بازدید 3201
در نشست سفرای کشورهای خارجی عنوان شد

روحانی: آماده روابطی سازنده‌تر با کشورها هستیم

رییس‌جمهور تصریح کرد: این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان در چارچوب منافع متقابل و روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روابط خارجی خلق کند.
کد خبر: ۳۷۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳ 10 February 2014
رییس‌جمهور با بیان اینکه آماده روابطی سازنده‌تر و بهتر با همه کشورها هستیم، گفت که در این راستا برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای عضو غیرمتعهد شرایط ویژه‌ای قائلیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در نشست 130 نفر از سفرا و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران که برای نخستین بار انجام شد، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور و ملتی بزرگ همواره تاریخ‌ساز و تمدن‌پرور بوده است، اظهار کرد: همواره ایران را به نام دانشمندانی چون ابن‌سینا، خوارزمی، فارابی، ذکریای رازی و مشاهیری چون فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی شناخته‌اند. همواره هنر ایرانی، عرفان اسلامی و دیوان‌سالاری ایرانی در تاریخ زبانزد بوده است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران در فراز و نشیب‌های تاریخی هرگز زبان، تاریخ، فرهنگ و هویت خود را از دست نداد و بیشترین تلاش را در نشر و اعتلای فرهنگ اسلامی انجام داد.

روحانی ادامه داد: نیازی به تاکید ندارد که اولین منشور حقوق بشر از سوی این ملت و سرزمین نوشته و به جهانیان اعلام شد. بیش از صد سال پیش و در آغاز قرن بیستم ملت ایران به عنوان پیشتاز در منطقه آرای مردم و صندوق آرا را به عنوان سرآغازی برای دموکراسی و مردم‌سالاری مدنظر قرار داد. اولین مجلس ملی در این منطقه و در ایران تاسیس شد و اولین قانون اساسی در این سرزمین به تصویب رسید.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: حدود پنجاه سال پیش که مردم ایران از استبداد داخلی و مداخلات خارجی به ویژه آمریکا به تنگ آمده بودند نهضتی را آغاز کردند و در نهایت با راهبری امام خمینی (ره) به عنوان فقیهی سیاستمدار توانستند نهضت اسلامی را به پیروزی برسانند و 35 سال پیش در چنین روزهایی انقلاب بزرگ اسلامی در این سرزمین به پیروزی رسید که این پیروزی، پیروزی فرهنگ اسلامی و آزاده‌خواهی مردمانی بود که سالیان دراز تحت ستم قرا گرفته بودند.

وی با بیان اینکه انقلاب ما بدون خونریزی به پیروزی رسید، افزود: درست 47 روز پس از پیروزی انقلاب، مردم پای صندوق‌ها دعوت شدند و با آرای مردم، جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. در طول یک سال نخست، پنج بار مردم پای صندوق رای حضور یافتند و این در تاریخ انقلاب‌های دنیا بی‌سابقه است.

روحانی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردم‌سالار و در چارچوب فرهنگ دینی و در مسیر استقلال، خودباوری و اعتماد ملی است، بیان کرد: سال گذشته میلادی و سال جاری خودمان مردم ایران بار دیگر حماسه بسیار بزرگی را آفریدند و در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داشتند و بدخواهان فکر می‌کردند که مردم در حال تسلیم شدن هستند، در یک انتخابات شکوهمند پای صندوق‌های رای آمدند و حماسه‌ای با حضور 73 درصدی آفریدند و در سایه این انتخابات، دولت تدبیر و امید را خلق کردند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان در چارچوب منافع متقابل و روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روابط خارجی خلق کند. در طول شش ماه اخیر ما شاهد تحرکات جدیدی در روابط خارجی بودیم. ما آماده‌ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها از آسیا و اروپا گرفته تا آمریکا روابط بهتری داشته باشیم، گرچه مردم ما آنچه بر آنها از آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی گذشته را از یاد نخواهند برد، اما شیوه رفتار امروز و آینده بیش از گذشته مدنظر ملت ایران خواهد بود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: در برابر احترام ملت ایران، احترام خواهند دید و در برابر حسن نیت نسبت به ملت، حسن نیت خواهند دید. ما آماده روابطی سازنده‌تر و بهتر با همه کشورها هستیم. البته برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای عضو غیرمتعهد شرایط ویژه‌ای قائلیم.

روحانی افزود: صلح و امنیت جهانی برای ما و این دولت اهمیت ویژه‌ای دارد. امحای سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه هسته‌ای در راستای امنیت جهانی از اولویت‌های دولت است. جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه خاورمیانه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی جزو آرزوها و انتظارات این ملت است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: اگر همه به معاهده ان‌پی‌تی عمل کنیم دنیایی امن‌تر و آسوده‌ خاطرتر خواهیم داشت.

وی همچنین با بیان اینکه برای داشتن جهانی امن‌تر باید با خشونت، افراطی‌گری و به‌ویژه تروریسم مقابله کنیم و در این زمینه باید دست به دست هم دهیم، افزود: کشورهایی که گروه‌های تروریستی را ساخته‌اند و متاسفانه هنوز برخی به یاری آنها ادامه می‌دهند نتیجه شومی را دیده‌اند و خواهند دید. تروریسم و گروه‌های تروریستی نمی‌توانند مورد حمایت هیچ کشوری در منطقه و جهان برای تامین منافع‌شان باشند.

روحانی با اشاره به مسائل منطقه‌ای، بیان کرد: معتقدیم در این منطقه‌ حساس برای ایجاد امنیت باید با فقر فرهنگی، اقتصادی و بی‌عدالتی مبارزه کنیم.

رییس‌جمهور گفت: اشغال سرزمین فلسطین و همچنین آواره ماندن مردم این سرزمین از عوامل بی‌ثباتی در منطقه ماست و باید مردم فلسطین برای سرنوشت و سرزمین خود تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه جنگ داخلی برخی کشورها و ناامنی و بی‌ثباتی آنها برای کل منطقه آزاردهنده است، افزود: ما همه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای منطقه در مورد سوریه و مردمانی که در رنج، آوارگی و گرسنگی به‌سر می‌برند، یاری و کمک می‌طلبیم تا برای آینده سوریه فقط و فقط مردم سوریه تصمیم بگیرند.

روحانی گفت: صلح و امنیت منطقه و جهان جزو اهداف این دولت است و معتقدیم همه ملت‌ها باید از مواهب صلح‌آمیز فناوری استفاده کنند و انحصار آن در دست برخی کشورها و محروم کردن برخی دیگر غیرعادلانه و غیرقانونی است. جمهوری اسلامی ایران همانند سایر ملت‌ها حق خود می‌داند از فناوری صلح‌آمیز از جمله فناوری هسته‌ای برخوردار باشد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما اتم را برای صلح می‌خواهیم نه مثل بعضی که اتم را برای جنگ می‌خواهند. به همین دلیل این دولت با کمال جدیت برای اعتمادسازی بیشتر برای افکار عمومی جهان با 1+5 مذاکرات مجدانه‌ای انجام داد و دولت و ملت ایران حسن نیت خود را به وضوح نشان دادند.

وی یادآور شد: خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران در سوم آذر 1392 با 1+5 در برنامه‌ای مشترک به توافق و تفاهم رسیدند و با تلاش مجدانه این موفقیت به دست آمد که در 30 دی 92 عملیاتی شد و اکنون برای 28 بهمن امسال جمهوری اسلامی ایران و مسئولین مذاکره‌کننده و وزارت خارجه آماده‌اند تا جمهوری اسلامی ایران و 1+5 برای توافق اصلی وارد مذاکره شوند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات جدی هستیم و از قدم اول نیز جدی بوده‌ایم، ادامه داد: درهای کشور ما به روی آژانس باز است. همان‌طور که شورای حکام در نوامبر 2004 اعلام کرد ایران انحرافی ندارد و آژانس بارها تکرار کرده در ذیل بازرسی‌هایش هیچ انحرافی ندیده است. جمهوری اسلامی ایران همچنین آماده است درهای خود را بر روی آژانس باز بگذارد؛ چرا که ما هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نیستیم، ما خود قربانی سلاح کشتار جمعی بوده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آماده است با همه کشورهای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشوری که منابع غنی دارد همکاری کند. زمینه‌های فراوانی وجود دارد و این ظرفیت وجود دارد که تا سه دهه آینده جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور اول اقتصادی دنیا باشد و خوشبختانه علیرغم ندای مخالفت بعضی‌ها، در حال حاضر با برخی کشورهای بزرگ بین‌المللی در حال همکاری هستیم که آثار آن را بعدا خواهید دید و شنید.

روحانی گفت: ما آماده‌ایم در یک تعامل سازنده با همه کشورها شاهد شرایط بهتری برای جهان باشیم. ایران می‌تواند به دلیل موقعیت‌های خود مرکزی برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به حضور سفرای کشورهای خارجی در این نشست، خطاب به آنها اظهار کرد: از همه دولت‌های متبوع شما سپاسگزارم که رای مثبتی به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با خشونت و افراطی‌گری دادند و امیدوارم در مقام عمل نیز همه دست به دست هم دهیم و شاهد جهانی عاری از خشونت و شاهد جهانی بهتر در زمینه تماس دولت‌ها و ملت‌ها باشیم.

وی از میهمانان این نشست درخواست کرد که پیام حسن نیت و اراده ملت ایران را برای رابطه نزدیک با همه کشورها و دولت‌ها به کشورهای‌شان اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، در این نشست که در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد در حال برگزاری است، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، سید عباس عراقچی و مجید روانچی معاونان امور حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از مسئولان این وزارتخانه حضور دارند.

در این مراسم همچنین حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری و رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و محمد رضا صادق مشاور ویژه رییس جمهوری شرکت دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل