بازدید 4371

رفسنجانی: روسها هم نیایند بوشهر را تکمیل می‌کنیم

خطیب جمعه این هفته تهران اضافه کرد: درسفری که پیش از دوران ریاست جمهوریم به شوروی داشتم با گورباچف قرارداد هایی داشتیم که یکی از این موارد تکمیل نیروگاه بوشهر بود هر چند بعدها قرار داد آن امضا شد.
کد خبر: ۳۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴ 27 February 2009
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به روسیه گفت: به روسها و دیگر کشورها می گوییم که حتی اگر آنان هم نیایند خودمان نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل می کنیم اما باید به عهدشان وفا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در جمع نمازگزاران تهرانی سخن می گفت ، با اشاره به پیش راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیان داشت: نیروگاه اتمی بوشهر در مقاطع مختلف گرفتار موانع بود و هنوز هم تا حرکت نهایی که گرفتن برق از این نیروگاه است ، فاصله داریم و با درایت و پشت کار باید از این فاصله بگذاریم.

وی یاد آور شد: بحث نیروگاه اتمی بوشهر در زمان رژیم سابق مطرح بود ، در آن زمان آلمانها چند میلیارد فرانک پول ازایران گرفتند تا نیروگاه بوشهر راتکمیل کنند و کارهایی نیز انجام دادند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: پیش ازانقلاب کشورهای غربی مسابقه داشتند تا در ایران نیروگاه هسته ای بسازند، قرار بود شاه 20 نیروگاه اتمی بسازد و نیروگاههای اصفهان، دارخوین نیز طراحی شده بود، اما بعد از پیروزی انقلاب حامیان شاه که پیشتر فکر می کردند ایران جزیره امنی برای منافع استکباری آنان در منطقه است با شکست شاه به تعهداتشان عمل نکردند و پولهای ما را نیز پس ندادند، هر چند بارها دادگاه آلمان را به باز پس دادن پولهای ایران محکوم کرد اما به حکم دادگاه نیز عمل نکردند.

خطیب جمعه این هفته تهران اضافه کرد: درسفری که پیش از دوران ریاست جمهوریم به شوروی داشتم با گورباچف قرارداد هایی داشتیم که یکی از این موارد تکمیل نیروگاه بوشهر بود هر چند بعدها قرار داد آن امضا شد.

رئیس خبرگان رهبری تاکید کرد: روسها قرار بود با 500 تا 600 میلیارد تومان ظرف 4 سال نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل کنند اما بارها وقفه ایجاد کردند و شاید هم نمی توانستند انجام دهند چون ما امنیتی بالاتر از امنیت نیروگاه شرقی می خواستیم و امنیت نیروگاههای غرب را تقاضا داشتیم ، در مجموع سال به سال در راه اندازی نیروگاه بوشهرتاخیرافتاد تا این که روز چهارشنبه روسها اولین حرکت نیمه نهایی را انجام دادند و نیروگاه بوشهر را با سوخت مجازی تست کردند .

وی عنوان کرد: در حال حاضر این حرکتی که انجام شده گام نسبتا بلندی است که ما برداشته ایم و باید ادامه یابد هر چند که ممکن است مخالفان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند تا مانع روسها شوند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: روسها و دیگران بدانند امروزایران به جایی رسیده که اگر هم آنان نیایند خودمان می توانیم نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل کنیم اما آنان باید به عهدشان وفا کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گزارش اخیر البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته ای ایران بیان داشت: گزارش اخیر البرادعی خوب نبود، اما نکات مثبتی داشت و ابهام هایی را نیز باقی گذاشت .

خطیب جمعه این هفته تهران ادامه داد: سئوالاتی را البرادعی مطرح کرد که بیشتر سئوالات آمریکا است و جز وظایف البرادعی نیست و البته ایران به سئوالات تاکنون جواب داده و باز هم می دهد اما ریشه سئوالات باید در آژانس باشد. به عنوان مثال بحث درباره نیروگاه آب سنگین اراک اصلا به آنها مربوط نیست.

وی اضافه کرد: گزارش اخیرالبرادعی فضایی برای بهانه تراشی های دیگران ایجاد کردتا دوباره دشمنان انقلاب حرفهای نسنجیده خود را تکرار کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز جمعه تهران گفت: همه بدانند که خطیب نماز جمعه تهران وعده و حرف خلاف نمی گوید چون سخنانش جای دو رکعت نماز است و من در همین جا می گویم که ما بنا نداریم در برنامه هسته ای مان به طرف فعالیت نظامی برویم وحاضریم این را اثبات کنیم اما نباید بهانه گیری کنند ومذاکره باید طولانی، منطقی باشد و از موضع تهدید، ارعاب و هشدار نیز باید خالی باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: به طور قطع می گویم که ساخت سلاح هسته ای دربرنامه هسته ای ایران نیست واین غربیها هستند که این مسئله غلط را القا می کنند و من تاکید می کنم که آنان نباید منطقه را بترسانند، این به نفع هیچ کس نیست و آرامش کشورهای منطقه به نفع خود مستکبران نیز هست و گرنه اگر به دنبال نزاع و درگیری و این مسائل باشند مسئله همان خواهد بود که در عراق و افغانستان وجود دارد و امیدواریم آنان از این وقایع درس بگیرند و کمتر اذیت کنند.

خطیب جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود به پرتاب ماهواره امید توسط کشورمان اشاره کرد و بیان داشت : ارسال ماهواره امید به فضا کار بسیار بزرگی است به خاطر اهمیتی که حضور در فضا در آینده برای هر ملتی خواهد داشت و باید تشکر کنیم از کسانی که سالهای طولانی کار کرده اند و امروز این تلاشها به ثمر رسیده است.

وی یاد آور شد: پایه این کار بزرگ در پرتاب ماهواره به فضا در دوران دفاع مقدس گذاشته شد و در آن زمان نیروهایی احساس کردند که بدون موشک نمی توان جنگ را اداره کرد و نقش موشک را دریافته بودند به همین دلیل کار موشک سازی را از صفر آغاز کردند تا امروز به جایی رسیده ایم که موشک امید از جو خارج شد و در250 تا 500 کیلومتری زمین قرار گرفت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی کشورها مثل هند و روسیه برای همکاری در پرتاب ماهواره گاهی با ایران همکاری می کردند و گاهی هم نمی کردند اما کار پرتاب ماهواره امید را خودمان انجام دادیم و باید به همه تبریک گفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین به مسائل مربوط به جنگ غزه اشاره کرد وبا تاکید براینکه جنگ غزه به ظاهر تمام شده است ، اظهار داشت: درجنگ غزه زیربناها ،مدارس، بیمارستانها، خانه ها وآب و برق ... مردم غزه منهدم شد و غزه به یک مخروبه تبدیل شده است و هم اکنون این منطقه در محاصره قرار دارد و رژیم صهیونیستی جنگ را به صورت محاصره غزه قرارداده و اجازه ارسال مصالح و مایحتاج را به غزه نمی دهد و امیدواریم دولتهای همجوار غزه تابو را بشکنند تا بیش از این مظلومت غزه ادامه نیابد.

خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به گفتگوهای گروهای مختلف فلسطین برای رسیدن به وحدت تصریح کرد: حماس ، فتح و جهاد اسلامی اخیرا توافقاتی کرده اند که واگر هوشیاری به خرج دهند ملت فلسطین یک پارچه در مقابل یک دشمن بی رحم خواهد توانست مقاومت کند .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهپیمایی با شکوه ایران در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: من از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن که بسیار شایسته و زیبا بود تشکر می کنم و با این همه تبلیغات وشیطنت های رسانه ای حضورمعنا دار مردم ایران ثابت کردکه انقلاب هنوز درایران عزیز است و طرفدارانش ارزش انقلابشان را می دانند.

وی همچنین به سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اشاره کرد و در خصوص تاکید پیامبر اکرم بر وحدت امت اسلامی گفت: اگر تاریخ را نگاه کنیم دو ماه اخر عمر پیامبر اکرم یعنی ماههای محرم و صفر بر پیامبر خیلی سخت گذشت و ایشان در آن ایام بسیار نگران جلوه می کردند و خیلی ها متوجه نگرانی پیامبر شده بودند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پیامبر در حجه الوداع شروع خطبه را بر رحلت و وداع قرار دادند و شوکی به مخاطبان وارد شد.

خطیب جمعه این هفته تهران به اقدامات پیامبر در آخرین روزهای عمر گرانبهایشان اشاره کرد و یاد آور شد : پیامبر در آخرین روزهای عمرشان بحث غدیر خم را داشتند و نیز کار دیگری نیز انجام دادند مبنی بر اعزام یک لشکر برای دفع حمله دشمنان و جوان 17 ، 18 و یا 19 ساله ای به نام اسامه ابن زید را به عنوان فرمانده لشکر انتخاب کردند و شخصیت هایی را مثل خلیفه اول و دوم را در این لشکر قرار دادند که انتقاد هایی نیز به پیامبر صورت گرفت و ایشان صلاحیت فکری ،عملی و شجاعت اسامه را در پاسخ به این انتقادات بیان می کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری درخصوص تلاشهای پیامبربرای وحدت امت اسلامی گفت: وحدتی که پیغمبر به دنبال آن بود امروز بیش از گذشته مورد نیاز است و اقداماتی که برخی به هر شکل برای تفرقه بین امت بزرگ اسلام انجام می دهند نادرست است.

وی افزود: پیامبر بر وحدت امت اسلامی تاکید داشت و معتقد بود دشمنان زیادی در کمین هستند تا اختلافات امت اسلام را ببیند و از آن زمان پیامبر همه مسائل را پیش بینی کرده بودند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوران سخت زندگی امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت:امام حسن (ع) شرعا و قانونا مستحق ولایت بودند و مردم نیز با ایشان بیعت کردند اما زمانی که دیدند بنا است جنگ طولانی داخلی انجام شود صلح تکمیلی را پذیرفتند هر چند که خیلی از افراد غیر آگاه به اقدام امام حسن (ع) اعتراض کردند.

خطیب جمعه این هفته تهران درباره انتقال امام رضا (ع) از مدینه به طوس نیز اظهار داشت: امام رضا (ع) در محدوده ای که مقدور بود وظایف امامت خود را درمدینه انجام دادند اما با یک توطئه ایشان به خراسان منتقل شد وبدین ترتیب امام رضا (ع) را از تنها فرزندشان امام جواد (ع) جدا کردند و در نهایت به شهادت رساندند.

وی تاکید کرد: مصلحتی در این بود و خدا این چنین تقدیر کرد تا امام رضا (ع) در ایران باشد تا کانون گرم کننده پیروان اهل بیت قرار گیرد و روز به روز عظمت بیشتری داشته باشد و در شرایطی که مظلومت ائمه را در بقیع و عراق دیده ایم می بینیم که در این جا ایرانیان وجودشان گرم شده ازمحبت اهل بیت است و علاوه بر امام رضا (ع) امام زادگان دیگر همچون حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی و ...کانون نورافشانی شده اند و ما امیدواریم در عراق با توجه به شرایطی که بوجود آمده قبور ائمه و شخصیت های بزرگ عالم اسلام به کانون عاشقان اهل بیت تبدیل شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار درتاریخ اسلام بر محوریت امامت و ولایت و مکتب ولایت فقیه قرار گرفته و امیدواریم این توفیق راداشته باشیم که آن را به صاحب اصلی اش حضرت ولی عصر برسانیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه اول نماز با تاکید بر لزوم ایجاد مجمعی از علمای جهان اسلام برای رسیدن به وحدت نظر گفت: گروه‌های متحجر از همه فرقه‌ها سبب تفرقه می‌شوند.

وی به موضوع طهارات در اسلام پرداخت و گفت : طهارات مورد بحث در 12 آیه از قرآن آمده که فقها در کتب خود به آن استناد می‌کنند و فقط در دو آیه 42 نساء و 6 مائده، وضو، غسل و تیمم آمده و در ما بقی آیات کلی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایجاد اختلاف در امت اسلامی بابت وضو گرفتن جای تعجب دارد در 23 سال زمان پیامبر اختلافی وجود نداشت ولیکن در حال حاضر چند شکل وضو وجود دارد که طبق نظر مراجع مذاهب مختلف برای آنها صحیح است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گروههای متعصب ومتحجر ازهمه فرقه‌ها باعث تفرقه می ‌شوند گفت: امیدواریم مجمع بزرگی از علمای اسلام با دید باز اسلامی و خارج از تعصبات فرقه ای اختلافات در زمینه احکام را حل کنند .

به گفته آیت الله هاشمی رفسنجانی این مجمع می تواند شامل محققین و شخصیت های مورد قبول تشکیل شود ومنابع اصلی همچون قران، سنت و مکتب اهل بیت را که اکثر فقهای اسلام آنان را به عنوان مفسر پذیرفته اند مورد استفاده قرار گیرد .

وی در عین حال تاکید کر که مسائل کنونی مورد اختلاف در احکام آسیبی به وحدت جهان اسلام نمی زند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار