بازدید 7312

کیفر قاریان گنهکار چیست؟

کد خبر: ۳۸۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳ 23 February 2014
برای قرائت قرآن، در کلمات گهربار پیشوایان معصوم(ع) فضایل و آثاری بیان شده که موجب رشد و پرورش روح و روان آدمی می‌شود و همین فضایل و آثار باعث ‌شده که تلاوت و قرائت قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، در احادیث و روایات برای تلاوت قرآن کریم فضایل، آثار و فواید دنیایی و آخرتی فراوانی همچون؛ باروری ایمان، صفای دل، تخفیف گناهان، عبادت برتر، برخورداری از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینی با فرشتگان، پیمودن درجات کمال و ترقی در بهشت، درمان بیماری‌های روحی، رفع غم و اندوه، روشنایی دیدگان، مونس تنهایی، عمر با برکت، استجابت دعا، صفای خانه، رفع عذاب از پدر و مادر و‌...‌. بیان شده است.

پیامبر خدا(ص) در ثواب تلاوت قرآن کریم فرمودند: "بر تو باد به تلاوت قرآن و بسیاری یاد خدا؛ زیرا که آن در آسمان، برای تو نام (و آوازه) است و در زمین نور1".

ایشان همچنین می‌فرمایند: "بر تو باد تلاوت قرآن، که آن در زمین برای تو نور است و در آسمان برایت اندوخته2".

اما در کنار این بحث، مساله مهم دیگری که وجود دارد این است که آیا تنها قرآئت قرآن کافی است و با خواندن کلمات کلام الهی مسئولیت از دوش ما برداشته می‌شود؟

پیامبر خدا(ص) در حدیثی در این باره فرمودند: "تو تا آن زمان قرآن می‌خوانی، که تو را (از گناهان) باز دارد. پس اگر باز نداشت، قرآن نخوانده‏‌ای3".

حتی رسول خدا(ص) برای قاریان گنهکار قرآن، کیفری نیز ترسیم کرده‌اند و می‌فرمایند: "در دوزخ آسیابی آهنی است، که با آن سرهای قاریان و عالمان گنهکار آرد می‌شود4".

امام صادق(ع) نیز عمل به قرآن را برای قاریان و حافظان بسیار مهمتر از تلاوت آن معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: "حافظ قرآن که به‏ آن عمل کند، همراه فرشتگان پیغام‏ آور، ارجمند و نیکوکار است5".

منابع احادیث:

1- الخصال: 525 / 13 منتخب میزان‌الحکمة: 214

2- الترغیب و الترهیب: 2 / 349 / 10 منتخب میزان‌الحکمة: 572

3- شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید: 10 / 23 منتخب میزان‌الحکمة: 460

4- جامع الأخبار: 130 / 254 منتخب میزان‌الحکمة: 460

5- الکافی: 2 / 603 / 2 منتخب میزان‌الحکمة: 460
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار