بازدید 10764

طراحی لباس فضانوردی توسط محققان ایرانی

براساس اطلاعات ارایه شده از سوی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران، این لباس فضایی در ماموریت های زیرمداری استفاده می شود و در صورت بروز مشکل در کابین های فضایی از جان فضانورد حفاظت می کند.
کد خبر: ۳۷۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴ 15 February 2014
پژوهشگران پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران به فناوری طراحی و تولید لباس فضانورد برای انجام ماموریت های زیرمداری دست یافتند.

به گزارش ایرنا لباس فضانورد تولید شده توسط محققان ایرانی در سومین نمایشگاه فناوری فضایی به نمایش درآمد .این نمایشگاه 14 بهمن ماه امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

براساس اطلاعات ارایه شده از سوی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران، این لباس فضایی در ماموریت های زیرمداری استفاده می شود و در صورت بروز مشکل در کابین های فضایی از جان فضانورد حفاظت می کند.

اهمیت لباس فضایی برای فضانورد به حدی است در صورت نبود و یا مشکل داشتن این لباس ، فضانورد هیچ شانسی برای زنده ماندن در فضا ندارد و در مدت 15 ثانیه بیهوش می شود و مغز او در مدت زمان چهار دقیقه متلاشی می شود.

فضانورد در کابین های فضایی تنها با این لباس ضد شتاب می تواند حرکت کند و ماموریت های خود را انجام دهد.با وجود دشوار بودن پوشیدن این لباس و زمان مورد نیاز، پوشیدن این لباس در طول مدت ماموریت به منظور حفاظت از جان فضانورد ضروری است.

این لباس با هدف ایمنی فضانورد و تسهیل فعالیت خدمه و نجات در مواقع اضطراری توسط محققان پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده است و از آن می توان در طول ماموریت و در شرایط مختلف از جمله شروع پرواز، در حین پرواز و در حین بازگشت به زمین استفاده کرد.

هدف از پوشیدن لباس پرواز، تنظیم فشار بدن و تامین و در اختیار گذاشتن اکسیژن مورد نیاز بدن فضانورد، تنظیم دمای بدن، محافظت در برابر آتش و محافظت در برابر آلودگی اتمسفری است .

اجزای این لباس شامل لباس رطوبت گیر، لباس فشار، سیستم خنک کننده، لباس ضد حریق، کلاه و سیستم ارتباطی، دستکش ها و پوتین و دیگر اجزا است.

علاوه براین حفظ گرما و تخلیه نشدن بار حرارتی بدن فضانورد از اثرات جانبی پوشیدن لباس فضانورد است. در این لباس زیرپوشش های خنک کننده شامل لوله های پلاستیکی از جنس پی.وی.سی طراحی شده است که متناسب با حرارت بدن فرد ، جریان آب سرد در این لوله به چرخش درمی آید و دمای بدن فضانورد را کنترل می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار