بازدید 10834

پشت پرده آزمایش برنج های هندی

کد خبر: ۳۸۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲ 09 March 2014
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در جلسه امروز نتایج آزمایش نمونه های برنج هندی در مجلس شورای اسلامی مشخص و اعلام می شود.

حسن تأمینی لیچانی در گفت و گو با خانه ملت،
در پاسخ به اعلام نتایج آزمایش نمونه های برنج هندی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان گفت: درخصوص بررسی نتایج آزمایش نمونه هایی از برنج هندی روز یک شنبه (18 اسفندماه) با تیم 18 نفره اعزامی به هندوستان در مجلس شورای اسلامی جلسه ای خواهیم داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:در جلسه فردا علاوه بر محمدحسین قربانی،حسن تأمینی، مقداد نجف‌نژاد و رحمت الله نوروزی، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و بخش آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در جلسه روز یکشنبه ( 18 اسفندماه) نتایج آزمایش نمونه های برنج هندی  در مجلس شورای اسلامی مشخص و بررسی می شود.

قربانی؛ برنجی  همراه با خود نیاوردیم

محمد حسین قربانی ،یکی دیگر اعضای هیات ایرانی علی رغم اظهارات دیگر همکاران خود، اعلام به عدم آوردن نمونه هایی از برنج هندی به کشور کرد و در این زمینه، گفت:به هیچ عنوان برنجی به عنوان نمونه از کارخانه های فرآوری برنج هندی به ایران آورده نشده است که بخواهیم در انتظار نتایج آزمایش نمونه های برنج هندی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان باشیم.

نماینده مردم آستانه ‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه آوردن نمونه های برنجی از خط تولید برنج 9 کارخانه فرآوری برنج هندی به منظور بررسی از نظر بهداشتی،کذب محض است، تصریح کرد:در سفر به هندوستان 4 اصل حائز اهمیت بود اول اینکه مقدار واردات برنج کنترل شود و بر اساس استانداردها و نیاز کشور وارد شود، دوم اینکه برنج از استان های پاک و غیر آلوده و شناسنامه دارشده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هند، ثبت سفارش به کشور شود که براساس الگوی خاک و برنج شناسی کشور هند حدود 5 استان کشور خود را پاک اعلام کرده است سوم اینکه برنج هایی مجوز ورود به ایران دارند که از استاندارد ایران پیروری کند که استاندارد ایران از استاندارد اروپا هم سختگیرانه‌تر است و چهارم اینکه مرکزی در محل ثبت سفارش برای نمونه برداری و آزمایش و کد دهی برنجهای وارداتی تشکیل شود که برنج های وارداتی سالم و پاک با کد شناسایی وارد کشور شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در پاسخ به این سوال که مگر جلسه 5 اسفندماه 92 در سازمان غذا و دارو در راستای اعلام نتایج آزمایش نمونه های برنج هندی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان نبود؟ اظهار داشت: در جلسه روز دوشنبه 5 اسفند ماه فقط در خصوص بررسی این 4 اصل با دیگر اعضای هیئت ایرانی تشکیل جلسه دادیم.

قربانی؛ امضای مصوبات کمیسیون فقط با من است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت:همکاران باید بدانند که مسئولیت کمیسیون و امضای مصوبات کمیسیون فقط با من است و مصوباتی قابلیت خبری و پیگیری دارند که فقط به امضای من باشد به همین جهت آوردن نمونه های برنج از خط تولید برنج 9 کارخانه فرآوری برنج هندی به منظور بررسی از نظر بهداشتی،کذب محض است.

عملیات فرآوری دو کارخانه مشکوک اعلام شد

 چندی پیش رحمت الله نوروزی در خصوص جلسه 5 اسفند ماه 92 گفت: درخصوص اعلام نتایج آزمایش برنج های هندی از محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، حسن تامینی نماینده رشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر و فریدون‌کنار عضو کمیسیون برنامه و بودجه، ورحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و بخش آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو در سازمان غذا و دارو دعوت شد.

در این جلسه،سازمان غذا و دارو از نظر وضعیت کیفی فعالیت هفت مورد ازکارخانه فرآوری برنج هندی را بدون مشکل و فعالیت دو مورد دیگر را مشکوک اعلام کرد که برای ارتقای وضعیت کیفی تذکر کتبی به این دو کارخانه فرآوری برنج هندی داده شد.

با توجه به اینکه هنوز نتایج آزمایشات به صورت کامل مشخص نشده است به همین علت نمی توان نام این برنج ها را ذکر کرد اما پس از جمع بندی کامل نتایج آزمایشات در آزمایشگاه وزارت بهداشت  و ارسال گزارش به سازمان غذا و دارو، در اسرع وقت نتایج آزمایش و نام نمونه های برنج 9 کارخانه فرآوری برنج هندی ابلاغ می شود.

این افراد با چه بودجه ای به هند رفته اند؟

مهرداد بائوج لاهوتی، در این خصوص گفت: تنها سوالی که من دارم این است که این افراد با چه بودجه ای به این سفر رفته اند؟ اگر با هزینه دولت و مجلس رفته اند به طور حتم کار را به درستی انجام می دهند و حامی کشاورزان هستند اما اگر با هزینه واردکنندگان و دلالان برنج رفته اند آیا می توانند غیر از منافع دلالان در خصوص منافع دیگری اظهار نظر کنند بی شک نمی توانند حافظ منافع ملی باشند.

گفتنی است؛باتوجه به واردات بیش تر برنج به کشور از سوی هند و بحث آلودگی این نوع برنج ها، در ماه گذشته چند نفر از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسئولان ذی ربط از جمله سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی برنج هندی به کشور هند سفر کردند.

در این سفر از 9 کارخانهفرآوری برنج هندی بازدید به عمل آمد و نمونه های برنجی از خط تولید برنج این 9 کارخانه به منظور بررسی از نظر بهداشتی به ایران آورده شد و تاکنون جهت آزمایش و بررسی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان هستند که نتایج آزمایشات برنج نمونه برداری شده در تأیید صلاحیت و عدم تأیید صلاحیت واحد فرآوری برنج های هندی کمک می کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل