بازدید 4644

تلاش میانه‌روها برای کمرنگ کردن تندروها

جبهه پایداری نزدیکترین طیف به تفکر حلقه پرتو است چنانکه در جریان غائله 22بهمن قم نام چند عضو این جبهه هم مطرح شد. شاید شباهت‌های این دو جریان مربوط به رهبری معنوی آنها باشد یعنی هر دو جریان آیت‌ا... مصباح یزدی را پدر معنوی خود می‌دانند
کد خبر: ۳۸۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴ 19 March 2014
با فضایی که طی سال‌های اخیر بواسطه برخی بی‌تدبیری‌ تندروها در کشور پدید آمده بود این افراد فکر می‌کردند خیلی قدرت پیدا کرده‌اند اما تاریخ و تجربه ثابت کرده که تندروی‌ها پایدار نخواهد ماند و با کوچک‌ترین نشانه میانه‌روی، آنها سر تعظیم فرود خواهند آورد. در آن هنگامه دیگر قدرت‌های پوشالی آنها نه تنها کمکی نخواهد کرد بلکه باید به‌جای گعده‌های برنامه‌ریزی شده برای فشار بر میانه‌روها، به دادگاه‌های تجدیدنظر بروند تا شاید تغییری در احکام صادره برای آنها ایجاد شود.

به نوشته آرمان، در روزهای اخیر دو حکم برای تندروها صادر شده است؛ یکی محکومیت 16متهم غائله قم و دیگری توقیف نشریه 9دی! در موضوع اولی یعنی حادثه قم تندروهای اخلالگر در سخنرانی رئیس مجلس حکمی دریافت کردند که هنوز اسامی آنها اعلام نشده اما یا عضو حلقه پرتو یا نزدیک به این جریان هستند. نشریه 9دی هم متعلق به جبهه پایداری است که قاسم روانبخش مدیریت بخش سیاسی آن را بر عهده دارد.

حلقه پرتو


نام «حلقه پرتو» تقریبا از سال گذشته در جوامع سیاسی مطرح شد؛ حلقه‌ای که افراد فعال در آن از اعضای موسسه امام خمینی(ره) قم هستند که ریاست آن را آیت‌ا... مصباح یزدی بر عهده دارد. شاید چندی پیش اقدامات اعضای حلقه پرتو با نام فعالیت اعضای موسسه امام خمینی(ره) در رسانه‌ها ذکر می‌شد اما حلقه پرتو ویژگی‌هایی داشت که آن را از برخی دیگر اعضای این موسسه متفاوت می‌کرد. حلقه پرتو همان افرادی هستند که در «نشریه پرتو سخن» حضور فعال دارند و بصورت هفتگی نشریه خود را در سطح سراسری پخش می‌کنند که سرشناس‌ترین عضو آن قاسم روانبخش است. قاسم روانبخش ارتباط نزدیکی با آیت‌ا... مصباح یزدی دارد به نحوی که رئیس دفتر او بود. نکته جالب اینکه نباید حلقه پرتو را محدود به افرادی دانست که در نشریه پرتو فعال هستند و با بررسی همنشینی‌های این افراد چنین نتیجه‌ای بدست خواهد آمد که این حلقه در قامت یک هیات باید تعریف شود؛ هیاتی متشکل از اعضای تندرو و منتقد. در جریان بررسی پرونده 22بهمن قم اعلام شد که 7نفر تبرئه و 16نفر محکوم شده‌اند که با ارزیابی اجمالی این نتیجه به دست می‌آید که یک هفته‌نامه به چه تعداد نیرو نیاز دارد. 23متهم این پرونده بطور حتم از اعضای نشریه پرتو نیستند چون یک نشریه که اغلب صفحات آن غیرتولیدی و سخنرانی‌های آیت‌ا... مصباح یزدی است نیاز به این تعداد نیرو ندارد چنانکه حسین نقوی‌حسینی از اعضای کمیسیون امنیت ملی با اشاره به حادثه قم گفته است که در این حادثه، برخی از افراد حلقه پرتو حضور داشته‌اند و مدارک به میزان کافی از حضور و نقش این افراد در آن حادثه در دست است. وی افزود: رأی ما محرز است. برخی ‌اعضای پرتو در شکل‌گیری این فتنه نقش داشته‌اند و ما این موضوع را در گزارشی، ‌مستند ثابت کرده‌ایم، اما هرگز نمی‌خواستیم که کل حلقه پرتو را به ‌نقش داشتن در این زمینه متهم کنیم. تنها تأکید کرده‌ایم که برخی از اعضای حلقه پرتو در به هم‌ خوردن سخنرانی رئیس مجلس در قم نقش داشته‌اند.پس بطور حتم اعضای همفکر خارج از حلقه پرتو با آنها همکاری دارند که منافع این گروه یعنی حلقه پرتو دارای ارزش زیادی برای آنهاست.

اعضای پرتو نبودند؟


نکته جالب اینجاست که اول شهریور ماه مدیرمسئول نشریه پرتو اینچنین نوشت: «در رابطه با حادثه ۲۲ بهمن قم به اطلاع عموم می‌رساند که از نقطه‌نظر هفته‌نامه پرتو، حادثه مزبور، غیرقابل قبول بوده و محکوم است ولی ارتباطی با این نشریه ندارد و ای کاش در خلال ۲۰۰۰ ساعت- نفر کار تحقیقی و جلسات مستمر اعضای محترم کمیته تحقیق مجلس با نهادها، شخصیت‌ها و افراد ذیربط که در گزارش مزبور مورد اشاره قرار گرفته، جلسه‌ای هم با مسئولان پرتو برگزار می‌شد تا برخی از کسانی که اساسا هیچ‌گونه عضویتی در پرتو نداشته و ندارند (مانند آن‌چه در بند۱۰ آمده است) به عنوان افراد پرتو مطرح نمی‌شدند و اعتبار گزارش مجلس محترم مخدوش نمی‌گردید.» اگر واقعا اینچنین بود خبر بازجویی از روانبخش که دبیر سیاسی پرتو است چه معنایی دارد؟

برادران دو قلو


چندان دشوار نیست که اعضای همکار در حلقه پرتو را شناسایی کرد. جبهه پایداری نزدیکترین طیف به تفکر حلقه پرتو است چنانکه در جریان غائله 22بهمن قم نام چند عضو این جبهه هم مطرح شد. شاید شباهت‌های این دو جریان مربوط به رهبری معنوی آنها باشد یعنی هر دو جریان آیت‌ا... مصباح یزدی را پدر معنوی خود می‌دانند و منبع فکری مشترک دارند. البته روا نیست که برخی رفتارهای این دو جریان را به آیت‌ا... مصباح یزدی نسبت داد. یکی از ویژگی‌های مشترک اعضای جبهه پرتو با جبهه پایداری به تندروی آنها مربوط است، چنانکه فاصله زیادی میان حمید رسایی با قاسم روانبخش وجود ندارد و اینطور می‌نماید که آنها از یک منبع فکری تغذیه می‌شوند. خط‌قرمز‌های هر دو جریان هم تفاوتی با یکدیگر ندارد و بعضا عقاید و مشی میانه‌روی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مورد پسند این دو طیف نیست. البته نه‌تنها مورد پسند نیست بلکه اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را خلاف اهداف خود می‌بیند. برای اثبات این ادعا کافی است به وبلاگ قاسم روانبخش مراجعه کرد تا مشخص شود چه میزان از مطالب آن در نقد آیت‌ا... هاشمی است.

گامی دیگر در حذف تندروی؟

در حالی ‌که 16 متهم پرونده 22بهمن قم چند روز پیش محکوم شدند، روز گذشته خبر رسید که نشریه 9دی هم توقیف شده است. «9دی» نشریه جبهه پایداری است که حمید رسایی مسئولیت آن را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد توقیف این نشریه منجر به کمرنگ شدن نقش تندروها در عرصه سیاست ایران شود.

آنچه به پایان نرسد!


به هر حال حکم دادگاه برای غائله قم صادر شد و این پرونده به پایان رسیده است اما آنچه تمام نشده و ظاهرا نیز تمام نخواهد شد، تندروی‌های برخی اعضای حلقه پرتو و جبهه پایداری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی