بازدید 56260
تجمع اعتراضی در اصفهان نسبت به وصیت ایران شناس آمریکایی +تصاویر

مخالفان دفن «ریچارد فرای» تجمع برگزار کردند و شعار دادند

این تجمع در حالی پایان پذیرفت که برخی حاضران با تعرض بر بنای آرامگاه پوپ و همسرش، «بنای آمریکایی تخریب باید گردد» و شعارهای دیگری را به رغم حضور پلیس در صحنه، با رنگ بر این عمارت نوشتند و با چسباندن تراکت‌ها و پلاکاردهایی که همراه آورده بودند، بر بدنه آرامگاه، آن جا را ترک کردند.
کد خبر: ۳۹۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱ 11 April 2014
سرانجام با گذشت دو هفته از فوت «ریچارد فرای»، ایران شناس برجسته معاصر که وصیت کرده بود پیکرش در اصفهان و در مجاورت زاینده رود به خاک سپرده شود، مخالفان این اتفاق، تجمعی را ترتیب داده و مخالفت خود را آشکار نمودند.

به گزارش «تابناک»، بعداز ظهرامروز، جمعه، جمعی از مردم اصفهان با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم هایی در کنار آرامگاه آرتور پوپ و همسرش فیلیس اکرمن که چند ده سال پیش در این شهر و در مجاورت زاینده‌رود دفن شده‌اند، گرد آمده و با سر دادن شعارهایی مخالفت خود با عمل به وصیت فرای را نشان دادند.

مخالفان دفن «ریچارد فرای» تجمع برگزار کردند و شعار دادند
آرامگاه پوپ و همسرش پیش از ظهر امروز

تجمع کنندگان که در حضور نیروی انتظامی در محل حاضر شده بودند، ضمن بر افراشتن پلاکاردهایی با مضمون مخالفت با دفن ایران شناس سوئدی تبار ـ که وصیتش مورد تایید دو رئیس جمهور ادوار کشورمان قرار گرفته و اقداماتش در شناساندن ایران به جهانیان و همچنین دفاع از حقوق کشورمان، تمجید بسیاری از صاحب نظران کشورمان را به همراه داشته ـ وی را «جاسوس سیا» معرفی کرده و پس از سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر منافق»، دامنه انتقادات خود را به برخی تصمیمات دیگر نیز کشاندند.

این تجمع در حالی پایان پذیرفت که برخی از حاضران با تعرض بر بنای آرامگاه پوپ و همسرش، «بنای آمریکایی تخریب باید گردد» و شعارهای دیگری را به رغم حضور پلیس در صحنه، با رنگ بر این عمارت نوشتند و با چسباندن تراکت‌ها و پلاکاردهایی که همراه آورده بودند، بر بدنه آرامگاه، آن جا را ترک کردند.


ریچارد نلسون فرای، استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد، هفتم فروردین ۹۳ در ۹۴ سالگی در شهر واترتان در ایالت ماساچوست درگذشت و از آن روز تا کنون پیکرش در سردخانه مؤسسه کفن و دفنی در این شهر نگهداری می‌شود چراکه همسر ایرانی‌اش تلاش دارد با رایزنی با مسئولان ایرانی، مجوز انتقال پیکرش به ایران را گرفته و به وصیت وی ـ که مورد تأیید خاتمی و احمدی‌نژاد، رؤسای جمهوری پیشین کشورمان قرار گرفته ـ عمل کند.

در روزهای گذشته، خانم عدن نبی، همسر آشوری فرای از درخواست مقامات کشور تاجیکستان برای انتقال پیکر فرای به این کشور و خاکسپاری در آنجا خبر داده؛ اما هنوز منتظر است پاسخ مقامات ایرانی را دریافت کرده و وصیت شوهر مرحومش، مبنی بر خاکسپاری در ایران را ولو با تدفین وی در نارنجستان شیراز، جامه عمل بپوشاند.


این در حالی است که تا کنون علت پاسخ ندادن مقامات ایرانی به این درخواست معلوم نشده و در پاسخ به پرسش‌هایی که در این باره مطرح می‌شد، از مخالفت‌هایی سخن به میان میآمد که در این زمینه وجود دارد؛ مخالفت‌هایی که ابراز کنندگانش آشکار نبودند تا اینکه در روزهای اخیر شرایط تغییر کرد.

احمد سالک نخستین کسی بود که در مخالفت با اجرای وصیت فرای سخن گفت. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضوری در این رابطه با روحانی، رئیس جمهور کشورمان سخن گفته، افزود: از آقای رئیس جمهور و وزیر کشور درخواست می‌کنم هرچه زودتر جلو ورود جنازه پلید ریچارد فرای، جاسوس سازمان سیای آمریکا برای دفن در اصفهان در کنار قبر استاد سارقش آرتور پوپ در جوار رودخانه زاینده رود گرفته شود و به نمایندگان اعلام می‌کنم که زاینده رود به رودخانه مرده رود تبدیل شده است.


این مخالفت در ادامه با همصدایی افراد دیگری همراه شد و سرانجام تجمع امروز رقم خورد؛ هرچند در سوی دیگر نیز امثال محقق داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، انجام این وصیت را از روز نخست پیگیری کرده و افرادی چون علی مطهری هم خواستار تدفین فرای در کشورمان شده‌اند.

فرای در گفت‌وگویی که سال ۲۰۰۸ با شبکه خبری سی‌ان‌ان داشته، با تأکید بر اینکه تمام عمرش را وقف ایران کرده، ابراز داشت که آرزو دارد پس از مرگش در کنار زاینده رود در اصفهان دفن شود و مجوز این کار را نیز دریافت کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۱۰۳۶
انتشار یافته: ۱۵
حقا که زاینده رود خشک شده!!
بی خیال!
عجب حوصله ای دارن بعضیا!
از ماست که بر ماست
موافقان هم میتونن تجمع برگزار کنن؟
پاسخ ها
شهروز
| Canada |
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
معلومه که (ن) میتونن !!!!!
چه ملت مهمان نوازی داریم!
خدا به همه رحم کند
رودخانه را خشکاندند صدا از کسی در نیامد حالا برای یک دانشمند که توجهش به زاینده رود صدبرابر .... بوده تجمع میکنند...
کاش آیندگان همه نسل ما را به یک چشم نبینند ... آه ...
این تجمع با اجازه ی وزارت کشوربوده؟؟؟؟؟ درهمه ی کشورهای جهان مسئولان مملکتی فورا برای کسانی که نام کشورشان را بلندآوازه کرده است برای دفنش سر ودست می شکنند آن وقت ما...تخمع این تجمع گران یعنی توهین به رضایت دو رییس جمهور کشورمان پلیس باید جلوی تظاهرات را می گرفته واجازه نمی داده به مقبره ی پوپ این چنین آسیب بزنند .این مقبره ربطی به آمریکاندارد متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
خود جوش بوده
آقايون معترض يك چيز را بايد متوجه باشند آن هم اين است كه وقتي ما در راحت طلبي هاي خود غرق بوديم و هستيم اين آدم ها فرهنگ ايراني اسلامي ما را به دنيا معرفي كرد يا يكي از شما همين امروز حاضريد وقت و زندگي خود را براي تحقيق در اين امور بگذرانيد.....؟؟
مرده رود نتیجه سکوتها و تصمیمات نابجای شما نمایندگان است نه دفن یک مرده در کنار آن.
خوب بود این افراد برای شناخت ریچارد فر ای حداقل سری به ویکی پدیا می زدند تا ببینند که چه دانشمند بزرگی بوده .
درضمن ایشون یکی از مدافعان سرسخت نام خلیج هیشه فارس بوده است .

ای بابا اینائی که ما تو عکسا دیدیم نه اهل منطقن نه خوب رو از بد تشخیص میدن .
پلا کاردای مقوایشون هم که همه با یه ماژیک و یه خط نوشته شدن از نحوه سازماندهیشون خبر میده .
آیا این افراد مجوز برای تجمع داشته اند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار