بازدید 20586
به استقبال «ساعت زمین» برویم؛

برای یکی‌یک دانه کائنات، یک ساعت زمان زیادی نیست

امسال شاید جالب‌ترین بخش این روز برای ایرانیان این باشد که از بین بیش از ده هزار شهری که برای پاسداشت این مناسبت، اعلام آمادگی کرده‌اند، این مردم اصفهان در قلب سرزمین ایران هستند که به عنوان فعال‌ترین حامی برنامه ساعت زمین در جهان از سوی سایت رسمی و بین‌المللی ساعت زمین ـ که مقر آن در سنگاپور است ـ‌برگزیده‌ شده‌اند.
کد خبر: ۳۸۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴ 29 March 2014
شاید بد نباشد ‌‌ما هم امشب به قدر وسع خودمان به این مناسبت پیوسته و برای یک ساعت مراقب باشیم که لامپ‌های اضافه روشن نمانند.

به گزارش «تابناک»، از ساعت ۲۰:‌۳۰ امشب، نهم فروردین ماه، قرار است ‌ایرانیان یک ساعت به یک حرکت گسترده‌ جهانی پیوسته و با خاموش کردن چراغ‌ها و دیگر وسایل الکتریکی غیرضروری خویش، نشان دهند، برای مقابله با خطر تغییرات آب و هوایی، باید در مدیریت مصرف انرژی تجدید نظر کرد.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) ‏ است که از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده و همه ساله در آخرین شنبه ماه مارس توسط دوستداران محیط زیست گرامی برگزار و ترویج می‌شود.


در این مراسم نمادین، میلیون‌ها تن از ساکنان زمین با خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری خود به مدت یک ساعت، می‌کوشند تا به رهبران جهان یادآوری کنند برای مقابله با خطرات روزافزون تغییرات آب و هوایی و جهان‌گرمایی باید در مصرف انرژی در جهان بازنگری شود.

این رویداد برای نخستین بار در سیدنی استرالیا توسط «لئو بورنت» و صندوق جهانی طبیعت (به اختصار wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به ۲. ۲ میلیون ‌در آن شرکت و چراغ‌های غیر ضروری را خاموش کردند و اینک در هشتمین سال از این حرکت سبز جهانی، برآورد‌ها حکایت از آن دارد که بیش از سه میلیارد تن از ساکنان تنها سیاره قابل سکونت منظومه شمسی و تنها سیاره شناسایی شده با این ویژگی تا کنون، متجاوز از یکصد و هشتاد کشور جهان در این آیین محیط زیستی شرکت خواهند کرد.

به گفته محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و فعال محیط زیست، امسال شاید جالب‌ترین بخش در روز جهانی «ساعت زمین» برای ایرانیان، این باشد که از بین بیش از ده هزار شهری که برای پاسداشت این مناسبت اعلام آمادگی کرده‌اند، این مردم اصفهان در قلب سرزمین ایران هستند که به عنوان فعال‌ترین حامی برنامه ساعت زمین در جهان از سوی سایت رسمی و بین‌المللی ساعت زمین که مقر آن در سنگاپور است، برگزیده شده‌اند. در حقیقت از یک ماه گذشته، ‌اصفهان جلو‌تر از تمامی پایتخت‌ها و دیگر کلان‌شهرهای مشهور جهان، برنامه‌های جانبی این مراسم را آغاز کرده است.


حک شدن بزرگ‌ترین آرم برنامه در جوار پل فردوسی بر ‌کف رودخانه، برگزاری بزرگ‌ترین حلقه انسانی با حضور مردم اصفهان در اطراف آرم، برپایی تورهای دوچرخه سواری در سطح شهر، تبلیغات شهری و فرهنگ‌سازی کاهش مصرف انرژی با هدف کاهش تأثیرات سوء بر اقلیم اصفهان و لزوم مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه‌های شهر اصفهان، از جمله برنامه‌های اجرا شده است و افزون بر آن قرار است، پل تاریخی خواجو هم امشب، ‌یک ساعت خاموش شود.

جز این ابتکار هموطنان اصفهانی‌مان، پاسداشت این مناسبت در کلان شهرهای تهران، اهواز، کرمان، رشت و ارومیه نیز تدارک دیده شده و با خاموش کردن عمارت‌ها و بناهای مشهور این شهر‌ها مانند برج میلاد پی گرفته خواهد شد.

هدف از اجرای برنامه جهانی «ساعت زمین»، تشویق جوامع بشری به برقراری ارتباط متقابل و مشارکت در برخورداری از فرصت‌ها برای آگاهی و مقابله با چالش‌های موجود در مسیر دنیاست که مسئولیت پذیری افراد در برابر طبیعت را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد.


به عبارت دیگر، این حرکت نمادین تلاش می‌کند تا مشوقی باشد برای همه افراد، شخصیت‌های مشهور، صاحبان کسب‌وکار و تجارت به مشارکت در اقدام برای حل مشکلات زمین، تلاشی که به مانند ویترینی جهانی برای اندازه‌گیری و سنجش میزان تلاش‎‌ها و تأثیر این افراد در تغییر سبک زندگی مردم بر اساس ارزش‌های پایدار و دوستدار طبیعت و کاهش روند تخریب کنونی زمین به کار می‌آید و می‌تواند نقش بسزایی در آگاهی بخشی عمومی داشته باشد.

اگر به این مهم دقت کنیم که کشورمان به لحاظ الگوش جهانی مصرف انرژی، سطح بسیار نامطلوبی دارد و از این امر ضرر و زیان بسیاری متحمل می‌شود، درخواهیم یافت که «ساعت زمین» می‌تواند نقش ملی بارزی هم برای ایرانیان ‌داشته باشد ‌و مجالی در اختیارمان گذارد که بیندیشیم چه شده که ایرانیان پنج برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کنند؟!

برای یکی یک دانه کائنات یک ساعت زمان زیادی نیست

جدای این رویکرد که می‌تواند و باید مورد توجه‌مان قرار گیرد، چه بسا درک درست از شرایط رو به وخامت کره زمین که هر ساله گرم‌تر می‌شود و خشکسالی و سیلاب در نقاط ‌دنیا، ارمغان تلخ آن برای نسل بشر است، به سادگی می‌توان دریافت که صرف یک ساعت با نور کمتر و مصرف انرژی حداقلی، کمترین کاری ا‌ست که در حکم مخلوق خداوند، می‌توانیم برای نگهداشت شرایط زمین، یکی‌یک دانه کائنات انجام دهیم.

همه اینها در شرایطی است که به رغم اهمیت بالای موضوع ساعت زمین، این رویداد چندان که باید و شاید میان ایرانیان شناخته شده نیست، چراکه کمتر مورد توجه رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی قرار گرفته و شاید یافتن پیامی از طرف یکی از مشاهیر جامعه ایرانی در رابطه با آن غیر ممکن باشد؛ حال آنکه در کشورهای پیشرفته این گونه نیست.

هم‌اکنون فیلمی را که برای ساعت زمین امسال تهیه شده ببینید تا دریابید که چگونه امثال مرد عنکبوتی هم برای رساندن پیام این روز به کار گرفته می‌شوند. شاید بد نیست، ما هم امشب به قدر وسع خودمان به این مناسبت پیوسته و برای یک ساعت مراقب باشیم که لامپ‌های اضافه روشن نمانند.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
دفاع از محیط زیست کار هر عاقلیست پس درخت دوستی بنشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
چشم
سلام. من مکانیک خوندم ولی یک سوال از متخصصین برق قدرت داشتم. آیا این کار به شبکه برق آسیب نمیزنه؟ تا اونجایی که میدونم، امکان ذخیره برق در مقیاس زیاد وجود نداره و برقی که در نیروگاه تولید میشه باید در اسرع وقت مصرف بشه. فکر کنم اگر یکهو تمام ملت تصمیم بگیرن برق هاشون رو خاموش کنن، تمام خطوط برقمون از بین میره یا شاید هم من اشتباه میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
الان به قدری نیروگاهها و پستهای برق در سطح انتقال در حداکثر ظرفیت خودشون دارن کار می کنن که اگر نصف شهرهای ما هم خاموش بشن مشکلی پیش نمی یاد که هیچ، تجهیزات یک نفسی هم تازه می کنن.
اسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
با سلام
من برق خوندم،نه آسیب نمی رسونه مدیریت مصرف برق دیسپاچینگ اتوماتیک نیروگاه هارو از مدار خارج می کنه
با سلام ،نويد خان بنده هم مكانيك خوندم ، ليكن چون در نيروگاه كار ميكنم عرض كنم اين كار جنبه نمادين دارد لذا جهت انجام اين كار لازم است نيروگاهها واحد هاي خود را از مدار توليد خارج كنند يا بار توليدي خود را كم كنند و اين كار با هماهنگي مركز كنترل برق كشور ( ديسپاچينگ ) صورت ميگيرد اگر در ابعاد وسيع صورت گيرد نه تنها توجيه زيست محيطي ندارد بلكه خطروخسارتي را ميتواند به نيروگاه وارد كند.
از تابناک تشکر می نمایم
سلام
در پاسخ به آقای نوید موارد زیر قابل توجه هست:
1- امکان به صفر رساندن مصرف برق وجود ندارد چون خیلی از صنایع از بابت قطع برق اسیبهای جدی و غیر قابل جبران میبینند.(مانند صنایع فولاد و سیمان و...)
2- برای مواردی که مصرف برق کاهش میابد مرکز دیسپاچینگ نیروگاه های گازی را از شبکه سراسری خارج میکند. حسن این نیروگاهها در خروج یا ورود سریع انها به شبکه سراسری است(خود این نیروگاه ها قصه زیاد داره که حوصله نوشتنش رو ندارم)
3- امکان ذخیره برق وجود داره که موفقترین این روش استفاده از نیروگاههای تلمبه ذخیره ای است که نمونه آن در ایران نیروگاه سیاه بیشه است)
4- شبکه برق ایران به شبکه سراسری سایر کشورها مانند ترکیه و ... متصل است که با هم بده بستون دارند که میتواند در صورت وجود مازاد برق خودش رو صادر و در صورت کسری برق را وارد کند(خود اینم قصه ها دارد...)
ببخشید اینقدر خلاصه و سریع جواب دادم.
خاموشی یک ساعته در تبریز/تبریز هم به طرح جهانی "ساعت زمین" پیوست
تابناک چرا اسمی از تبریز نیاوردی؟
این برنامه در تبریز هم بوده، لطفا اطلاع رسانی کنید.
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
فکر کنم شما جز اونایی هستین که می گفتن: "ما داریم به برنامه ی90 sms می دیم چرا درصد تراکتور سازی داره پایین میاد"!
یکی یک دانه کائنات! خجالت نکشیدید این تعبیر رو برای زمین به کار بردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
شما شبیه زمین رو از نظر زیست شناختی جای دیگه سراغ داری؟
با شناختی که من دارم طرح های اینچنینی مثل خاموشی یا صرفه جویی در اصفهان موفق خواهند بود.
ساعت هوا چه روزیه؟
اصل گرم شدن زمین به خاطر مصرف گوشت توسط انسانه ، اصلی ترین گاز گلخانه ای متان است که از هضم غذا در بدن گاوها ایجاد میشه .... اصلی ترین دلیله خشکسالی هم همینه چون برای تولید یک کیلو گوشت حدود 300 برابر تولید یک کیلو گندم آب مصرف میشه ... اصلی ترین دلیله از بین رفتن جنگلهای استوایی هم مصرف گوشته چون ... جنگلها در حال انهدام هستند تا جایه اون مزارع سویا که خوارک دام هست ایجاد شن ..... ما با کاهش یک کیلو مصرف گوشت در سال مینویم تقریبا جانه 20 درخت رو نجات بدیم
پاسخ ها
تک تیرانداز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
بهتره رو نظر ایشون تابناک بحث کارشناسی بزاری و اگر درست بود خود تابناک استارت این حرکت جالب و قشنگ رو در سطح شهرهای ایران شروع کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
الان که متاسفانه یا خوشبختانه به علت گرانی گوشت مصرف اون در بین اغلب خانواده ها پایین اومده
آه از زاینده رود چقدر دلمان برای پل خواجو و آب روانش تنگ شده
بنظر بنده اون پیامی که نوشته شده ما ایرانیان زاینده رو را نجات میدهیم باید بشه شما اصفهانی ها باید اینکارو انجام بدید که آب استان های همجواری مثل خوزستان که محروم ترین استان ایران هست به اصفهان نیارن چون ما مردم خوزستان هم دچار کم آبی شدیدی هستیم. تابناک درسته زیاد به مطلب شما ربطی نداشت اما بعنوان یه خوزستانی این پیام رو گذاشتم چون واقعاً وضعیت کم آبی و نامناسب بودن آب اینجا بیداد میکنه.
پاسخ ها
رامین از بوشهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
"واقعاً وضعیت کم آبی و نامناسب بودن آب اینجا بیداد میکنه. " قبول ولی
"خوزستان که محروم ترین استان ایران هست" دیگه نه.
اطلاع رساني در حد زير صفر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
لایک
با تشکر از نوید عزیز در طرح این سوال و شفاف سازی دوستان
اصفهان شهر منظم و به نظر من زیبا ترین و اصولی ترین شهر ایران هست آفرین کار خوبی بود ولی در عملم باید کار بشه نه فقط برگزاری این مراسمات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
اصفهان نصف جهان می شد اگر تبریز نبود اگه تبریز رو ببینی چی می گی؟
فکر کنم مهترین دلیل گرم شدن زمین گاز CO2 باشه که توسط کارخانه های صنعتی و خود روها تولید میشه .. حرکت نمادین میتونه استفاده همگانی از دوچرخه باشه در شهری مثل تهران خود روها مهمترین عامل تولید آلودگی هستند..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی