بازدید 12380
۴

زندگی مجردی آفت جامعه ایرانی

به گفته یک آسیب‌شناس تجردگرایی میتواند به جامعه آسیبهای زیادی را وارد کند به طوری که نظام اجتماع با این روش رو به اضمحلال میرود و در صورت تشکیل نشدن آن نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر مستقیم آن قرار میگیرند.
کد خبر: ۳۷۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵ 13 February 2014
خانواده به عنوان ركن اصلی اجتماع و تشكیل آن برای حفظ سلامت جسمی و روانی انسانها لازم و ضروری است اما در سالهای اخیر و به دلایل مختلف این ركن اصلی جامعه با تجردگرایی جوانان دچار خلل شده است.

به گزارش نما، هشدارهای مسئولان در زمینه معضلات کاهش ازدواج نه تنها تاثیری در این زمینه نداشته است بلکه خبرها حکایت از گرایش به تجرد قطعی دارد. اغلب جوانان امروزی ازدواج را مانعی بر سر راه پیشرفت های خود می دانند، همچنین ازدواج های تجملاتی و لوکس نیز خود عاملی برای عدم گرایش پسرها به ازدواج دارد.

چشم و هم چشمی آفت این روزهای جامعه ایرانی است به طوری که همین امر خود باعث افزایش هزینه های ازدواج برای جوانان می شود. این در حالی است که خانواده به عنوان رکن اصلی اجتماع و تشکیل آن برای حفظ سلامت جسمی و روانی انسانها لازم و ضروری است اما در سالهای اخیر و به دلایل مختلف این رکن اصلی جامعه با تجردگرایی جوانان دچار خلل شده است به طوری که طبق نتایج سرشماری سال 90 آستانه تجرد قطعی مردان کشور در گروه سنی 44-40 و در زنان 49-45 قرار دارد. بر اساس این گزارش در اغلب استانهای کشور آستانه سن تجرد قطعی مردان 39-35 و 44-40 و برای زنان 44-40 و 49-45 سال است.

این در حالی است که میانگین سن ازدواج کشور در بین مردان پس از روند کاهشی تا سال 1365 در دهه اخیر افزایش یافته و از 23.8 درصد در سال 1365 به 26.5 درصد در سال 1390 رسیده است. در مقابل، میانگین سن ازدواج زنان همواره روندی افزایشی داشته است.

میانگین سن ازدواج بر اساس نتایج سرشماری 1390 در سطح استانهای کشور از الگوی متفاوتی تبعیت میکند. به عبارتی، استان ایلام از بیشترین سن در نخستین ازدواج برای مردان (28.7 درصد) و زنان (26.4 درصد) برخوردار است. کمترین میانگین سن ازدواج برای مردان به استان خراسان جنوبی (24.6 درصد) و برای زنان به استان یزد (21.9 درصد) اختصاص دارد.

شکل گیری یک جامعه با تشکیل خانواده میسر است این در حالی است که تجردگرایی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، به گفته یک آسیب‌شناس تجردگرایی میتواند به جامعه آسیبهای زیادی را وارد کند به طوری که نظام اجتماع با این روش رو به اضمحلال میرود و در صورت تشکیل نشدن آن نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر مستقیم آن قرار میگیرند.

مجتبی هدایتی با بیان اینکه که افراد مجرد کمتر به فکر سر و سامان دادن به اقتصاد هستند، تصریح میکند: موفقیت اقتصادی بیشتر مربوط به کسانی است که به صورت خانوادگی زندگی می‌کنند یعنی یک زن و مرد با پیوند زناشویی با یکدیگر به همراه یک اقتصاد مشترک زندگی می‌کنند بنابراین همین اقتصاد مشترک می‌تواند در توسعه اقتصادی کل جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

تاهل میتواند از گسترش بیبند و باریهای اخلاقی پیشگیری کند زیرا افراد به همسر خود متعهد هستند و سعی میکنند از گرایشهای منفی اخلاقی بکاهند هدایتی با تاکید بر اینکه افراد مجرد گرایش بیشتری به آسیبهای اجتماعی دارند، تاکید میکند: در جوامعی که تعداد افراد مجرد آنها زیاد است روسپیگری، بیبند و باری، اعتیاد، خیابانگردی و... به میزان بسیار زیادی وجود دارد. این در حالی است که اگر زندگی زناشویی آرام باشد از نظر روانی میتواند فرد را به آرامش برساند به همین دلیل قرایی مقدم افسردگی را از دیگر عوارض تجردگرایی میداند و میگوید: کسانی که به تجرد قطعی میرسند دغدغه تنهایی را بخصوص در سنین میانسالی برای خود دارند که این موضوع سبب میشود با گذشت زمان به سمت افسرده شدن پیش بروند.

در گذشته ازدواج موضوعی مقدس بود اگرچه امروز هم چنین پیوندی قابل تقدیس است اما مانند گذشته با اهمیت نیست. بر این اساس این آسیبشناس از بین رفتن تقدس ازدواج را یکی از دلایل تجردگرایی میداند و توضیح میدهد: در گذشته مردم با کمترین امکانات زندگی خود را آغاز میکردند اما امروز با گسترش تجمل در جامعه افراد منتظر هستند تا بهترین امکانات مالی را به دست بیاورند و سپس ازدواج کنند اما این موضوع تهدیدهای زیادی را برای جامعه به همراه دارد.
البته اکثر کسانی که تجرد قطعی را انتخاب میکنند سعی میکنند به دور از خانواده خود باشند، هدایتی انتخاب زندگی در خانهای به دور از خانواده را یکی دیگر از آسیبهای زندگی مجردی عنوان میکند و ادامه میدهد: در سالهای اخیر در میان جوانان این گونه رایج شده است که آنان در منزلی به دور از والدین خود زندگی میکنند که البته این نوع زندگی میتواند بسیار آسیبزا باشد زیرا اکثر کسانی که به این شکل زندگی میکنند دچار مشکلهای روانی هستند بنابراین حضور در جمع برایشان دشوار خواهد بود.

اگرچه تجرد در جامعه موضوعی پسندیده نیست اما زندگی متشنج نیز موضوع خوبی نیست به طوری که یک جامعهشناس معتقد است که منظور از ازدواج و دوری از تجرد تشکیل زندگیهای موفق است زیرا طلاق میتواند تبعاتی سختتر از مجرد بودن به دنبال داشته باشد.
نغمه میرزایی با بیان اینکه در سالهای اخیر تورم اقتصادی مسیر تجردگرایی را هموار کرده است، خاطرنشان میکند: در زندگی متاهلی افراد اهداف متعددی را دنبال میکنند که این موضوع در دوره مجردی کمتر دیده میشود. برآورده شدن نیازهای مختلف و وجود همفکر و یک همدم مناسب از جمله مهمترین مزایای ازدواج است.
البته این آسیبشناس معتقد است اگرچه ازدواج پدیده مقدسی است اما به معنای این نیست که اگر کسی ازدواج نکند نمیتواند زندگی خوبی داشته باشد زیرا افرادی هستند که در سطوح بالای علمی و اجتماعی قرار دارند در حالی که مجرد هستند؛ بنابراین هر کس میتواند در اوضاع مختلف در زمینههای گوناگون پیشرفت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۴
با سلام.کافیست نیم نگاهی به دوروبرتون بندازین و ببین که اونایی متاهلن با چه مشکلات متعدد اقتصادی، فرهنگی و تربیتی مواجهند.هیچ جوان عاقلی در چنین شرایطی تن به تاهل نمی ده.
دغدغه مردم تجرد نیست چیز های دیگریست که ظاهرا هرگز حل نخواهد شد .
فردی مجرد با سن 34 ساله ام
دلایل تشکیل ندادن خانواده برای پسران
1- نبود کار مناسب در رده تخصص فرد
2- نبود دارمد کافی
3- بیکاری و یا قبول کارهای موقت در اکثر پسران
4-گرانی مسکن و اجاره بها
5-هزینه های عقد وعروسی با توجه به فرهنگ مردم ما بسیار بالاست
6-نبود حمایت از جوانان در امید به آینده
7-تورم ها و گرانی بسیار زیاد در تامین خوراک و پوشاک یک خانواده حتی دو نفره
8-مهریه های سنگین با توجه به بودن اختلافات در زندگی همیشه پسران را از ازدواج میترساند

و بسیاری از مشکلات دیگر که ریز و درشت باعث میشود جوانان از ازدواج ترس و واهمه داشته باشند و ترجیح بدهند مجردی زندگی کنند
راستي مشكل هزينه ازدواج هست؟!؟!؟
يا نبود شغل مناسب ، امنيت شغلي ، نا اميدي از آينده ، نا معلومي از شرايط آينده ،نبود فرصت ، عدم شناخت ، و و و و
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست