بازدید 29049

فیلم: چین بازار چهارشنبه‌سوری ایران را هم فتح کرد

هوا تاریک است و اینجا چهار راه مولوی. به جز امکان بالایی که برای بردن دوربین در کسری از ثانیه توسط سارقین در چنین موقعیتی وجود دارد، امکان انفجار دوربین و حاملش در کسری از ثانیه محتمل الوقوع است. به دست گرفتن دوربین در میان چند صد فروشنده عمده مواد محترقه که سوابق برخی‌شان را از اندام و خطوط چاقوی نقش بسته بر صورت و دست‌هایشان می‌توان دریافت، چندان ساده نیست...
کد خبر: ۳۸۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵ 18 March 2014
سه‌شنبه پیش روی یا‌‌ همان آخرین چهارشنبه سال که آیین چهارشنبه سوری در آن برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر به شکلی عجیب و دهشتناک برای عموم مردم مبدل شده که عموم برای گریز از ترکش‌هایش، ترجیح می‌دهند پیش از تاریکی هوا و فرا رسیدن غروب آفتاب، کسب و کار را تعطیل کنند؛ اما امشب با چه وضعیتی روبه‌رو خواهیم شد و بازار مواد محترقه چقدر گرم است؟ این پرسشی است که شب گذشته خبرنگار «تابناک» در بورس فروش این مواد با اندکی استرس پرسید!

به گزارش «تابناک»، از هر چند نفری که هم صحبت می‌شوم، یکی از آن‌ها توصیه‌ای عقلانی می‌کند: «مراقب دوربینت باش!». هوا تاریک است و اینجا چهار راه مولوی. به جز امکان بالایی که برای بردن دوربین توسط کسری از ثانیه توسط سارقین در چنین موقعیتی وجود دارد، امکان انفجار دوربین و حاملش در کسری از ثانیه محتمل الوقوع است. به دست گرفتن دوربین در میان چند صد فروشنده عمده مواد محترقه که سوابق برخی‌شان را از اندام و خطوط چاقوی نقش بسته بر صورت و دست‌هایشان می‌توان دریافت، چندان ساده نیست، به ویژه آنکه از پلیس خبری نیست و پخش‌کننده‌ها با موتور به راحتی می‌آیند و بازار را تغذیه می‌کنند.

یکی از کسبه اما تأکید می‌کند که پلیس همواره به چهارراه مولوی می‌آید و برخورد می‌کند، والا حتی امکان خروج از مغازه‌هایشان را هم نداشتند و فشردگی فروشندگان دو چندان می‌شد. البته دیشب فشردگی کم هم نبود و در چندصد فروشنده مواد محترقه که ده‌ها هزار مواد محترقه داشتند و با فروش هر بسته، به سرعت بار جدید می‌رسید، چنان تنگاتنگ هم بودند که عبور از میان آن‌ها برای عابران بسیار دشوار بود؛ هرچند عابر پیاده‌ در این منطقه عمدتاً یا به دنبال مواد محترقه است و یا در پی گوشی‌های موبایل مجهول‌الهویه که خریدشان بی‌دردسر نخواهد بود!

بازار مواد محترقه اما آدابی هم دارد و ظاهراً برای فروش مواد محترقه در این لانه زنبور، تعرفه‌ها مشخص است و اگر فروشنده‌ای ارزان‌تر بفروشد، حسابش با کرام‌الکاتبین است؛ اتفاقی که دیشب داشت منجر به درگیری شدیدی می‌شد و ظاهراً دامپینگ اینجا چندان قابل اجرا نیست و نباید حرفش را هم زد!

نکته جالب اینجاست که چین بازار چهارشنبه سوری ایران را هم فتح کرده و در این زمینه نیز با واردات قاچاق، درآمدزایی خوبی برای چشم بادامی‌ها داشته‌ایم، چرا که تقریباً بخش اعظمی از مواد منفجره موجود در بازار به ویژه موشک‌ها، فشفشه‌ها، مونور‌ها، زنبورک‌ها و پروانه‌ها و اقسام دیگر مواد محترقه با نوشته ساخت چین کاملاً قابل تفکیک از تولیدات داخلی است.

فیلم: چین بازار چهارشنبه سوری ایران را هم فتح کرد

با این وضعیت و به رغم ادعای فروشندگان مواد محترقه مبنی بر عدم استقبال مردم نسبت به سال گذشته که با دسته اسکناس‌هایی در دستشان در تناقض بود، این غروب که فرا برسد، خیابان‌های شهرهای بزرگ و به طور خاص پایخت توسط جوانانی که تفریح کردن را یاد نگرفته‌اند، حسابی خواهد لرزید و بسیاری از مردم شادی چهارشنبه سوری را تجربه نخواهند کرد.

شاید بتوان در این زمینه تدبیری اندیشید که انفجار، جای خود را به شیوه‌ای حداقل نزدیک به چهارشنبه سوری بدهد و به جای پریدن از روی آتش تهیه شده از خار و خرده چوب که در گذشته بود و دیگر نه ابزارش به قدر کفایت برای بشر شهرنشین در دسترس است، فلسفه این شب را که به روشنایی گذراندنش است، ‌جدی‌تر گرفت. یکی از این راه‌ها روشن کردن آسمان‌ها با بالن از پشت بام‌هایمان است تا آسمان پایتخت برای ساعاتی آنچنان زیبا شود که مردم همه در پشت بام باشند و آرامش نیز به شهر بازگردد؛ آیا چنین اتفاقی بهتر از انفجار‌ها نیست؟

البته شاید به زعم برخی ناظران، چنین توجهی نیز توسعه فرهنگ غیرایرانی را در پی داشته باشد، چرا که به هر حال در سنت‌های چهارشنبه سوری اساساً به جز فرهنگ دور هم جمع شدن در چهارشنبه پایانی سال و پریدن از روی بوته‌های به آتش کشیده شده و شعرهای سنتی که ‌مانده، چندان سنت دیگری باقی نمانده است. در این زمینه شاید بهتر باشد اندکی نیز پژوهش‌های فرهنگی داشت و آداب مناسبی برای چنین مناسبتی تبلیغ کرد که هم بومی باشد، هم ظرفیت فراگیری داشته باشد و هم مردم آزاری‌های نهفته در چهارشنبه‌سوری‌های پرسروصدا و بی‌فلسفه ایران را پوشش دهد.

متأسفانه چهارشنبه سوری نماد شادی‌هایی شده که آزار دیگران را در پی دارد و جای نگرانی دارد که این شادی‌ها روز به روز در حال گسترش است و برخی جوانان از اینکه دیگران را در معرض تنش‌های حاصل از انفجار مواد محترقه قرار دهند، لذت می‌برند و البته طبیعتاً چنین رفتارهایی مصدومانی را در پی دارد که امشب به اوج خواهد رسید. اندکی بر ارزش‌های فرهنگیمان در تنظیم رفتارمان تأکید کنیم و شادی‌های لحظه‌ای را با رنجش مستمر شهروندان معاوضه نکنیم.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۳
این حجم واردات از چین کافی نیست، مسئولین فکری کنند، باید روزی برسد که مجری تلویزیون و بازیگر هم از چین وارد کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
روزی میرسه ادم چینی وارد میکنن، مجری و بازیگر که جای خود دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
هر هر هر
عموجان اونوقت زباله ها و بقایای اینها کجا میره؟! چجوری بازیافت میشه؟ بعد اگر این شعله به شاخه درختی برسه که خشک باشه کل درخت رو آتش میزنه. راه های کارتونی ندین
پ ن پ.
میخوای بازارمون با محصولات داخلی مثل نارنجک دستی (اکلیل و سرنج) تسخیر بشه !!!!
کاش فقط یک شب بود. دو هفته هست که دارند موشک قاره پیما شلیک می کنند. اعصابمان خراب شد. لعنت بر مردم آزاران. به جای جشن جنگ راه می اندازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
موشک قاره پیما که نیست اینا فضا پیماست
به طور خاص پایخت توسط جوانانی کچه تفریح کردن را یاد نگرفته اند،
اشتباه تایپی تان بماند..

درست میگید و نکته ی غم انگیزیه.اما کیا باعث شدن جوونامون شادی رو یاد نگیرن؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
آفرين ، همه ساله ...از چند روز قبل از چهارشنبه سوري شروع ميكنه ولي آيا يكبار نشستند فكري به حال اجراي درست اين مراسم بكنند ؟!...
کلا باروت توی چین اختراع شده است و از دیرباز توی این کارها بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
خیلی چیزها تو چین اولین بار اختراع شده. سوای بحثهای سیاسی واقعا تمدن بزرگی داره.
حتما یه سر برو با چینگ چانگ چونگ یه فنجون چای سبز اکسیر جوانی بنوش و با هو یابوم هم یک دست تمرین کونگ فو پاندا داشته باش. برات خوبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
این "برات خوبه " رو مؤدبانه تر می گفتید بهتر بود. "نوبسنده کامنت اصلی"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
حالا یه چیزی گفت. شوخی کرده. جنبه داشته باش.
سرعت نتم پایینه نتونستم فیلم رو دانلود کنم.
چرا به خودمان زحمت می دهیم؟؟!! پولمان را به چینیها بدهیم خودشان مادر خرج باشند و اگر اضاف اومد ته پول را پس دهند!!!!!!!!!
اشتغال زایی ایران بی نظیر است درآمد میلیاردها چینی را تامین کرده ایم ...... برای بچه و نوه و نتیجه هم ذخیره می کنند!!!!!!!!!
سالها پیش وقتی با روشن کردن آتش آنچنان برخوردهای تندی میشد ، میشد تصور کرد که اینگوه مراسم به چه سمت و سویی خواهد رفت .وقتی برای شادی مردم برنامه ریزی نشود ، این نتیجه خواهد بود
جدا از مسئله،چهارشنبه سوری واسه ما شده یک مسئله!!واقعا چرا مسئولین با این خواست هر چند اندک دارن مخالف میکنن؟مکان هایی در شهر مثل همه جای کشورهای جهان مقرر کنن که اینقدر زخمی و...ندیم.
کاش به جای ترقه و بمب و موشک و .... تو چارشنبه سوری از این بالن ها هوا کنن مثل همین عکسی که گذاشتن
قشنگ تر نیست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
این بالن ها بسی بدتر هستند. من خود با دیدگان خویشتن مشاهده نمودم که بالنی با آتشی اندک به هوا خاست. آنگاه در دوردست بر درختی کهنسال فرود آمد و درخت فلک زده پادرزمین، آتشی به جانش افتاد که حتی مغز کنده اش دود شد و نتوانست آه از نهاد بربیاورد که ای انسان های آتش افکن؛ آتشی برافروختید که جانم را بسوخت، پس بمانید تا دودی که از نهاد من برآمده، دودمانتان را براندازد.
هم وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
دوست عزیز این رسم ها از رسوم ایرانی نیست... به جای این همون رسم و رسوم خودمون بهتره...ترقه و نارنجک جز جشن نبوده متاسفانه اضافه شد...
اقا اشکال نداره فتح کنه!
مشکل میدونین چیه؟ مشکل این هست که متاسفانه با نازلترین کیفیت بدترین ترقه ها دست بچه 4 5 سال هست خب این بچه طفل معصوم چه میدونه؟ وقتی پدر و مادری دارن که خودشون برای بچه میرن میخرن

واقعا حیف نیست جشن 4شنبه سوری ما باستانی هست قاشق زنی داشتیم و به دید و بازدید بزرگترها میرفتن و دست محرومین رو میگرفتن و آماده میشدن برای سال جدید و دور کردن کینه ها به این شکل باید تخریب میشد که تهران جنگ جهانی میشه زمان 4شنبه سوری

مشکل از خود ما مردم هست ، مردمی که مدعی همه چی هستیم اما نسبت به قانون و فرهنگ و حقوق شهروندی خودمون به خودمون ظلم می کنیم
کسی تو ای گرونی بره ترقه و نارنجک بخره فقط برای چند ثانیه سرو صدا باید به مغزش شک کنه
تعدادی از هموطنانمان نظرات قابل تاملی دادند
- براستی چرا درست شادی کردن را به نسل جدید یاد ندادیم
- براستی چرا شادی کردن در ایران اشکال دارد
- براستی چرا با برخورد نامناسب با چنین مراسمی آن را به این روز انداختند؟
- چه کسانی جشن زیبای دور هم بودن و آتش را روشن نگه داشتن را به زمین جنگ و بمب و ترقه تبدیل کردند؟؟؟
بعنوان یک استاد دانشگاه این شعله کوچک آتش را برای فرزندانم روشن نگه خواهم داشت.

زندگی زیباست آری آری زندگی زیباست
زندگی آتشگهی دیرنده پا برجاست
گر بیفروزیش، رقص شعله‌اش در هر کران پیداست
ورنه، خاموش است و خاموشی گناه ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
نمیدانی؟
چون از برای اینکه زیرا
سنت چهارشنبه سوری و نه بنا به گفته ی رسانه ها و مسولین (چهارشنبه آخر سال! )ریشه در تاریخ و فرهنگ چند هزارساله ما ایرانی ها داره چه خوشتون بیاد چه بدتون بیاد و بگین این یعنی آتش پرستی! تا و قتی هم که جایگزین مردم پسندی بجای بمب و موشک زدن ها پیدا نشه کاسه همین کاسه و آش همین آش خواهد بود.
این بالن ها رو چطور میسازن؟کسی بلده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
ما بچه بودیم یک کیسه زباله رو می گرفتیم دوتا سیم به صورت ضربدری به دهانه اش وصل میکردیم . در محل تقاطع دوتا سیم یک تکه پنبه به اندازه مشت دست که نفتی شده بود وصل میکردیم و آتش میزدیم . هوای گرم که داخلش جمع میشد ولش میکردیم میرفت هوا
م آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
آقا لطفا به روش ناشناس 14:35 اصلا چنین چیزی درست نکنید . من یه بار این کار رو کردم نزدیک بود یه کارخونه مواد پلاستیک رو به آتیش بکشم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
اینطوری.
اگه از ابتدا جلوی شادیهای مردم رو نمی گرفتن و درست هدایت می شد این اتفاقات رو نمی دیدیدم. چرا باید مردم رو با زور محدود کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
برو بابا
دولت و شهرداری باید یه فکری بکنن و این مراسم رو به سمت نورافشانی های جالب ببرند
هرچند این جوونایی که ما میشناسیم به چیزی جز جنگ جهانی راضی نمیشن
اقا این عکسه چیه که گذاشتی از هر طرفی نگاه میکنم متوجه نمیشم.شمع برعکسه؟
تا زمانيكه ما جهت كاهش قيمت تمام شده محصول فكري نكنيم .كالاهاي چيني ارزانتر از ايراني باشند وضع همين است.
وقتي بچه بوديم هم بادباك رو به دست خودمون مي ساختيم هم بالن چهارشنبه سوري را اگر يادتون باسه سالهاي اول انقلاب و دهه 60 بود تو بالن ها هم شمع هاي كوچيك مي گذاشتند. خيلي قشنگ بود و همه حال مي كردند بعضيا هم مثل آتيش گردون يك چيزهايي داشتند كه توش آتش كوچولويي بوده و مي چرخوندنش و اون جرقههاش پخش مي شد تو هوا...خيلي قشنگ بود...
ما چهارشنبه سوری میریم قاشق زنی
بناک جان در مورد اینکه آخر فیلم پیشنهاد دادین که بجای انفجار شب را روشن کنیم ، اولا که این فیلم که نشون دادین یک شهر اروپای است و چه ربطی‌ به فرهنگ ما داره ؟ ، حالا پیشنهاد بهتر : روز ۳ شنبه آخر سال مردم هر چی‌ اشغال تو خیابان ریخته جمع کنند وهر چی‌ که قابل سوزاندن است طبق سنت خودمون بسوزانند و از روش بپرند و زردی من از تو سرخی تو از من بگویند و هر چی‌ هم که مواد قابل باز یافت است را به جایی‌ که شهرداری تعیین می‌کنه تحویل بدهند ، که به این نحو در پاکسازی شهر هم کمکی‌ کرده باشند ،
تعجب میکنم چرا در شب چهارشنبه سوری و شب عید مراسم نورافشانی از طرف دولت صورت نمیگیرد؟ اما به مناسبت های دیگه اینکارو انجام میدن. یعنی ارزش عید کمتر از بقیه ی مناسبت ها میدونین؟
کسی خودش فرهنگ خودشو از یاد ببره چطور انتظار دارین از اون ور آب به فرهنگ سنتی ما احترام گذاشته بشه؟
***يك اتفاق تاسف بار ديگر***
چين بازار ماهي ايران را هم فتح خواهد كرد

روز گذشته به بازار ماهي‌فروشان بندرعباس مراجعه كردم. در جوار اين بازار يك سردخانه بزگ وجود دارد كه ماهي را به شكل فيله يخ زده و با قيمت بسيار مناسب مي‌فروشد. وقتي پيگير تازگي ماهي شدم با كمال تعجب ديدم فروشنده كارتن آنرا نشان داد و گفت اين ماهي‌ها از چين وارد مي‌شود و تاريخ صيد آنها حدود 3 ماه پيش است.

اين احتمال وجود دارد كه اين ماهي‌ها به اسم بندرعباس در شهرهاي همجوار توزيع گردد.
مهر وجانمازوبیرق عاشورایی وکفنی وتسبیح و سیر وبادام زمینی ودسته بیل و...حالا ادوات وآلات جهارشنبه سوری و...
اگه هر ایرانی متوسط 2هزار تومان بده ترقه با 75 میلیون جمعیت میشه 150 میلیارد تومن و اگه این پولو فقط بزاری بانک و 25 درصد سود بگیری ماهی میشه حدود 3 میلیارد تومن که اگه به هر خانواده نیازمند 500 هزار تومن ماهی بدیم میشه به 6هزار خانواده قشنگ حقوق ماهیانه داد تازه این برای فقط امساله سالهای بعد هم همینطور...خداییش آدم یاد بعضی از احادیث پیامبر میافته...
وقتی پریدن ازروی اتش را خرافات می دونیم واین سنت قدیمی را بها نمی دهیم باید شاهد صدای ترقه بمبهای دست ساز و....باشیم فرهنگ ما رانباید تغییرکند یادش بخیر قاشق زنی وپریدن از روی آتش
همین برادران کشور دوست چین ، برای مراسم سال نو خودشان مراسم آتش بازی دارند. اما بقدری لوازم و اسباب این کار زیبا و با امنیت بالا ساخته میشود که اصلآ با این چیزی که دست جوانان ما میدهند قابل مقایسه نیست. معلوم نیست هدفشان از این کار چیست خدا عالم است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل