بازدید 9504

با ورزش چشم سالمی داشته باشید

مطالعات مختلف بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده است که ورزش اثر حفاظت کننده بر سلول‌های عصبی دارد.
کد خبر: ۳۸۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴ 21 February 2014
تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده است که ورزش از انحطاط سلول‌های عصبی گیرنده نور بر اثر پیری، جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است، ورزش هوازی متعادل ساختار و کارکرد سلول‌های عصبی شبکیه را بعد از آسیب دیدگی‌ حفظ می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجله "علمی – عصبی" منتشر شده است. ورزش هوازی از بیماری انحطاط شبکیه جلوگیری می‌کند.

انحطاط سلول‌های عصبی چشم که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود ، یکی از دلایل نابینایی در پیری است و دلیل آن از بین رفتن سلول‌های عصبی شبکیه که به نور حساس هستند، می باشد. این سلول‌ها گیرنده نور نامیده می‌شوند.

مطالعات مختلف بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده است که ورزش اثر حفاظت کننده بر سلول‌های عصبی دارد.

محققان دانشگاه اموری، موش‌ها را برای دو هفته‌ بر روی تردمیل دویدند و سپس آنها را در مقابل نوری که باعث انحطاط شبکیه می‌شود قرار دادند. محققان دریافتند، ورزش بر روی تردمیل سلول‌های گیرنده نور را حفظ می‌کند و از کم شدن کارایی شبکیه جلوگیری می‌کند.

این اولین گزارش‌هایی است که تاثیر ورزش بر سلامت شبکیه و دید را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیقات برای برنامه‌ریزی ورزشی در درمان نابینایی استفاده می‌شود.

در این تحقیقات، موش‌های مورد بررسی یک ساعت در روز بر روی تردمیل می‌دویدند.

این برنامه پنج روز در هفته‌ و به مدت دو هفته‌ ادامه داشت. بعد از قرار گرفتن در مقابل نوری که به شبکیه آسیب می‌زند، دوباره آنها دو هفته‌ بر روی تردمیل دویدند.

این موشها 50 درصد کمتر از موش‌هایی که ورزش نکردند، سلول‌های عصبی خود را از دست دادند و میزان پروتئین (BDNF) که باعث رشد و سلامت می‌شود در آنها بیشتر بود.

محققان دریافتند که اگر میزان پروتئین (BDNF) را محدود کنند، تاثیر ورزش بر بینایی موش‌ها کمرنگ‌تر می‌شود و موش‌های فعال نیز به اندازه موش‌های غیر فعال سلول‌های عصبی خود را از دست خواهند داد.

تحقیقات جدید به درک نقش پروتئین (BDNF) در تاثیرگذاری ورزش بر کارایی شبکیه کمک کرده است.

بیمارانی که بر اثر کهولت سن دچار انحطاط شبکیه می‌شوند می‌توانند با کمک ورزش‌های هوازی از کاهش دید جلوگیری کنند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس