بازدید 15118

اذعان نمایندگان کنگره آمریکا به دستاوردهای ایران در مذاکرات هسته‌ای

از زمان امضای توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، بحث‌های فراوانی درباره محتوای این توافق‌نامه و به ویژه دستاوردهای هر یک از طرفین از آن درگرفته است؛ بحث‌هایی که هم در طرف ایرانی و هم طرف غربی وجود داشته است. در این میان، نامه‌ای که به تازگی یکی از اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهور این کشور نوشته، ‌دارای نکات مهمی در این زمینه است.
کد خبر: ۳۷۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹ 16 February 2014
بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران!از زمان امضای توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، بحث‌های فراوانی درباره محتوای  این توافق‌نامه
و به ویژه دستاوردهای هر یک از طرفین از آن درگرفته است؛ بحث‌هایی که هم در طرف ایرانی و هم طرف غربی وجود داشته است. در این میان، نامه‌ای که به تازگی یکی از اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهور این کشور نوشته، ‌دارای نکات مهمی در این زمینه است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه بحث‌هایی که طی هفته‌های اخیر در کنگره آمریکا درباره دستاورد‌ها و نتایج توافق هسته‌ای مقدماتی با ایران جریان داشته، «الینا رُز»، سناتور جمهوری‌خواه ـ که ریاست میز ایران و خاورمیانه را در کمیته سیاست خارجی سنا بر عهده دارد ـ در نامه‌ای به باراک اوباما، از وی خواست جزئیات توافق‌نامه هسته‌ای ژنو را برای اطلاع نمایندگان کنگره منتشر کند.

این سناتور آمریکایی در نامه خود نوشته بود که جز منتشر شدن متن توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، سنای آمریکا و نمایندگان کنگره، هیچ راهی برای داوری در‌ چگونگی اجرای این توافق‌نامه ندارند.

وی اشاره کرده بود، دولت آمریکا تنها بخشی از واقعیات موجود در توافق‌نامه را برای عموم مردم آمریکا بازگو کرده، در حالی که بقیه آن پوشیده و سری مانده است.

اما شاید مهم‌ترین بخش نامه رز ـ که به گونه‌ای ‌تأیید مواردی است که از سوی ایران به عنوان دستاوردهای امضای توافق‌نامه ژنو از آن یاد می‌شود ـ بخشی است که در آن اقدامات انجام شده از سوی ایران از زمان امضای توافق‌نامه تاکنون مورد اشاره قرار می‌گیرد؛ هرچند بی‌گمان منظور این سناتور آمریکایی درخواست برای محدود شدن این موارد بوده، ‌صرف بیان آن نشانگر عمق نگرانی آمریکایی‌ها از چیزی است که ایران بر پایه توافق‌نامه به دست آورده یا برای خود نگه داشته است.

در این بخش ‌از نامه رز اشاره شده که از زمان آغاز روند اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو تاکنون، دولت ایران توانسته سانتریفیوژهایی تولید کند که پانزده برابر سریع از نمونه‌های کنونی کار غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهند؛ افزون بر این، ایران دو مدل موشک دوربرد را نیز با موفقیت آزمایش کرده و تأکید دارد که همه این موارد در چهارچوب توافقنامه ژنو انجام می‌گیرد.

به این ترتیب،‌‌ همان گونه که مشخص می‌شود، ادامه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و پیشرفت برنامه هسته‌ای کشور حتی پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو، موضوعی است که از سوی خود آمریکایی‌ها نیز ‌تأیید شده ‌و در مباحثات رسمی آن‌ها نیز مورد ‌اشاره قرار می‌گیرد.
 
به عبارت دیگر، می‌توان گفت، تیم مذاکره کننده ایرانی توانسته با هوشمندی ضروریات ادامه برنامه هسته‌ای کشور را در طرح اقدام مشترک ژنو گنجانده و جلوی مطرح شدن موارد نامرتبط ‌از جمله برنامه موشکی و تحقیق و پژوهش هسته‌ای ‌را در این توافق‌نامه بگیرد؛ مواردی که هرچند سیاستمداران آمریکایی از منظری آرمانی، سعی در گنجاندن آن‌ها در هر گونه توافق با ایران دارند، اما نگرانی اعضای کنگره ـ همچون نامه مذکور که به تازگی منتشر شده ـ نشان از عدم موفقیت آن‌ها در این زمینه دارد.

به هر حال، با اینکه این گونه نامه‌ها و موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی ‌با هدف اعمال فشار بر دولت این کشور برای سخت‌گیری بیشتر بر ایران در مذاکرات نهایی انجام می‌پذیرد، ‌همان گونه که اشاره شد، نشان از آن دارد که تیم مذاکره کننده ایرانی تا اینجای کار را در مسیر درست حرکت کرده و ادامه این راه، می‌تواند کسب حداکثری منافع ملی همراه با کاهش فشارهای بین‌المللی بر کشور را به همراه داشته باشد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
امیدوارم که دستاوردهای غرب بیشتر از ایران نباشد. هر چند بعید است.
بابا اینقدر تیتر های دلخوش کنک نزنید .
چند سال دیگه خودتون پشیمون میشید و دیگه فایده نداره
ماها ایرانی ایم سربازای قهرمان
نمیزاریم دشمن بشه وارد مرز ما
جنگجویان کوه و دشت صحرا
شکست ناپذیرن توی سرما گرما
...
فقط ظریف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
Only GOD
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ظریف رو عشق است .
جالب اینجاست که نمایندگان آمریکا به دستاورد های ایران در مذاکرات اذعان دارند اما بعضی ها در داخل برای تضعیف دولت منتخب دسیسه سازی میکنند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ساده نباش عزیزم. این فیلمه برای بازی دادن من و تو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
اینایی که چوب لای چرخ دولت میذارن در حقیقت آب به آسیاب اعراب و اسراییل میریزند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
آمريكائيها عاشق چشم و ابروي ما نيستند، پشت پرده را بايد ديد كه چيست؟
خیلی نباید ذوق زده شد حداقل 2-3 سال طول می کشد تا معلوم شود واقعیت چه بوده ولی دست کم این را می رساند که جزئیات توافق ژنو احتمالا برای آمریکائیان هم افشا نشده والله اعلم
اگر قانون معامله را در نظر بگیریم در معامله یک جنسی می دهی و یا خدماتی می دهی و یا در مجموع بده و بستانی انجام می گیرد توافق هسته ای نیز از این قاعده مستثنی نیست ما چیزهایی را از دست می دهیم و چیزهایی را به دست می آوریم و شواهد نشان می دهد که همه ابرقدرت ها جمع شوند تا مانع شوند که ایران بتواند در این معامله چیز دندان گیری نصیبش شود ولی موفق نشدند.
اینها برای فشار به دولت آمیکا است تا در مذاکرات آینده سختگیری کند.
به نظرم اینا یه بازی سیاسی داخل آمریکاست برا جلب حمایت مردم در اینتخابات مجلس شون که نزدیکه.
مطرح کنندگان این موضو می دنن که یکی از مفاد این توافق سری ماندن اونه که دارن از این موضو سو استفاده می کنند به نفع حزب خودشون. دستاوردی که اونا به هش اشاره کردن اصلا ربطی به این توافق نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
راستی انتخاباتشون کی هست؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست