بازدید 21905

رفتارهای توهین آمیز عربستان با زائران ایرانی

چه معنا دارد که در نقطه نقطه مساجد مدینه و مکه، مأموران سعودی آنان را بپایند و با انواع تعابیر زشت و ناپسند به بی‌دینی و شرک متهمشان سازند و حتی از تجمع‌های کوچک، به بهانه قرار گرفتن سر راه، آنان را متفرق سازند در حالی که ترکان ترکیه و مالایی‌ها و دیگران به راحتی و در جمع‌های بزرگ گرد هم می‌آیند
کد خبر: ۳۸۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۵ 26 February 2014
سیدعلیرضا واسعی، در بخش وبلاگ خبرآنلاین نوشت:

روابط میان کشورها تابع قوانینی است و مسئولین هر کشوری برای استیفای حقوق شهروندان خود، باید بر آن پای فشارند و هرگز از آن کوتاه نیایند!

این ایام توفیق حضور در مدینه و مکه برایم فراهم شد؛ حضوری که هر مسلمانی، به ویژه هر ایرانی آن را طلب می‌کند و چه بسا سالیان دراز در انتظار رسیدن نوبت یا فراهم شدن فرصت می‌نشیند تا پای در حریم قدسی حرمین شریفین بگذارد و اندکی با فضای معنوی آن دیار هم‌دم شود و این آرزو البته از منظر دینی بسی درخور تقدیر است، اما آیا همین مقدار برای پذیرش هر نوع رفتار و تعامل ناشایست و تحقیرآمیز از سوی میزبان، چه رسمی و دولتی باشد یا نباشد، موجه است؟ در این جا از زحمات عوامل سازمان حج و دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف که عملا عهده‌دار ساز کار سنگین این فعالیت بزرگ‌اند، نمی‌توان چشم پوشید و صاحب این قلم نیز پاس‌دار زحمات آنان است، ولی این همه‌ی تکلیفی نیست که بر دوش آنان نهاده شده و از قبل آن اعتبار و امکاناتی یافته‌اند، چرا که نوع تعامل عربان مدعی اسلام، با ایرانیان شیعی، به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. با این توضیح:

۱- ایرانیان همانند دیگر مردم سرزمین‌های اسلامی حق دارند در سرزمین مدینه و مکه، به حکم باورهای دینی و مذهبی به عبادت و نیایش بپردازند و این حقی خدادادی و تابع سنت‌ها و اصول مقبول انسانی است و هیچ‌کس نمی‌تواند و نباید مزاحم آنان شود، بنا بر این چه معنا دارد که در نقطه نقطه مساجد مدینه و مکه، مأموران سعودی آنان را بپایند و با انواع تعابیر زشت و ناپسند به بی‌دینی و شرک متهمشان سازند و حتی از تجمع‌های کوچک، به بهانه قرار گرفتن سر راه، آنان را متفرق سازند در حالی که ترکان ترکیه و مالایی‌ها و دیگران به راحتی و در جمع‌های بزرگ گرد هم می‌آیند و به برگزاری مراسم و آیین دینی می‌پردازند! آیا این رسم روابط دو کشور است؟ در کجای عالم چنین رفتاری موجه می‌نماید که عربان با ایرانیان مسلمان دارند؟

۲- برخوردهای زشت و ناپسند البته در کنار بقیع یا در حرم خلاصه نمی‌شود، بلکه گاه معطل کردن‌های بی جا در فرودگاه، بی اعتنایی در بازار، بدگویی در مسیرها، رفتار غیرمودبانه و غیر بهداشتی راننده‌های دون‌مایه اتوبوس‌ها و نیز مزاحمت‌هایی که در زیارت‌های دوره ایجاد می‌کنند، حاکی از نوع نگاه حاکم به ایرانی، و کوچک‌انگاری ایرانیان است. گویی آنان از سر لطف و مرحمت ما را به کشور سعودی راه می‌دهند و مجازند هر رفتاری را با ما داشته باشند.

۳- این که در اتاق‌های هتل‌ها که با قیمت گزاف در اختیار ایرانیان قرار می‌گیرد، حتی در اتاق روحانی کاروان که عملا رهبری مذهبی کاروانی را بر دوش دارد، نتوان مهری قرار داد که با آن نماز بخواند، با چه منطقی سازگار است و و این با اصول هتل‌داری چگونه می‌سازد؟ هتل‌های شخصی چرا باید برای ایرانیان تعیین تکلیف کنند؟

این درد دل برای اصلاح امور ابراز شد تا خدای ناکرده ایرانی، در دیده دیگران خوار و ذلیل نگردد. در پایان باید گفت:

الف: این که دستگاه‌های ذی ربط ایرانی به سکوت و عدم مجادله با سعودی‌ها فرمان دهند، خواسته‌ای که روز به روز سعودی‌ها و عمال آنان را وقیح‌تر و جری‌تر کند راه‌کار درست و مقبولی نیست، و اساسا این همه کوتا آمدن برای چه؟

ب: اگر باورهای ایرانی در خصوص برخی از مسایل صحیح نیست چه خوب است که خود صادقانه، با حفظ اصول، به اصلاح آن‌ها دست بزنیم و بگوییم که پاره‌ای از کارها نباید انجام شود و همگان را به دوری از آن‌ها بخوانیم، نه این در ایران و مجالس خود، به هزار گونه از زایر مدینه دل‌بری کنیم و دیدن بقیع و عزاداری در کنار قبور ائمه(ع) را برجسته سازیم و چون به آن دیار رفتند از آنان بخواهیم با سکوت از کنار آن بگذرند! این دو گانگی چگونه توجیه‌شدنی است؟

پ: به نظر می رسد بخش عمده مشکلات با گفتگوهای رسمی و تنظیم قراردادهای محکم در سطح کلان که البته برای هر دو طرف الزام آور باشد، حل شدنی است و برخی دیگر به مدیریت شرکت‌های سرویس‌دهنده ایرانی برمی‌گردد که منافع مذهبی، ملی و کلان دغدغه اولی آنان نیست!

باید از آبروی تمدنی ایران اسلامی صیانت کرد و نسبت به استیفای حقوق حداقلی‌شان با عربان وارد عمل شد و اگر واقعا راهی برای تعامل مبتنی بر اصول مشخص وجود ندارد، راه کار دیگری جستجو کرد! این که مردمی در کشور دیگر از هیچ پشتوانه قانونی برخوردار نباشند و معامله ناشایستی با آنان شود، تنها نوع تعاملی است که هنوز در ادبیات سیاسی و دیپلماتیک جهان واژه‌ای برایش ساخته نشده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳۳
انتشار یافته: ۲۲
زیارت خوبه اما به چه قیمت؟
اگر دردم یکی بودی چه بودی؟
فكر نمي كنيد خيليهاش تقصير خودمان است؟ اينكه زوار براي تجارت مي روند نه براي زيارت. اينكه جنسهاي بنجل چيني را به عنوان سوغات از آنجا مي آورند و پول بي زبان مملكت را به حلقومشان مي ريزند؟ اينكه خوب اگر رفتار اين است مكه كه را مي خواهيد؟
با سلام
من چندین مرتبه به حج رفته ام .اگ ما خودمان احترام خودمتن را نگه داریم وهابیت چیزی برای توهین ندارد.
شما به حرم امام رضا هم که بروی نباید سر راه وا ایستی نباید فیلم برداری کنی نباید سیگار بکشی نباید با کفش روی فرش راه بروی و مثلا" اگر عده ای از پیروان مسلکهای موجود خواستند اعمالی انجام دهند این حق را ندارند .
من در طینت کثیف وهابیت بی عقل احمق هیچ شکی ندارم ولــــــــــِی شیعه و خصوصا" ایرانی چنان ابهتی دارد که با پوز نجس این سگها کثیف نمی شود به شرطی که خودش خودش را از لوث اینها حفظ نماید
سلام
این جانب نیز به عنوان یکی از روحانیون کاروانهای حج و عمره که سالها توفیق زیارت و خدمت و نوکری کاروانهای حج و عمره را داشتم با تمام وجودم رنج می کشم و آنچه در عربستان به بهانه های واهی انجام می شود را نتیجه سیاست های خودی و کوتاه آمدن در برابر عربستان می دانم و یقین دارم تا ما کوتاه بیاییم آنان به بی پروایی و زورگویی خودشان ادامه می دهند.
مرگ بر آل سعود
انشاالله بعد از رفع تحریم ها و عادی شدن روابط با جهان تکلیف این سعودی های کافر را باید یکسره کنیم
خداوند در قلب کودک یتیمی است در همسایگی حاجی ! و حاجی در جستجوی خدا در بین عربهای وهابی ...
ضعف مقامات ایرانی کاملا مشهوده، ولی یک ایراد اساسی هم از سمت خود مردم هست. خود مردم اکثراً جوری رفتار میکنن که اینها به خودشون جرات همچین رفتار هایی میدن
همین مونده بود که این عربستانیا بیان و با مردم ایران این جور برخورد کنند. کجاست آن اقدار ایرانی ؟؟؟
باسمه تعالی
ضمن تشکرازموضوع بسیارجالب شماکه درحقیقت قسمت کوچکی ازبی احترامی وبی ادبی به زوارنبی مکرم اسلام وخانه خدابه ماایرانیان وشیعیان مرتضی علی میشودرابیان نموده ایداین مسئله مارو به این وا میداردکه اندکی تعمق کردکه آیاجایگاه ایران که سالانه باعث رونق بیش ازحدبازاهای این وهابیان میشویم بایداینگونه باشدواین چنین برخوردشود؟باورکنیدکه اگرفقط یک سال کشورمان عمره گزاران رااعزام نکندعربستان برسرجای خودقرارمیگیردوحساب کاردستش می آیدچون سرآمددرآمدسالانه خودبیشتربیشترازایرانیان عزیزاست که مسئولین محترم حج وزیارت به این موضوع واقف هستندوبایدراه حل مناسبی رااتخاذتاشاهداینگونه بی احترامی هاوهتک حرمت هانباشیم .باتشکرزایرایرانی دلسوخته بقیع
خدارو شكر نمرديم كسي درين باره دهان باز كرد.... اي كاش دولت محترم عربستان را تحريم ميكرد و هيچ حاجي بدانجا نميرفت انگاه خود عربها التماسمان ميكردند قطب اقتصادي انها فقط با حاجيان ايراني رونق دارد و بس
اينكه اين رفتارها اصلا در شان ملت بزرگ با فرهنگ و متمدن ايران نيست درست است ولي بايد قدري هم به خودمان نگاه كنيم كه فرهنگ زيارت در ما چگونه است اينكه برخي افراد به رفتارهايي را در زيارات مي كنند كه حتي علماي ما هم آنرا تقبيح مي كنند اين را نيز بايد قبول كرد آويزان شدن از برخي اماكن، سينه خيز رفتن و ماليدن سر و صورت به نحوي زننده به برخي اماكن با روح زيارت تناقض دارد كه موجب مي شود آنها اين عمل را نمونه شرك بدانند و با همه ايرانيها نيز اينگونه رفتاركنند.. علماي دين و مسوولين بجاي كوتاهي بايد فرهنگ صحيح زيارت را به مردم بگويند. البته بجاي زيارت رفتن و نماز اول وقت بدنبال سوغاتهاي چيني رفتن هم بماند....
در این که سفر حج یک شور و شوق وعلاقه خاصی دارد هیچ حرفی نیست و بعضی عقیده دارند که باید به جای خودش این سفر را رفت . . . ولی من خودم با پرسیدن از آدمی که خودش چند بار مشرف شده و انسان پاک درستی هست مبلغ سفر حج خودم و همسرم را برای یک دختر یتیم 24 ساله به خرید جهاز عروسیش اختصاص دادیم و خودم شخصا برای خرید رفتم که بعدا شکی نماند و فکر میکنم که در مواقع خاص این حرکت هم ثواب دارد و هم خدا را از خودمان خشنود میکنیم . باز هم تاکید میکنم که این کار یه عقیده شخصی است و لزومی ندارد که همه این کار را انجام دهند و از کسانی که مشرف میشوند التماس دعا دارم . . .
سلام
حجتان قبول انشاا...من خودم سال 90 تمتع مشرف شدم.متاسفانه هموطنان وشیعیان عزیز که خود من هم یکی از انان هستم هیچ همیتی وحس وطن پرستی ورعایت حتی ظاهر را نکرده وبا هم متحد نیستند.بقیع که فرمودید ایا ایرانیان انچنان در درب ورودی سمت راست تجمع نمی کنند که امکان تردد وجود ندارد؟ایا به تذکرات روحانیون کاروان در اداب زیارت توجه می کنند؟ایا برای چند ریال ارزانتر خریدن جنسی به شخصیت خودشان توهین نمی کنند؟شعار دادن اسان است .ما باید ملبس به فرهنگ اسلامی وایرانی باشیم نه اینکه شعارهای بزرگ وغیر عملی بدهیم.خیلی موارد وجود داره اما به صلاح نیست بنویسم رفتارهای زوار گاها غیرقابل دفاع هست .حتما ملاحظه فرمودید که اسیای شرقی ها چقدر منظم ومرتب در تمام مراحل حج ان هم تمتع با ان ازدحام هستند.کاش در ادامه از عملکرد زوار خودمان هم می نوشتید.نحوه رفتار ما طرف مقابل را به احترام وادار می کند.موفق باشید
بخدا فقط حج واجب واجب است . بقیش فربه کردن وهابیهاست. بنده یکبار حج رفتم ولی با اینکه چند بار موقعیتش برام پیش اومده دیگر نرفتم.
خیلی از رزمندگان هزینه حجشان را خرج کمک به دفاع از این کشور کردند
سلام
انشاالله همه آرزومندان توفيق زيارت اين اماكن مقدس را بيابند.
من هم سال 81 خداوند اين توفق زا به ما عنايت نمود. بيشتر مشكلاتي كا آقاي سیدعلیرضا واسعی اشاره نمودند از نزديك شاهد بودم ،اميد داشتم تا بحال اين مشكلات از طريق ديپلوماسي كاهش و يا به طور كامل حل شده باشد.
مسئولين بشتابند براي صيانت از آبروي مسلمانان ميهن اسلامي
من خودم عمره با خانواده ثبت نام کرده ام اما با این رفتارها راضی ه رفتن نیستم بهتر است مردم چند سال حج را تحریم کنند
باید با این وهابی های تکفیری در خور شانشان برخورد شود و باید مسئولین وزارت خارجه با انها محکم برخورد نمایند.
وقتی مشرف شدن به حج برای عده ای نوعی شهرت طلبی میشود و یا عده ای که به نان شبش محتاج است با هزار نوع وام و قرض مشرف میشود و یا دانشجویی که حتی بجا اوردن درست اعمالش را نمیداند مشرف میشود نتیجه این می شود.
با سلام،هرچه سختی و مشکلات در این راه بیشتر باشد ،ثواب زیارت بالاتر است،شکیبا باشید
ضمن تقبيح رفتار زشت و تبعيض آميز عربها با ايرانيها بايد به عرض اين هموطن عزيز برسانم كه برخورد مردم ساير كشورها با ايرانيان در بيشتر موارد تابع رفتار خود ماست.
در بسياري از موارد شخصا" شاهد بودم ناآگاهي و رعايت نكرد قوانين و هنجارهاو عدم رعايت اصول ادب و احترام بصورت مكرر توسط هموطنان باعث بي احترامي توسط خارجيها مي شود.
سلام به نظر اینجاست که ما باید عربستان را حتی برای مدتی تحریم کنیم
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی