمومی را به همراه می‌آورد و هر ساله تکرار می‌شود تا به باور بسیاری، نقش کارآمدی در القای بی‌ثباتی شرایط به جامعه بدهد؛ اما حیف که چنین موضوعاتی هیچ‌گاه توجه سیاسیون را به خود جلب نمی‌کند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱۹
وقتی نظارت وجود نداره یا خیلی ضعیفه ...همه ناراضی میشن .......بعدم یه عده هرچقدر دلشون بخواد اضافه میکنند و میگیرند از مردم......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
عزیزم نظارت سیخی چند. اگر نرخ تورم بین 3 تا 7 درصد باشه هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
تاکسی های تهران بدتر از هر شهر دیگر .
برای اثبات حرفم کافیه یه روز بارانی یا برفی دنبالش بگردید.
همه دعواهای بین راننده تاکسی ها و مسافران زیر سر تاکسیرانیه.
کرایه ماشین ها داره به سمتی میره که دیگه صرف نمی کنه سر کار بریم
تاکسیرانی هم مثل بقیه تو فکر خودشه. به فکر من و شما و بقیه مسافرا و حتی راننده بدبخت تاکسی نیست.
پس چی میگن از 16 اردیبهشت قراه زیاد بشه من اقا من امروز رفتم بیرون دیگه تصمیم گررفتم هیچ جا نرم این چه وضعه همه حقوقم باید بردم برا کرایه تاکسی!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
داداش افزایش قیمت تا 16 اردیبهشت حساب نیست از 16 اردیبهشت باز هم افزایش پیدا میکنه!!!
دو ساله پیش میخواستم مقل همیشه برم دانشگاه
سوار ون شدم کرایه 850 بود.
یا یه کاغذ A4 نوشته بود کرایه 1150
راننده برگشت به مسافرا گفت هرکی نمیخواد این مبلغ کرایه رو بده پیاده بشه! نرخ کرایه همینه!!!
هیچکی هم هیچی نگفت
ما ملتی هستیم که خودمان را با مشکلات تطبیق میدهیم.
یه کم انصاف داشته باشید ، از 12 ماه گذشته چقدر هزینه ی زندگی بالاتر رفته ، برای جبران این مطلب حقوق کارگر و کارمند اضافه شد ، به خدا فقط حق بیمه ی ما راننده تاکسی ها رو از اول سال 35% اضافه کردن ، بنزینمون 75% اضافه شد گازمون 45% هزینه ی تعمیر و نگهداری هم بماند ، زن و بچه ی ما باید هوا بخورن جای غذا ؟
پاسخ ها
yasien
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
من با نظر شما کاملا موافقم ... نمیدونم اونهایی ک منفی دادن دقیقا فازشون چیه...
بهرام
| Austria |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
من با شما راننده گرامی موافقم، انصاف خوب است با این حال برای همه از آن خوبتر، قانون است.
ما باید دولت و حکومت را به سمت قانون مداری سوق دهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
حقوق کارگر و کارمند چقدر اضافه شد؟ خبر داری؟ شماها که هر تقی به توقی میخوره ۴۰ ۵۰ درصد میکشید رو کرایه ها!!
بازخداروشکر که شیب ملایمه!ضمنا سیاسیون و تاکسی؟؟!مگه نماینده مجلس نبود که میگفت بنزین تا هزارم برسه تورم نمیاره و فقط 30هزارتومن هزینه ی مردمو درماه افزایش میده؟؟!!!تابناک جون من اون نماینده رو پیدا کن ببین چطور حساب کرد!!
ساز گار ی با محیط بهتر است یا سازگاری با تورم
همه حقوقم داره میره برای تاکسی
انشاالا شامل مرور زمان شده و حل مشود
وقتی راننده بیچاره بنزین 700 تومانی میزنه ودوبرابر لاستیک وروغن تعویض میکنه چطور میشه توقع داشت که کرایه کمتر بگیره .مسئولان تاکسیرانی باید زودتر از خواب بلند بشن و نرخ کرایه ها رو اعلام کنند تا مردم با هم درگیر نباشند
ما مردمی هستیم که گوشت کیلویی 30هزارتومن می خریم چیزی نمیگیم اما تاراننده100تومن اضافی می گیره می خوایم خفش کنیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار