بازدید 4186

مرگ سالانه 85 هزار ایرانی بر اثر فشار خون

ملک زاده با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور تصریح کرد: 80 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌ها مزمن غیر واگیردار است و از مهمترین ریزفاکتورهای آنها می‌توان به فشار خون، قند خون، چاقی و عدم تحرک اشاره کرد.
کد خبر: ۳۸۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲ 27 February 2014
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ و میر ایرانیان گفت: 80 درصد از مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های مزمن غیرواگیردار است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده روز پنجشنبه طی سخنانی در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد با ارائه آماری از وضعیت تولید علم در وزارت بهداشت گفت: 37 درصد کل تولیدات علمی کشور در بانک اطلاعاتی اسکوپوس مربوط به گروه علوم پزشکی است و این در حالیست که سهم ما از بودجه تحقیقات در کل کشور کمتر از 10 درصد است.
 
وی با اشاره به رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نتایج ماه نوامبر سال 2013 میلادی نظام رتبه‌بندی ESI تصریح کرد: در این رتبه‌بندی به ترتیب هفت دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز،‌ اصفهان، تبریز، مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ایران جای گرفته‌اند.
 
ملک‌زاده با تاکید بر تلاش برای افزایش تولیدات علمی در سال 93 جهت جبران کاهش تولیدات علمی در 2013 و لزوم کیفیت و عمق‌بخشی به پژوهش تصریح کرد: همچنین موضوع پایبندی دانشگاه‌ها برای اختصاص یک تا 3 درصد بودجه دانشگاه برای پژوهش نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در نظر داریم تا این موضوع را برای ارزشیابی دانشگاه‌ها در سال 93 لحاظ کنیم.
 
ملک‌زاده یکی از اقدامات مهم و سریع جهت جلوگیری از افت تعداد مقالات علمی را استفاده از بودجه پژوهشی تنها در جهت اهداف پژوهشی دانست.
 
وی با ارائه برخی از مبانی مهم در برنامه‌ریزی پژوهشی دانشگاه‌ها طی چهار سال آینده بر توجه ویژه به ظرفیت و منابع انسانی دانشگاه‌ها، تمرکز روی بیماری‌ها و علل مرگ و میر در استان‌ها، تقویت ویژه محققین و مراکز تحقیقاتی که از نظر تولید علم فعال بودند، تلاش در جهت تکمیل و یا تاسیس آزمایشگاه پژوهشی مرجع در سطح دانشگاه برای کلیه مراکز تحقیقاتی، ارتقاء کیفیت مجلات علمی با برقراری سیستم داوری همتا در سطح دانشگاه، استفاده از فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه به عنوان محقق در مراکز تحقیقاتی تاکید کرد.
 
به گفته ملک‌زاده در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای 567 مرکز تحقیقاتی، 29 پژوهشکده تحقیقاتی و 54 دانشگاه علوم پزشکی است و 15 هزار و 938 دانشجوی کارشناسی ارشد در زیر مجموعه این وزارتخانه مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در ادامه با تاکید بر ضرورت زیرساخت‌های مهم پیشنهادی برای کلیه‌ی دانشگاه‌ها بر برقراری نظام صحیح و دقیق ثبت بیماری‌های مهم، شایع و نوظهور تاکید کرد و گفت: در این راستا باید به هر مرکزی ماموریت دهیم که مسوول ثبت یک گروه از بیماری‌ها باشد.
 
وی با اشاره به دیگر زیرساخت‌های مهم پیشنهادی برای دانشگاه‌ها بر ضرورت تلاش در تربیت و جذب فارغ‌التحصیلان نخبه برای رهبری پژوهش در دانشگاه‌ها تاکید کرد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین در خصوص زیرساخت‌های مهم پیشنهادی برای دانشگاه‌های تیپ یک به مواردی همچون تکمیل آزمایشگاه پژوهشی مرکزی برای ارائه سرویس به کلیه مراکز تحقیقاتی، شروع مطالعات هم‌گروهی بزرگ بالغین و برنامه ریزی جهت مطالعه گروهی نوزادان و کودکان اشاره کرد.
 
ملک زاده با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور تصریح کرد: 80 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌ها مزمن غیر واگیردار است و از مهمترین ریزفاکتورهای آنها می‌توان به فشار خون، قند خون، چاقی و عدم تحرک اشاره کرد.
 
به گفته وی هر ساله 85 هزار نفر از ایرانیان به دلیل فشار خون می‌میرند و اگر فشار خون کنترل شود پنج سال به عمر مردها و 3.5 سال به عمر زن‌ها اضافه می‌شود.
 
وی همچنین بر لزوم پیشگیری از افسردگی و توجه به کنترل آن در کشور تاکید کرد.
 
ملک‌زاده با اشاره به ضرورت تحقیقات در علوم پایه گفت: به عنوان نمونه 70 درصد بودجه تحقیقات در کشور انگلستان مربوط به علوم پایه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار