بازدید 11461
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

تورم، مالیات غیرمشروعی است که بیشتر مردم پرداخت می‌کنند

۳۵ سال از عمر انقلاب می‌گذرد؛ اما چرا نمی‌توانیم تورم را حل کنیم و چه کسی گفته که نمی‌توان این درد را برطرف کرد؟ پنجاه سال است ‌تورم وارد ایران شده، اگر در این پنجاه سال افزایش قیمت‌ها در کشور همانند اروپا بود، ارزش یک دلار هم‌اکنون ۷ تا ۸ تومان بود نه ۳ هزار تومان.
کد خبر: ۳۹۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴ 16 April 2014
تورم، مالیات غیرمشروعی است که اکثر مردم پرداخت می‌کننددبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ۲ هدف مهم تحریم‌ناپذیر کردن و استفاده از فرصتی برای به شکوفایی رساندن اقتصاد کشور است، گفت: از دل تحریم‌ها باید اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانیم. تورم در تمام دولت‌ها بوده و دولت یازدهم قول می‌دهد ‌این تورم را تا ۲۵ درصد کنترل ‌کند؛ اما باید گفت تورم مالیات غیرمشروعی است که بیشتر مردم پرداخت می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی در همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بر آن اهتمام ورزیدند، اظهار کرد: دو سند مکمل اقتصاد مقاومتی وجود دارد که یکی چشم‌انداز ۱۴۰۴ و دیگری اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است؛ این دو با هم یک منظومه‌ای را تشکیل می‌دهند که هر کدام دارای هدفی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شاید برخی گمان کنند اقتصاد مقاومتی به جای این دو سند قرار گرفته، ولی باید گفت هر دو سند پابرجاست؛ سیاست‌های اصل ۴۴ حدود و محدوده فعالیت‌های خصوصی، عمومی و مردمی را علامت‌گذاری کرده اما اقتصاد مقاومتی مانند راهی است که به سمت هدفی به نام چشم‌انداز می‌رود و با توجه به آن می‌توانیم در راه ‌و اهداف درست حرکت کنیم.

اقتصاد مقاومتی ضلع سوم اقتصاد کشور است

رضایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حقیقت ضلع سوم منظومه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، گفت: برخی می‌گویند با مذاکرات رونق و آبادانی در کشور می‌شود و درهای بهشت به روی ما باز می‌شود. آیا در این شرایط، اجرای اقتصاد مقاومتی کار درستی است؟ اقتصاد مقاومتی مکمل دیپلماسی است، ما در مذاکرات به دنبال پوچ کردن تبلیغاتی که علیه انقلاب اسلامی توسط ماهواره‌ها صورت گرفته هستیم؛ در حقیقت اقتصاد مقاومتی می‌خواهد از این فرصت استفاده کند تا از یک طرف دشمنان را در دیپلماسی انقلابی منزوی و از سوی دیگر، شهر‌ها و استان‌های کشور را با یک پویایی اقتصادی مواجه کند.

وی با بیان اینکه اگر همه تحریم‌ها برداشته شود به سه تا چهار سال گذشته باز‌می‌گردیم و حال حرکت اقتصادی ما در این راستا چیست، خاطرنشان کرد: دیپلماسی در مقابل جهاد قرار ندارد، باید این دیپلماسی با یک جهاد انجام شود. در نتیجه می‌توان گفت، جهاد سوم ما تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.

اقتصاد را باید در مقابل شوک‌ها و فشارهای دشمنان مقاوم کرد


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: برخی از افراد می‌گویند اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت مردم در مقابل فشارهای بیرون که این مطلب به معنای ریاضت مردم بوده و درست نیست؛ در حقیقت اقتصاد مقاومتی یعنی جهاد مردم و اینکه اقتصاد را باید در مقابل شوک‌ها و فشارهای دشمنان مقاوم کرد.

رضایی با طرح این پرسش که چرا هم‌اکنون هیچ کشوری جرأت حمله به ایران را ندارد، اظهار کرد: هم‌اکنون کسی نمی‌تواند به ایران حمله کند، چون سپر دفاعی ایجاد شده و هواپیماهای بدون سرنشین که در ‌کشور ساخته شده برای عکسبرداری پرواز می‌کند و بازمی‌گردد، سپس نیروهای قدرتمند متوجه این موضوع می‌شوند که این امر حاصل‌‌ همان دفاع مقدس ما است، ایران بعد از ۳۰۰ سال در دفاع قدرتمند شده است؛ در اقتصاد نیز باید همین اتفاق بیفتد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب حلقه گمشده اقتصاد و دفاع را محکم گرفته و بنده تعجب می‌کنم چرا برخی از بچه‌های انقلاب فرهنگ را در مقابل اقتصاد قرار می‌دهند، در ابتدای تأسیس سپاه نیز برخی از افراد می‌گفتند سپاه باید ۹۰ درصد فرهنگی و ۱۰ درصد نظامی باشد اما بعدا مطرح شد سپاه ۱۰۰ درصد فرهنگی و ۱۰۰ درصد نظامی است که در یک طرف در اوج استراتژی نظامی بوده و از طرف دیگر افرادی که در آن خدمت می‌کنند اهل ایمان و تقوا باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: وقتی صحبت از اقتصاد می‌شود در واقع در ایران و در انقلاب صحبت می‌کنیم که این اقتصاد بدون فرهنگ امکان‌پذیر نیست؛ ارزش‌های اقتصادی و جهاد اقتصادی همه در مقوله فرهنگ اقتصادی قرار می‌گیرند.

تورم، مالیات غیرمشروعی است که اکثر مردم پرداخت می‌کنند


رضایی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی دو هدف مهم تحریم‌ناپذیر کردن و استفاده از فرصتی برای به شکوفایی رساندن اقتصاد کشور است، گفت: از دل تحریم‌ها باید اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانیم، تورم در تمام دولت‌ها بوده و دولت یازدهم قول می‌دهد ‌این تورم را تا ۲۵ درصد کنترل می‌کند؛ اما باید گفت تورم مالیات غیرمشروعی است که بیشتر مردم پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۵ سال از عمر انقلاب می‌گذرد؛ اما چرا نمی‌توانیم تورم را حل کنیم و چه کسی گفته که نمی‌توان این درد را برطرف کرد، تصریح کرد: پنجاه سال است که تورم وارد ایران شده و در حقیقت این تورم از میراث‌های شاه بوده که در زندگی ما ادامه پیدا کرده است، اگر در این پنجاه سال افزایش قیمت‌ها در کشور همانند اروپا بود، ارزش یک دلار هم‌اکنون ۷ تا ۸ تومان بود نه ۳ هزارتومان.

اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به‌ زانو در‌‌آوریم


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که در مقابل تحریم‌ها، غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به زانو در‌آوریم، به گونه‌ای که آن‌ها اذعان کنند تحریم‌ها کاری اشتباهی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد: هنوز زود است در مورد برنامه دیپلماسی دولت سخن بگوییم؛ ‌اما به نظر بنده، دولت باید در موضوع تغییر نماینده ایران در سازمان ملل که از سوی آمریکا فشارهایی صورت گرفته، کوتاه نیاید.

برخی اقدامات پارلمان اروپا، لطیفه‌ای بیش نیست


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بهتر از این می‌توانستیم مذاکره کنیم، حتی می‌توانستیم شرط خلع سلاح شیمیایی و میکروبی رژیم صهونیستی را در مذاکرات بگذاریم، وقتی در مذاکرات طرف مقابل شروع به زیاده‌خواهی می‌کند، نیاز به پاسخگویی به موقع داریم اما باید گفت برخی از اقدامات پارلمان اروپا جوکی بیشتر نیست که نباید به آن‌ها اهمیت داد.

رضایی افزود: در اقتصاد مقاومتی اصل بر این است که به مرور درآمد نفت را به صندوق توسعه ارزی که شش سالی است درست شده ببریم و خام فروشی را به ‌کل‌ قطع کنیم که این امر سبب اشتغال‌زایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب شعار امسال را بسیار حکیمانه انتخاب کرده‌اند، عزم ملی و مدیریت جهادی لازمه تحقق شعار سال است، در حقیقت مدیریت جهادی یک دانش و یک هنر بوده که دارای ساختار، استراتژیک، روابط و منابع انسانی مشخص است.

همه باید در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها به دولت کمک کنیم


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیش‌بینی شده حدود ۷ تا ۸ میلیون ‌از دریافت یارانه انصراف دهند و در حقیقت یک دهک جامعه انصراف می‌دهند که مبلغ خوبی به دست می‌آید و دولت می‌تواند از آن برای اشتغال‌زایی استفاده کنند.

رضایی با بیان اینکه شیوه احمدی‌نژاد و روحانی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها قبول ندارم، گفت: چون دولت این برنامه را اجرایی می‌کند، همه ما باید به او کمک کنیم تا با استفاده از مبلغ انصرافی از دریافت یارانه بتواند در راستای رونق تولید و اشتغال کار کند.

وی عنوان کرد: برنامه ششم بهترین فرصت برای اقتصاد مقاومتی است، تفاوت برنامه با سیاست در این است که سیاست کلی‌تر بوده و در برنامه احکام نوشته می‌شود که اگر این احکام اجرایی شود یک گام به هدف خود نزدیک‌تر شده‌ایم،‌ در حقیقت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک اتاق فکر بوده که نخبگان را جمع‌آوری می‌کند و با دعوت از وزرا و معاونان آن‌ها و همچنین رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، همه نظریات را جویا می‌شود، سپس آنها را به اطلاع رهبر معظم انقلاب می‌رساند و در ‌‌نهایت مقام معظم رهبری تصمیم می‌گیرد که کدام یک از مباحث در کشور اجرایی شود.

اگر در مذاکرات با شکست هم مواجه شویم باز ما پیروز هستیم


رضایی افزود: به نظر بنده تاکنون در مذاکرات ژنو موفق بوده‌ایم اما این مذاکرات می‌توانست بهتر از این انجام شود، دیوار تحریم موفق نبوده، چون ما توانسته‌ایم صادرات نفت خود را افزایش دهیم، در حال حاضر دیگر آمریکا نمی‌تواند به گذشته بازگردد، چون یک بی‌اعتمادی نسبت به آن ایجاد شده و خوشبختانه موضوع اوکراین نیز برای ما نعمت الهی شد چون آمریکا دیگر نمی‌تواند چین و روسیه را با خود همراه کند.

وی تأکید کرد: بنده بر این باورم حتی اگر در مذاکرات ‌شکست بخوریم، باز هم ما پیروز هستیم چون تعهدی به کسی نداده‌ایم و دست دشمنان خود را رو کرده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا راهی برای بازگرداندن ارزش پولی ملی وجود دارد، گفت: می‌توان ارزش پول ملی را تصویب کرد تا بیش از پول کشور تضعیف نشود و در این راستا باید نرخ افزایش قیمت‌ها را به ۲ تا ۳ درصد رساند.

اگر اقتصاد ایران مردمی شود، قطعا شکوفایی اقتصادی رقم می‌خورد


رضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد، اظهار کرد: با مردمی کردن می‌توان تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد. قبل از انقلاب افرادی می‌خواستند با استفاده از مدل‌های کوبا، چین و جنگ‌های چگوارا انقلاب کنند؛ اما امام (ره) فرمودند ما یک انقلاب مردمی را انجام می‌دهیم که انقلاب مردمی خود تبدیل به یک نظریه شد، بنابراین اگر اقتصاد ایران مردمی شود به طور قطع شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نفت می‌تواند یکی از ۸ پایه اقتصادی کشور باشد و در کنار آن از سایر ظرفیت‌ها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های پزشکی در منطقه است که می‌توان با توجه توریسم سلامت از این امر بهره‌برداری اقتصادی کرد.‌ همچنین اگر در کشاورزی فناوری را وارد کنیم می‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی آن حداکثر بهره را ببریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس خوب است، اظهار کرد: زمانی اختلاف نظر بین دولت و مجلس خوب است که منازعه به دنبال نداشته باشد و اگر اختلاف نظر‌ها ‌منطقی باشد مردم سود می‌برند و نظام آسیب نمی‌بیند.

نیازمند اصلاح ساختار تولیدی کشور هستیم


رضایی با بیان اینکه رکود تورمی یک پدیده ترکیبی است که از سال ۱۹۷۰ با پدید آمدن بیکاری و تورم با یکدیگر ایجاد شده است، گفت: این امر زندگی مردم را دوچندان تحت فشار قرار می‌دهد، مشکلی که هم‌اکنون در ایران داریم این است که وقتی نقدینگی اضافه می‌شود، تولید پاسخ مثبت نمی‌دهد؛ بنابراین نیازمندیم تا ساختار تولیدی کشور اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه باید انضباط مالی را رعایت کند، تصریح کرد: اگر دولت‌ها انضباط مالی را رعایت نکنند، رکود تورمی بیشتر می‌شود که در این شرایط شاهد کاهش دستمزد‌ها هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اختلاف بهای بین دلار واقعی و بازار وجود دارد که این امر آسیب ایجاد می‌کند اما استدلال دولت این است که نباید به دلار اتاق مبادله دست بزنیم، چون قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد؛ اما باید این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد که تفاوت قیمت دلار واقعی و بازار مشکلاتی را برای اقتصاد کشور در پی دارد.

رضایی با اشاره به بنزین وارداتی اظهار کرد: در مورد بنزین وارداتی مشکل این است که وقتی تحریم شدیم، دولت سابق از پتروشیمی استفاده کرد و این سبب شد که شهرهای مرکزی و بزرگ کشور با آلودگی فراوان روبه‌رو شوند، در حقیقت اشتباه بزرگ ۲۵ سال پیش صورت گرفت و این بود که گفتند پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه پانزده سال بر تولید بنزین عقب افتادیم.

وی با اشاره به مباحث مفاسد اقتصادی عنوان کرد: متأسفانه انگیزه نفع شخصی در جامعه ما گسترش یافته که در این راستا رهبر معظم انقلاب هم‌اکنون ایده‌ای ‌دارند تنظیم می‌کنند که تا دو ماه آینده ابلاغ می‌شود و امیدواریم مطابق آن بتوانیم با مفاسد اقتصادی برخورد کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل