بازدید 25491

در دیگر کشورها فیلتر می‌کنند، ولی در ایران آزادی است

اگر قرار به ورود دولت در عرصه ارتباطات باشد، جا دارد پیش از هر حمایتی از اپراتورها، حمایت از مردم در دستور کار قرار گیرد؛ آنجا که کم‌فروشی، گران‌فروشی، ضعف پوشش شبکه و... نارضایتی‌های متعددی به همراه آورده و به پای دولت و حتی نظام نوشته می‌شود، ولی درمان نیافته و پس از سا‌ل‌ها هنوز با قدرت ادامه دارد!
کد خبر: ۳۹۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰ 21 April 2014
هنگامی که «وی چت» فیلتر شد، «اینستاگرام» از دسترس خارج شد و به روال قبل برگشت و حتی زمانی که خبر رسید فیلترینگ دیگر اپلیکیشن‌های مشابه در دستور کار کمیته فیلترینگ قرار دارد، بسیاری این اتفاق را در سایه فشار اپراتورهای تلفن در کشورمان ارزیابی کردند، ولی گواهی برای ادعایشان نداشتند؛ شاهدی که گویا امروز هست!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که استفاده از شبکه‌های اجتماعیِ موبایل بنیان میان کاربران ایرانی تلفن همراه به شدت رواج یافته و بازار رو به گسترش این اپلیکیشن‌ها عملا کاری کرده که از فیلترینگ امثال «وی چت» هیچ خلأیی در این عرصه احساس نشود، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، از کاهش درآمد اپراتور‌ها در اثر رواج این شبکه‌های موبایلی خبر می‌دهد و تلویحا خواستار فیلتر ‌آن‌ها می‌شود.

روز گذشته، وحید صدوقی‌ در نشست خبری در این باره گفت: «در کشورهای مختلف دولت‌ها این نرم‌افزار‌ها را فیلتر می‌کنند؛ اما در ایران به دلیل آزادی‌هایی که وجود دارد، این اتفاق نیفتاده و بی‌شک فعالیت این شبکه‌ها بر درآمد اپراتور‌ها نیز تأثیراتی داشته است؛ ما سعی خواهیم کرد پس از دریافت مجوز ارائه خدمات نسل‌های بالا‌تر با ارائه سرویس‌های متنوع این مشکل را برطرف کنیم؛ اما به هر حال فعالیت این شبکه‌ها تأثیرات خاص خود را دارد‌».

اشاره به فیلتر شدن این شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان در دیگر کشور‌ها، جدای آنکه درخواست تلویحی این مدیر برای فیلتر شدن این نرم‌افزار‌ها در کشورمان را به ذهن متبادر می‌کند، به دلایل متعدد محل ابهام است؛ از این روی که شاهدی برای آن معرفی نشده و جست‌وجو برای یافتن کشوری که در آن شبکه‌های اجتماعی موبایل فیلتر شده باشد، حکم گشتن انبار کاه برای یافتن سوزن را خواهد داشت.

البته شاید برخی شبکه‌های اجتماعی (به طور کلی و نه تنها شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان) در بعضی کشورهای جهان فیلتر شده باشد؛ اما اینکه این فیلترینگ در راستای حمایت از اپراتورهای تلفن رخ داده باشد، ادعایی به غایت بزرگ است که ‌اثبات کردنی به نظر نمی‌رسد؛ به این دلیل ساده که کمتر اپراتور تلفنی در دنیا دولتی است که دولت بخواهد برای مراقبت از آن، اقدامات چکشی ‌در دستور کار قرار دهد.

آنچه از تحقیق درباره اپراتورهای تلفن، چه همراه و چه ثابت در جهان می‌توان یافت، این است که بیشتر این اپراتور‌ها را بخش خصوصی اداره می‌کنند و در مقابل، شبکه‌های اجتماعی موبایلی و موبایل بنیان هم متعلق به بخش خصوصی هستند و در نتیجه ورود دولت به نفع یکی و علیه دیگری، به روال منطق و قانون هم جور در‌نخواهد آمد.

گلایه اپراتور اول به فیلتر نشدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی

این در حالی است که اشکال به مراتب بزرگ‌تری هم به ماجرا وارد است؛ اینکه مرز شبکه‌های اجتماعی تحت وب و شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان به شکلی عجیب در هم تنیده‌ و ‌جداشدنی نیست. از یک سو امثال فیس‌بوک، مدتی است با طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، جای خود را میان کاربران تلفن همراه باز کرده‌اند و به کمک افزونه‌های خود، محمل ارتباط نوشتاری و حتی صوتی را تدارک دیده و مرز شبکه اجتماعی تحت وب و تلفن همراه را برداشته‌اند. از سوی دیگر، امثال وی چت، بی‌تالک و... ارتباط اینترنتی با موبایل را به حدی گسترش داده‌اند که دنیای شبکه‌های اجتماعی موبایل بنیان، مرهون آنهاست.

به عبارت بهتر، اگر قرار باشد ارتباط‌گیری با این نرم‌افزار‌ها را دلیلی برای فیلتر کردنشان بدانیم و حمایت از اپراتورهای تلفن را دستمایه تصمیم‌گیری در این باره بخوانیم، معلوم نیست کدام نرم‌افزار را باید فیلتر کرد و کدام را باقی گذاشت! آن‌ها که ارتباط نوشتاری عرضه می‌کنند، آن دسته که برای تبادل صوت به کار می‌آیند و به شکل واکی تاکی عمل می‌کنند، گروهی که قابلیت برقراری ارتباط صوتی عرضه می‌کننند یا سرانجام بخشی از نرم‌افزارهای موبایلی که می‌توان به کمک آنها‌ از نسل سوم ارتباط بهره گرفت و ارتباط تصویری برقرار کرد؟

در پاسخ به این پرسش، یا باید همه را فیلتر کنیم تا اپراتور‌ها ضرر نکنند و یا‌ بخشی را مشمول فیلتر بدانیم و بخش دیگری را آزاد بگذاریم که هم این بخش کردن کار ساده‌ای نیست و هم ارتقای روز‌افزون این نرم‌افزار‌ها تصمیمات در این باره را زمان‌دار کرده و شاید عمرشان را کوتاه‌تر از یک هفته و یا حتی چند روز کند.

بدین ترتیب درخواهیم یافت که فیلتر کردن این نرم افزار‌ها حتی در قالب پاک کردن صورت مسأله نیز کارکرد نخواهد داشت و طرح آن از سوی مدیرعامل بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در کشورمان، ولو تلویحی و غیر مستقیم، تنها حکم یادآوری انحصاراتی را خواهد داشت که از طرف دولتمردان به ایشان داده شده و راه پیشرفت ارتباطات در کشورمان را کند کرده است.

کافی است مواردی همچون اعطای انحصار عرضه نسلی از ارتباطات به برخی اپراتورهای به ظاهر خصوصی داخلی را به یاد آورده، کم و کاستی‌های این عرصه را مرور کرده و به حقوق از دست رفته مشترکان ایشان دقیق شویم تا به این نتیجه برسیم که اگر قرار به ورود دولت در عرصه ارتباطات باشد، جا دارد پیش از هر حمایتی از اپراتور‌ها، حمایت از مردم در دستور کار قرار گیرد؛ آنجا که کم‌فروشی، گران‌فروشی، ضعف پوشش شبکه و... نارضایتی‌های متعددی به همراه آورده و به پای دولت و حتی نظام نوشته می‌شود؛ اما درمان نیافته و پس از سال‌ها هنوز با قدرت ادامه دارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹۳
انتشار یافته: ۲۷
هیچ کشور پیشرفته ای اپلیکیشن های تماس اینترنتی رو فیلتر نکردن . شرکتهای ارائه کننده خدمات خودشونو وفق دادند و حتی سرمایه گذاری کردن . الان توی خیلی از کشورها مجموعه خدمات سیم کارت تماس و اینترنت مناسب با هم به قیمت ثابت واگذار میشن . همراه اول در عرصه اینترنت خیلی خیلی ضعیفه و با این وضع شکست خواهد خورد . اپراتورهای ما هم باید به جای روش فعلی روشی کارامد جایگزین کنند
دمت گرم تابناک . جالب تر اینکه مبین نت بهای اینترنت را چندین برابر از مشتری می گیرد باز هم زیان ده است ! جل الخالق !
دنیا از افزایش رفاه مردمش کاسبی میکنه
مملکت ما از محدود کردن و فیلتر کردن
به جای اینکه همسو دنیا برن جلو
اینترنت پرسرعت به اپراتور اضافه کنن
تا دسترسی به این نرم افزارها راحت کنن
تا از این راه درامدزایی کنن
نگاه کن فکرشون کدوم طرفی رفته
حتی اگه فیلترم کنن مردم رو به وی پی ان میارن مثل جریان فیس بوک فقط درامدش تو جیب ارائه دهندگان وی پی ان میره
خوب چه بهتر بود مثلا ماهی n هزارتومن بابت فیلتر شکن بدیم بیایم بسته های اینترنتی از اپراتورها بخریم
حالا فیلتر کنین ببینیم کی ضرر میکنه
تو این مملکت همه حق دارن به جز مصرف کننده ها و مردم
بهتره شماهم یه کم خلاقیت داشته باشین به جای فیلتر کردن که خیلی هم راحته، به فکر طراحی اپلیکیشن هایی بیفتن که هم خودشون درامد داشته باشن و هم مردم راضی باشن. بازهم باید گفت از نتیجه قاچاق کردن ویدیو در دهه 1360 و 1370 باید درس گرفت. فیلتر کردن راه حل نیست.
وای از دست رایتل و این گرون فروشی و کیفیت پایین آنتن دهی در مناطق مختلف تهران.
تازه اینترنت هر سه تا اپراتور گرونه هم ایرانسل، هم همراه اول و هم رایتل.
من موندم یک آدم با انصاف نیست که بگه چرا باید تعرفه آزاد اینترنت موبایل برای اپراتورهایی مثل همراه اول و ایرانسل باید هر گیگابایت 700 هزار تومن باشه؟ این خون مردم رو تو شیشه کردن نیست؟
احسنت خیلی قشنگ حرف دل مردم را گفتی
معلوم نیست چرا بقیه اپراتورهای موبایلی دنیا از این سرویسها شکایتی ندارند ؟
پاسخ ها
محمد نوری زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
برای این که تو کشورهای دیگه حق ندارند چنین شکایتی را بکنند!!!
چرا این آفا نمی گوید در جاهای دیگر دنیا اپراتورها با خدمات فروشی پول در میاورند و مکالمه مجانی است اما اینجا پالس میفروشند و درآمدهای بی حساب و کتاب دارند آنهم با این وضعیت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا همه چيو بايد واسه ايراني ها فيلتر كنن؟
از شبكه هاي مهواره اي تا سايتها اجتماعي
چرا ايراني ها نبايد بفهمند آن سوي مرزها چه خبر است ؟
چون به شركتهاي خاصي ضرر زده ميشود
يا ايراني ها شعور اينكه شبكه هاي مضر را نبينند ندارند و بايد يك مرجع خاصي براي آنها تصميم بگيرد كه چه بدرد مردم ميخورد يا نميخورد
تا كي ميخواهند با اين روش ادامه دهند
پاسخ ها
منتظر
| Kazakhstan |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
عزیزم شما هنوز راه بد و خوب رو از هم تشخیص نمیدی و لازمه که نخبگان برای شما تصمیم بگیرن!!!
چیه ؟ چون وایبر و اون یکی نرم افزارا هزینش کمتره ؟؟
خدائیش وقتی با نرم افزار با یکی از دوستان در کشورهای خارجی صحبت میکنیم خبری از تاخیر در صدا نیست ولی با خط مخابرات که صحبت میکنیم یاد زمان جنگ جهانی دوم و تلگراف میفتیم از بس صدا تاخیر داره و بد هست....
به نظر من براى اينكه مردم به اين ابليكيشن ها دسترسى نداشته باشند بهترين كار اينه كه شبكه موبايل رو كلا جمع كنند و خيالشونو راحت كنند!
فیلتر بشه تا استفاده کنندگان با هم بیشتر تماس و پیام بدن و اپراتورها بیشتر از درامد داشته باشند و کیفیت کارشون دست نزنند
هه هه، با وايبر اين روزا كي ميره تو غار؟
مثل این مبمونه سازنده گیوه وقتی کفش و کتونی آمد به بازار اعتراض کنه و به مردم بگه حق ندارید کفش و کتونی بپوشید و همه باید همیشه گیوه بپوشند یا سازنده گاری و درشکه وقتی دید ماشین به بازار آمده به مردم اعراض کنه و بگه همیشه باید گاری ودرشکه سوار بشید و از مسولین بخواهد مردم را وادار به سوار شدن آن کند
هه
تابناک ایتجا ایرانه ها!!!!
کدوم یکی از کاراشون درسته که این فیلترینگ دومیش باشه؟؟؟
بابا جم کنید با فیلترینگتون...فقط دارین کاری میکنید که فیلترشکن با سرعت بیش تر توزیع شه
اگه به مسئولین همراه اول باشه که هنوز دوست داشتن تنها اپراتور کشور بودن و سیم کارتهاشون رو به قیمت خون باباشون میفروختن به مردم
واقعا تو کدوم کشوری ما فیلترینگ داریم جز ایران؟خوب اسم بیار ماهم بدونیم بلکه یه مقدار راحت تر شه افکاراتمون
اینجا که به ضرره میشه...
پاسخ ها
منتظر
| Kazakhstan |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
مدیر محترم اسم کشور مربوطه رو بگویید لطفا. ما منتظریم. تابناک جان لطفا پیگیری فرمایید.
کدوم کشورها مثلا فیلتر کردن؟
میشه چندتاشو بگی تا ماهم بدونیم؟
مرسی تابناک.
برید خدا رو شکر کنید که my computer و control panel رو بدون ... شکن باز میکنید
باید فرهنگ استفاده از فناوری درایران جابیفته
آخه تا کی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها