صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

امثال موضع‌گیری‌های من به فضای سیاسی کشور خدشه وارد کرده است

من کاملا انتقادات شما را قبول دارم و بر این باورم‌، یکی از دلایلی که به فضای سیاسی کشور خدشه وارد کرده، امثال موضع‌گیری صادق زیباکلام بر سر مسائلی همچون هسته‌ای و اسرائیل بوده است. این داستان پس از دوم خرداد نیز رخ داد ‌و هنوز هیچی نشده، یکسری بحث‌ها پیرامون تقلید، ولایت فقیه، جنگ و... مطرح شد که هیچ سودی نداشت.
کد خبر: ۳۷۹۷۱۵
| |
30146 بازدید
|
انتقادات به عملکرد خودم را قبول دارمدکتر صادق زیبا‌کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران  پس از انتخابات‌ ۱۳۹۲ که منجر به پیروزی آقای روحانی شد، نامه‌های فراوانی به افراد‌ مختلف نوشته و ‌تاکنون نیز در مناظره‌ها و مصاحبه‌هایش، دیدگاه‌های خود را ارائه نموده است.

هرچند برخی از این اظهارات برای وی دردسرساز شده، وی همچنان به کارش ادامه می‌دهد؛ برای نمونه وی ‌در جدید‌ترین اظهار‌نظر در مناظره اخیر با عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در دانشگاه امام صادق (ع) گفته است: «ما به جای اینکه نگران غرب باشیم، سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم، چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است‌». این گونه اظهار‌نظرهای وی، موجی از انتقادات را میان مخالفان و حتی‌ موافقان به بار ‌آورده است؛ البته بیشتر این انتقادات نسبت به نحوه و روش بیان انتقاد و موضع‌گیری‌های زیبا کلام است، نه اصل انتقادات وی.

در همین زمینه، «تابناک» در گفت‌و‌گو با صادق زیباکلام، نظر وی را پیرامون این انتقادات جویا شده است.

آقای دکتر زیبا کلام، آقای روحانی اعلام کرد که چرا اساتید در مورد بحث هسته ای حرف نمی زنند. حالا کسانی هم که مثل شما در مورد پرونده هسته ای صحبت می کنند؛ چرا خط قرمزها را نشانه می گیرید و خود توافق ژنو را مورد بررسی قرار نمی دهید. مثلاً اینکه اصلا آیا بحث هسته ای برای ایران مفید و یا چه منفعتی دارد، به نظر می رسد کارگشا نباشد. بهتر نیست بگوییم که آیا توافق ژنو خوب است یا بد و پیرامون این توافق برای تنویر افکار عمومی توضیح دهیم؟

ــ من می‌پذیرم که شاید بخشی‌‌ از رویکرد‌هایم ‌خیلی هم به عنوان روش درست نبوده است. همواره بر این باورم که یکی از دلایل سانسور در ایران، خود نخبگان ما بوده‌اند. هنگامی که شرایط و فضا مقداری باز می‌شود، نخبگان ما یک مرتبه گفته‌اند «شتر» و به چیزی کمتر از گفتن شتر بسنده نکرده‌اند. وقتی فضا یک مقداری باز شد، آقای صادق زیبا کلام به جای اینکه بیاید و ژنو را ‌ارزیابی کند و بگوید ‌بخش‌ها و مفادی که در این توافق آمده چه بوده و چه نبود،‌ یکباره می‌گوید چه کسی گفته ‌موضوع هسته‌ای برای کشور مفید بوده است! یا به جای اینکه‌ ‌راجع به مناسبات با جهان عرب صحبت بکند، ‌می‌گوید من اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم. گلایه شما درست است. برای اینکه صادق زیبا‌کلام‌ها باعث می‌شوند ‌فضای باز سیاسی در کشور نتواند نهادینه شود و‌ شکل بگیرد. من ایراد خودم را قبول دارم، ولی از آن طرف هم ما ‌این معضل و مشکل را داریم که دولت‌ها، مسئولین و حاکمیت اصرار دارند ‌آن چیزی را که فکر می‌کنند، درست است‌ به عنوان ‌موضوع مقدسی که مو لای درز آن نمی‌رود، مطرح کنند؛ بنابراین این طرف قضیه هم هست.


* ‌آیا همان قدر که محدودیت‌ها بلای جان شفافیت در مسائل اجتماعی سیاسی است، به همان اندازه هم ساختارشکنی روزنه‌های شفاف‌سازی را نمی‌بندد؟

ــ  ‌بعضی‌ها امثال صادق زیباکلام را آنقدر در منگنه و استیصال قرار می‌دهند که وقتی مقداری فضا باز شد، مثل فنر یک مرتبه جهش می‌کنند. مثلا اینکه هر چیزی که مسئولین فکر می‌کنند، درست است و عکس آن نباید انعکاس پیدا کند، منجر به همین جهش‌ها می‌شود. ما چوب این تفکر را بار‌ها و بار‌ها خورده‌ایم. صدا و سیما بار‌ها و بار‌ها تظاهرات مردم آمریکا را علیه اشغال عراق و ‌حمله نظامی به افغانستان پخش کرده است. ولی برای یک بار حکومت امریکا نگفته ‌که سربازان چون در عراق هستند، اگر شما تظاهرات علیه اشغال عراق بکنید، روحیه سربازان تضعیف می‌شود. تصور کنید روزی جمهوری اسلامی به هر دلیلی به جایی حمله و آن را اشغال بکند، آیا ما اجازه داریم ‌بگوییم این سیاست اشتباه بوده است؟ جواب باز هم خیر است. این رویکرد هست. انتقاد به عملکرد خودم را قبول می‌کنم، ولی از آن طرف به مسئولین هم اشکال وجود دارد که اجازه اظهار‌نظر را نمی‌دهند.

* پس شما انتقادات را می‌پذیرید؟

ــ  من کاملا انتقادات شما را قبول دارم و معتقدم ‌یکی از دلایلی که به فضای سیاسی کشور خدشه وارد کرده، امثال موضع گیری صادق زیباکلام بر سر مسائلی همچون هسته‌ای و اسرائیل بوده است. این داستان در بعد از ۲ خرداد نیز اتفاق افتاد و هنوز هیچ ‌نشده، یکسری بحث‌ها پیرامون تقلید، ولایت فقیه، جنگ و.. مطرح شد که هیچ فایده‌ای نداشت. من این موضوع را نفی نمی‌کنم که امثال زیبا کلام مقصر هستند، ولی می‌گویم آنقدر فریاد خفته در سینه امثال زیباکلام‌ها جمع شده ‌که وقتی ‌فضایی فراهم می‌‌‌آید می‌خواهند یک شبه ره صد ساله بروند که این هم اشتباه است.


* با توجه به این که آقای رئیس جمهور از اساتید خواستند که صحبت کنند، چرا آنان اظهار‌نظر نمی‌کنند؟


ــ  دعوت روحانی از اساتید دانشگاه چند نکته مهم دارد. روحانی از معدود مسئولانی در جمهوری اسلامی است‌ که دست مشارکت، تعامل و همکاری به سوی دانشگاهیان دراز کرده است. متأسفانه چنین چیزی در ایران ـ اگر نگفته باشم بی‌سابقه بوده ـ کم سابقه است. مسئولین در جمهوری اسلامی‌ ایران خود را عقل کل می‌دانند و کاری ندارند در دانشگاه چه می‌گذرد. ‌یک بار آقای احمدی‌نژاد گفتند ‌من در این مورد نظر ندارم و می‌خواهم ببینم نظر کار‌شناسان و دانشگاهیان در این باره چیست. البته فرق نمی‌کند رؤسای جمهور قبل هم همینطور بودند. این اولین باری است که رئیس جمهور دانشگاهیان را دعوت می‌کند در مورد مسائل مهم جامعه اظهار‌نظر کنند. البته این سخن آقای روحانی مشروط به چند چیز است. مشروط بر اینکه ایشان فقط در مورد توافق ژنو ـ که الان نیاز به کمک دارد ـ از دانشگاهیان کمک نخواهد. مشروط بر اینکه آقای روحانی اینقدر ظرفیت و تحمل داشته باشد که اگر صادق زیبا کلام چیزی را خلاف نظر ایشان گفت، ایشان صادق زیباکلام را محکوم نکند. ایشان اجازه نفس کشیدن به صادق زیباکلام بدهد و اینطور نباشد الان که رئیس جمهور نیاز دارد بیایند صحبت کنند.

ممکن است عده‌ای از اساتید خلاف نظر روحانی معتقد باشند هسته‌ای خوب و از نان شب واجب‌تر است. این توافق ژنو خیانت بوده است. آقای روحانی باید اینقدر ظرفیت داشته باشد که‌ این‌ها را هم پذیرا باشد. وی باید ظرفیت داشته باشد که زیبا کلام بگوید، بزرگ‌ترین اشتباه شما این بوده‌ که‌‌ همان تیرماه باید جلوی پرداخت یارانه‌ها را می‌گرفتی. برای چه یارانه‌ها را تا امروز پرداخت کردی. آیا وی از این نظرات نیز استقبال می‌کند؟
 

* یعنی شما انتقاد در سایر حوزه‌ها را نسبت به دولت روحانی را امکان پذیر نمی‌دانید؟


ــ  شواهد ‌نشان می‌دهد، ایشان می‌پذیرد، ولی این پذیرش باید اصیل و قلبی باشد و تاکتیکی نباشد. واقعا ایشان تلاش کند که فضا برای اظهار‌نظر و انتقاد در کشور به وجود بیاید؛ صرف نظر از اینکه موافق یا مخالف دولت اظهار‌نظر می‌کنند.

متن کامل  گفت و گو را اینجا بخوانید.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
لینک "اینجا" وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
میتونید سرچ کنید تو نت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من با حرفهای جناب زیبا کلام موافقم ما منافع ملیمونو فدایه کسانی کردیم که در سوریه با ما جنگیدند
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اینم لینک:
http://www.tabnak.ir/fa/news/379755
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من هم با نظر آقای زیبا کلام موافم.ما باید در دوستی با کسانی که پول ایران را می گیرند ولی پرچم ترکیه و عکس صدام حسین را بر سردر خانه هایشان می زنند تجدید نظر کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
نقد آزاد در کشور خیلی خوبه نقد افکار انسان رو به چالش میکشونه حتی قرآن هم دشمنان و مخالفانشو به نقد دعوت میکنه جایی که میگه اگه واقعا میتونید یه آیه مثل آیه های قرآن بیارید این یعنی نقد پذیری اما نقد نباید به توهین ها منجر بشه مثلا وقتی آقای زیبا کلام میگه که من اسرائیلو به رسمیت میشناسم من که مخالف ایشون هستم باید برم مطالعه کنم و با دلیل و منطقی بسیار قویتر گفته ایشون رو رد کنم نقد و. انتقاد باعث رشد جامعه میشه با اینکه با بسیاری از سخنان ایشون مخالفم ولی از نقد پذیری ایشون خوشم اومد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
باز خوب که به انتقادات علیه عملکرد خودتون عنایت دارید.
این نشان از نقدپذیری شماست

نه مثل بعضی ها که تا بهشون انتقاد میشه "وانفسا نامه" منتشر میکنند که ای وای اسلام از دست رفت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چرا لینک متن کامل، فعال نیست؟
پاسخ ها
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
http://www.tabnak.ir/fa/news/379755
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ایشان به زدن حرف های واضح نیز راضی شده اند درحالی که روشن فکر باید 30 سال 50 سال و 100 سال آینده را ببیند نه دیروز و امروز را.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
حرفاش اکثرا منطقیه
پسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
خوب آقا نظر نده مگه كسي مجبورت كرده....
پاسخ ها
اون يكي پسر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اينقدر بهت منفي ميدم تا حالت گرفته بشه.بگير------------------------------ بستته.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بذار نظرش رو بده
تو هم نظرت رو بده
منم نظرم رو بدم
همه نظر بدن
با دلیل منطق نه اراجیف
خیلی خوبه که جریان باز
ایشون حرفاش رو میزنه میره دانشگاه مناظره میکنه و پای حرفش وایمیسته
مرده شاید من با نظرش موافق نباشم ولی مرده
teacher
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقای اون یکی پسر زیبا کلام یک ساعته داره میگه باید ظرفیت انتقاد و حرف مخالف رو داشته باشیم اونوقت تو برای حمایت از اون هزار تا منفی میدی؟
اگه یکی به خودت انتقاد می کرد چیکار می کردی؟ حتماً خودتو حلق آویز می کردی!
مثبت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آقاي اون يكي پسر ، خوب منفي بده. جهت اطلاعتون منفي در منفي مي شه مثبت!
پس خودت رو خسته نكن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
این آقا واقعا آدم شجاعی است هم تند ترین انتقاد را بر حاکمیت مطرح کرده و هم به اشتباه خود اعتراف می کند.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چرا این دکتر زیبا کلام این همه تناقض کلام شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آی گفتی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تو ایرانی نیستی وگرنه دست امثال زیبا کلام رو به خاطر شجاعتشون میبوسیدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ناشناس 18:06 این فردی که ایرانی نیست کجاییست؟ از کجا فهمیدی ایرانی نیست؟ هر کس به آقای زیبا کلام انتقاد بکنه یا دستش رو نبوسه ایرانی نیست؟ پس کجاییست؟
ادبی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
می‌بینی که نیم خط می‌خواهی بنویسی این همه غلط دارد، آنوقت به دکتر ایراد می‌گیری!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
شجاعت وراجی کردن نیست شجاعت آن است که /حق را برای حق بخواهی تا باطل قوت نگیرد/ ما از این آقا چیزی ندیدیم پس الکی و متعصبانه سنگشو به سینه نزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقای 18:6 تو ایرانی نیستی که با انتقاد هموطنت فاشیستی رفتا میکنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آفرین ناشناس 22:09
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نکته مهم که در سخنان ایشان باید پررنگ تر شود ظرفیت پذیرش تغییر است. حکومت ما ظرفیت پذیرش تغییر را ندارد.
ابتدا باید ظرفیت پذیرش تغییر را ایجاد کنیم که با توجه به عدم انجام این کار در طی سالیان گذشته این کار بسیار بسیار مشکلی است.
شاید سخنان شدید و جدید ایشان روغنی باشد برای تسهیل این امر.
و این را هم باید بدانیم که تغییر آن هم در جهت مثبت سخت است و برای ما که عادت نکردیم سخت تر.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
دست بردار صادق جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
باید دید آقای زیبا کلام هم این مصاحبه را تایید می کند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
منفی هایی که گرفتی جواب حرف بیمحتوات هستش
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟